«نان حلال»؛ فردریک دار؛ ترجمه‌ی عباس آگاهی؛ جهان کتاب کشف جنایت‌های نامنتظره

احسان راسخی،   3960914114

اگر خواننده اسم نویسنده را بر جلد کتاب «نان حلال» ندیده باشد و یا با فردریک دار آشنا نباشد، با خواندن چند صفحه ابتدایی کتاب، شاید باورش نشود ژانر این کتاب جنایی است و بزودی قرار است راز یک جنایت در آن فاش شود

کشف جنایت‌های نامنتظره

«نان حلال»

نویسنده: فردریک دار

مترجم: عباس آگاهی

ناشر:جهان کتاب؛ چاپ اول 1396

152 صفحه؛ 12000 تومان

******

 

روز جمعه‌ی من بهتر از این نمی‌توانست باشد. بنا بود برای تفریح با دوستان که قرارش را از مدتها قبل گذاشته بودیم به بیرون از شهر برویم. همه چیز آماده بود. اما بعضی اوقات اتفاقاتی می‌افتد که فکرش هم به ذهن خطور نمی‌کند. اینکه ماشینی که تا بحال خراب نشده دقیقا در همان روز چنان اشکالی پیدا کرد که علاوه بر هزینه گزافش ساعت‌ها هم در تعمیرگاه معطل شدم. وقتی تعمیرکار گفت که باید مدت طولانی منتظر بمانم، به نزدیکترین پارک رفته و از سر بی حوصلگی نگاهی به صفحات نخستین کتاب انداختم. همین قدر کافی است بدانید که به نیمه‌های کتاب رسیده بودم که ماشین آماده شد. اما همچنان نشستم و خواندم. تا ظهر کتاب را تمام کردم. و آنقدر از خواندن آن لذت برده بودم که همه اتفاقات تلخ آن روز را فراموش کردم.

****

اگر خواننده اسم نویسنده را بر جلد کتاب «نان حلال» ندیده باشد و یا با فردریک دار آشنا نباشد، با خواندن چند صفحه ابتدایی کتاب، شاید باورش نشود ژانر این کتاب جنایی است و بزودی قرار است راز یک جنایت در آن فاش شود.  شخصیت اصلی داستان، بلز دولانژ جوان بی‌پولی است که مدت‌هاست از زمان از دست دادن شغلش می‌گذرد و سخت مترصد پیدا کردن شغل است. در همین حال و هوا که از اوضاع آشفته او خبر می‌دهد، بنا بر یک اتفاق ساده کیف پولی را در باجه تلفن همگانی پیدا کرده و در پی یافتن صاحب آن (زنی به نام ژرمن) برمی‌آید. خواندن  اینکه ژرمن شوهری بد اخلاق دارد و بلز سخت شیفته زن می‌شود بماند بر عهده خودتان. اما مطمئن باشید همه چیز به اینجا ختم نمی‌شود... همه چیز به ناگهان تغییر می‌کند، جوان ساده ابتدایی داستان در نهایت خود را در مخمصه‌ای می‌بیند که از آن راه فراری ندارد.

فردریک دار یکی از نویسندگان شناخته شده و مطرح ادبیات پلیسی در فرانسه و جهان است. تعدادی از کتاب‌های این نویسنده، با ترجمه عباس آگاهی و به مدد انتشارات جهان کتاب، در قالب عناوین مجموعه پلیسی نقاب منتشر شده و به دست مخاطبان ایرانی رسیده است. فردریک دار از جمله نویسندگانی است که با توجه به اهمیت چگونگی آغاز داستان، غالباً از شگردهایی پیش‌بینی‌نشده و جذاب استفاده می‌کند. چنان‌که گویی دست خواننده را گرفته و به بطن داستان می‌برد. اتفاقی تکان‌دهنده و موقعیتی جذاب و کنجکاوی‌برانگیز را تدارک می‌بیند که خواننده را به دنبال خود بکشد، چنان‌که کمی بعد با درگیر شدن در ماجرا نتواند کتاب را زمین بگذارد.

او جایگاه نویسنده‌ای که نخستین اثرش بدون ناشر مانده بود، تا مقام یکی از نویسندگان محبوب فرانسوی میانه قرن بیستم را به‌سرعت پیمود. نویسنده‌ای بسیار پرکار بود و برای نوشتن بیش از ۳۰۰ اثری که منتشر کرد؛ به‌غیر از نام اصلی خود از بیش از بیست نام مستعار نیز استفاده کرد. فردریک دار با نوشتن داستان‌های پلیسی و جنایی تازه‌ای که در آن‌ها خبری از پلیس‌ها نبود و اگر هم حضوری داشتند کمرنگ و حاشیه‌ای بود، طرحی نو در ادبیات پلیسی و جنایی درانداخت. قهرمان داستان‌های او اغلب آدم‌هایی معمولی بودند که ناخواسته در مسیر عادی زندگی با حوادثی این‌چنین روبه‌رو می‌شدند که دست آن‌ها را به جنایت آلوده می‌کرد. این داستان‌ها بستری بسیار مناسب برای ایجاد تنوع در الگوهای کلیشه شده ادبیات کارآگاهی فراهم آورد.

در این رمان، همانند سایر داستان‌های او ،تنهایی، دل‌مردگی و اندوه قهرمان داستان او را آماده شرکت در رابطه‌ای عاطفی می‌کند. حال هوای عاشقانه را با تمی جنایی به‌خوبی پیوند زده است. جنایت‌های غیرمنتظره‌ای که ناگهان فاش می‌شوند و مخاطب را برای چند روز غافلگیر می‌کنند.


yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین