درباره سه برابر شدن عوارض خروج از کشور؛ برای دریافت عوارض نوع سفر مدنظر قرار بگیرد/ دولت همه مسافران را به یک چشم نگاه نکند/ وعده احیای گردشگری شعار بود

گزارش از معصومه پورصادقی،   3960920201 ۴۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

دولت به‌جاي اتخاذ تدابیری براي افزايش آمار ورود گردشگران به كشور به دنبال سنگ‌اندازي بر سر راه گردشگران است تا از این طریق آمار خروج از كشور را کاهش دهد اما نكته‌اي كه آن را فراموش كرده اين است كه رونق گردشگري از كاهش سفر به‌دست نمي‌آيد و سه برابر کردن خروج از کشور صنعت گردشگری را نابود می کند.

درباره سه برابر شدن عوارض خروج از کشور؛  برای دریافت عوارض نوع سفر مدنظر قرار بگیرد/ دولت همه مسافران را به یک چشم نگاه نکند/ وعده احیای گردشگری شعار بود

به گزارش الف، روز یکشنبه در لایحه بودجه سال ۹۷، عوارض خروج از کشور ۲۲۰ هزار تومان تعیین شد،این عوارض در حال حاضر 75 هزار تومان تومان است. به بیان ساده تر، عوارض مذکور حدود سه برابر شده است.بر این اساس در سفر دوم به خارج از کشور 50درصد این مبلغ بیشتر شده و به 330 هزار تومان می رسد و برای بار سوم و سفرهای بیشتر نیز این مبلغ به 440هزار تومان افزایش می یابد که این موضوع واکنش بسیاری از مردم و مسئولین را در پی داشت.

دراین باره،‌ سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تعداد مسافران ایرانی که در طول سال برای سفرهای زیارتی، تحصیلی، کاری و تفریحی از کشور خارج می‌شوند بالغ بر ۱۰ میلیون نفر است اما آمار دقیقی وجود ندارد که گفته شود چه میزان از این سفرها سفرهای تفریحی است. اگر استدلال دولت‌مردان این باشد که هموطنانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند، درآمد بالایی دارند پس باید هزینه «خوشگذرانی‌شان» را هم بپردازند، باید گفت وقتی مشخص نیست چه میزان از سفرها سفرهای تفریحی است چرا باید آحاد مردم را درگیر تصمیمی کرد که موجب مضاعف شدن فشار اقتصادی بر مردم می‌شود؟

 همچنین علی اصغر مونسان رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور، افزايش سه‌برابري عوارض سفرهاي خروجي در لايحه بودجه ۹۷ را تصمیم دولت در پي خروج دو برابری گردشگر نسبت به ورود آن مي‌داند. معاون رییس‌جمهور در این توییت نوشت: با این رویکرد که سفر ارزان باید در سبد زندگی همه ایرانیان فراهم شود، معتقدم اجرای هر تصمیمی باید متناسب با وضعیت اقتصادی مردم باشد. ای کاش تصمیم‌گیرانِ افزایش عوارض خروج از کشور، نظرات کارشناسی سازمان میراث فرهنگی، فعالان و متولیان گردشگری را جویا می‌شدند.

محمود واعظی روز دوشنبه نیز در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد انتقادی درباره‌ افزایش عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه ۹۷ اظهار کرد: ‌من هم در فضای مجازی با این انتقادات مواجه شده‌ام. به هر حال کسانی که بودجه را طراحی کردند به دنبال این بودند که در این بودجه موضوع عدالت و رسیدگی به طبقات محروم جامعه بیشتر مورد توجه قرار گیرد. رئیس جمهور هم قول داده‌اند که تا سال ۱۴۰۰ فقر مطلق را از بین ببرند.

در همین راستا، خبرنگار الف با دوتن از کارشناسان این حوزه گفتگویی انجام داده است که بدین شرح است:

*دولت باید سفرهای علمی و درمانی را هم مدنظر قرار دهد

خرم طوسی فعال حوزه گردشگری در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور در بودجه 97 گفت: در ابتدا ما باید به مقایسه آمار بپردازیم، در سال گذشته کمتر از ده میلیون نفر گردشگر از کشور خارج شدند و میزان توریست هایی که به ایران سفر کردند کمتر از پنج میلیون نفر بودند یعنی ورود توریسم به کشور ما نصف خروج از کشور هم نبوده است و این نشان دهنده این است که صنعت گردشگری در کشور بسیار ضعیف است.

وی تصریح کرد: هزینه های سفر گردشگری در داخل کشور هم بسیار بالاست به طور مثال یک سفر به کیش میانگین حدودا دو میلیون تومان خرج دارد و با همان پول می توان به کشورهای همسایه مثل ترکیه سفر کرد لذا مردم این راه را انتخاب می کنند.ما به بحث فرهنگی و سیاسی این قضیه کاری نداریم. دولت نباید با اهرم های فشار این ضعف را بپوشاند و به این بحران دامن بزند. نکته ای که وجود دارد این است که وقتی شما بلیط هواپیمایی را خریداری می کنید  روی آن مالیات دریافت می کنند  و دریافت خروج از کشور و مالیات به طور همزمان منطقی به نظر نمی رسد.

فعال حوزه گردشگری تاکید کرد: در صورت تصویب این لایحه ما در پرداخت نرخ عوارض خروج از کشور در دنیا رتبه نخست را کسب خواهیم کرد. یکسری از کشورها که عوارض خروج از کشورشان بستگی به مقصد و نوع پرواز دارد مثل آلمان که حدودا از ده دلار تا شصت دلار است البته باید شرایط اقتصادی و حداقل حقوق را نیز در آنجا هم مقایسه کرد. در ترکیه حدودا هشت و نیم دلار است. اینها نشان دهنده این است که عووارض خروج ما از آلمان هم بیشتر است لذا سه برابر کردن عوارض خروج از کشور درست نیست.

خرم طوسی همچنین در پاسخ به این سوال که این موضوع چه تاثیری بر سفرهای علمی و گردشگری خواهد گذاشت، گفت: موضوعی که مهم است نوع سفر است. دولت باید این موضوع را مد نظر داشته باشد که تمام سفرهای ما گردشگری نیست. مردم سفر علمی و درمانی هم دارند که این نرخ عوارض بر روی این سفرها هم تاثیرگذار است. متاسفانه دولت در این موضوع هیچ تبصره ای قایل نشده است و دولت با دستگاههای متولی گردشگری مشورت نکرده است.

وی تاکید کرد: ما به دلیل وعده های آقای روحانی در زمینه گردشگری به ایشان رای دادیم. ایشان در زمان انتخابات سفری به گلستان داشتند و آنجا اظهار کردند که با احیای صنعت گردشگری در این استان از اشتغال و مسایل اقتصادی بی نیاز خواهید شد، در واقع شعار ایشان احیای صنعت گردشگری بود که اینها همه شعار بود.

این فعال حوزه گردشگری در پاسخ به این سوال که راهکار شما برای این موضوع چیست، گفت: راهکار همواره روشن است. مجموعه زیرساخت ها، صنعت هتلداری، حمل و نقل و فرودگاهی درست نبوده و نیاز به اصلاح دارد که باید به آن توجه شود یعنی در ابتدا باید سخت ابراز درست شود تا بتوان نرم افزار را بر روی آن پیاده کرد.در حال حاضر عوارض خروج از کشور افزایش پیدا کرده است اما خدمات فرودگاهی اصلا تغییری نکرده است. متاسفانه همین چند ماه پیش ویدیویی از فرودگاه امام خمینی منتشر شد که مردم در گیت فرودگاه ازدحام کرده بودند متاسفانه افزایش عوارض خروج و سایر موارد گردشگری سفر نیز صرف زیرساخت های توسعه گردشگری نمی شود.

وی  در مورد سیستم پاسپورت و ویزا در کشور اظهار داشت: سیستم ویزا و پاسپورت در کشور ما بسیار عجیب و غریب است. در سال های گذشته یک خانواده یک پاسپورت داشتند که هزینه کمتری متحمل می شدند ولی الان نوزاد هم باید پاسپورت داشته باشد و باید عوارض خروج جداگانه نیز پرداخت کند. متاسفانه این موارد ناکارآمدی دولت و عدم تصمیمات لازم در این زمینه را نشان می دهد.

خرم طوسی خاطرنشان کرد: همان طور که گفتم یکی از شعارهای اصلی دولت دوازدهم احیای گردشگری بود تا از این طریق تا حدودی اقتصاد کشور رونق پیدا کند نه تنها این موضوع اتفاق نیفتاد بلکه ما شاهدیم با تصمیمات آنی به دنبال صدمه صنعت گردشگری در داخل ایران هستند.

وی تاکید کرد: متاسفانه نگاه شیک و لوکس داشتن به سفر توسط مدیران بالادستی از دیرباز قاتل تسهیل و افزایش خدمات سفرها بوده است. عده ای فراموش کرده اند که تعاملات مسافر چقدر میتواند به افزایش آگاهی آحاد افراد جامعه کمک کند. اینگونه حرکتهای آنی و تصمیمات یکباره فقط قشر متوسط را از تاثیرات فوق العاده ی سفر بر سلامت روان اجتماع باز می دارد. انگار مسوولین به سفر هم بعنوان یک کالای اقتصادی و لوکس برای قشر سرمایه دار نگاه میکنند که به این راحتی به آن لطمه میزنند و قشر متوسط را محروم و از گردونه ی سفرها حذف میکنند. هروقت فهمیدیم که ارزش سفر و مسافرت و گردشگری از حیث فرهنگی و روانی و اجتماعی و سلامت خیلی بیش از بعد اقتصادی و تجاری آن است خیلی از مشکلاتمان حل میشود اما افسوس که هرچه ما گلو پاره کنیم کسی گوشش بدهکار نیست.

 *در مدیریت گردشگری باید تجدید نظر شود/تراز گردشگری در کشور ما منفی است

اردشیر اوروجی مدیر کل سابق دفتر برنامه ریزی، آمار و اطلاعات سازمان میراث فرهنگی در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور در سال آینده اظهار داشت: متاسفانه راهکارهای مناسبی برای تراز گردشگری در کشور وجود ندارد. در حال حاضر تراز گردشگری در کشور ما به شدت منفی است و طبق آماری که سازمان ارائه کرده است ما حدود چهار میلیون و هشتصد هزار نفر توریست در سال گذشته داشتیم و افرادی که از کشور خارج شدند نه میلیون نفر بودند یعنی در حقیقت چهار میلیون تراز گردشگری ما در کشور منفی است و به جای اینکه دربخش گردشگری ارز به کشور وارد کنیم ارز از  کشور خارج کرده ایم.

وی تصریح کرد: هدف از گردشگری  در ایران دو عامل است: اشتغال زایی و درآمدزایی یا همان درآمد ارزی، باتوجه به اینکه تراز گردشگری در نتیجه درآمدزایی به همان میزان منفی است، اشتغال زایی هم منفی است و دولت به جای اینکه به دنبال راهکاری باشد تا گردشگری را مثبت کند، عوارض خروج را سه برابر کرده است که این اقدامات راهکار مناسبی برای تراز گردشگری نیست.

این کارشناس مسایل گردشگری ادامه داد: راهکار اصلی برای مبارزه با افزایش خروج از کشور این است که باید در مدیریت گردشگری تجدیدنظر شود و افراد لایق سرکار بیایند. برای بار چهارم است که لایحه ای در مورد صنعت گردشگری مطرح می شود که در مورد تغییرات اساسی در بخش میراث فرهنگی و گردشگری است و همواره تاکید دارد که این سازمان باید به وزارتخانه تبدیل شود اما متاسفانه در هر سه بار گذشته با لابی هایی که از طرف دولت صورت گرفت از دور خارج شد. همچنین باید از طریق اصلاح ساختار از مردم عوارض دریافت شود و اینکه به یکباره افزایش سه درصدی داشته باشیم درست نیست.

اوروجی ادامه داد: چندی پیش هم آقای لاهوتی نماینده مجلس پیشنهاد دادند که این سازمان باید به وزارت خانه تبدیل شود که دوباره از سوی سازمان میراث فرهنگی و دولت با مخالفت روبرو شد. اگر واقعا دولت می خواهد تراز گردشگری را در کشور مثبت کند باید اجازه دهد تا این لایحه در مورد این سازمان به نتیجه برسد. متاسفانه ما نتوانستیم رتبه گردشگری خوبی را از سهم کل گردشگری جهان به دست بیاوریم و چهاردرصد سهم گردشگری را در کل جهان داریم که این رتبه خوبی نیست.

وی در پاسخ به این سوال که این موضوع چه تاثیری در سفرهای گردشگری و علمی خواهد گذاشت، گفت: همه سفرهای خارج از کشور صرفا به منظور گردشگری نیست بلکه یکسری از آنها علمی و برای افرادی ضروری است دولت باید این افراد نگاه ویژه و خاص داشته باشد.

اوروجی در پاسخ به این سوال که عده ای می گویند این موضوع برای افرادی که پولدار هستند خوب بوده و باید تنبیه شوند چراکه آنها ارز زیادی را از کشور خارج می کنند، گفت: اگر دولت میخواهد از این طریق پولدارها را مجازات کند، روش درستی نیست و راه را اشتباه می رود. چراکه افراد بسیاری هستند که با مشقت و زحمت در این کشور پول به دست می آورند و می خواهند به مسافرت بروند لذا نباید همه را با یک چشم دید. برای پولدارها هم که مالیات وجود دارد و نباید برای تنبیه آنها از در حق دیگران اجحاف کرد. اتفاقا آمارها نشان می دهند بیشتر کسانی که به کشورهای همسایه سفر می کنند افراد متوسط هستند لذا دولت باید تدابیر لازم را در این خصوص اتخاذ کند.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر اجازه دهند ساختار سازمان گردشگری تغییر کند، قطعا این مشکلات رفع خواهد شد و سه برابر کردن عوارض خروج از کشور اقدام مناسبی نیست.

این پیشنهاد دولت در لایحه بودجه بوده است که فعلا با انتقادهایی روبرو شده اما با این حال برخی از نمایندگان مجلس نسبت به آن موضع مخالف گرفته اند و باید منتطر ماند تا مجلس بررسی لایحه بودجه را آغاز کرده و در این مورد چه تصمیمی خواهند گرفت، این در حالی است که برخی به عرضه ارز برای سفرهای خارجی دو دهک بالای جامعه انتقاد شدیدی دارند با این حال این پیشنهاد دولت که دارای ابهامات بسیاری است با واکنش منفی کارشناسان مواجه شده است. 

دیدگاه کاربران

پرویز۱۶۳۹۰۵۰۹:۲۰:۴۹ ۱۳۹۶/۹/۲۱
ایران رتبه اول در خالی کردن جیب مردم...........
ناشناس۱۶۴۰۱۳۱۰:۵۳:۵۳ ۱۳۹۶/۹/۲۱
در سال گذشته، ۲۰۱۶، ۲۰۰ میلیون توریست چینی‌ از چین به دنیا سفر کرده و هر سال این میزان ۲۰ درصد رشد میکنه، ولی‌ خوب است بدانید که چینی‌‌هایی‌ که نه اهل نوشیدنی منشوری و نه حرکت موزون و به خصوص اهل آفتاب گرفتن نیستند، فقط ۷۳ هزار نفر آنها، ایران را برای سفر انتخاب کردند که احتمالا اکثریت آنها، کارکنان و خانواده‌های کارکنان چینی‌ در ایران هستند که عملاً در هیچ هتلی هزینه نمیکنند و بیشتر پول آن را از شرکت‌های ایرانی‌ گرفتند. یعنی‌ چینی‌ها هم متوجه هستند که ایران یکی‌ از گرانترین مقاصد گردشگری دنیا است ، و آن عده هم که به خاورمیانه علاقه دارند، چرا ایران را با این هزینه‌های سنگین و سرویس وحشتناک ، انتخاب کنند، میروند دبی یا ترکیه یا مصر که حداقل پولشان را دور نریخته باشند.
ناشناس۱۶۴۰۱۸۱۰:۵۶:۵۷ ۱۳۹۶/۹/۲۱
اگر با پرواز هوا پیما‌های اروپایی به ایران سفر کنید، متوجه میشوید که ۹۰ درصد و بیشتر آنها، از ایرانیان مقیم آمریکا و کانادا و اروپا هستند. ولی‌ در چند سال و به خصوص یک سال گذشته، به شدت از سفر این ایرانیها کاسته شده چون هزینه‌ها در ایران به مراتب بالاتر از خود این کشورها است و اگر برخی‌ می‌گفتند می‌رویم ایران هم خانواده را میبینیم و هم در رستوران‌های ایران یک غذا خوب با قیمت خوب می‌خوریم و در بازار ایران خرید می‌کنیم ، حالا میبینیند حتی با دو برابر قیمت رستوران‌های آمریکا و کانادا، نمیتوانند یک غذا مناسب بخورند و اصلا موضوع پول نیست، اصولا دیگر خبری از غذا خوب و با کیفیت وجود ندارد و اجناس هم چند برابر خارج است. از جمله برنج که بهترین برنج باسماتی درجه یک هندی،با فاصله ۱۸ هزار کیلومتری از آمریکا، در آمریکا کیلویی یک تا دو دلار است ولی‌ در ایران بالای سه دلار، و فاصه ایران با هند، زیر ۲ هزار کیلومتر!! خلاصه اینکه مسئولان ما که فقط اهل تبلیغ و وعده غیر واقعی‌ و اقدامات افسانه یی هستند، مانند دعوت توریستهی اروپایی یا روسی به کیش!.. ما نه تنها هیچ امیدی به آمدن توریستهی اروپایی و خارجی‌ نداریم(مگر آن دسته قلیل که دنبال ماجراجویی هستند و به کره شمالی هم سفر میکنند) حتی با این اقدامات و قیمت، ایرانیان مقیم خارج هم ، دیگر دلیلی برای سفر به ایران ندارند و هزینه آن را خرج ۱۰ سفر خوب به کارائیب با هتلهای چهار ستاره و پکیج کامل حمل و نقل و غذا با کیفیت به مراتب بهتر از ایران میکنند! آفرین به این مسئولان
ناشناس۱۶۴۰۲۵۱۱:۰۰:۱۲ ۱۳۹۶/۹/۲۱
چه اندازه شما انسان خوب،شریف و ساده یی هستی‌ که همه چیز را باور میکنی‌! از نظر شما ، احتمالا ادعای ٔبر داشته شدن تحریمها در یک روز هم باور پذیر بود و....
ناشناس۱۶۴۱۵۳۱۲:۴۴:۰۳ ۱۳۹۶/۹/۲۱
واقعاً خجالت‌آور است این همه افزایش قیمت بهای آب، برق، گاز ، بنزین، عوارض و .....
ناشناس۱۶۴۰۹۱۱۱:۵۴:۱۰ ۱۳۹۶/۹/۲۱
این همه دولت در بوق و کرنا کرد که واحد پول کشور "تومان" شد. اما می بینیم که دوباره لایحه بودجه بر حسب ریال نگارش شده است. یعنی این قدر آدم فراموشکار می شود؟
ناشناس۱۶۴۱۱۰۱۲:۰۵:۲۷ ۱۳۹۶/۹/۲۱
دولت توانايي جذب گردشگر و ايجاد 100هزار شغل كه وعده داده بود را ندارد براي همين مي خواهد از كساني كه از كشور خارج مي شوند درامد كسب كند.... شماها فقط عاشق خام فروشي و نفت هستيد...بچسبيد به همان جناب زنگنه
ناشناس۱۶۳۹۴۵۱۰:۰۷:۵۸ ۱۳۹۶/۹/۲۱
ایران رتبه نخست در دریافت عوارض خروج از کشور پرزیدنت گفته بودن که عزت رو به پاسپورتهای ایران برمی گردونن اینم از عزت دیگه؟!!!! کدوم قول مونده که عمل نکرده باشه؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۶۴۲۴۷۱۳:۵۰:۱۵ ۱۳۹۶/۹/۲۱
با این تصمیم 5 میلیون ورودی هم که 90 درصد آنها ایرانی های مقیم خارج هستند به صفر نزدیک میشود
علی۱۶۳۹۴۶۱۰:۰۹:۲۶ ۱۳۹۶/۹/۲۱
گردشگری نابود نمیشه بلکه سفر برای فساد و ابتذال و گناه کم میشه اتفاقاً این تصمیم بسیار خوب و منصفانه هست و به گردشگری خارجی ها در ایران هیچ لطمه ای نمی زنه و قرار هست مبلغی از این عوارض برای کمک به گردشگری در ایران هزینه شود.
فرناز۱۶۴۰۵۸۱۱:۳۲:۴۲ ۱۳۹۶/۹/۲۱
شما از مدیران سازمان گردشگری هستید؟
شهاب۱۶۴۳۵۵۱۵:۰۸:۴۰ ۱۳۹۶/۹/۲۱
شما عینک خودت را عوض کن. به قلبت هم ضرر داره گفته باشم!
ناشناس۱۶۳۹۴۷۱۰:۱۲:۱۸ ۱۳۹۶/۹/۲۱
در دوران گشایشهای پسابرجامی و در پرتو نور افتاب تابان برجام درخت گلااااااابی بدجوری داره میوه میده
جلال۱۶۳۹۸۵۱۰:۳۷:۴۸ ۱۳۹۶/۹/۲۱
دولت حرف .. فکر کنم این هم بخاطر مسکن مهر
داریوش.م۱۶۴۰۰۳۱۰:۴۷:۴۹ ۱۳۹۶/۹/۲۱
یکی ازبهترین کارهای دولت هست..بیایم ما که ده میلیون خرج مسافرت خارج میکنیم 200 تومان به توسعه کشور کمک کنیم .من کارمندم وهنوز سفرخارجی نرفتم امسال اولین بار میخوام برم.با تمام وجودم حاضرم این پول را بدم که خرج میراث فرهنگی بشه
ناشناس۱۶۴۰۲۲۱۰:۵۷:۳۸ ۱۳۹۶/۹/۲۱
بنزین گرون شد در توسعه حمل و نقل کاری صورت گرفت حاملهای انرژی گرون شد اتفاقی افتاد در توسعه کشور فقط بگیرن و بخورن که نشد کار کجا کاری کردن شفاف سازی شد
ناشناس۱۶۴۰۴۳۱۱:۱۸:۰۰ ۱۳۹۶/۹/۲۱
مشکل دقیقا همینه که بدون حتی یک تجربه سفر نظر میدی!
ناشناس۱۶۴۳۵۹۱۵:۰۹:۵۰ ۱۳۹۶/۹/۲۱
دقیقا. و ضمنا میتونن برای دریافت 200 هزارتومان امثال ایشون یه صندوق دیگه افتتاح کنند تا مردم کمکهاشون رو واریز کنند.
مازندرانی۱۶۴۱۸۷۱۳:۰۹:۳۶ ۱۳۹۶/۹/۲۱
آیا مطمئن هستید اون 200 هزار تومن در بخش میراث فرهنگی هزینه میشه ؟ترس من از اینه که نکنه مدیر میراث فرهنگی سر از کانادا دربیاره !!!!
علی۱۶۴۲۹۶۱۴:۲۵:۴۴ ۱۳۹۶/۹/۲۱
ببین آقای کارمند کجا میخوای بری، اگه آلمان میری واسه یه دستشویی رفتن تو خیابون یا ایستگاه قطار شهری باید بین ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان پول بدی ‌ و یه همبرگر با نوشابه معمولی هم اقلا ۶۰ هزار تومان ‌ واست خرج داره، هتل که دیگه واویلا مگر اینکه فامیل یا دوستی داشته باشی که اگه روت بشه بری پیششون. حالا بشین حساب کن میتونی بری یا نه، اون خروجی هم پیشکش!
ناشناس۱۶۴۰۱۲۱۰:۵۳:۰۲ ۱۳۹۶/۹/۲۱
اگر با پرواز هوا پیما‌های اروپایی به ایران سفر کنید، متوجه میشوید که ۹۰ درصد و بیشتر آنها، از ایرانیان مقیم آمریکا و کانادا و اروپا هستند. ولی‌ در چند سال و به خصوص یک سال گذشته، به شدت از سفر این ایرانیها کاسته شده چون هزینه‌ها در ایران به مراتب بالاتر از خود این کشورها است و اگر برخی‌ می‌گفتند می‌رویم ایران هم خانواده را میبینیم و هم در رستوران‌های ایران یک غذا خوب با قیمت خوب می‌خوریم و در بازار ایران خرید می‌کنیم، حالا میبینیند حتی با دو برابر قیمت رستوران‌های آمریکا و کانادا، نمیتوانند یک غذا مناسب بخورند و اصلا موضوع پول نیست، اصولا دیگر خبری از غذا خوب و با کیفیت وجود ندارد و اجناس هم چند برابر خارج است. از جمله برنج که بهترین برنج باسماتی درجه یک هندی،با فاصله ۱۸ هزار کیلومتر از آمریکا، در آمریکا کیلویی یک تا دو دلار است ولی‌ در ایران بالای سه دلار، و فاصه ایران با هند، زیر ۲ هزار کیلومتر!! خلاصه اینکه مسئولان ما که فقط اهل تبلیغ و وعده غیر واقعی‌ و اقدامات افسانه یی هستند، مانند دعوت توریستهی اروپایی یا روسی به کیش!.. ما نه تنها هیچ امیدی به آمدن توریستهی اروپایی و خارجی‌ نداریم(مگر آن دسته قلیل که دنبال ماجراجویی هستند و به کره شمالی هم سفر میکنند) حتی با این اقدامات و قیمت، ایرانیان مقیم خارج هم ، دیگر دلیلی برای سفر به ایران ندارند و هزینه آن را خرج ۱۰ سفر خوب به کارائیب با هتلهای چهار ستاره و پکیج کامل حمل و نقل و غذا با کیفیت به مراتب بهتر از ایران میکنند! آفرین به این مسئولان
ناشناس۱۶۴۰۳۱۱۱:۰۶:۱۲ ۱۳۹۶/۹/۲۱
گردشگر خارجی به ایرانی نمی آید، مردم باید جورش را بپردازند ... واقعا که جالب است.
ناشناس۱۶۴۰۳۳۱۱:۱۰:۵۳ ۱۳۹۶/۹/۲۱
متاسفم می بینم که روحانی با شروع دوره دوم زمام داریش به رای مردم پشت کرده وراهش را از راه مردم جدا کرده.
ناشناس۱۶۴۰۷۳۱۱:۴۳:۳۶ ۱۳۹۶/۹/۲۱
روحانی خائن به رای مردم؟
ناشناس۱۶۴۱۹۸۱۳:۱۳:۱۴ ۱۳۹۶/۹/۲۱
همینجوری بود ما چشممونو باز نکردیم رای دادیم
ناشناس۱۶۴۰۴۷۱۱:۲۳:۱۱ ۱۳۹۶/۹/۲۱
تمام افکار و انتظارات ما از یک جامعه در حال فرو پاشی است تقریبا از دوستان مسئولین دیگه هیچ انتظاری نداریم وقتی بودجه رو دیدم و اینکه چه افرادی تحت چه عناوینی از بودجه بهره میبرند معنی بی عدالتی رو فهمیدم و اینکه سهم یک نهاد چند نفره از یک شهرستان 200 هزار نفری با کلی مشکلات بیشتر است فقط آه کشیدم.
نا شناس۱۶۴۲۰۹۱۳:۲۱:۲۲ ۱۳۹۶/۹/۲۱
هموطن عزیزم من هم خوندم فقط میتونم بگم لایحه بودجه که نیست تقسیم ارث پدری شون هست متاسفم من یک ادم بیسوادم
ناشناس۱۶۴۰۵۱۱۱:۲۸:۴۶ ۱۳۹۶/۹/۲۱
وعده های توخالی رییس جمهور. نه تنها عزتی به مردم نداد بلکه راهی برای دزدی های بیشتر کرد
ناشناس۱۶۴۰۹۵۱۱:۵۷:۰۱ ۱۳۹۶/۹/۲۱
کاملا مشخصه که هدف کسری بودجه س همه حرفای دولتمران بهانه س
ناشناس۱۶۴۱۰۳۱۲:۰۲:۲۰ ۱۳۹۶/۹/۲۱
بنده بعید میدانم امار ذکر شده برای گردشگران چه ورودی جه خروجی صحیح باشداغلب انها ایرانیان دانشجو وایرانیان شاغل درکشورهای حوزه خلیج فارس که خانواده های انها در ایرانند اینها نمیشود توریست نامید بنظرم حتی انهایی که از سر ناچاری به ترکیه میروند هم توریست نیستند.این راهکار جز دامن زدن به نابودی صنعت توریسم وفشار مضاعف به قشر بزرگی از مردم متوسط جامعه که اغلب حقوق بگیر هستندوگرانی حاصل دیگری ندارد
ناشناس۱۶۴۱۰۴۱۲:۰۲:۳۱ ۱۳۹۶/۹/۲۱
راه توسعه گردشگری و آمدن گردشگر خارجی به کشور، کاهش محدودیتها و قوانین عجیب و غریب است. گردشگر خارجی با آنهمه حق انتخاب، هیچ وقت جایی مانند ایران را در اولویت سفر قرار نمی دهد که انواع و اقسام امر و نهی و محدودیت در آن وجود دارد. گردشگر کشورهای اسلامی هم اصولا یا تنگدست است که ارزی با خود به کشور نمی آورد و اگر هم پولدار باشد مثل بعضی کشورهای حاشیه خلیج فارس، باز هم ایران را بعنوان مقصد گردشگری انتخاب نمیکند. ضمنا حضرات بفرمایند آن پولها و عوارضی که قبلا از خروج مسافر گرفته اند دقیقا کجا خرج کرده اند و چه بهره وری داشته اند تا بعدا در مورد افزایش آن صحبت شود.
ناشناس۱۶۴۱۳۲۱۲:۲۶:۵۰ ۱۳۹۶/۹/۲۱
یه سوال دیگه هم هست و اون اینکه چرا و بر پایه چه منطقی باید همیشه قیمت همه چیز در این کشور افزایش پیدا کنه؟!! چرا هیچ وقت قیمت کالا یا خدماتی در این مملکت ارزون نمیشه؟
کریم خان رند۱۶۴۲۲۱۱۳:۳۱:۵۸ ۱۳۹۶/۹/۲۱
عزیز! یه جای دنیا رو نشون بده که تورم منفی باشه!!! یه چی می گیا!
ناشناس۱۶۴۲۸۱۱۴:۱۱:۱۲ ۱۳۹۶/۹/۲۱
کشور ژاپن تورم منفی است دولت بصورت تصنعی درصد ناچیزی تورم ایجاد کرده تا تحرک بیشتری به اقتصاد بدهد در حد نیم درصد نه چهل درصد
علی۱۶۴۳۱۵۱۴:۳۶:۲۸ ۱۳۹۶/۹/۲۱
عزیز جان در کشور هایی که نرخ افزایش درآمد مردم بیش از نرخ تورم باشد به مفهوم تورم منفی است. خیلی از کشور های توسعه یافته چنین هستند.
ناشناس۱۶۴۳۷۱۱۵:۱۸:۰۷ ۱۳۹۶/۹/۲۱
چرا نیست بزرگوار؟ در ژاپن و برای جلوگیری از منفی شدن نرخ تورم و ایجاد رکود سیاستهای انبساطی را اجرا می کنند و با تزریق پول در بازار و بورس، ضمن افزایش قدرت خرید مردم، به تقویت سمت تقاضا می پردازند تا رونق ایجاد شود. البته تورم را در حد 1 تا 2 درصد نگه میدارند نه بیشتر. ضمن اینکه در برخی گروههای کالایی و خدمات (مانند پوشاک یا برخی مواد غذایی) در این کشورها تورم منفی هم وجود دارد. یا حدود 2 سال قبل بانک مرکزی اروپا برای جلوگیری از سقوط بیشتر نرخ تورم و منفی شدن آن تصمیم گرفت ظرف مدت 16 ماه مبلغ 960 میلیارد یورو (بخوانید حدود یک تریلیون یورو!) را به بازار تزریق کند. البته فقط برای اینکه تورم در حال منفی شدن را به حد 1 تا 2 درصد برساند نه بیشتر!
بیژن۱۶۴۱۴۵۱۲:۳۷:۵۹ ۱۳۹۶/۹/۲۱
اولاً هر گونه افزایش و یا کاهشی باید منطقی باشد در غیر اینصورت آن افزایش و یا کاهش باعث بدبینی مردم به دولت و بی اعتمادی خواهد شد. دوماً اگر منطقی برای افزایش این هزینه ارائه میشد قطعا مردم هم حاضر هستند که هزینه مربوطه را بپردازن حتی اگر هزینه خروجی بیش از این مقدار شود. مشکل اینجاست که دولت بدون هیچ گونه توضیحی این افزایش را پیشنهاد داده که قطعاً مورد قبول مردم واقع نمیشود و امیدواریم که نمایدگان واقعی مردم با آن برخورد کنند. آنچه که واضح است مسئولین ضعف مدیریت خود را با اینگونه تصمیمها میخواهند جبران کنند در صورتیکه به جایه اینگون تصمیمهای نابخردانه، بهتر است نسبت به ارتقاء مدیریت خویش اقدام کنند که در دراز مدت نتایج بسیار پربارتری خواهد داشت. در خاتمه باید گفت که با این افزایش نابخردانه و غیر موجه، مردم مجبور میشند به جایه استفاده از هواپیما، از اتوبوس برای سفر به کشورهای همسایه استفاده کنند که هم باعث کاهش مسافر هوایی و بالطبع کاهش در آمد شرکتهای هوایی خواهد شد و همچنین یک قدم دور شدن از رفاه نسبی متداول در کشورهای دیگر و افزایش مشقت زندگی در کشور خواهد شد که بالطبع میتواند کسانی را که برای مهاجرت از این کشور دودل هستند متقاعد کند که زندگی در این کشور به صلاح نیست و بهتره که به کشوری که دارای ثبات مدیریتی و بالبع ثبات تصمیم گیری داره مهاجرت کرد و عطا زندگی در این کشور را به لقائش بخشید.
علی۱۶۴۳۱۰۱۴:۳۳:۱۸ ۱۳۹۶/۹/۲۱
یعنی چه نوع سفر مد نظر قرارگیرد؟ مثلا من که برای دیدار فرزندانم سفر می‌کنم چطور باید این مطلب را ثابت کنم؟ یه چیزی بگویید که منطقی باشد!!!
ناشناس۱۶۴۳۳۳۱۴:۵۴:۴۰ ۱۳۹۶/۹/۲۱
سلام به مردم چه ربطی داره توریست به ایران نیامد جور اونها هم ما باید بکشیم
ناشناس۱۶۴۶۷۰۱۸:۴۵:۱۱ ۱۳۹۶/۹/۲۱
خدارو شکر که دیگه نمیتونن اینو بندازن تقصیر دولت قبل !!!
ناشناس۱۶۶۴۳۹۱۰:۵۳:۰۴ ۱۳۹۶/۹/۲۳
خیلی خوشحال نباش بد میره بدتر میاد دولت قبلیم کم خونمونو تو شیشه نکرد
ناشناس۱۶۴۹۲۷۲۲:۱۸:۴۵ ۱۳۹۶/۹/۲۱
روحانی عوارض 440 هزار تومانی خود و هیات همراهش و پرداخته کرده؟یا با پول ملت ایران رایگان چرخه تو دنیا؟
ناشناس۱۶۵۵۳۵۱۲:۲۳:۱۳ ۱۳۹۶/۹/۲۲
افزایش عوارض خروج از کشور، نوش جون کسانی که بهش رای دادن..اونایی که به روحانی رای دادین، لطفا عوارض خروج از کشور بنده رو که به کس دیگه ای رای دادم رو بپردازین، چون خرج حقوق نجومی و لفت و لیس گزینه شمارو که نباید ما بدیم!!!
ناشناس۱۶۵۶۰۹۱۳:۲۰:۳۲ ۱۳۹۶/۹/۲۲
این بوغ و کرنا کردن خروج کشور برای ندیده شدن مسائل دیگر است ساده نباشید
ناشناس۱۶۵۹۳۰۱۸:۱۱:۵۲ ۱۳۹۶/۹/۲۲
مارای ندادیم که دولت چنین لایحه ضدمردمی به مجلس ارائه دهد.این بودجه رابه رای مردم بگذاریدتانمایندگان .نماینده هاهم حقوق کلان ومادالعمرمیگیرند راننده اختصاصی دارندوحق مسکن ماهی حداقل 6میلیون تومان میگیرندوبراساس نوبت به سفرهای خارجی میروندوماامیدی به آنهانداریم
ناسناس۱۶۶۵۸۹۱۴:۱۸:۵۷ ۱۳۹۶/۹/۲۳
عادلانه خواهد بود برای کسانی که درسال یکبار سفر خارج دارند همان ۷۵۰۰۰ تومان عوارص ودر مورد ۲ الی چند بار سفر دارند تصاعدی بازاء هر سفر افزایش یابد.
ناشناس۱۶۷۴۷۸۱۴:۴۸:۴۲ ۱۳۹۶/۹/۲۴
گرونی تا کی گناه مردم چیه
ناشناس۱۶۸۱۳۲۱۱:۵۵:۰۸ ۱۳۹۶/۹/۲۵
دوستان!!!! عزیزان!!!! یعنی همه شماها اینقدر سفر خارجی می‌رید که افزایش عوارض خروج از کشور اینقدر نگرانتون کرده؟؟؟ لطفا به نکات زیر توجه کنید: ۱. اون روزی که دولت می‌خواست هواپیمای نو بخره همه سر و صدا کردند که ای وای فقط ثروتمندان با هواپیما مسافرت می‌کنند که قشر کمی هستند. اگر اینطوره خب عوارض هر چه قدر هم باشه که برای اونا مهم نیست. ۲. هر کسی در سفرهای خارجی به هر دلیلی که انجام بشه اینقدر خرج میکنه که این پول توش هیچ به حساب می‌یاد. ۳. من نفر می‌شناسم که رفته عراق برای خودش یه شعبه از کسب و کارش زده سالی ۱۰ دفعه به این کشور مسافرت میکنه. ایشون که مالیات که نمی‌دن پولها را هم به جیبشون می‌ریزن پس حداقل این مملکت از عوارض خروج ایشون از مملکت به یه منفعتی برسه ۴. آقایونی که مشرف میشن به حج بالاخره باید مستطیع باشن. اگر هستند که خب این پول براشون هیچه اگر نیستند خب چرا دارن میرن حج
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    12. کمی دیر نیست؟

    13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

    24. اسراییل چه باید بکند؟ 

    25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

    آخرین عناوین