سياست ابهام و تعليق ترامپ و كنگره درباره برجام/ تهديد جديد كاخ سفيد/ واكنش ايران چه خواهد بود؟

گروه جهان الف،   3960922024 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

ديروز ۱۲ دسامبر پایان مهلت اعلام نظر کنگره در ارتباط با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)بود.

سياست ابهام و تعليق ترامپ و كنگره درباره برجام/ تهديد جديد كاخ سفيد/ واكنش ايران چه خواهد بود؟

دونالد ترامپ 13 اکتبر (21 مهرماه) به کنگره اطلاع داد که دیگر حاضر نیست تعهد و پایبندی ایران به توافق هسته ای را تائید کند. رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی آن روز خود « روز توافق هسته‌ای ایران را «یکی از بدترین و یکجانبه‌ترین توافقاتی که ایالات متحده تا کنون به آن وارد شده» خواند و اعلام کرد نمی‌تواند پایبندی ایران را به برجام تأیید کند.

  از آن تاریخ کنگره 60 روز مهلت داشت تا وضعیت برجام را مشخص کند و ديروز 12 دسامبر پایان مهلت اعلام نظر کنگره در ارتباط با برنامه جامع اقدام مشترک بود. اعضاي كنگره با اين كه طرح هاي مختلفي براي ايجاد فشار به ايران در دستور كار داشتند اما ظاهراً همانند ترامپ نتوانستند درباره الگوهاي رفتاري آمريكا در آينده و در ارتباط با برجام اظهارنظر كنند. با پایان ضرب الاجل کنگره، سرنوشت برجام مجددا در اختيار دونالد ترامپ قرار گرفته و همين مسئله دوباره موجب ايجاد شک‌وتردیدهای فزاینده‌ای درباره آینده این توافق شده است.

در اين ارتباط مقامات کنگره، مسئولان دولتی و دیپلمات‌ها به فایننشال‌تایمز گفته‌اند که تاکنون تلاش‌ها برای تهیه پیش‌نویس قانون اصلاح اینارا (قانون بازبینی توافق هسته‌ای ایران) هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

سناتور باب کورکر و تام کاتن، در اکتبر قانونی را تدوین کردند که قانون اینارا را اصلاح می‌کند. این قانون ترامپ را از تایید برجام هر 90 روز خلاص می‌کند و برجام را به فعالیت‌های منطقه‌ای ایران مشروط می‌کند اما متحدان اروپایی با این اقدام مخالفت کردند.

سارا سندرزT سخنگوی کاخ سفید شب گذشته با بیان اینکه هیچ ضرب الاجلی برای کنگره در زمینه برجام تعیین نشده بود تاکید کرد که اگر توافق در کنگره و توسط متحدان آمریکا اصلاح نشود خاتمه خواهد یافت.

سندرز در واکنش به گزارش‌ها درباره اینکه کنگره آمریکا تا کنون هیچ طرحی برای بازگرداندن تحریمها تا پایان مهلت تعیین شده از سوی ترامپ در اواخر ماه دسامبر ندارد گفت: دولت هیچ درخواستی از کنگره برای ارائه طرحی در زمینه بازگرداندن تحریمها نداشته است.

در كل به نظر مي رسد سياست رسمي و آشكار ايالات متحده در برخورد با برجام در زمان ترامپ و كنگره تحت تسلط جمهوري خواهان را نمي‌توان معطوف به پذيرش برجام دانست. زيرا آمريكايي‌ها تمايلي به انجام تعهدات خود به‌ويژه پايان دادن به تحريم‌ها ندارند و از سوي ديگر تمايلي به كنار گذاشتن برجام نيز ندارند؛ چرا كه در اين صورت چالش هايي با متحدان اروپايي خود خواهند داشت، منجر به از بين رفتن اعتبار آنها در سطح بين‌المللي خواهد شد و احتمال تشديد بحران هاي ديگر بخصوص بحران كره شمالي وجود دارد. البته ترس از واكنش ايران نيز در اين تصميم كاخ سفيد و كنگره تاثيرگذار بوده است. در واقع ممكن است در صورت انكار برجام، ايران فعاليت‌هاي هسته‌اي خود را مجددا آغاز كند و از اجراي پروتكل الحاقي سرباز زند. اين در حالي است كه آژانس بين المللي انرژي اتمي طي 9 گزارشي كه تاكنون داشته پايبندي ايران به تعهداتش در برجام را تائيد كرده است.

البته گفته مي شود برخی از مشاوران ارشد رئیس جمهوری آمریکا از جمله جیمز ماتیس، وزیر دفاع، از ماندن در توافق حمایت می کنند زیرا نگران تبعات منفی خروج از آن بر خاورمیانه و متعهد ماندن متحدان آمریکا به این توافق هستند.

در اين شرايط آمريكا موضوع برجام را در وضعيت ابهام و تعليق قرار داده است. به عبارتي بهتر راهبرد كاخ سفيد كه موفق به كنار گذاشتن برجام نشده، تلاش براي عدم نفع از توافق هسته اي و تداوم اعمال فشار به ايران براي عقب نشيني در حوزه هاي موشكي، منطقه اي و ... مي باشد.

در اين باره قبلاً رکس تیلرسون از احتمال انعقاد «توافق ثانویه» میان ایران و اعضای 1+5 سخن گفته بود. تيلرسون مدعي شده بود:  «اگر اقدامی در خصوص این توافق صورت نگیرد، رئیس جمهوری اصرار دارد که از آن خارج شود. رئیس جمهوری راهبرد جامع‌تری در قبال ایران می‌خواهد».

ديروز روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌تایمز» نيز در گزارشی نوشت: مشاوران کاخ سفید می‌گویند که دونالد ترامپ از عدم پیشرفت در کنگره در خصوص وضع تحریم‌های جدید علیه ایران دلخور است و احتمالاً در تاریخ 13 ژانویه (23 دی ماه)، زمانی که مهلت بازبینی برجام فرامی‌رسد، آمریکا را به طور کامل  از برجام خارج کند.

اگر چه بعيد است اين اتفاق رخ دهد اما بايد ديد دولت و دستگاه ديپلماسي چه سياست ها و تاكتيك هايي را براي بي اثر كردن سنگ اندازي هاي آمريكا در روند اجراي برجام، عملياتي خواهد كرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۵۲۰۰۰۷:۵۰:۰۲ ۱۳۹۶/۹/۲۲
دیگه از داخل دارن چنان با گرانی بمردم فشار میارن که ترامپ یادمون بره
هموطن۱۶۵۲۶۴۰۸:۴۵:۲۳ ۱۳۹۶/۹/۲۲
آخرش از برجام خارج میشن تحریم ها به جای خود بر می گردد . ما می مانیم و هزینه هایی که برای از بین بردن تاسیسات هسته ای کرده ایم . حالا با قلب نیروگاه اراک که مایه حسرت شده چه کنیم . آقایان شادمان تحویل بگیرید.
ناشناس۱۶۵۴۴۰۱۱:۰۹:۳۱ ۱۳۹۶/۹/۲۲
امیدوارم آمریکا از برجام خارج بشه. بالاخره یکی باید ما رو از این ضرر اندر ضرر خلاص کنه.
ناشناس۱۶۶۰۶۳۲۱:۰۲:۲۹ ۱۳۹۶/۹/۲۲
ضرر ! مثلا چه طرح جایگزینی دارید؟
ناشناس۱۶۵۶۲۴۱۳:۳۶:۰۳ ۱۳۹۶/۹/۲۲
ایران باید به برجام متعهد بماند وهر بار عواقب خروج از آن را به یاد آمریکا بیندازد . ترامپ نمی تواند از برجام خارج شود اما در حال وقت کشیست ایران باید به اروپا وآمریکا فشار بیاورد که در ازای این وقت کشی طرف سنگ انداز موظف به پرداخت جریمه شود !!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین