المانیتور: کسی از ابتکار صلح منطقه ای ترامپ و دامادش بیش از این انتظار نداشت

گروه جهان الف،   3960920159

المانیتور در گزارشی با عنوان 'آیا آمریکا دست از تلاش برای پیشرفت دیپلماسی در خاورمیانه برداشته است؟' نوشت: تصمیم ایالات متحده را می توان به عنوان بخشی از یک روند گسترده تر از خروج از دیپلماسی منطقه ای دید و بطور قطع هیچ کس از ابتکار صلح منطقه ای ترامپ و دامادش بیش از این انتظار نداشت.

المانیتور: کسی از ابتکار صلح منطقه ای ترامپ و دامادش بیش از این انتظار نداشت

به گزارش ایرنا، المانیتور در تحلیل خود آورده است:

««آنچه از سخنان 'نیکی هیلی' نماینده دائم ایالات متحده (آمریکا) در سازمان ملل متحد در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل، که در آن 14 کشور عضو از تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن اورشلیم (قدس) به عنوان پایتخت اسرائیل انتقاد کردند، بر می آید، این است که وی شدیدا تاکید داشت این اطمینان را به خواهران و برادران فلسطینی بدهد که آمریکا خود را متعهد به دستیابی به توافق صلح میان اسرائیل و فلسطین می داند. چرا که به گفته 'نیکی هیلی'، 'ایالات متحده میان هر دو طرف اعتبار دارد'.

ناسازگاری در گفتار و کردار نماینده کاخ سفید فراتر از یک معمای پیچیده است، مگر اینکه معامله ای در کار باشد که تاکنون برای رهبران جهان و منطقه، خبرنگاران و تحلیلگران ناشناخته مانده است. نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل متحد در پاسخ به هیلی گفت: 'تصمیم ایالات متحده باعث رد صلاحیت این کشور از رهبری برای ایجاد صلح در منطقه شده است'. 'توماس فریدمن' نویسنده سرشناس آمریکایی هم تصمیم ترامپ برای پایتختی اورشلیم (قدس) را 'هنر سرباز زدن از مسئولیت' توصیف کرد.

تصمیم ایالات متحده را می توان به عنوان بخشی از یک روند گسترده تر از خروج از دیپلماسی منطقه ای دید. به طور قطع هیچ کس از ابتکار صلح منطقه ای به رهبری ترامپ و جرد کوشنر دامادش بیش از این انتظار نداشت و بدین ترتیب اهرم های دیپلماتیک به سرعت از دست آمریکا خارج خواهد شد.

ایالات متحده همچنین راه حل دیپلماتیک در مورد مساله سوریه را رد و زمینه را برای روسیه، ایران و ترکیه خالی کرد. اکنون آینده سوریه توسط 'سه کشور ایران، روسیه و ترکیه' در آستانه، قزاقستان و سوچی و نه در ژنو رقم خواهد خورد. روابط ایالات متحده با روسیه و ایران از بد، بدتر خواهد شد و روابط ایالات متحده و ترکیه هم همچنان بحرانی باقی می ماند.

با این حال، ایالات متحده امیدوار است بتواند از برخی چالش های موجود بر سر راه روسیه و ایران بهره برداری کند؛ 'ماکسیم ساچکوف' کارشناس مسائل روسیه در 'المانیتور' در این خصوص می گوید: درست است که سطح اعتماد میان تهران و مسکو چندان قابل توجه نیست اما دو طرف تلاش دارند، مسائل را با دقت مورد بررسی قرار دهند و بر روی آن کار می کنند.

عدم وجود یک ابتکار دیپلماتیک از سوی آمریکا، واشنگتن را از محاسبات منطقه ای دور کرده است و نقش رهبری منطقه را به 'ولادیمیر پوتین' رئیس جمهوری روسیه و 'امانوئل مکرون' رئیس جمهوری فرانسه، که نقش بسیار مهمی در دیپلماسی منطقه دارند، واگذار کرده است.

'محمد بن سلمان' ولیعهد عربستان سعودی نیز در این میان در مقابل تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن اورشلیم (قدس) به عنوان پایتخت اسرائیل قرار گرفته است. پادشاهی سعودی در بخش های دیگر نیز مورد انتقاد مقامات ایالات متحده قرار گرفته است؛ از جمله محاصره قطر و جنگ یمن که در این خصوص 'رکس تیلرسون' وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز 8 دسامبر گفت: 'با توجه به دخالت عربستان سعودی در قطر، سعودی ها چگونه جنگ یمن را اداره می کنند؟ من فکر می کنم ما باید آنها را تشویق کنیم تا کمی در این اقدامات سنجیده تر عمل کنند و پیامدهای این چنین سیاست هایی را در نظر بگیرند'.

این که آیا این نظرات نشانه ای از ایجاد فاصله با یکی از نزدیکترین متحدان دولت آمریکا است یا یک هشدار از سوی تیلرسون (به گفته رسانه ها خروجش از دولت، ممکن است قریب الوقوع باشد)، درهر صورت امکان این وجود دارد که ریاض در سیاست های منطقه ای خود بازنگری کند و پیامدهای آن که فقط باعث سرخوردگی و شکست می شود را در نظر بگیرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین