شاید این آخرین مکالمه شما باشد/ خطر را جدی بگیرید

گروه اجتماعی الف،   3960923156

استفاده بی رویه از تلفن همراه و عوارض آن اشکال گوناگونی به خود گرفته است. یکی از موارد خطرآفرین استفاده نامناسب از این وسیله ارتباطی صحبت با آن یا مرور شبکه های اجتماعی و ارسال پیام حین رانندگی است.

شاید این آخرین مکالمه شما باشد/ خطر را جدی بگیرید

به عقیده کارشناسان صحبت کردن با تلفن همراه هنگام رانندگی سرعت عکس العمل رانندگان را کاهش داده و به دلیل بی توجهی راننده به جلو، خطر بروز تصادفات را چند برابر افزایش می دهد. طبق قوانین راهنمایی و رانندگی نیز استفاده از گوشی همراه حین رانندگی تخلف محسوب شده و ممنوع می باشد اما مسئولان پلیس راه خراسان رضوی از افزایش تخلفات استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی به رغم جریمه های قابل توجه در این زمینه خبر می دهند.

آمارهای رسمی حکایت از آن دارند سالانه 16 هزار نفر در کشور بر اثر تصادف جان می بازند و حدود 350 هزار نفر نیز بر اثر این حوادث مجروح و مصدوم می شوند. در این میان خراسان رضوی یکی از سه استان کشور با بیشترین قربانیان تصادفات رانندگی است. اصلاح رفتار رانندگان در مواردی مانند استفاده از گوشی تلفن همراه در حین رانندگی نقش مهمی در پیشگیری از تصادفات و کاهش شمار قربانیان این حوادث دارد.

بی توجهی راننده به جلو علت 33 درصد تصادفها 
جانشین رئیس پلیس راه خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: بی توجهی راننده به جلو یکی از عوامل مهم در ایجاد تصادفات رانندگی به شمار می رود و استفاده از تلفن همراه حین رانندگی نقش مهمی در بی توجهی رانندگان به جلو دارد. سرهنگ محمدعلی احسانبخش افزود: طبق بررسیهای انجام شده 33 درصد حوادث رانندگی در خراسان رضوی طی سال گذشته ناشی از بی توجهی رانندگان به مسیر روبرو بوده است. وی ادامه داد: رانندگان از تلفن همراه به صورت اشتباه استفاده کرده و به جای توقف خودرو و بهره گیری مناسب از وسیله ارتباطی، با مکالمات خطرآفرین خود باعث تصادف و تلفات می شوند. جانشین رئیس پلیس راه خراسان رضوی به افزایش 25 درصدی تخلفات استفاده از تلفن همراه طی سالهای اخیر اشاره و بیان کرد: ظرف شش ماه نخست امسال 31 هزار راننده به دلیل صحبت با تلفن همراه در حین رانندگی جریمه شدند. این تعداد پارسال 25 هزار راننده بود. 

وی گفت: استفاده از تلفن همراه حین رانندگی ممنوع بوده و تخلف محسوب و با راننده متخلف بسته به کاربرد آن در مسیرهای شهری و روستایی و نیز با احتساب سرعت خودرو برخورد می شود. سرهنگ احسانبخش افزود: برخورد قانونی و جریمه استفاده از تلفن همراه حین رانندگی در محورهای شهری، روستایی، شهرهای بزرگ و کوچک، نوع وسیله نقلیه شامل شخصی، عمومی یا مسافربری و همچنین بسته به سرعت خودرو متفاوت است. بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی جریمه استفاده از تلفن همراه حین رانندگی در جاده ها و کلانشهرها 100 هزار تومان است. در سرعتهای بالای 60 کیلومتر علاوه بر جریمه، نمره منفی نیز برای راننده دارد.

وی ادامه داد: استفاده از تلفن همراه در سرعتهای بالای 60 کیلومتر علاوه بر جریمه برای رانندگان خودروهای شخصی سه نمره منفی و برای رانندگان وسایل نقلیه عمومی پنج نمره منفی دارد. برای رانندگان وسایل نقلیه مسافربری نیز علاوه بر پنج نمره فی، دفترچه کار راننده ضبط می شود.
جانشین رئیس پلیس راه خراسان رضوی گفت: رانندگان توجه داشته باشند که علاوه بر تخلف استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی بسیاری از تخلفات رانندگی حادثه ساز مانند سرعت و سبقت غیرمجاز و حمل بار اضافی دارای نمره منفی بوده و زمانی که نمره منفی راننده به عدد 30 برسد گواهینامه وی به مدت سه ماه توقیف و بایگانی می شود. 

وی افزود: در طول سال گذشته و نیمه اول امسال در مجموع هشت هزار و 60 تصادف در محورهای خراسان رضوی رخ داده که حدود 65 درصد از آنها جرحی، پنج درصد فوتی سرصحنه و بقیه خسارتی بوده اند.

تلفن همراه و افزایش چهار برابری خطر تصادف 

مدیر حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تعداد کل ماموریتهای اورژانس استان برای امدادرسانی به مجروحان تصادفات جاده ای در دو سال اخیر 17 درصد افزایش یافته است. دکتر رضا وفایی نژاد افزود: تلفنهای همراه و استفاده از آنها هنگام رانندگی طی دو دهه گذشته بر مشکلات ایمنی راهها افزوده است. این موضوع در افزایش تصادفات، افزایش شمار کشته شدگان و مجروحان ناشی از تصادفات نقش دارد. وی ادامه داد: بر اساس تحقیقات رانندگانی که با گوشی همراه خود حین راندن خودرو صحبت می کنند چهار برابر بیشتر از سایر رانندگان در معرض خطر تصادفات قرار دارند.

مدیر حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تحقیقات جهانی ثابت کرده صبحت کردن با تلفن همراه هنگام رانندگی زمان عکس العمل رانندگان را از نیم ثانیه به یک و نیم ثانیه افزایش داده و آنان را از چند جنبه نظیر حرکت در یک خط کنترل، سرعت و حفظ فاصله ایمن با سایر وسایل نقلیه دچار مشکل می کند. وی افزود: استفاده از 'هندس فری' نیز در حین رانندگی می تواند خطرآفرین باشد ولی خطر آن از گرفتن گوشی در دست کمتر است.

* 85 درصد تصادفات ناشی از بی توجهی به قوانین 
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز به سه عامل موثر در بروز تصادفات شامل انسان، جاده و وسیله نقلیه اشاره و بیان کرد: عامل انسانی نقش 75 درصدی در بروز تصادفات دارد و بقیه مربوط به وسایل نقلیه و جاده است. جواد وحدتی فر افزود: طبق تحقیقات انجام شده بیش از 85 درصد تصادفات جاده ای به علت بی توجهی رانندگان به قوانین راهنمایی و رانندگی رخ می دهد. وی ادامه داد: استفاده از تلفن همراه حین رانندگی تخلف و ممنوع بوده و خطر تصادف را افزایش می دهد. فرهنگ سازی در این زمینه برای پیشگیری از تصادفات و کاهش جان باختگان حوادث رانندگی ضروری است.
خراسان رضوی با هزار و 133 کشته در تصادفات رانندگی پس از استانهای فارس و تهران بیشترین تلفات را در سطح کشور طی سال گذشته به خود اختصاص داده بود.
 منبع: ایرنا

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

    آخرین عناوین