سعدحریری: تصمیم ترامپ درباره قدس روند صلح را پیچیده‌تر می‌کند

گروه جهان الف،   3960918189

وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با نخست وزیر لبنان بر حمایت کشورش از لبنان به شرط دور ماندن از درگیری‌های منطقه تاکید کرد و با انتقاد شدید از حزب‌الله خواستار خلع سلاح این حزب شد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه الحیاة، برخی منابع دیپلمات آگاه از دیدار رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا با سعد حریری، نخست وزیر لبنان در حاشیه نشست گروه بین‌المللی حمایت از لبنان به نقل از تیلرسون اعلام کردند، آمریکا می‌خواهد به لبنان کمک کند و آنچه برایش اهمیت دارد آن است که پایبندی واقعی درخصوص دور نگه داشتن لبنان از درگیری‌ها وجود داشته باشد.

به گفته این منابع تیلرسون در دیدار با حریری به شدت از سیاست حزب‌الله انتقاد کرده و مدعی شد: دولت آمریکا به طور کلی به حمایت از روند مذاکره برای دستیابی به راه حلی مسالمت آمیز در سوریه پایبند است و از آغاز دوباره مذاکرات در ژنو استقبال کرده و در راستای دستیابی به راه حلی نهایی در این کشور تلاش می‌کند.

حریری نیز در این دیدار تصمیم اخیر دولت آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را "ناموفق و تحریک آمیز" خوانده و گفت: این تصمیم روند صلح را پیچیده‌تر کرده و چالشی جدید را برای ثبات کل منطقه ایجاد خواهد کرد.

نخست وزیر لبنان افزود: من از طرف همه لبنانی‌ها بار دیگر مخالفت خود را با این تصمیم ابراز داشته و بر طرح صلح عربی و راه حل تشکیل دو کشور با پایتختی قدس برای فلسطین تاکید می‌کنم.

حریری در سخنرانی که در نشست روز جمعه در پاریس ویژه حمایت از لبنان داشت ضمن تشکر از امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه برای برگزاری این نشست مهم گفت: لبنان بحرانی را پشت سر گذاشت که ثبات سیاسی، ‌اقتصادی و امنیتی این کشور را هدف گرفته بود.

نخست وزیر لبنان تاکید کرد: همه تشکل‌های سیاسی لبنان بار دیگر تعهد خود را به رعایت اصل دور ماندن از درگیری‌های منطقه‌ای و عدم دخالت در امور داخلی کشورهای عربی را اعلام کردند.

وی افزود: براساس این اصل از استعفایم صرف نظر کردم و اکنون دولت من باید به مسئولیت خود در حفظ بهترین روابط با کشورهای عربی و جامعه جهانی طبق اصول و قطعنامه‌های شورای امنیت به ویژه قطعنامه شماره ۱۷۰۱ این شورا عمل کند.

نخست وزیر لبنان در ادامه گفت: دولت لبنان باید برنامه‌های خود برای برقراری ثبات و امنیت داخلی لبنان و تامین نیازهای اصلی مردم را از سرگرفته و همزمان با چالش‌های بحران پناهجویان سوری در کشور مقابله کند، همچنین باید روند اصلاحات و برگزاری انتخابات پارلمانی در مه آتی را دنبال کند.

حریری با تقدیر از فداکاری‌های نیروهای ارتش لبنان و دستگاه‌های امنیتی این کشور که خطرات تروریستی را مهار کرده و آنها را از مرزهای کشور دور کردند، تاکید کرد، قدرت گفت‌وگو و سازش امکان صلح داخلی را در چارچوب رعایت قانون اساسی و توافقنامه طائف فراهم می‌کند.

وی به مساله وضعیت اقتصادی لبنان پرداخت و گفت: کل سیستم بانکی لبنان تلاش می‌کند به شکل کامل قوانین و اصول بین‌المللی را رعایت کند و این مساله مهمی است زیرا ثبات در سیستم بانکی ما شرط بدون جایگزین برای حفظ ثبات کشور و اقتصاد آن است.

حریری تاکید کرد: سیاست دور ماندن از درگیری‌ها که کابینه من دوباره بر آن تاکید کرد و تمامی تشکل‌های سیاسی لبنان بر پایبندی به آن تاکید کردند، امکان حفظ وحدت ملی در چارچوب احترام به رویکرد مشترک کشورهای عربی را فراهم می‌کند زیرا ثبات لبنان قطعات به توان این کشور در مقابله با چالش‌های اقتصادی و اجتماعی ناشی از بحران سوریه بستگی دارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین