مهندسی و بازرسی جوش: اهمیت الحاق و پیوستن به نظام مهندسی ساختمان

نویسندگان:علی اکبر قادری کارشناس ارشد مواد و محمد حسن رمضانی بونش  کارشناس ارشد مهندسی جوش، گروه اقتصادی الف،   3960919146 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

  قبل از هرچیز ضایعه و مصیبت زلزله استان کرمانشاه که منجر به فوت و زخمی شدن جمع کثیری از هموطنان شده را به ملت شریف ایران و جامعه مهندسین ساختمان تسلیت  عرض می کنیم.  پیرو مقاله چاپ شده ((مهندسی جوش و عمر مفید ساختمان)) و تایید مباحث تشریح شده در مقاله مزبور، علی رغم  مخالفت ها و میل باطنی بسیاری از دوستان نظام مهندسی ساختمان در کشور، مهندسی جوش و بازرسی آن جزو لاینفک در ساخت ونصب سازه های فولادی می باشد. متاسفانه  با تکرار مکررات و از طرف خیل عظیمی از مهندسین جوش و بازرسین با توجه به مکاتبات صورت گرفته با نمایندگان مجلس و اعضای محترم نظام مهندسی ساختمان و نوشتن  و امضای طومار برای این صنف محروم جهت پیوستن به این نظام موثر واقع نشده است.

در زلزله اخیر که در شهرها و شهرستان های استان کرمانشاه(سرپل ذهاب، ازگله از توابع ثالث باباجانی، جوانرود، روانسر، گیالن غرب و...) به وقوع پیوست خلل وجود متخصصین  امر در اجرا و نصب سازه های فلزی به چشم می خورد و نشان از نبود نظارت و صلاحیت و عدم آشنایی برخی از مهندسین و معماران ناظر نسبت به بازرسی سازه های اجرا شده  می باشد که متاسفانه بیشتر سازه ها توسط جوشکاران محلی، تجربی و فاقد هرگونه گواهینامه معتبر جوشکاری بر اساس آیین نامه های داخلی و بین المللی اجرا شده و میشوند. که با توجه به آیین نامه و دستورالعمل های نظام مهندسی و سازمان استاندارد و کمیته های داخلی وخارجی جوشکاران باید داری گواهینامه معتبر جوشکاری و ناظرین و  بازرسان باید داری گواهینامه معتبر بین المللی غیرمخرب بازرسی چشمی(VT)، مایعات نافذ(PT)، ذرات مغناطیسی(MT)و مافوق صوت(UT)از انجمن های مربوطه مانندASNT باشند. و لزوما اجرای  بازرسی باید توسط شرکت های دارای صلاحیت انجام شود. و متاسفانه در این زلزله و بالاخص در مناطق زلزله زده با توجه به محرومیت منطقه و  نبود اطلاعات کافی برخی مالکین نظارت ویا نظارت سوری بازرسان و ناظرین نهادهای ذی ربط مانند نظام مهندسی، و انجام کار صرفاً به خاطر مسائل مالی (قراردادهای زیر میزی)صورت گرفته و مورد تأیید قرار گرفته است.

کارفرماها، پیمانکاران و مهندسین عزیز ما در جامعه نظام مهندسی ساختمان بنیاد مسکن و شهرداری یا بصورت تعمدی و یا سهواً بدون در نظر گرفتن شاخص های مناطق قرار گرفته در گسل زلزله، داشتن حداقل حقوق شهروندی که شامل سرپناه ایمن و نجات جان انسان ها در مواردی مانند زلزله، آتش سوزی، سیل و طوفان می باشد را نادیده گرفته و از وظیفه اصلی خود غافل بوده و باعث بوجود آمدن فجایع این چنین و خسارات جانی و مالی فراوان در این مناطق شده اند.

لذا به عنوان یک شهروند ساکن در مناطق زلزله زده شاهد تخلف های مختلف آیین نامه ای و استانداردی در منطقه و سایر نقاط ایران که هنوز زلزله ای در آن رخ نداده است، بوده و هستم با توجه به عکس هایی از مناطق  مختلف زلزله زده توسط بنده و دوستان تهیه شده است جهت تایید و صحت بر گفته های خویش بدون تعصب کورکورانه و دور از قضاوت مهندسی نسبت به دوستان مهندس عمران و معماری خود در نظام مهندسی با اشاره به اهم عیوب جوشی، اجرایی و مدیریتی بسنده می کنم، و امیدوارم این حادثه دردناک همانند وقایع و حوادث دیگر درس عبرتی برای همگان شود تا شاهد داغدار شدن و از دست دادن دیگر عزیزانمان در اقصی نقاط کشور نشویم.

نکات قابل اشاره در بیشتر سازه هایی که در مناطق زلزله زده کرمانشاه دچار عیب، نقص منجر به تخریب شده عبارتند از:

1- عدم توانایی و اجرای جوش استاندارد و خواندن دستورالعمل و نقشه های طراحی شده توسط جوشکاران تجربی با توجه به عیوب مشاهده شده بریدگی کناره جوش، عدم  نفوذ و ذوب ناقص، داشتن حفره و آخال

2- استفاده از دستگاه های معیوب جوشکاری و بدون گواهینامه کالیبراسیون، استفاده از پروفیل های زنگ زده، و مصالح فرسوده

3- عدم برداشتن سرباره یا گل جوش(عدم نظارت و بازرسی چشمی زیر آن مشاهده عیوب احتمالی)

4- عدم رعایت طول جوش موثر در جوش های اصلی و منقطع

5- عدم بازرسی مایعات نافذ، مافوق صوت طبقات و قسمت های مختلف و حساس سازه و عدم توجه به عیوب احتمالی

6- عدم استفاده و اجرای مناسب بادبند و جوشکاری اتصالات در قسمت های مورد نیاز سازه و طبقات با توجه به طراحی طراح سازه

7- عدم استفاده و بکارگیری میلگرد و نبشی در دیوراهای حایل و.. با توجه به تاکید آیین نامه های مختلف جهت استحکام دیوار (مسکن مهرو ...)عامل مرگ و میر بسیاری از هموطنان

8- استفاده از مصالح (آجر و بتن های غیر استاندارد) بدون داشتن تاییدیه آزمایشگاه معتبر(عدم نظارت ناظرین)

9- عدم آزمایش خاک محل ساخت وساز وبررسی سفتی و استحکام خاک

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۲۲۸۳۱۶:۲۹:۲۴ ۱۳۹۶/۹/۱۹
متاسفانه با این همه متخصص جوش و بازرسی در ساختمان ها این مسئولیت را به مهندسین عمران می دهند که تا الان یکدونه الکترود هم ذوب نکرده اند!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین