مواد غذایی مفید برای ترك سیگار

گروه سلامت الف،   3960920131

در حال حاضر سرطان ریه بیشترین میزان كشتار را در میان انواع سرطان ها ( بدون در نظر گرفتن سرطان پوست ) به خود اختصاص داده است.

مواد غذایی مفید برای ترك سیگار

اگر تصمیم گرفته اید سیگار را ترك كنید، از برخی مواد غذایی كه ممكن است وابستگی شدید شما را به دود سیگار كاهش دهد ، استفاده كنید :

جو دوسر

خوردن جو دوسر و فرآورده های آن ممكن است به شما برای ترك سیگار و رهایی از اعتیاد به نیكوتین كمك كند. این ماده غذایی سرشار از فیبر، ویتامین B1  ( چیزی كه برای آرامش اعصاب و روان ضروری است)، ویتامین های E  و C و سایر املاح است. در آزمایشی كه در یك جمعیت 13 نفره در هند، انجام گرفته بود، مشاهده شد 5 نفر از آنهایی كه از جو دوسر استفاده كرده بوند به كلی سیگار را ترك كردند و در 7 نفر ، تعداد سیگاری كه دود می كردند به نصف كاهش یافته و فقط یك نفر بود كه مصرف جو دوسر در او تغییری ایجاد نكرده بود (مقاوم به هر نوع درمان)!!

نتیجه آزمایش، یافتن عصاره جو دوسر به عنوان یك ماده موثر در ترك اعتیاد به سیگار بود.

 

اسفناج

اسفناج و برگ چغندر حاوی  اسید فولیك  ، ویتامینC ، بتاكاروتن  و قند هستند كه به دلیل قلیایی كردن محیط بدن در ترك سیگار موثرند. اثر این مواد به این شكل است كه میزان ماده اعتیاد آور نیكوتین را در بدن تا مدتی در سطح بالایی نگه می دارند و در نتیجه نیاز شخص به مصرف نیكوتین را كاهش می دهند، بنابراین افزایش مصرف مواد غذایی كه محیط بدن را قلیایی می كنند ، در ترك سیگار مفید هستند.

 

كشمش ، انجیر خشک و بادام

این مواد غذایی به راحتی قلیایی بودن بدن را افزایش می دهند ، بنابراین تمایل به سیگار را كم كرده، در نتیجه ترك سیگار را راحت تر خواهند كرد. بنابراین اگر مقداری آجیل  در جیب خود بگذارید ، هر بار كه به قصد سیگار، دست در جیب می كنید كشمش، انجیر  خشک و بادام  به جای سیگار در آورید.

 

آدامس های نیكوتین دار

بهتر است یاد آور شویم اگر از آدامس های حاوی نیكوتین كه مخصوص ترك سیگار هستند، استفاده می كنید، مواد اسیدی را (موادی كه محیط بدن را اسیدی می كند) مصرف نكنید، زیرا خاصیت خنثی كننده خواهند داشت. مواد اسیدی شامل : انواع نوشابه ( كوكاكولا ، قهوه، آبمیوه و ماءالشعیر )، گوشت قرمز، ماهی  ، تخم مرغ  ، بادام زمینی  ، حبوبات و ... است.

كارشناسان توصیه می كنند حداقل 15 دقیقه قبل از مصرف این آدامس ها ، از خوردن مواد اسیدی خودداری شود.

 

جوش شیرین

جوش شیرین در واقع یك ماده قلیایی است كه قادر است میل به سیگار را از بین ببرد. در آزمونی كه توسط دكتر داوتن انجام شد، این نتیجه به دست آمد : عده ای از سیگاری ها كه از جوش شیرین استفاده كرده بودند پس از 5 هفته به طور كلی سیگار را ترك كردند. اما از آنجایی كه جوش شیرین ماده ای است كه از بین برنده ویتامین ها به خصوص ویتامین B1 در بدن است، مصرف آن توصیه نمی شود.

 

سیر

امروزه سیر  ، اولین گیاه دارویی در بین گیاهان است كه دارای ماده ضد باكتری و مواد فرار گوگرد و سیلیس و ید می باشد. سیر دارای خواص ضد عفونی كننده بی شمار بوده كه از عفونت های تنفسی و مشكلات احتمالی به شدت جلوگیری می كند.

ولی مصرف سیر به افرادی كه مشكلات گوارشی داشته یا آسپرین مصرف می كنند یا از ناراحتی های پوستی  رنج می برند، توصیه نمی شود و به جای آن می توانند از پودر سیر استفاده كنند.

 

شاه تره

عرق شاه تره  كه در فصل تابستان علاوه بر خواص درمانی ، نوشیدنی گوارایی محسوب می شود. مدر بوده و ضد كمبود ویتامین C  است ( مشكلی كه افراد سیگاری به طور قطع با آن رو به رو هستند ). اشتها آور  است و به تصفیه خون كمك می كند.

 

در اینجا بهتر است به ذكر موادی بپردازیم كه دارای خاصیت عكس بوده و تمایل به كشیدن سیگار را افزایش می دهند. مواد غذایی نظیر گوشت كه ادرار را بیشتر اسیدی می كنند، باعث از دست دادن سریع نیكوتین شده و در نتیجه علاقه به مصرف سیگار را در شخص افزایش می دهند. از این مواد می توان به گوشت قرمز، سوسیس و كالباس ، غذاهای كنسروی شده، غذاهای پخته شده در ماكروویو، الكل ، جگر ، دل و قلوه ، سیرابی ، جوانه گندم  ، عدس  ، جوجه ، تخم مرغ ، پنیر ، بادام زمینی ، گردو و قهوه اشاره كرد.

توتون یك عامل محرك سرطان است و ترك كردن سیگار همیشه مهم ترین عامل موثر برای جلوگیری از سرطان ریه است و رژیم غذایی ضد سرطان ریه به شما كمك می كند تا خطرات احتمالی كه در طول دوران سیگاری بودن به بدن شما وارد شده است، تعدیل كنید. مهم ترین و موثرترین مواد غذایی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان ریه شامل سبزی های برگ سبز تیره ، هویج، فرآورده های دانه سویا، میوه های تازه ، ماهی های تازه و چرب است.

سبزی های برگ سبز تیره از مهم ترین و مناسب ترین منابع تغذیه ای برای جلوگیری از سرطان به شمار می آیند. بنابراین از خوردن برگ های سبز تیره كاهو به دلیل خشن بودن، صرف نظر نكنید، زیرا حاوی مواد مغذی بی شماری نسبت به برگ های سبز روشن هستند. چای سبز از دیگر مواد غذایی بسیار مفید در جلوگیری از سرطان ریه به شمار می آید، چنانچه در ژاپن حتی بین اشخاص معتاد به سیگار، تعداد سرطان ریه كمتر از سایر كشورها ( نظیر كشورهای اروپایی و آمریكا ) است. سبزی خوردن به خصوص ترب، تره، پیازچه و ... بسیار مفید و سودمند هستند و علاوه بر داشتن فیبر و ویتامین C ، دارای مواد ضد میكروب نیز هستند. مواد غذایی كه دارای اسید فولیك هستند ، مقاومت سلول ها را در برابر سرطان ریه افزایش می دهند، بنابراین دانشمندان توصیه می كنند برای مبارزه با سرطان ریه تا جایی که می توانید بیشتر از این خوراكی ها استفاده كنید : اسفناج ، كلم برگ  ، شلغم ، برگ چغندر  ، كلم بروكلی ، كلم بروكسل ، لوبیای خشك و دانه سویا. انگور  و انار  ، دو میوه بسیار موثر و مفید برای حفظ سلامت بدن به شمار می آیند و در واقع یك داروخانه طبیعی محسوب می شوند. برای اعصاب مفیدند و به پاكسازی خون کمک می کنند.

در پایان بهتر است به نقش بسیار چشمگیر هویج اشاره کنیم . اگر حداقل هفته ای دو بار یك عدد هویج متوسط خام خورده شود، ممكن است احتمال ابتلا به سرطان ریه 60 درصد كاهش یابد و اگر بیش از یك بار در هفته یك لیوان كلم بروكلی  خام خورده شود، ابتلا به سرطان ریه 70 درصد كاهش می یابد و اگر بیش از یك بار در هفته یك لیوان اسفناج خام خورده شود، 40 درصد احتمال ابتلا به این نوع سرطان كاهش می یابد.

امید است به عنوان اولین اصل برای تضمین سلامتی خود و كسانی كه دوستشان دارید و در كنار شما زندگی می كنند کشیدن سیگار را ترک کنید ، تغذیه سالم و مناسبی را در پیش بگیرید، آب سالم بنوشید و به ورزش كردن بپردازید .

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین