سنگ اندازی جدید کنگره در مسیر اجرای توافق هسته ای؛ اخلال در فروش هواپیما و نقض صریح‌ترین بند برجام

گروه جهان الف،   3960923294 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

دیروز مجلس نمایندگان آمریکا به طرح ضد ایرانی HR4324 رای داد. در این رای گیری 252 نفر به ممنوعیت فروش هواپیمای مسافربری به ایران رای مثبت و 167 نفر رای منفی دادند.

سنگ اندازی جدید کنگره در مسیر اجرای توافق هسته ای؛ اخلال در فروش هواپیما و نقض صریح‌ترین بند برجام

بر اساس این طرح مجلس نمایندگان آمریکا خواستار افزایش نظارت کنگره بر مبادلات مالی مرتبط با فروش هواپیماهای مسافربری به ایران است. طبق این طرح، وزارت خزانه‌داری آمریکا بایستی ظرف حداکثر ۳۰ روز بعد از صدور مجوزهای مالی برای فروش هواپیمای مسافربری به ایران، گزارشی را در این باره به نهادهای مربوط کنگره ارائه کند

بسياري معتقدند اگر سنا و کاخ سفيد هم مصوبه مجلس نمايندگان را تأييد کنند در آن صورت فرجام برجام مشخص مي شود.

گفتنی است در طرحی که «تقویت نظارت بر دسترسی ایران به منابع مالی»، نامگذاری شده، به نتایج تحقیقات بنیاد دفاع از دموکراسی استناد شده که می گوید، از ژانویه 2016 تا مه 2017- دست کم 134 پرواز به سوریه از طریق آبادان انجام داده است. علاوه بر این، یکی دیگر از مستندات این طرح، ادعای سال 2011 وزارت خزانه داری است که می گوید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران از هواپیمای تجاری برای حمل و نقل تسلیحات - موشک ها و سایر محموله های نظامی استفاده کرده است.

این طرح که هدف کلی آن ممنوعیت هر نوع معامله برای فروش بوئینگ به ایران است، از وزارت خزانه داری و رئیس جمهوری آمریکا گزارش 30 روزه درخواست کرده است، با وجود این، طراحان این طرح دست رئیس جمهور را باز گذاشته اند تا در صورتی که ایران پیشرفت قابل توجهی در مبارزه با پولشویی و ریسک تأمین مالی تروریسم از ایران انجام دهد، یا به فعالیت های بی ثبات کننده در منطقه خاتمه دهد، یا حمایت مادی از گروه های تروریستی را پایان بخشد، رئیس جمهور خود بتواند این طرح یعنی ممنوعیت را نادیده بگیرد.

قبلاً «راجر ویلیامز»، تهیه‌کننده این طرح، هدف از آن را اینطور عنوان کرده است: «ملزم کردن وزرای خارجه و خزانه‌داری به صدور تأییدیه برای مبادلات هواپیمایی نهادهای مالی آمریکایی و خارجی با طرف‌های شامل ایران.»

طرح «ویلیامز» دولت آمریکا را موظف می‌کند گزارشی درباره صادرات یا بازصادرات هواپیمای مسافربری تقدیم کمیته‌های مرتبط کنگره کند.

وزرای دولت آمریکا بایستی در این گزارش تأیید کنند که این مبادله، متضمن هیچ خطر در زمینه تروریسم یا پولشویی برای نظام مالی آمریکا نیست و نفعی را شامل حال اشخاص ایرانی متهم به اقدامات اشاعه سلاح نمی‌کند.

این طرح به طور مستقیم فروش هواپیماهای مسافربری به ایران را ممنوع نمی‌کند اما با ایجاد سازو کارهای جدید برای گزارش‌دهی و صدور تأییدیه  اختیار امتناع از صدور مجوز برای مبادلات مربوط به این فروش‌ها را به خزانه‌داری آمریکا می‌دهد.

«ریچارد نفیو»، مقام سابق وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با المانیتور گفت: «نظر من درباره این طرح این است که اگر به نحوی که من انتظار دارم اجرا شود، احتمالاً برجام را نقض خواهد کرد.»

از سوی دیگر هرچند که اتحادیه اروپا از توافق هسته‌ای حمایت می‌کند اما صادرات هرگونه هواپیمای غربی به ایران به اجازه دولت آمریکا بستگی دارد زیرا برخی از قطعات آنها در آمریکا تولید می‌شود.

این بدان معناست که ایرباس نیز ممکن است در دعوای میان بوئینگ و منتقدان که می‌خواهند قرارداد کلا لغو شود، گیر بیفتد. چیزی که احتمالا تنش‌های میان ایران با اروپا را تعمیق می‌کند.

بر اساس بند ۲۲ برجام، ایالات متحده به نحو مشخص شده در ضمیمه ۲ و منطبق با ضمیمه ۵، «اجازه فروش هواپیماهای مسافری و قطعات و خدمات مربوطه به ایران، «مجوز این که اشخاص غیرآمریکایی که در مالکیت یا کنترل اشخاص آمریکایی هستند، به نحو منطبق با این برجام با ایران مشارکت کنند» و «مجوز واردات فرش و مواد غذایی از مبدا ایران به آمریکا» را صادر خواهد کرد.

همچنین در بند 5/1 برجام تصریح شده است: ایالات متحده متعهد می‌شود؛ اجازه فروش هواپیمای مسافربری تجاری و قطعات و خدمات مربوطه به ایران از طریق اعطای امتیاز در موارد زیر داده خواهد شد: الف) صادرات، فروش، اجاره یا انتقال هواپیمای مسافربری تجاری انحصارا با کاربری غیرنظامی ب) صادرات، فروش، اجاره یا انتقال قطعات یدکی و قطعات عمده برای هواپیمای مسافربری تجاری به ایران و ج) ارائه خدمات تبعی، از جمله ضمانت، نگهداری و خدمات تعمیر و بازبینی‌های ایمنی برای کلیه موارد مذکور، مشروط به اینکه قطعات و خدمات مجوز داده شده انحصارا برای هوانوردی تجاری مسافری مورد استفاده قرار گیرند.

مشخص است که عدم اجرای این بند از برجام مربوط به مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا نبوده و آمریکا با عدم اجرای بند 22 و 5/1 برجام، به شکل آشکاری توافق هسته‌ای را نقض کرده است.

دیدگاه کاربران

پویان۱۶۷۲۴۴۱۰:۲۰:۲۵ ۱۳۹۶/۹/۲۴
گفته بودند که دشمن به تجارت آمد پیر ما گفت که البته به غارت آمد
حقوقدان۱۶۷۲۴۹۱۰:۲۷:۰۲ ۱۳۹۶/۹/۲۴
ما فقط بلدیم بگیم : برجام نقض شده ! برجام نقض شده ! برجام نقض شده ! برجام نقض شد . روح برجام نقض شد . جسم برجام نقض شد . الان دیگه کاملا برجام نقض شد . از 2 هفته پیش برجام نقض شده . حالا کی میخواهیم عکس العمل نشون بدیم الله اعلم !!!
مرفه بی درد دروغگوی ولنجک نشین۱۶۷۲۵۱۱۰:۲۸:۴۹ ۱۳۹۶/۹/۲۴
سیب و گلابی های برجام هنوز نرسیده ؛ گندید ! علی برکت الله
جسمانی۱۶۷۲۵۳۱۰:۳۱:۵۰ ۱۳۹۶/۹/۲۴
بوئینگ ، پَر ایرباس ، پَر یارانه ، پَر بنزین 1000 ی ، پَر . . . هر روز 1 گشایش با برجام !
ناشناس۱۶۷۲۵۹۱۰:۳۵:۴۲ ۱۳۹۶/۹/۲۴
روحانی کجایی دقیقا" کجایی ؟
ناشناس۱۶۷۲۷۱۱۰:۴۵:۳۰ ۱۳۹۶/۹/۲۴
خاصیت این برجام چی بوده تا حالا ؟ یارانه ها رو که دارن قطع میکنن دلار که شده 4250 سکه که شده 1400000 گوشت که کیلویی 50/000 بیشتر از 5 میلیون تومن که پول نمیتونیم ببریم خارج عوارض مسافرت که 3 برابر شد انار 80% پوست ِ 2 تاش ، 1 کیلو ؛ کیلویی 9000 تومن برنج درجه 2 که کیلویی 15000 تومن بنزین که 1500 تومن گوشی موبایل ریجستر شده !!!! ( بعد از طرح ریجستر ) که 2 برابر قیمت بهتر نیست برجام را آتش بزنیم ؟
مهر پرور۱۶۷۲۷۵۱۰:۴۸:۱۲ ۱۳۹۶/۹/۲۴
اوباما کجایی؟ دقیقاکجایی
ناشناس۱۶۷۴۸۵۱۵:۰۴:۰۸ ۱۳۹۶/۹/۲۴
میگم حالا که چپ و راست داریم تحریم میشویم بهتر نیست یک عملی انجام دهیم حداقل کاری کنید منافع غرب به خطر بیافتد نمیشود گذاشت امریکا تو همه کشور های ارتجاعی عرب منطقه پایگاه داشته باشد و هر روز بر علیه ما تحریم و طوطئه کند اگر امروز جلویش گرفته نشود فردا دیر است
ناشناس۱۶۷۶۹۵۲۰:۳۳:۳۲ ۱۳۹۶/۹/۲۴
مسلما اگر به جای روحانی فرد دیگری هم رئیس جمهور می شد وضع بهتر از که الان هست نمی بود. منظورم این است که من طرفدار رقبای روحانی نیستم. اما از آن لحن و گفتار طلبکارانه و پر مدعای روحانی و تیم مذاکره کننده حرصم می گیرد که مردم را با برجام اغفال کردند تا یک دور دیگر بر کرسی ریاست بنشینند. و متعجبم از مردم که حاصل مذاکرات همین تیم در سال ۸۲ را دیدند و مجدد فکر کردند این تیم قرار است کاری متفاوت بکند. تاریخ نمی خوانیم... نمی خوانیم...
ناشناس۱۶۷۷۵۲۲۲:۰۲:۴۰ ۱۳۹۶/۹/۲۴
امريكايي ها متوجه شدند كه ما از برجام خارج نميشويم حتي اگر كل برجام را پاره كنند مسوولين ما همچنان به اروپايي ها دل بستند كه انها بر سر توافق باشند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین