نگاهی به بودجه 97 معضلی به نام کسری دخل و خرج دولت: اشکال از «دخل» است یا «خرج»؟

دکتر حسین درودیان، گروه اقتصادی الف،   3960925265 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
معضلی به نام کسری دخل و خرج دولت: اشکال از «دخل» است یا «خرج»؟

بدون تعارف، فشار کسری در بودجه دولت در حال تبدیل شدن به یک مشکل عظیم با آثار فوری است. گرچه کشور با معضلات و بحران‌هایی نظیر بحران محیط زیست، آب، نظام بانکی، و ... مواجه است ولی این بحران‌ها در کوتاه‌مدت و بصورت فوری، سرریز اجتماعی و بیرونی نیافته و تا رسیدن به حد آستانۀ سرریز فاصله دارد. اما مسئله کسری دولت به سبب بروز نارضایتی و فشار بر عموم مردم، فوراً تبعات اجتماعی می‌یابد. افزایش دادن میزان عوارض و مالیاتها، گرچه به ظاهر با توجیهات اقتصادی و منطقی همراه می‌شود، ولی تقریباً همه می‌دانند که وضع آنها بیشتر از سر درماندگی بودجه‌ای است تا سیاست‌گذاری اقتصادی.

در نگاه نخست، متهم اصلی در بروز این تنگنا افت و کاهش درآمد نفت است که موجب کاهش در دریافتی‌های دولت شده. درآمد نفتی یکی از اقلام بودجه است که باید آن را در کنار سایر درآمدها سنجید. برای سنجش صحت این تصور، باید وضعیت درآمدی دولت را با سال‌های قبل مقایسه کرد تا ببینیم آیا حادشدن مشکل بودجه دولت به وضعیت اسفناک درآمدهای دولت بازمی‌گردد؟

راضح است که بر اساس یکی از اصول اولیۀ تحلیل اقتصادی، نمی‌توان ارقام اسمی یا پولی را مقایسه کرد. پس یا باید از ارقام تورم‌زدایی شده بهره گرفت یا نسبتها. برای این منظور درآمد تورم‌زدایی شدۀ دولت و همچنین درآمد دولت به تولید ملی را ملاک بررسی می‌گیریم. در این محاسبه میزان انتشار اوراق بدهی توسط دولت، که بیش از آنکه درآمد باشد شکلی از کسری بودجه است، و همچینن درآمدهای اختصاصی دستگاههای دولتی، که رقم آن چندان شفاف نیست، را کنار گذاشته و پایۀ اصلی محاسبه را بر مجموع درآمد مالیاتی و نفتی دولت قرار می‌دهیم.

 

اگر سال 1390 را منها کنیم، درآمد واقعی یا تورم دررفتۀ دولت تقریبا به طور پیوسته رو به افزایش بوده است. باید توجه داشت که سال 90 از حیث درآمدی یک سال ایده آل با بالاترین حجم درآمد ارزی در تاریخ کشور و پیش از وقوع تحریمها بوده و لذا باید آن را سالی متفاوت از سالهای بعد قلمداد کرد. همچنین احتمالا رقم عملکرد بودجه 97 اندکی کمتر از میزان مصوب خواهد بود. ولی در مجموع وضعیت درآمدی دولت طی امسال و سال آینده در مقایسه با سال‌های قبل (غیر از سال استثنایی 1390) حاکی از افت و تنزل در درآمدهای دولت نبوده، بلکه عکس آن صادق‌تر به نظر می‌رسد.

اما چرا در عین افت قیمت نفت، درآمدهای دولت شاهد کاهش شدید نبوده؟ این مطلب به چند علت است:

اولا گرچه درآمد نفتی رو به تنزل بوده، اما از آنجا که نرخ تبدیل آن به ریال بالاتر از سالهای قبل است، در مجموع درآمدهای ریالی دولت ترمیم شده. درآمد بالای نفت در سال 1390 با نرخ نزدیک به هزار تومان به ریال تبدیل می‌شد، اما نرخ تبدیل از سال 1394 تا کنون بیش از 3000 تومان بوده و قرار است در سال آینده 3500 تومان  باشد (یا شاید بالاتر!).

ثانیاً علی‌رغم افت درآمدهای ارزی فروش نفت، درآمدهای مالیاتی دولت طی سال‌های اخیر رشدی بسیار بالا داشته (معمولا با ارقامی بیش از نرخ رشد کل بودجه). پس دولت درآمدهای خود را با اخذ مالیات بیشتر ترمیم کرده است

ثالثاً افت نرخ تورم در سالهای اخیر هم به افزایش درآمد واقعی (تورم‌زدایی شده) دولت کمک کرده است.

 

اکنون نگاهی به نسبت درآمدهای دولت به تولید ملی بیندازیم:

اگر درآمدهای دولت را در مقیاس اقتصاد کشور در نظر بگیریم، درمی‌یابیم وضعیت دولت از حیث درآمدی از سال 91 دائماً رو به بهبود بوده است. حتی این نسبت در سال 1395 مشابه سال 1390 (بهترین سال در تاریخ کشور از حیث درآمدهای نفتی) بوده و اگر سناریوی درآمدزایی سال 95 در سال 96 هم محقق شود، حتی وضعیت درآمدی دولت در سال 96 از سال 90 هم بهتر خواهد بود.

نتیجه اینها چیست؟ روشن است: فشار مضاعف وارده بر بودجه دولت در درجه اول و بیش از هر چیز از محل «مصارف» یا «هزینه‌ها» است، نه درآمدها. درآمدهای دولت در ایران گرچه معمولا و در مقایسه با سایر کشورها کمتر است، اما در مقایسه با سالهای پیشین، اگر نگوییم بهبود یافته، بدتر نشده است. مشکل اصلی بی انضباطی و بی تدبیری در جانب هزینه‌ها، بویژه هزینه‌های جاری است، زیرا می‌دانیم وضعیت جذب بودجه‌های عمرانی نامساعد است.

 

همه این محاسبات بدون لحاظ حجم عظیمی از اوراق بدهی است که دولت، به زیان دولتهای آینده، در حال انتشار است. در حقیقت اگر انتشار اوراق بدهی را نیز به عنوان یک منبع دیگر تأمین مالی دولت در نظر می‌گرفتیم، بیشتر مشخص می‌شد که دولت از حیث درآمدی با وضعیتی بدی روبرو نیست.

فشار و تنگنای بودجه‌ای محصول رشد غیرمسئولانۀ هزینه‌های جاری توسط دولت است. بی‌جا نیست که در ادبیات اقتصاد بخش عمومی، مهمترین ویژگی بوروکراتها را «بودجه‌دوستی» آنها می‌دانند. وقتی به جای مدیریت بر بوروکراتها و بهره‌گیری ابزاری- تاکتیکی از آنها، فرمان را یکسره به آنها می‌سپاریم، سرنوشتی بهتر از این در انتظار نیست.

*پژوهشگر پژوهشکدۀ سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

 

دیدگاه کاربران

ناصر۱۶۸۹۳۹۰۸:۰۵:۴۸ ۱۳۹۶/۹/۲۶
کسری بوجه از بد خرج کردن باد نبودن جلو گیری از بریز وبپاشهای بی موردوگسترش جاهایی که از دولت پول میگیرندوخرج می کنندولی جواب گو نیستنندمثلاموسسه فلان وبمان
حمید۱۶۸۹۶۵۰۸:۲۵:۴۳ ۱۳۹۶/۹/۲۶
یک نمونه ساده که کل ایران هم می دانند اقای حسین هدایتی است..ایشان فقط بقول خودش فقط 19 میلیارد داده برای خرید بازیکنانی که نه تنها فایده داشته اند بلکه باعث ضرر و زیان به تیم دولتی هم شده اند..حالا این اقا با پول کی این خرید ها رو انجام داده فکر می کنید با پول خودش؟ خیر با پول بی زبان رانت و وام دولتی...19 میلیارد برای چند نفر میشود شغل ایجاد کرد؟؟همینطور بگیر برو رو به بالا...در ایران ثروت در دست 1000 نفر است...بقیه همه متوسط به پایین هستند...خوب معلومه وقتی 1000 نفر هر کدام فقط 19 میلیارد بگیرند و پس ندهند دولت دچار کسری بودجه خواهد شد..مشکل رانت و دلالی است و عدم نظارت قوی و منسجم....
abbas۱۶۸۹۷۱۰۸:۳۰:۰۵ ۱۳۹۶/۹/۲۶
"مشکل اصلی بی انضباطی و بی تدبیری در جانب هزینه‌ها، بویژه هزینه‌های جاری است" این یک واقعیت تلخ است یارانه ها ، هزینه های درمان و هزینه های تکلیفی دولت ، دولت را به زانو در خواهد آورد . ادارات دولتی به شکل وحشتناکی پرسنل مازاد دارند، این پرسنل مازاد خود منشا هزینه های جانبی دیگر هستند. این شامل شرکت های خصولتی نیز می شود . اگر می بینیم که کیفیت پراید سال 96 با پراید سال 80 افت کرده است علت اصلی را باید در تعداد پرسنل سایپا جستجو کرد .اما سوالات اساسی چه کسی حاضر است پرسنل دولت را کم کند؟ آیا قانون و کلیه مسئولان پشت دولت و شرکت های خصولتی می ایستند؟ آیا ترس از کاهش هزینه های جاری ، موجب بحران بدتری خواهد شد؟
ناشناس۱۶۸۹۹۹۰۸:۵۵:۴۵ ۱۳۹۶/۹/۲۶
حقوق های نجومی و ریخت و پاش ها از جیب مردم همچنان ادامه دارد. این رو نماینده مجلس هم تایید کرد.
علی۱۶۹۰۰۵۰۹:۰۸:۰۱ ۱۳۹۶/۹/۲۶
یقینا"اشکال در خرج دولت است اولا دولت منبع مالی بسیار از سازمانها و نهادهای فرهنگی و اجتماعی هست که هیچ تولید فرهنگی و اقتصادی ندارند و کار ایشان گاهی در حد زدن و برداشتن بنر در مناسبتهای مختلف است .دوم اینکه دولت میداند دیگر در هیچ جای دنیا دیگر سیاست اعطای امکانات رفاهی از قبیل مسکن و خودرو و مهمانسرا و خورد و خوراک به مستخدین دولت (که از زمان حکومت پهلوی گسترش یافت بود ) اجرا نمیشود و با پرداخت حقوق مکفی موارد فوق توسط خود مستخدمین مدیریت میشود همچنان بر اجرای این سیاست اصرار میکند . همچنین دولت با دخالت در برخی امور که در دنیا در اختیار بخش خصوصی و شهرداریها میباشند مانند باشگاههای ورزشی ،جشنها و همایشهای فرهنگی،کنسرتهای موسیقی هزاران میلیارد تومان از منابع ملی را در قالب هزینه فرهنگی و ورزشی و آموزشی سازمانها تلف میکند(اجرت دو ساعت اجرای گوینده صدا و سیمادر عسلویه=50ملیون تومان) سوما تامین منابع مالی اداره کشور بایستی مانند اکثریت کشورها توسط اخذ مالیات و عوارض از موارد بخصوصی مانند بزرگراهها و آزاد راهها ،کشتیرانی ،صدور روادید وحامل های انرژی و هرخدماتی که قشر بهره بردار از آن بهرمند میگردند تامین گردد مثلا بنده باید بتوانم هر نوع خورویی را در رنج قیمت جهانی بخرم و تا زمانی که با آن در روستا رفت و آمد کنم عوارضی شامل من نمیشود ولی وقتی وارد سیستم بزرگراهها و آزاد راهها یا شهرهای بزرگ بشوم مشمول عوارض بشوم . البته در حمل و نقل عمومی بایستی برای اقشار آسیب پذیر مانند دانشجویان ملاحضات تخفیف خدمات در نظر رفته شود.
ناشناس۱۶۹۰۳۹۰۹:۵۰:۰۳ ۱۳۹۶/۹/۲۶
کاری نداره که! مردم که هستند. از جیب خالیشون کسری بودجه را تامین کنید!
سید۱۶۹۱۳۹۱۱:۱۵:۱۸ ۱۳۹۶/۹/۲۶
تا زمانی که اقتصاد کشور بر اساس دلالی باشد دخل و خرج هر دو خراب است.
ناشناس۱۶۹۱۵۱۱۱:۲۳:۲۱ ۱۳۹۶/۹/۲۶
اشکال از بکارگیری افراد بی خاصیت و بیسواد در سیستم دولتی می باشد که همه بودجه صرف حقوق این افراد میشود.
ناشناس۱۷۰۴۴۷۱۱:۲۰:۱۴ ۱۳۹۶/۹/۲۷
اختیار دارید این همه دکتر و مهندس در دولت از کجا اومدن
ناشناس۱۶۹۲۵۶۱۲:۴۰:۵۳ ۱۳۹۶/۹/۲۶
اقتصاد دولتی جواب نمی دهد. چرخ را هم نباید دباره اختراع کرد. یک نگاه به کشورهای جهان به ما می گوید که چه باید بکنیم.
ناشناس۱۶۹۲۸۰۱۲:۵۵:۳۳ ۱۳۹۶/۹/۲۶
سازمانهای دولتی باید پول برگزاری همایشها و کارهای نمایشی را صرف مردم کنند. من اگر رییس جمهور بودم, دستور لغو تمام همایشها را میدادم. مگر در دوران جنگ همایش کجا برگزار میشد؟ در داخل مساجد. الان هم بروند در داخل مساجد همایش برگزار کنند
ناشناس۱۶۹۴۱۹۱۴:۰۷:۵۴ ۱۳۹۶/۹/۲۶
در حالیکه با بیکاری و تورم فارغ التحصیل مواجهیم، دولت بودجه دانشگاهها را افزایش داده است. واجب است این همه استاد در دانشگاههای دولتی حقوقهای بالای ۷ میلیون بگیرند؟ با بودجه ملت به فرصت مطالعاتی و عموما تفریحاتی بروند؟؟!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین