در گفتگو با الف مطرح شد؛ ایران نیازمند مدیریت بحران در جنگ سرد با عربستان است / سعودی ها از اول انقلاب همواره علیه ایران مواضع خصمانه داشته اند

گزارش از معصومه پورصادقی،   3960918276 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

هم اکنون جنگ سرد میان عربستان و ایران به اوج خود رسیده است اما کارشناسان همواره بر این نکته تاکید دارند که ریاض همواره از زمان انقلاب اسلامی به صورت ناپخته عمل کرده و این سعودی ها هستند که در این جنگ سرد شکست خواهد خورد.

ایران نیازمند مدیریت بحران در جنگ سرد با عربستان است / سعودی ها از اول انقلاب همواره علیه ایران مواضع خصمانه داشته اند

به گزارش الف،سیاست عربستان در قبال ایران و کشورهای منطقه بسیار خصمانه می باشد. سیاست عربستان آن قدر تنش زا است که حتی آمریکایی ها نیز به آنها تذکر داده اند. دیروز رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا از عربستان سعودی خواست در منطقه رویکردی سنجیده‌تر اتخاذ و در سیاست‌های خود درقبال مسائل منطقه‌ای تجدیدنظر کند. گفتنی است سیاست‌های جنگ‌طلبانه عربستان سعودی در یمن، بحرین، لبنان ، قطر، سوریه و ... باعث درگیری های جدی شده است.

در همین راستا، گفتگویی با جواد منصوری کارشناس مسایل بین المللی داشته ایم که بدین شرح است:

 جواد منصوری کارشناس مسایل بین المللی در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی الف، در مورد اینکه با توجه به تحولات اخیر منطقه، تهران در حال حاضر چگونه باید با ریاض مواجه شود، گفت: جمهوری اسلامی ایران و عربستان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی توسط اروپایی ها و آمریکایی ها به عنوان دو قدرتی حافظ منافع غرب در منطقه، محسوب می شدند و با پول نفت خود به جای اینکه منافع ملت های خود را تامین کنند همواره منافع غربی ها را تامین می کردند. اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شرایط دگرگونی بنیادی پیدا کرد و دولت سعودی به ناچار به سمت اسراییل گرایش پیدا کرد  لذا از آن زمان بود که عربستان سعودی با ایران اختلاف پیدا کرد.

وی تصریح کرد: دولت عربستان با مسایل انقلاب اسلامی بسیار اختلاف پیدا کرد و موضعش نسبت به ایران تغییر کرد لذا از همان زمان به دنبال توطئه با ایران برآمد و از موضع عادی و همتایی خود به رقیب آشتی ناپذیر تبدیل شد و رژیم صهیونیستی همواره از این موضوع سود می برد و به نوعی تصورشان این بود که بقای اسراییل برای مدت کوتاهی تامین خواهد شد. اما جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا تمایل داشت که با دولت سعودی ها روابط حسنه ای داشته باشد اما این وضعیت هیچ وقت امکان پذیر نشد و همواره اتفاقاتی رخ داد که تنش میان این دو کشور را بیشتر کرد.

این کارشناش مسایل بین المللی ادامه داد: جنگ تحمیلی، انتفاضه فلسطین، لشگرکشی آمریکایی ها در منطقه باعث شد که عربستان سعودی مواضع خصمانه خود را نسبت به ایران به صورت علنی نشان دهد و در حال حاضر از آن زمان تاکنون شاهد سیاست های نابخردانه اش نسبت به ایران هستیم. عملکرد دولت سعودی موجب شده است تا سعودی ها اعتبار خود را در عرصه بین المللی از دست بدهند و همچنین با اتخاذ سیاست های خصمانه علیه ایران، با ایران دشمن تر از گذشته شوند چراکه هرچه که آنها با کمک غربی و رژیم صهیونیستی در طی این سال ها کاشته بودند با انقلاب اسلامی از بین رفت.

این کارشناس مسایل بین المللی در مورد اینکه عربستان به دلیل شکست هایش در سوریه وعراق دست به اقدامات خصمانه علیه ایران می زند، گفت: عربستان سعودی تنها به اتفاق اسراییل، آمریکا و انگلیس می تواند ادامه حیات دهد چراکه به دلیل اقداماتش در منطقه و بدون حمایت کشورهای غربی امکان موجودیتش وجود نخواهد داشت و این موضوع یک امر بدیهی است که به دلیل شکست نیروهای تروریستی در عراق و سوریه و همچنین شکست در مداخله در برجام،جنگ یمن را به راه انداخته تا از این طریق بتواند شکست های خود را جبران نماید که پیروز هم نخواهد شد.

وی ادامه داد: آمریکایی ها با فروش سلاح، پایین نگه داشتن قیمت نفت و حضور نظامی در منطقه به دنبال فتنه انگیزی و آشوب هستند تا از این طریق به اهداف خود برسند البته باید این نکته را یادآور شد که دولت نیزهمواره به دنبال عادی سازی روابط با عربستان است و از خود انعطاف پذیری نشان میدهد که این اقدام صحیح نیست چراکه سعودی ها همواره به دنبال برنامه راهبردی علیه ایران هستند.

منصوری در پاسخ به این سوال که ایران باید چه استراتژیکی را در قبال سعودی ها به کار بگیرد، گفت: انعطاف پذیری در برابر سعودی ها وجود ندارد چراکه آنها ایران را به عنوان تهدید و دولتی که در منطقه آشوب به پا می کند می نگرند لذا در هیچ شرایطی نمی توان به آنها اعتماد کرد آنها همواره از قدیم با ایران کینه مذهبی هم دارند و هیچ گاه با ما رابطه خوبی نخواهند داشت.

این کارشناس مسایل بین المللی خاطرنشان کرد: آنچه به نظر می رسد این است که ایران باید هوشیاری و آمادگی خود را در برابر توطئه های عربستان بالا ببرد و اقدام غیر معقول یا غیر متعارف برای تحریک یا سوژه ای به دست دولت سعودی ندهد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۱۸۳۸۱۰:۳۳:۴۷ ۱۳۹۶/۹/۱۹
مشکل عربستان شیعه بودن ایرانی هاست
ناشناس۱۶۱۸۴۲۱۰:۳۸:۰۵ ۱۳۹۶/۹/۱۹
بعد از جنگ سرد قطعا جنگ میدانی در پیش است ایران باید بتواند توطئه های آنها را خنثی کند
ناشناس۱۶۱۸۵۷۱۰:۵۰:۵۹ ۱۳۹۶/۹/۱۹
با مقایسه ریال عربستان و ایران و موقعیت اقتصادی اجتماعی مردم ایران و عربستان میشود بازنده را شناخت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

آخرین عناوین