در گفت‌و‌گوی ویژه خبری: موسوی: نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها باید اصلاح شود/حاجی بابایی: لایحه بودجه ۹۷ سبب نابودی فقیر می‌شود

گروه اقتصادی الف،   3960923023 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

اما و اگر‌های حذف یارانه‌ها در بودجه سال 97 با حضور کارشناسان و نمایندگان مجلس بررسی شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد حسن نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگوی ویژه خبری امشب در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا باید ۳۴ میلیون نفر از یارانه بگیران حذف شوند یا خیر گفت: بر اساس پیش بینی قانون هدفمند سازی یارانه‌ها باید پول آب برق گاز گران شده و در برابر یارانه نقدی پرداخت می‌شد. 

وی با بیان اینکه باید قیمت‌ها شفاف سازی می‌شد، افزود: زمان پول گرفتن از مردم خوب است، اما دادن آن بد، اگر می‌خواهیم یارانه را قطع کنیم باید افزایش قیمت‌ها را نیز قطع کنیم و قیمت آن به ارزش چند سال قبل بازگردد.

حسن نژاد تاکید کرد: هزینه‌ها بالاست ۳۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه جاری کشور برای پرداخت حقوق و دستمزد کارمندان است که با حذف یارانه‌بگیران تنها ۱۱ هزار میلیارد تومان حذف می‌شود براین اساس می‌توان به جای ناراحت کردن ۳۰ میلیون نفر تنها ۳ درصد از حقوق کارمندان را کم کرد.

در ادامه حمیدرضا حاجی بابایی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه کشور را باید بر اساس قانون اداره کرد، گفت: در کشور ما انرژی گران است چرا باید این مقدار نفت، گاز، بنزین، آب و برق استفاده شود.

وی افزود: قانون هدفمندسازی یارانه‌ها یک بسته است که باید به صورت کامل اجرا شود و یا آن که به صورت کلی اجرایی شود یعنی زمانیکه بنزین گران می‌شود باید ۵۰ درصد مابه التفاوت آن را یارانه به مردم ۳۰ درصد به تولید و ۲۰ درصد به کارمندان داد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: نمی‌توان در لایحه بودجه اعلام کرد که بنزین گران می‌شود و در کنار آن یارانه را هم حذف می‌کنیم. بر اساس قانون و برنامه ششم توسعه سه دهک از ثروتمندان شناسایی و حذف شوند که این موضوع درست اجرا نشد.

وی اظهار کرد: در سال ۹۷ قانون هدفمندی یارانه‌ها پایان می‌یابد و دولت باید با ارائه لایحه‌ای بگوید هدفمندی چگونه می‌خواهد ادامه پیدا کند، بنده با حذف یارانه‌ها بر اساس شروطی موافقم.

حسن نژاد در ادامه گفتگو با تأکید بر اینکه بنده با حذف پولدار‌ها از لیست دریافت یارانه موافقم، اما چگونه می‌توان آن‌ها را شناسایی کرد، گفت: حذف یارانه بگیران را قبول ندارم، اما به دلیل آنکه قانون است نمی‌توانم بگویم قبول ندارم.

حاجی بابایی اظهار کرد: بر اساس قانونی مجزا از برنامه ششم که در دوره نهم مجلس تصویب شد، اعلام شد که کسانی که به یارانه نیاز ندارند حذف شوند البته این قانون در برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفت.

سید فرید موسوی عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: متاسفانه قانون هدفمندی یارانه‌ها از سال ۸۸ تاکنون به درستی اجرا نشده و ما به مسیر دیگری رفته ایم

وی ادامه داد: اکثریت اهداف قانون هدفمندی یارانه‌ها مانند اصلاح الگوی مصرف تخصیص مصرف بهینه کاهش قاچاق کالا و ... در آن زمان اجرا نشد.

موسوی با بیان اینکه بحث ساماندهی یارانه‌ها تنها حامل‌های انرژی بود، گفت: یکی از مشکلات اقتصادی امروز کشور نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌هاست که باید اصلاح شود و افرادی که نیاز ندارند حذف شوند اگرچه افراد نیازمند توسط برخی سازمان‌ها شناسایی شده اند. 

وی ادامه داد: سیصد هزار میلیارد تومان صرف پرداخت یارانه‌ها شده که نقش آن در اقتصاد ما کجاست زمانی که افزایش مبالغ حامل‌های انرژی به صورت هدفمند در بحث اقتصادی مصرف شود مردم استقبال خواهند کرد.

احسان خاندوزی عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه گفتگو با بیان اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها از اساس نیاز به بازنگری دارد، گفت: قانون در یک قالب معیوب ادامه مسیر می‌دهد و هنوز قیمت‌ها را تعیین تکلیف نکرده ایم.

وی تاکید کرد: چشم انداز قیمت‌های سه و پنج ساله هنوز برای سرمایه‌گذاران در بخش انرژی مشخص نیست و حمایتی در قانون هدفمندی یارانه‌ها را بسیار سطح انرژی گره زده‌ایم. 

عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید کرد: دولت‌های نهم و دهم و یازدهم و دوازدهم متاسفانه از اقتدار برای اجرای عدالت در اقتصاد فرار می‌کنند، اگر مسیر معیوب از سال ۸۸ اصلاح می‌شد امروز یک بانک اطلاعاتی اقتصادی برای شناسایی یارانه‌بگیران داشتیم.

وی ادامه داد: نباید به بهانه دادن پول بیشتر به یک نفر از خانواده دیگری گرفت، چرا برای آن که می خواهیم فقیر را غنی کنیم دست در جیب همسایه می‌کنیم بلکه می‌توان ۱۱ هزار میلیارد تومان را از هزینه جاری دولت برداشت کرد. 

خاندوزی عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه برنامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا حذف ۳۴ میلیون نفر از یارانه نقدی سبب زیر خط فقر قرار گرفتن عده‌ای دیگر می‌شود، گفت: جواب این پرسش را به دقت نمی‌دانیم. متاسفانه حکمرانی ما آنقدر مقتدر، دقیق و مسلط بر اوضاع و اطلاعات اقتصادی آحاد مردم و تک‌تک شرکت‌ها و فعالان اقتصادی نیست که ما واقعاً بدانیم تاثیر این سیاست بر روی رفاه مردم چه خواهد بود.

 وی با بیان اینکه بودجه سالانه جای چنین تصمیمات و چانه زنی‌ها نیست، اظهار داشت: کدام کشور در دنیا هر سال در خصوص تعیین قیمت حامل‌های انرژی تصمیم می‌گیرد.

 این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اینکه در ۷ سال گذشته می‌توانستیم بازار حامل‌های انرژی را ایجاد کنیم، بیان کرد: در این مدت می‌توانستیم تولید و واردات را به بخش غیردولتی واگذار کنیم و دولت به ازای هر لیتر بنزین ۲۰۰-۳۰۰ تومان می‌توانست مالیات بگیرد و بقیه تنظیم را به بازار بسپارد و مالیات داخل خزانه می‌آمد و مجلس تصمیمی گرفت که چگونه بودجه خرج شود.

 خاندوزی با اشاره به اینکه سیاست گذار کشور به جای اینکه توپ را در زمین مردم بیندازد باید نشان دهد که خودش برای پیاده کردن عدالت مقتدر است، افزود: باید اصلاحات انجام شود تا بانک اطلاعاتی جامع داشته باشیم.

 وی عنوان کرد: باید مسئله بانکداری متمرکز، شناسایی تمام وجوه، مرتبط کردن تمام بانک‌های اطلاعاتی کشور و پایه مالیات بر مجموع درآمد و عایدهای سرمایه اصلاح شود تا بتوانیم بانک اطلاعاتی جامعی داشته باشیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه اظهار داشت: با ۳۰ درصد جمعیت فقیر نیازمند حمایت در کشور مواجه هستیم که باید از آن‌ها حمایت‌های لازم صورت گیرد.

 سید فرید موسوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در بخش دیگری از این برنامه تصریح کرد: طی مطالعات انجام شده، تعداد افرادی که دچار زیان رفاهی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها شده‌اند بیشتر از کسانی هستند که زیان رفاهی آن‌ها با پرداخت یارانه نقدی جبران شده است و ادامه این مسیر سبب تشدید این اوضاع خواهد شود.

حاجی بابایی با اشاره به اینکه دولت‌ها باید از ابزار‌های خود به درستی استفاده کنند، گفت: لایحه بودجه سال ۹۷ به نظر بنده فقر را برنمی دارد بلکه سبب نابودی فقیر می‌شود، همچنین با استانی شدن یارانه مخالف هستم، زیرا در این صورت نماینده سالم در ذهن مردم باقی نمی‌ماند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه در این لایحه نمایندگان آزمون بزرگ را باید پس بدهند، افزود: در لایحه بودجه سال ۹۷ باید گفته شود که اگر تعداد یارانه بگیر کم می‌شود کجا هزینه می‌شود.

حاجی بابایی با اشاره به اینکه این که به مردم بگوییم اگر یارانه می‌خواهند به کمیته امداد و بهزیستی بروند درست نیست، زیرا این در شأن مردم نیست، گفت: باید در خصوص لایحه بودجه سال ۹۷ به درستی اقدام کرد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۶۳۲۳۰۷:۵۵:۳۵ ۱۳۹۶/۹/۲۳
خط فقر الان حداقل سه میلیون تومان است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین