کشته شدن علی عبدالله صالح و آینده جنگ یمن

گروه جهان الف،   3960913288 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

امروز علی عبدالله صالح در حال فرار از صنعاء به استان مأرب که تحت کنترل شبه‌نظامیان وابسته به امارات بود کشته شد. قرار بود صالح از مأرب به امارات منتقل شود.

کشته شدن علی عبدالله صالح و آینده جنگ یمن

در این راستا وزارت کشور یمن با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین این کشور کشته شده است. در این اطلاعیه آمده است: علی عبدالله صالح و چند تن از همراهانش پس از آن کشته شدند که شبه نظامیان خود را به قتل مردم و راهزنی واداشتند و با کشورهای متجاوز همکاری کردند. در بیانیه وزارت کشور ذکر نشده، چطور کشته شده یا چه کسی او را کشته و صرفا آمده است که «بحرانی که شبه‌نظامیان با خیانت شروع کردند،‌ با کشته شدن سرکرده‌شان و تعدادی از عناصر جنایتکار به پایان رسید».

به گفته وزارت کشور یمن، با کشته شدن علی عبدالله صالح، «خنثی‌سازی طرح فتنه‌انگیز، به مثابه سقوط خطرناکترین طرح خیانت و فتنه‌ای بود با نیروهای متجاوز [عربستان سعودی] همراه شد تا یمن را به زانو در آورد».

وزارت کشور یمن این اتفاق را «پیروزی» توصیف و در پایان بیانیه اعلام کرد: با این پیروزی تعیین‌کننده در سیر نبرد آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی وزارت کشور شاکر خداوند متعال است و از بزرگان و شورای عالی سیاسی و دولت نجات می و مردم یمن و قبائل و همه نیروهای ملی برای کمک به برقراری امنیت در کشور تشکر می‌کند...».

همزمان گزارش شده که عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور دولت یمن که مورد حمایت عربستان است، به نیروهای وفادار به خود در مأرب دستور داده به سوی صنعا حرکت کنند. فرماندهی ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن هم به غیرنظامیان هشدار داده که از مراکز تجمع انصارالله دست کم پانصد متر فاصله بگیرند.

کشته شدن علی عبدالله صالح نشان داد که عربستان و امارات بعد از گذشت حدود سه سال از آغاز جنگ یمن نتوانستند به هیچ کدام از اهداف از پیش تعیین شده خود دست یابند. این در حالی است که در طول این مدت یمن به عنوان فقیرترین کشور عربی با بمباران های شدید از سوی جنگنده های ائتلاف مواجه شده و تحت محاصره شدید نیز قرار داشت. در واقع کشورهای امارات و عربستان تلاش داشتند تا با تحمیل گرسنگی و قحطی نیروهای انصارالله را وادار به تسلیم نمایند. اما چون در هدف خود ناکام ماندند در پی این نقشه رفتند که با اختلاف و تفرقه بین نیروهای یمنی به مقصود و هدف خود دست پیدا کنند.  

از سوی دیگر مرگ علی عبدالله صالح نشان داد که کودتای رئیس جمهور سابق یمن علیه انصارالله چند روز بیشتر دوام نیاورد، شکست خورد و دچار مرگی زود هنگام شد. همچنین این مسئله نشان دهنده اقتدار انصارالله و دست بالا داشتن آن در صحنه نبرد بعد از حدود سه سال از آغاز جنگ می باشد.

در این راستا برخی معتقدند این چند روز مهمترین روزهای پیش روی عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله است . چرا که اگر بتواند تحولات را در جهت کاهش تنش بین نیروهای داخلی یمن مدیریت کند زوال ائتلاف پوشالی سعودی ها امری قطعی است.  اما اگر اختلافات ادامه یابد دودش به چشم یمنی ها خواهد رفت و سودش را شاهزاده های سعودی خواهند برد. برخی درایت سید عبدالملک را به درایت و تعقل سید حسن نصرالله تشبیه می کنند و باید منتظر ماند و دید که سید عبدالملک یمن را چگونه از بحران خارج خواهد کرد.

در یکی از اولین واکنش ها محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن گفت: حزب کنگره ملی یمن شریک ما در شورای سیاسی و در مقابله با تجاوز است. وی افزود: به لطف خدا توطئه‌ بزرگی که ائتلاف متجاوز سعودی قصد طولانی کردن آن را داشت، خنثی شد.

عبدالسلام گفت: گروه‌های ملی خیلی زود حجم توطئه‌ای که برای هدف قرار دادن جبهه داخلی طراحی شده بود را درک و در خنثی‌سازی آن نقش ایفا کرد. سخنگوی جنبش انصارالله افزود: مشکلی با برادران در حزب کنگره ملی نداریم، مشکل ما با خائنانی است که با ائتلاف متجاوز همکاری کردند.

گفتنی است علی عبدالله صالح از پنج روز پیش همپیمانی خود را با انصارالله به هم زد و در صنعا بین نیروهای شبه نظامی طرفدار وی و انصارالله جنگ درگرفت. صالح دو روز پیش اعلام کرده بود اگر ائتلاف به رهبری عربستان سعودی دست از محاصره یمن بردارد، حاضر است با آنها وارد گفتگو شود. همچنین صالح در واکنش به درگیری‌ها بین نیروهای طرفدار انصارلله و حزب کنگره مردمی یمن گفت که گروه‌های انصار الله در یمن غیر قانونی است. بعد از این موضع گیری های صالح بود که عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن نیز که از حمایت عربستان برخوردار است از عربستان خواسته بود تا به علی عبدالله صالح کمک کند.

علی عبدالله صالح دیکتاتوری بود که اگرچه انقلاب مردمی آن را سرنگون کرد با این وجود همچنان در کشورش اقامت داشت. صالح در سال 1962 در طراحی و اجرای کودتا علیه شاه یمن همکاری کرد. تا قبل از رسیدن به پست ریاست جمهوری سمت هایی چون معاون فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح و پس از ترور رئیس جمهوری وقت یمن ریاست ستاد کل نیروهای مسلح را تجربه کرد.  در سال 1982 دبیر کل کنگره عمومی مردم شد. از سال 1978 تا 1990 ریاست جمهوری یمن شمالی را برعهده داشت و از حمایت قاطع امریکایی ها برخوردار بود.علی عبدالله صالح به سبب حضور پرنفوذ عناصر وهّابی در اطرافش و اعطای پناهندگی سياسی به عناصر حزب بعث، بعد از جنگ آمريكا و عراق، به صدام صغير (صدام كوچک) مشهور شد. در سال 1990 و پس از اتحاد یمن شمالی و یمن جنوبی که حکومت کمونیستی داشت، رئیس جمهور کل یمن شد و در سال 2011 و در پی افزایش اعتراض های مردمی و سوء قصد به جان او که به سوختن نیمی از بدنش انجامید، پذیرفت که از قدرت کنار برود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۸۵۱۴۱۸:۱۹:۱۰ ۱۳۹۶/۹/۱۳
ديكتاتورها أبدي نسيتند
محمد۱۵۸۵۴۵۱۹:۰۰:۰۲ ۱۳۹۶/۹/۱۳
دقيقااااااااا هيچ ديكتاتوري ماندگار نيست!!؟؟ ..به اين امر واقف باشند!!
ناشناس۱۵۸۵۵۰۱۹:۰۶:۱۷ ۱۳۹۶/۹/۱۳
طبق وعده ی الهی آینده به نفع ملتهاست . ------------------------------------------------------------ آل سعود و آل یهود و کدخدایان همگی نابودند انشاءالله .
ناشناس۱۵۸۶۲۹۲۰:۴۳:۵۹ ۱۳۹۶/۹/۱۳
کدخدا باوران امیدشان را از کدخداها و بتهای پوشالی قطع کنند و به دامن ملتهاشان برگردند . خیلی زود دیر میشود !!!!!!!!
ناشناس۱۵۹۱۳۲۱۴:۴۸:۵۲ ۱۳۹۶/۹/۱۴
حوثی ها بزرگترین اشتباه سیاسی شان را کردند. با اینکار عربستان برنده یمن می شود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین