امیدواری نسبی کورکر نسبت به توافق سنا و کاخ سفید درباره برجام

گروه جهان الف،   3960923145

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا بر این باور است که نسبت به دستیابی به توافق نهایی کنگره و کاخ سفید درباره توافق هسته‌ای با ایران، نیمه امیدوار است.

به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کنگره، باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در سخنانی تاکید کرد: نیمه امیدوار هستم که کنگره و کاخ سفید بتوانند به یک توافق نهایی درباره قانون توافق هسته‌ای با ایران دست یابند، آن هم در شرایطی که ضرب الاجل تعیین شده برای اعمال مجدد تحریم های هسته‌ای علیه تهران به سرعت رو به پایان است و هنوز هیچ اقدامی انجام نشده است.

وی در ادامه تصریح کرد: نشست های بسیار خوبی را با کاخ سفید و تیم امنیت ملی داشتیم و تصور می کنم به پیشرفت هایی دست یافته ایم. علاوه بر این تماس هایی با اروپایی ها داشته‌ایم.

وی افزود: هر اقدامی انجام می شود به همراهی بن کاردین عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا صورت می گیرد. او هفته گذشته با من در کاخ سفید بود. می دانید که ما هنوز به نتیجه نرسیده ایم ولی در حال پیشرفت هستیم. من نیمه امیدوار هستم که شاید بتوانیم موفق شویم.

دونالد ترامپ رئیس ‌جمهور آمریکا 13 اکتبر با خودداری از تائید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، پرونده توافق هسته‌ای با ایران را به کنگره فرستاد. بر اساس قوانین آمریکا، کنگره 60 روز فرصت داشته است تا در صورت تمایل، تحریم های هسته‌ای ایران را بازگرداند. اما نمایندگان کنگره تصمیم گرفتند با همکاری کاخ سفید طرحی را تصویب کنند تا شروط تازه‌ای را به برجام اضافه کند.

اما با بروز اختلاف میان ترامپ و کورکر از یکسو و از سوی دیگر اختلاف نظر شدید میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر سر راهبرد صحیح در قبال برجام، فرصت 60 روزه بدون تصویب طرحی به پایان رسید. با این وجود، کورکر می‌گوید رایزنی میان کاخ سفید و کنگره ادامه دارد و ممکن است طرح مربوط به برجام تصویب شود.

ترامپ گفته است که اگر کنگره اقدامی را انجام ندهد، از توافق هسته‌ای خارج می شود. در واکنش به اظهارات ترامپ، کورکر پیشنهادی را برای اصلاح قانون نظارت بر توافق هسته‌ای با ایران ارائه کرده است، قانونی که در سال 2015 میلادی در کنگره تصویب شد تا نظارت بر توافق هسته‌ای را تضمین کند.

کاردین نیز در پاسخ به این سئوال که "آیا با کورکر درباره پیشرفت مذاکرات با کاخ سفید، هم نظر است؟"، گفت: تصور می کنم از همان ابتدا، کورکر و من یک چیز مشابه را می گفتیم. شاید تاکید من بر روی این مساله کمی متفاوت بود، اما در نهایت اقدامی انجام نخواهیم داد که منجر به نقض توافق هسته‌ای شود، ما باید حمایت اروپایی ها را به همراه داشته باشیم. به همین علت، کورکر و من با دولت گفتگو کرده ایم و تصور می کنم انها نیز در حال رایزنی با اروپایی ها هستند و خواهیم دید که نتیجه نهایی چه خواهد بود.

این در شرایطی است که دموکرات ها معتقدند که تغییر مفاد برجام عملا به صورت یکجانبه ممکن نخواهد بود و این مساله در نهایت منجر به پایان عمر برجام خواهد شد.

ضرب الاجل بعدی برای توافق ایران، ژانویه خواهد بود، زمانی که ترامپ باید تصمیم بگیرد که آیا لغو تحریم های هسته‌ای ایران را تمدید کند یا نه.

کورکر گفت: ترامپ اعلام کرده است که اگر پیشرفت لازم درباره قانون ایران ادامه یابد، توافق هسته‌ای با ایران را پاره نخواهد کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین