آموزش و پرورش: تعدادی نیروی مازاد داریم/ ساختار وزارتخانه سنگین است

گروه اجتماعی الف،   3960919185 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزیر آموزش و پرورش گفت: ساختار آموزش‌ و پرورش سنگین است؛ هیچ منطقی وجود ندارد که 730 منطقه آموزشی را تجهیز کنیم.

علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در خصوص شیر مدارس، اظهار داشت: موضوع شیر مدارس کار بین بخشی است و برای توزیع شیر در مدارس 4 حلقه اجرایی باید فعال شود.

وی از جهاد کشاورزی به عنوان اولین حلقه فرآیند شیر مدارس نام برد و تصریح کرد: تولید و توزیع یک میلیارد بطری 200 سی سی در سطح کشور در چرخه تولید و مصرف لبنات در کشور تأثیراتی دارد که باید توسط جهاد کشاورزی مورد بررسی قرار گیرد؛ حلقه دوم سازمان حمایت از مصرف کننده است که تعیین قیمت شیر مهم‌ترین وظیفه آن سازمان است.

الهیار ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه حلقه سوم فرآیند شیر مدارس است که وظیفه تأمین اعتبار را بر عهده دارد و نهایتا حلقه چهارم آموزش و پرورش است که کار تعیین و تنظیم قراردادهای تولید شیر با کارخانجات، نظارت بر تولید و نحوه توزیع را برعهده دارد.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش وپرورش از تشکیل کمیته شیر مدارس خبر داد و افزود: با جدیت تمام پیگیر مسئله شیر مدارس هستیم تا در اسرع وقت این مهم عملیاتی شود ‌چرا که تجربه نشان می‌دهد توزیع شیر به ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، اثرات بسیار مثبتی را در پی داشته است.

وی در ادامه گفت: جالب است که افکار عمومی و رسانه ها، موضوع شیر مدارس را تنها از حلقه چهارم مطالبه می‌کنند و این در حالی است که 3 حلقه دیگر ابتدا باید تعهداتشان را در خصوص شیر انجام دهند تا آموزش و پرورش به عنوان حلقه چهارم این فرآیند را اجرایی کند.

الهیار ترکمن در پاسخ به سؤالی در مورد نحوه هزینه‌ها و بودجه آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: هر موردی که نیاز به بودجه برای ارائه خدمات دارد باید با یک نگاه اقتصادی تحلیل شود، معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی، تأمین منابع مالی و منابع انسانی را برعهده دارد و برای تأمین منابع با سازمان‌هایی ارتباط داریم که زبانشان اقتصاد است و هنر ما این است که فعالیت‌های حوزه تعلیم و تربیت را در قالب آمار و ارقام به زبان اقتصاد برای آنها ترجمه و منابع مالی مورد نظر را تأمین کنیم.

وی، بودجه را تنها پول ندانست و اظهار داشت: بودجه دارای 6 کارکرد است که تنها یکی از آنها مالی است، بنابراین بودجه یک معادله ای است که مدیریت منابع مالی و مصرف را انجام می دهد،‌ البته وقتی سخن از بهره‌وری می‌‌کنیم منظورمان رفتن به سمت بودجه انقباضی و یا صرفه جویی نیست، بلکه تنظیم معادله منابع و مصارف است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، گفت: اگر تنها به سمت درست مصرف کردن بودجه برویم، با کسری بودجه مواجه می‌شویم؛ کسری بودجه در آموزش و پرورش معلول است نه یک علت؛ زمانی که آموزش و پرورش علاوه بر 29 هزار میلیارد تومان، 11 هزار میلیارد تومان بودجه دریافت می کند بازهم کسری بودجه دارد، این امر بیانگر عدم توازن بین مصرف و منابع است که نیازمند شکل‌گیری ساختارهایی است تا معادله صحیح و توازن برقرار شود.

وی تعیین کننده نیازها را، محرک های بودجه‌ای برشمرد و تصریح کرد: یکی از اصلی ترین محرک‌های بودجه ای، ساختار اداری آموزش و پرورش است؛ نظام تعلیم  و تربیت و نظام آموزش و پرورش با هم متفاوت است زیرا نظام آموزش و پرورش همان نظام اداری است که نیازمند تعیین چارچوب‌هایی است تا پس از کنش و واکنش‌های ناشی از دروندادها، کارکردی مشخص و برونداد صحیحی را تولید کند.

الهیار ادامه داد: هرچه ساختارهای آموزش و پرورش چابک، دقیق و منطبق تری بر نیاز باشد، محرک‌های هزینه شکل منطقی به خود می‌گیرد.

وی حرکت به سمت ساختار مدرسه را از تأکیدات سند تحول بنیادین خواند و اظهار کرد: بین وزارتخانه و مدرسه، اصالت را باید به مدرسه بدهیم و این یک تئوری است که آن  را سرلوحه برنامه بلندمدت خودمان قرار داده‌ایم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی درباره حذف یک معاونت‌های وزارتخانه نیز توضیح داد: حسب دستور رئیس‌جمهور به همه دستگاه‌ها ،مبنی بر کوچک سازی دولت، در ساختار اداری یک معاونت باید کاهش یابد و خیلی از سازمان‌های دیگر از جمله سازمان برنامه و بودجه این کار را کرده‌اند.

وی افزود: کار اصلی ما تقویت بنیان‌های آموزشی و پرورشی است پس باید دستور را به گونه ای اجرا کنیم که به آموزش‌ و پرورش خدشه وارد نشود و برای تحقق این مساله نیازمند یک فرجه زمانی بودیم  و ریاست جمهوری نیر موافقت کردند.

اللهیار درباره مصوبه فوق‌العاده فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری به میزان پنجاه‌درصد گفت: این مصوبه برای همه دستگاه‌هاست و اجرای آن مستلزم تصویب و ابلاغ مصوبه‌ها و بخشنامه‌های آن از طرف سازمان اداری و استخدامی است،در کنار این قانون، ماده 28 قانون الحاق 2 را نیز داریم. این قانون به همه دستگاه‌های کشور این حکم را داده که اجرای هر قانون، مصوبه و مقرراتی، مستلزم تأمین بار مالی است. ما برای اجرای این موضوع علاوه بر آیین‌نامه‌های مناسب باید تأمین مالی نیز کنیم. چون قسمت اول هنوز انجام‌نشده، قسمت دوم هم هنوز اجرایی نشده است، به جز معاونت‌های رئیس‌جمهور که پرسنل آنها کم و زیر هزار نفر است، هیچ وزارتخانه‌ای این کار را کامل انجام نداده است.

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌ و پرورش درباره طرح رتبه‌بندی خاطرنشان کرد: مرحله دوم طرح رتبه‌بندی، یک‌بار توسط دولت طبق مصوبه بهمن 94 در وزارت آموزش‌ و پرورش اجرا شد؛ ما بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری با صرف هزینه به میزان پنج هزار میلیارد تومان این کار را انجام دادیم. در سال 96 با افزایشی که انجام شد حدود شش هزار و صد میلیارد تومان پول برای رتبه‌بندی هزینه می‌شود. در ماده 63 قانون برنامه سوم دولت مکلف است که لایحه رتبه‌بندی را برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه کند که هم اکنون در شورای عالی آموزش‌ و پرورش در حال پیگیری است، بعداز اینکه به مجلس رفت و تصویب شد ما تصمیم نهایی را می‌گیریم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با بحران نیروی انسانی حاصل از بازنشستگی در سال‌های آینده مواجه می شویم، گفت: «اوج استخدام‌های آموزش‌ و پرورش در نیمه دوم دهه 60 بود، طبیعی است که در نیمه دوم دهه 90 خروجی قابل‌توجهی داشته باشیم» اعدادی که در خصوص بازنشستگی اعلام می‌شود مربوط به تمام کسانی است که به سن بازنشستگی قطعی و بازنشستگی پیش از موعد می‌رسند؛ یعنی تعدادی از این نیروها قطعاً بازنشست نمی‌شوند. یکی از برنامه‌های ما ایجاد مشوق‌هایی برای به تعویق انداختن بازنشستگی بعضی از این نیروهاست. ما ورودی‌هایی از طریق دانشگاه فرهنگیان داریم. یک قسمت بسیار مهم دیگر هم این است که ما می‌توانیم با استفاده از این فرصت، توزیع نیرو را در استان‌ها بررسی کنیم؛ یعنی زمینه انتقال نیروهای مازاد از یک منطقه به منطقه‌ای که نیاز دارد را فراهم کنیم. ما بر اساس آمارهای موجود تعدادی نیروی مازاد داریم. استفاده بهینه از این ذخیره، می‌تواند برای ما فرصت مناسبی باشد. به‌هیچ‌وجه بحران خاصی نیست اما باید این مشکلات را مدیریت کرد.

الهیار درباره تصحیح ساختار نظام آموزش‌ و پرورش نیز گفت: ساختار آموزش‌ و پرورش سنگین است. هیچ منطقی وجود ندارد که 730 منطقه آموزشی را تجهیز کنیم. 30 درصد این مناطق کمتر از پنج هزار دانش‌آموز دارند. باید برای ستاد فکر اساسی کرد. این‌یکی از مطالبات جدی شخص وزیر آموزش و پرورش است و نگاه ما این است که ما یک مدرسه چابک و در سطح سند تحول تعریف کنیم.

دیدگاه کاربران

علي۱۶۲۱۷۹۱۵:۰۳:۳۲ ۱۳۹۶/۹/۱۹
اقاي ترکمن بجاي برنا مه ريزي و صحبت در مورد انواع بودجه بندي به فکر پرداخت قبض گاز و برق وزارتخانه باشيد که گاز اداره رو روز يکشنبه قطع کردند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین