خوراکی‌های مناسب برای مقابله با آلودگی هوا

گروه سلامت الف،   3960927159

یک متخصص تغذیه و رژیم غذایی عنوان کرد: به افراد توصیه می‌شود در روزهای آلوده لبنیات، میوه، سبزیجات، مایعات، مواد حاوی فیر، امگا3 و ضد التهابی به مقدار فراوان مصرف کنند.

دکتر کوروش جعفریان، متخصص تغذیه و رژیم غذایی با توجه به تشدید آلودگی هوا در تهران در خصوص راه‌های مقابله با عوارض آلاینده‌ها بر سیستم ایمی بدن به کمک مواد غذایی، یادآور شد: در مرحله اول به افراد به خصوص گروه‌های حساس (بیماران قلبی، ‌ریوی، سالمندان و کودکان) توصیه می‌شود، تا حد امکان از ترددهای غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند اما در مواردی اگر افراد ناچار به خارج از منزل شدند، باید حتما از ماسک‌ فیلتر‌دار استفاده کنند.

وی افزود: به افرادی که در معرض آلاینده‌های هوا قرار دارند، توصیه می‌شود حتما با مصرف مواد غذایی مفید تاثیر آلودگی‌ها را بر سیستم ایمنی بدن کاهش دهند.

در روزهای آلوده لبنیات مصرف کنید

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید براینکه افراد در روزهایی که هوا آلوده است باید مصرف لبنیات را افزایش دهند، یادآور شد: مصرف لبنیات از جمله شیر، دوغ، پنیر، کره و ... می‌تواند به میزان قابل توجهی تاثیر مواد آلاینده بر سیستم ایمنی را کاهش دهد، زیرا این مواد درون بدن با آلاینده‌‌های پیوند برقرار می‌کند و به راحتی آن را از طریق ادرار دفع می‌‌کند

مصرف مواد غذایی حاوی فیبر را فراموش نکنید

جعفریان با بیان اینکه مصرف مواد غذایی حاوی فیبر نیز در کاهش تاثیر آلاینده‌ها موثر است، تصریح کرد: مصرف موادی مانند میوه، سبزیجات، نان‌های سبوس‌دار صنعتی، انواع مغزها، دانه‌ها و حبوبات که حاوی مقادیر بسیاری فیبر است، نقش بسزایی در کاهش تاثیر آلاینده بر سیستم ایمنی بدن دارد و مانع ورود آن به بدن می‌شود.

این متخصص تغذیه و رژیم غذایی خاطرنشان کرد: سبزیجات تیره از جمله کلم بروکلی، کلم، کاهو، اسفناج و سبزیجات رنگی مثل هویج و کدو تنبل به دلیل داشتن فیبر بالا و ویتامین C و E در دفع آلاینده‌های محیطی تاثیر چشمگیری دارد.

وی افزود: مصرف مواد لبنی و حاوی فیبر تا زمانیکه آلاینده‌ها، سیستم ایمنی بدن را درگیر نکرده باشد می‌تواند تاثیر چشم‌گیری داشته باشد، اما زمانیکه که آلودگی بر سیستم ایمنی تاثیر گذاشت به افراد توصیه می‌شود علاوه بر این مواد سایر مواد غذایی که خاصیت ضد التهابی دارد، استفاده کنند.

مقابله با تاثیر آلاینده‌ها بر سیستم ایمنی

جعفریان با بیان اینکه مواد غذایی ضد التهابی خاصیت آنتی اکسیدانی دارد، خاطرنشان کرد: به افراد توصیه می‌شود برای بهره‌وری از این خاصیت مواد غذایی حاوی اُمگا 3، مرکبات، توت، تمشک، زغال اخته، سیر، گوجه فرنگی، زنجیل، انواع دانه‌ها مانند تخم شربتی و خرفه و انار مصرف کنند.

به گفته وی، مصرف انار تاثیر بسزایی در کاهش تاثیر آلاینده‌ها بر سیستم ایمنی بدن دارد، بنابراین مصرف این میوه به تمام افراد به خصوص در این فصل توصیه می‌شود.

امگا‌ 3 بخورید اما به اندازه

این متخصص تغذیه و رژیم غذایی بیان کرد: افراد می‌توانند اُمگا 3 مورد نیاز خود را به کمک مصرف انواع ماهی‌های دریای آزاد مانند ماهی سالمون، ساردین و تُن دریافت کنند. هم‌چنین سویا و گردو نیز منبع بسیار خوبی برای اُمگا 3 است.

به گفته جعفریان، افراد می‌توانند در روزهای آلوده برای تهیه وعده‌های غذایی از روغن سویا که دارای مقادیر بسیاری اُمکا 3 است، استفاده کنند.وی یادآور شد: افراد می‌توانند با مصرف مواد فوق و کاهش قرار گرفتن در معرض هوای آلوده، تاثیر آلاینده‌ها بر سیستم ایمنی را کاهش دهند.

آلایندة‌ها را با مصرف مایعات دفع کنید

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: هم‌چنین به افراد توصیه می‌شود در روزهایی که هوا آلوده است مایعات به خصوص آب را بیشتر مورد استفاده قرار دهند، زیرا مصرف مایعات باعث افزایش تعداد دفعات و حجم ادرار و خارج شدن مواد آلاینده‌ها از بدن می‌شود.

مصرف فست‌فود در روزهای آلوده ممنوع

این متخصص تغذیه و رژیم غذایی گفت: به افراد توصیه می‌شود افراد در روزهایی که آلودگی هوا افزایش می‌یابد از مصرف مواد غذایی که حاوی مواد افزودنی است، سوسیس و کالباس و فست‌فودها به شدت خودداری کنند، زیرا مصرف این مواد مانع دفع آلاینده‌ها از بدن می‌شود و در گذر زمان موجب بروز عوارض متعددی از جمله عوارض گوارشی در فرد می‌شود.

 

منبع: آنا

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین