کشف 75 درصد «تریاک» جهان توسط ایران / نگرانی از افزایش موج تولید تریاک در افغانستان

گروه اجتماعی الف،   3960920130

به گفته قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به طور میانگین 75 درصد کشفیات جهانی تریاک، 61 درصد کشفیات مرفین، 17 درصد هروئین و همچنین بیشترین کیس‌های کشف پیش سازهای شیمیایی مواد مخدر توسط ایران صورت می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، علی مویدی در افتتاحیه نشست گروه کارشناسی همکاریهای مرزی در چارچوب ابتکار میثاتق پاریس که با حضور هیاتهای نمایندگی بیش از 30 کشور و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی امروز برگزار شد، افزود: آنچه که راجع به گسترش سطح و منطقه کشت خشخاش و افزایش تولید مواد مخدر افغانستان در گزارش UNODC آمده است، تصویری است بسیار نگران کننده از موج مخرب ناشی از افزایش کشت و تولید که به زودی منطقه را در نوردیده و به اروپا و ماورای آن خواهد رسید.

وی ادامه داد: این نشست اولین صحنه مواجهه با شرایط جدید است که کارشناسان و متخصصان منطقه‌ای و بین‌المللی گردهم آمده‌اند تا آن را ارزیابی و راهکارهای متناسب را بررسی کنند، به همین دلیل طبیعی است که توقعات از نشست تهران در شرایط فعلی بیشتر از نشست‌های پیشین میثاق پاریس باشد.

مویدی در ادامه ضمن یادآوری نقش نشست‌های میثاق پاریس خصوصا نشست‌های گروه کارشناسی همکاری‌های مرزی در مبارزه با کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان اظهار کرد: گرچه ارزیابی امکانات و ساز و کارهای پلیسی و امنیتی با هدف بهبود مبارزه در دستور جلسه پیش بینی شده است اما انتظار می‌رود که این مباحث با در نظر داشتن عوامل افزایش کشت، تولید و اثرات مخرب اقتصادی، اجتماعی و امنیتی ناشی از آن مطرح شود.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه سوالی مبنی بر اینکه چرا علی رغم وجود اسناد جامع و متوازن مصوبات بین‌المللی به ویژه بیانیه‌های سیاسی و برنامه‌های اقدام کمیسیون مواد مخدر و همچنین سند نهایی سی‌امین نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای کنترل و مهار معضل جهانی مواد مخدر و همچنین تلاش بی وقفه و اقدامات اثرگذار دستگاه‌های مقابله‌ای کشورها در تقویت کنترل مرزهای مشترک، بهبود زیرساخت‌های مبادله اطلاعات منطقه‌ای و گسترش همکاری‌های بین‌المللی، متاسفانه تهدیدات امنیتی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از جریان تولید و قاچاق مواد مخدر در اقصی نقاط جهان و به خصوص در منطقه ما هنوز ادامه دارد؟ مطرح کرد.

مویدی در ادامه هدف اصلی میثاق پاریس را جلوگیری از قاچاق مواد مخدر از افغانستان به اروپا دانست و گفت: این در حالیست که هیچ نوع نقشه راه یا برنامه اقدام عملی برای توقف کشت و تولید ارائه و پیش بینی نشده است و اگر چنین چیزی وجود دارد اثر آن در میدان عمل مشاهده نمی‌شود.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر عامل دیگری که باعث کاهش کشت و تولید انواع مواد مخدر می‌شود را نبود تقاضا و بازار سودآوری بیان کرد و گفت: در کشورهای مقصد برنامه کاهش تقاضا باید به شکلی تدوین و اجرا شود که انگیزه‌ای برای سوداگران مرگ باقی نگذارد.

وی با بیان اینکه در اسناد و متون بین‌المللی مرتبط با مواد مخدر به دفعات از عبارت مسئولیت مشترک و تعهد بین‌المللی استفاده می‌شود ادامه داد: این در حالیست که هیچ نمونه عینی مجسم و مستندی از ایفای این تعهد حداقل در کمک به کشورهای مبدأ و کشورهای مسیر دیده نمی‌شود.

مویدی ادامه داد: در اکثر نشست‌های میثاق پاریس هیات‌های شرکت کننده از نبود ساز و کار کارآمد برای تبادل اطلاعات و یا عدم دریافت اطلاعات به موقع برای انجام عملیات شکایت دارند در حالیکه دستیابی به چنین امری منوط به تصمیمات مسئولان مرزی و دستگاه‌های مقابله‌ای کشورهای هم عرض است.

وی با انتقاد از اینکه علی رغم وجود ساز و کارهای منطقه‌ای موثر در ارتقای همکاری‌های مرزی و مقابله با قاچاق مواد مخدر نظیر ابتکار سه جانبه فیمابین ایران، افغانستان و پاکستان با ساز و کار شبکه طرح ریزی مشترک، افسران کشوری و دفاتر رابط مرزی این ساز و کارها آنچنان که باید از سوی میثاق پاریس حمایت نمی‌شود تاکید کرد: از هیات‌های شرکت کننده و دفتر UNODC برای پیگیری استمرار تشکیل این جلسات در منطقه و همچنین ذینفعان و کشورهای مقصد برای مشارکت در این جلسات با هدف انسجام و اثربخشی اقدامات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را خواستارم و حمایت ایران از این قبیل اقدامات را به عنوان پیش نیازهای مبارزه با مواد مخدر اعلام می‌کنم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین