هشدار وزیر بهداشت برای احتمال بازگشت بحران دارو/ نقدینگی تهدید می‌کند/ پیشنهاد بیمه خاص دندانپزشکی

گروه سلامت الف،   3960915146 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر بهداشت ضمن اشاره به تهدید نقدینگی در حوزه دارو و ایجاد مشکل در چرخه اقتصاد دارو، در عین حال به کمبود ۱۰۰هزار نیروی پرستاری در کشور اشاره و ابراز امیدواری کرد که دولت در ارایه صدور مجوز استخدام پرستاری همکاری کند.

هشدار وزیر بهداشت برای احتمال بازگشت بحران دارو/ نقدینگی تهدید می‌کند/ پیشنهاد بیمه خاص دندانپزشکی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ دکتر سید حسن هاشمی در یک برنامه تلویزیونی درباره بررسی عملکرد وزارت بهداشت در ۱۰۰ روز اول فعالیت دولت دوازدهم، اظهار کرد: یکی از اتفاقاتی که در حوزه دارو رخ داد، تغییر مدیران ارشد سازمان غذا و دارو بود و لازم است که از تیم مدیریتی قبلی این سازمان که تلاش وافری داشتند و ناملایمات زیادی را تحمل کردند، تشکر کنم.

وی افزود: یکی از اقداماتی که در فعالیت تیم جدید غذا و دارو اتفاق افتاد، بازنگری سیاست‌ها برای حمایت از تولید داخل و قیمت‌گذاری دارو بود. در حال حاضر دارو به دلیل نقدینگی دچار مشکل است؛ دارو فروخته می‌شود، اما شرکت‌های دارویی پول آن را دریافت نمی‌کنند. این چرخه اقتصاد دارو را دچار مشکل می‌کند. طبق برنامه سازمان برنامه و بودجه، این مشکل باید تا پایان سال برطرف شود. البته در کنار آن کمی هم به همکاری سازمان تامین اجتماعی نیاز داریم؛ چون بیش از یکسال است که بدهی‌های این سازمان معوق مانده است.

سخت‌گیری در کیفیت دارو و کاهش واردات

وزیر بهداشت با بیان اینکه امروز نقدینگی تبدیل به تهدیدی برای دارو شده است، افزود: ما در مورد کیفیت دارو باید سخت‌گیر باشیم. در این دولت با وجود اینکه طرح تحول آغاز شد و ۱۱ میلیون نفر نیز بیمه شدند و مصرف دارو و تجهیزات پزشکی گسترده‌تر شد، اما واردات دارو به ۴۰۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرد؛ معنی این کاهش واردات، حمایت از تولید داخل است. در حال حاضر واردات دارو به ۱۰ درصد کاهش یافته است. درست است که دارو کالایی استراتژیک است، اما نمی‌توان مردم را اجبار به مصرف دارویی کرد که اثربخشی آن در مقایسه با داروهای دیگر کمتر است. ما باید بهترین دارو و تجهیزات را در اختیار مردم قرار دهیم. تلاش کرده‌ایم که ۷۵ درصد بالاترین قیمت داروی خارجی را به تولید کننده نمونه مشابه داخلی آن بدهیم.

وی تاکید کرد: نباید اختیار انتخاب دارو را از پزشک و بیمار بگیریم. اگر جلوی واردات را بگیریم، مردم اعتراض می‌کنند. شرکت‌های داخلی نیز نباید برای مصرف داروهای داخلی از زور استفاده کنند.

وزیر بهداشت با اشاره به وارد شدن بیش از ۱۰۰ قلم داروی جدید در بازار دارویی کشور طی چهار سال گذشته، ادامه داد: نباید اعتماد مردم در زمینه تجهیزات و دارو سلب می‌شود. آنها باید اعتماد کنند که برای سایر مسئولین کشور و شخص اول مملکت نیز از همان دارو و تجهیزاتی استفاده می‌شود که آنها مصرف می‌کنند. اعتماد مهمترین سرمایه ماست و به نفع شرکت‌های داخلی است که همین مسیر را طی کنند. اینکه بگوییم بهترین دارو و تجهیزات را داریم، کفایت نمی‌کند. مهم این است که در بازارهای بین‌المللی سهم خوبی از بازار دارو پیدا کنیم.

عملکرد دستگاه‌های مسئول کنترل قاچاق مناسب نیست

وزیر بهداشت درخصوص نحوه نظارت بر سلامت غذایی نیز توضیح داد و گفت: بسیاری از غذاهایی که استفاده می‌کنیم باعث ایجاد بیماری‌های غیرواگیر می‌شوند، البته حجم و مقدار غذا نیز بسیار مهم است. هر نوع روغن نیز می‌تواند باعث گرفتگی رگ‌های بدن شود. ۵۰ درصد مرگ و میرها در کشور به دلیل ابتلا به فشار خون است. ۳۰ درصد مردم فشار خون دارند، اما از آن بی‌اطلاع هستند. ۵۰ درصد دیابتی‌ها نیز بیماری خود را کنترل نمی‌کنند. ۴۰ درصد مردم نیز دچار اضافه وزن و چاقی هستند و این ناشی از سبک زندگی نادرست و ورزش نکردن است.

وی افزود: بعضی از موادغذایی موجود در کشور قاچاق و تقلبی هستند. دستگاه‌های مسئول در این زمینه خیلی موفق عمل نکرده‌اند. ما در موضوع نظارت کارآمد نیستیم، البته نظارت بر محصولات غذایی که از گمرک وارد می‌شوند خوب است، اما مجموع تیمی که نظارت بر محصولات بازار را انجام می‌دهند کمتر از ۲۰۰ نفر است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در ایران برای نظارت کمتر هزینه می‌کنیم، تصریح کرد: یکی از اشکالات ما این است که قانون می‌نویسیم، اما نظارت نمی‌کنیم. من باید سیاستگذار و ناظر باشم، اما الان کار من شده بیمارستان، تهیه شیر خشک و دارو و... و. تصدی‌گر شده‌ام و خودم باید بر خودم نظارت کنم. بنابراین باید ساختار را تغییر داد و برای نظارت هزینه کرد.

ادامه حمایت از بیماران صعب‌العلاج

وزیر بهداشت درباره چگونگی حمایت از بیماران صعب‌العلاج نیز توضیح داد و گفت: تمام تلاش ما این است که حمایت‌هایی که آغاز شده، آسیب نبیند و استمرار داشته باشد. آقای روحانی نیز به تمام دولت این موضوع را تاکید می‌کنند و می‌گویند مراقبت کنید مردم در تهیه تجهیزات، کاهش پرداختی از جیب و غیره مثل گذشته دوباره به زحمت نیفتند.

پیشنهاد بیمه خاص دندانپزشکی در کشور

هاشمی با بیان اینکه در زمینه خدمات دندان پزشکی ناقص عمل کردیم، تصریح کرد: ما توانستیم کار پیشگیری را برای کودکان زیر ۱۴ سال انجام دهیم. در حال حاضر شیوع پوسیدگی چهار صدم درصد کاهش یافته و ۳۵ میلیون خدمت به این گروه سنی ارائه شده است. علاوه بر این سه هزار کلینیک دندان پزشکی نیز راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: ۲۶ درصد پولی که مردم از جیب خود می‌دهند در حوزه سلامت می‌دهند، بابت خدمات دندان پزشکی است. نمی‌توانم قول دهم که این بسته خدمت را توسعه می‌دهیم؛ چون اعتباراتی نیاز است که با توجه به شرایط بودجه کشور دست نیافتنی است. پیشنهاد ما بیمه خاص دندان پزشکی است؛ با این وجود اگر خدمات را کلی‌تر بخریم، قیمت‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. البته باید نظارت بیشتری به تعرفه‌ها و خدمات پرهزینه داشته باشیم و اگر تخلفی صورت گرفت با آن برخورد کنیم. بهترین کار در حوزه دندان پزشکی پیشگیری است. در غیر این صورت باید بخش عمده‌ای از هزینه‌های جیب مردم برای این خدمات دندانپزشکی پرداخت شود.

دولت در ارایه مجوز استخدام پرستاران همکاری کند

وزیر بهداشت در ادامه درباره حوزه پرستاری نیز با بیان اینکه وضعیت معیشت پرستاران در مقایسه با پزشکان و پرستاران کشورهای دیگر مناسب نیست، ادامه داد: در دولت قبل کمک‌هایی در زمینه کارانه پرستاران صورت گرفت، اما کافی نیست. پرستاران نیز از این وضعیت ناراضی هستند و حق دارند. تعداد آنها کم است و به اندازه دو برابر کار می‌کنند. ما صد هزار پرستار در کشور کم داریم. این به معنی نبود پرستار نیست، بلکه دولت اجازه استخدام نمی‌دهد. ما آنها را مجبور می‌کنیم که اضافه کار بایستند، بنابراین فشار زیادی به این گروه وارد می‌شود. امیدوارم دولت در این مورد همکاری کند و در دولت دوازدهم متفاوت‌تر در حوزه پرستاری عمل شود.

طرفدار "طب سنتی" هستیم نه "شیادی"

هاشمی در ادامه صحبت‌هایش درباره طب سنتی نیز با بیان اینکه ما طرفدار طب سنتی هستیم اما شیادی قابل ورود به این حوزه نیست تصریح کرد: افرادی در لباس‌های رنگارنگ از باورهای مردم سوءاستفاده می‌کنند و خودشان را پشت تابلوی طب سنتی پنهان می‌کنند. ما در این زمینه کوتاهی زیادی کردیم. طب سنتی مکمل است و پزشکان نباید در حوزه طب مدرن از اثرات آن غافل شوند.

عدم پرداخت حق بیمه توسط افراد متمول در بیمه سلامت، تکرار اشتباه عدم حذف یارانه نقدی است

وزیر بهداشت همچنین درباره بیمه سلامت ایران نیز گفت: حرف بیمه سلامت ایرانیان، حرف حساب شده و درستی است زیرا می گوید بنا بود افراد کم بضاعت به صورت رایگان بیمه شوند اما در نهایت ۵ میلیون نفر از افرادی که ۵۰ درصد از حق بیمه را پرداخت می کردند، به دلیل رایگان بودن به این صندوق، مهاجرت کردند.

وی افزود: سازمان بیمه سلامت تاکید دارد که شرایط افرادی که قادر به پرداخت حق بیمه هستند، باید به روال قبل بازگردد، در غیر این صورت، در حق ۲.۵ میلیون کارمند دولت، ظلم بزرگی کرده‌ایم. پرداخت حق بیمه توسط افرادی که توان پرداخت دارند، به بیمه‌ها کمک زیادی می‌کند تا خدمات اورژانسی، ضروری و خدمات مورد نیاز بیماران صعب‌العلاج را با ضمانت بیشتری ارائه دهند و در پرداخت مطالبات مراکز درمانی خوش حساب باشند.

وزیر بهداشت گفت: عدم پرداخت حق بیمه توسط افراد متمول در بیمه سلامت، تکرار اشتباه عدم حذف یارانه نقدی است که برخی معتقدند به صورت هدفمند پرداخت نمی‌شود و تفاوتی بین فقیر و غنی وجود ندارد و همه به یک چشم دیده می شوند و رقم ثابتی به همه پرداخت می‌شود که این روند اشتباه است و نباید این اشتباه را تکرار کنیم یا اگر مرتکب این اشتباه شدیم، آن را اصلاح کنیم.


وزیر بهداشت همچنین درباره تغییرات صورت گرفته در وزارت بهداشت دولت دوازدهم گفت: یکی از اقدامات دولت و وزارتخانه ها پس از انتخابات، انتخاب مدیران است که وقت زیادی می گیرد. در وزارت بهداشت بیش از ۵۰ درصد از معاونین و بیش از ۸۰ درصد از روسای دانشگاه های علوم پزشکی در کلانشهرها، تغییر کردند. از منتقدان طرح تحول سلامت در معاونت های وزارت بهداشت استفاده کردیم تا اشکالات موجود را با دقت و وسواس بیشتری برطرف کنند.

بسته‌های طرح تحول در حال بازنگری است

وی افزود: بسته های طرح تحول سلامت در حال بازنگری است، زیرا طرح تحول سلامت زمانی آغاز شد که تصور بر این بود که یارانه نقدی به جز برای فقرا، صحیح نیست و باید یارانه غیر نقدی پرداخت شود. دکتر روحانی با شناخت مشکلات حوزه سلامت برای مردم، اختصاص یارانه غیرنقدی برای حوزه سلامت را انتخاب کرد. منتقدان معتقد بودند که نباید طرح تحول سلامت به هدفمندی یارانه ها گره بخورد و از سوی دیگر دیدیم که کسی داوطلب حذف یارانه نقدی نشد و بدون پایداری منابع، طرح تحول سلامت آغاز شد و مشکلات ما از سال دوم اجرای این طرح شروع شد.

هاشمی افزود: طرح تحول سلامت اقدام بسیار موثری بود که باید از ۲۰ سال پیش آغاز می شد و نباید منتی بر مردم بگذاریم. بیش از ۱۰ میلیون نفر به صورت رایگان بیمه شدند و خدمت دریافت کردند، اما خوشحالیم که ۲۷ درصد از کسانی که خدمات بهداشتی و درمانی را دریافت کردند تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) بودند که این افتخار بزرگی برای نظام سلامت، دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران است چرا که بخشی از وظیفه جمهوری اسلامی، تامین رفاه اجتماعی است. طرح تحول سلامت باید ادامه پیدا کند زیرا از دغدغه ها و دل نگرانی های رییس جمهور و نیاز مردم است و تامین سلامت جامعه بخشی از رشدیافتگی کشور است.

وی ادامه داد: بسیاری از افراد، سرمایه گذاری در حوزه سلامت را هزینه و سرمایه گذاری در بخش ساخت و ساز، جاده، ریل را سرمایه گذاری مفید می دانند در حالی که انسان سالم، محور توسعه جامعه است. ما باید متناسب با اعتباراتمان، بسته های طرح تحول سلامت را استمرار و یا در صورت عدم تامین اعتبار لازم آنها را کوچک کنیم.

هاشمی افزود: اجرای کامل بسته های طرح تحول سلامت و بسته های جدید آن، به تصمیم دولت و تایید مجلس بستگی دارد و اطمینان داریم با توجه به اینکه در اولین سال اجرای برنامه ششم توسعه و اولین بودجه دولت دوازدهم قرار داریم، باید منابع طرح تحول سلامت، تعیین تکلیف شود تا بخشی از نگرانی مدیران حوزه سلامت، برطرف شود.

وی گفت: دکتر روحانی از طریق ابلاغیه و به صورت شفاهی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور را مکلف کرده تا پایداری منابع حوزه سلامت را تضمین کند و این تصمیم با لایحه تقدیم مجلس می‌شود و باید ببینیم که این نیاز اساسی تامین می‌شود یا خیر اما من ناامید نیستم.

آخرین وضعیت بیمارستان‌های مناطق زلزله‌زده

وزیر بهداشت همچنین در تشریح اقدامات انجام شده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه گفت: به مردم مناطق زلزله زده قول دادیم که آنها را تنها نگذاریم و اقدامات بهداشتی و درمانی در این مناطق ادامه دارد تا وضعیت به شرایط پیش از زلزله باز گردد. بیمارستان قدیمی سرپل ذهاب را فعال کردیم و فردا افتتاح می‌شود و بیمارستان شهدای سرپل ذهاب که ۵۰ درصد تخریب داشت، تا پایان سال مقاوم سازی می‌شود.

وی افزود: بازسازی و مقاوم سازی بیمارستان اسلام آباد غرب که کمتر از یک سال پیش افتتاح شده بود، به زمان بیشتری نیاز دارد. مراکز بهداشتی تخریب شده در مناطق زلزله زده شامل ۶۲ خانه بهداشت و ۲۲ مرکز جامع خدمات سلامت تا تابستان سال آینده به بهره برداری می رسند. ظرف یک سال آینده می توانیم در حوزه بهداشت و درمان به وضعیت مطمئن و ایده‌آل برسیم و ساخت مراکز تخریب شده با کمک مردم، خیرین و شبکه بهداشت و درمان کشور ظرف این مدت، به پایان می‌رسد.

هاشمی افزود: ۱۵ سال پیش مطالعاتی در زمینه وضعیت مقاومت بیمارستان‌های کشور در برابر زلزله انجام شد، اما شاهد اقدامی در این زمینه نبودیم، زیرا اعتبار مورد نیاز آن تامین نشد. حادثه زلزله غرب کشور نشان داد که نقش مکان‌های حمایتی مانند بیمارستان‌ها در حوادث طبیعی چقدر مهم است، زیرا اولین سرپناه مردم است و در صورت تخریب، حمایتی از مردم نخواهد شد.

 وی ادامه داد: نظام مهندسی دچار اشکالاتی است ۲۸ سد در مناطق زلزله زده هیچ آسیبی ندید اما بیمارستان اسلام آباد غرب که کمتر از یکسال از بهره برداری آن می گذرد و توسط وزارت راه و شهرسازی ساخته شده و دارای ناظر و مسئول فنی بوده، تخریب شد که این خجالت آور است و ظلم بزرگی در حق مردم است. انتظار داریم دستگاه قضایی به راحتی از کنار این کم کاری‌ها و تخلف‌ها نگذرد، ما از پیمانکار بیمارستان اسلام آباد غرب شکایت کردیم تا سایر پیمانکاران متوجه اهمیت این کار شوند که این مراکز قرار است در روزهای بحرانی، سرپناه مردم باشد و اگر دستگاه قضایی در این زمینه برخورد کند، بازدارنده خواهد بود. هیچ چیزی بهتر از امانتداری، راستی، درستی و صداقت نیست و پیامبر اسلام نیز به همین خاطر مبعوث شدند. حیف است که آیین اسلامی داشته باشیم اما کم فروشی و تقلب کنیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۹۷۴۷۱۷:۱۲:۳۱ ۱۳۹۶/۹/۱۵
براتون خلاصه کنم حرف ایشان را یعنی دارو باید گران شود از پارسال تا امروز دوبرابر شده حالا میخوان چهار برابر کنند
محمد۱۵۹۸۶۳۲۰:۴۳:۳۷ ۱۳۹۶/۹/۱۵
جناب وزیر، هزینه در زمینه بهداشت و پیشگیری از بیماری سرمایه گذاری است نه هزینه در زمینه درمان با تعرفه نجومی برای جراحان
ناشناس۱۵۹۸۹۶۲۲:۰۸:۰۵ ۱۳۹۶/۹/۱۵
خب بجای اینکه سالی 100 درصد تعرفه دکترها را زیاد کنید پول داروخانه ها را بدید!
ناشناس۱۶۰۰۰۸۰۶:۴۷:۵۲ ۱۳۹۶/۹/۱۶
دکترها همش دنبال خرید ملک هستند، پزشکی امری روحانی است نه تجارت,کسی باید پزشکی بره که دوست داشته باشه به انسانها خدمت کنه نه اینکه ملک دونبش دوست داشته باشه
محمد۱۶۰۰۲۱۰۸:۰۸:۲۷ ۱۳۹۶/۹/۱۶
الان 5 ماه است که حقوق مرا که در بیمارستان طبابت میکنم پرداخت نشده و مدیر بیمارستان میگوید بودجه نداریم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  11. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  12. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  13. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  14. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  15. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  16. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  17. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  18. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  19. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  20. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  21. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  22. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  23. با انواع شیوه‌های اعدام در دنیا آشنا شوید

  24. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

  25. همکاری شریفی‌نیا با رهبری درارتباط با موسیقی و قرآن

آخرین عناوین