توطئه جدید عربستان و امارات در یمن، خیانت صالح و هشدار موشکی انصارلله

گروه جهان الف،   3960912306 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

همزمان با آشوب شبه‌نظامیان وابسته به علی عبدالله صالح، جنگنده‌های ائتلاف عربستان بامداد دیروز حداقل سه حمله به مواضع جنبش انصارالله یمن در جنوب صنعاء انجام دادند.

توطئه جدید عربستان و امارات در یمن، خیانت صالح و هشدار موشکی انصارلله

علی عبدالله صالح روز شنبه اعلام کرد اگر ائتلاف به رهبری عربستان سعودی دست از محاصره یمن بردارد، حاضر است با آنها وارد گفتگو شود. همچنین صالح در واکنش به درگیری‌ها بین نیروهای طرفدار انصارلله و حزب کنگره مردمی یمن گفت که گروه‌های انصار الله در یمن غیر قانونی است.

دو گروه متحد در جنگ داخلی یمن، یعنی نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح و انصارالله که با نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان و امارات می‌جنگند از شش روز پیش در یک جنگ شهری در صنعا، پایتخت یمن با یکدیگر درگیر شده‎‏اند. عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن نیز که از حمایت عربستان برخوردار است و اکنون در ریاض به سر می‌برد از اصلی‎ترین حامی خود، عربستان خواست تا به علی عبدالله صالح کمک کند.

عده‌ای از کارشناسان اتحاد علی عبدالله صالح و جنبش انصار الله را از همان ابتدا شکننده می‌دانستند؛ چرا که رئیس جمهور و دیکتاتور پیشین یمن، ذاتا کسی نبود که بتوان به او چندان اعتماد کرد. از سوی دیگر گفته مي شود اتفاقات اخیر صنعاء که رهبر جنبش انصارالله از آن به «فتنه» یاد کرد، توافق پشت‌پرده عربستان و امارات با رئیس جمهور سابق برای بازگرداندن خانواده او به قدرت است. عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن، روز شنبه، اتفاقات و درگیری‌های اخیر در صنعاء را «فتنه» نامید و از علی عبدالله صالح‌ خواست تا «عاقلانه» رفتار کند.

در این راستا روزنامه رأی الیوم نوشت: علت کودتای صالح علیه حوثی‌ها و دم زدن علنی او از عربستان، برنامه‌ای است که پشت پرده در ابوظبی در جریان است و هدفش بازگرداندن خانواده صالح به صحنه یمن است زیرا که عربستان با این مسئله موافقت کرده چون در عرصه نظامی یمن ناکام مانده و در عرصه سیاسی در پی تمام کردن نبرد است.

رأی الیوم نوشت: منابع ما می‌گوید صحنه یمن در ساعت‌های گذشته بشدت به این مسئله واکنش نشان داده و عربستان نیز اقدامات امنیتی فشرده‌ای در جبهه‌های مختلف با یمن در منطقه عسیر در دستور کار قرار داده و یک چشمش به مصالحه‌ای است که امارات با حزب المؤتمر به ریاست صالح در دستور کار قرار داده است. این اختلافات عربستان را امیدوار کرده تا بتواند اهدافی را که طی نزدیک به سه سال با جنگ نظامی محقق نکرده، از طریق اختلافات داخلی محقق کند.

لازم به ذکر است جنبش انصارالله بنا بر ضرورت میدانی و سیاسی حزب رئیس جمهور سابق یعنی «المؤتمر» را تحمل کرد و علی عبدالله صالح را که روزی متحد عربستان بود، در کنار خود پذیرفت تا تجاوز نظامی عربستان را دفع کند. اما طرفداران انصارالله اکنون می‌گویند علی عبدالله صالح با این اشتباهات در حال هدایت نوعی کودتا علیه یمن است که نتیجه آن به سود دشمن متجاوز است.

دفتر سیاسی انصارالله یمن نیز در واکنش به حوادث اخیر صنعاء و اظهارات رئیس جمهور سابق این کشور، اعلام کرد که وی مسئول عواقب خواسته‌هایی عربستان و امارات از وی هست. دفتر سیاسی انصارالله یمن عصر شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دشمنان این کشور بر روی فورپاشی یمن از داخل بعد از آنکه ارتش‌هایشان از خارج کاری نتوانستند کاری کنند، حساب باز کرده‌اند.

ائتلاف سعودی نیز با سوء استفاده از فضای تنش ایجاد شده بین انصارالله و طرفداران علی عبدالله صالح اعلام کرد که «ما مطمئن هستیم که رهبران و طرفداران حزب کنگره مردمی یمن به ریاست علی عبدالله صالح خواستار بازگشت به محیط عربی هستند.»

 شلیک موشک به امارات

در اقدامی دیگر شبکه خبری المسیره دیروز ( یکشنبه) در خبری فوری اعلام کرد که یگان موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن، تاسیسات هسته ای ابوظبی را با موشک کروز هدف قرار داده است . شبکه خبری المیادین هم هدف قرار گرفتن تاسیسات هسته ای ابوظبی را مورد تاکید قرار داد.

موشک کروزشلیک شده به تاسیسات هسته ای در ابوظبی، دستاورد یگان های موشکی یمن است و ثابت کرد توان ساخت و تولید اینگونه موشکها در یمن وجود دارد. این اقدام واکنشی به حملات کشورهای متجاوز به یمن و فتنه انگیزی های جدید برای ایجاد تفرقه بود.

در این راستا اشرف لقمان، سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت: در صورت ادامه تجاوزات از سوی امارات وارد مرحله جدیدی از تشدید اقدامات علیه آن می شویم و دیگر این کشور برای شهروندان آن امن نخواهد بود. لقمان گفت: آنچه در صنعا روی می دهد نشان دهنده خروج علی عبدالله صالح رئیس جمهوری سابق یمن از معادله و ائتلاف او با دشمنان است.وی تصریح کرد: صالح با آنچه در صنعا روی داد تاریخ خود را خراب کرد و انچه ما بر آن تمرکز داریم مواجهه با تجاوزات است.

محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی انصارالله نیز در گفت‌وگو با المیادین اعلام کرد شلیک موشک به امارات در راستای «دفاع از خود» بوده است. البخیتی ادامه داد درباره آنچه در صنعا می‌گذر مبالغه‌های بسیاری صورت می‌گیرد،‌ امور به شکلی سریع در حال انجام است و میان جنگنده‌های ائتلاف و برخی اقدامات در داخل (صنعا) هماهنگی وجود دارد.

وی تصریح کرد علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور پیشین یمن اطلاعاتی میدانی به ائتلاف عربی به رهبری عربستان داده است؛ صالح میان مردم فتنه و به آن افتخار می‌کند. وی سپس گفت برخی از اعضای حزب کنگره مردمی از اظهارات علی عبدالله صالح ناراضی هستند و اینها باید به دنبال رهبرانی جدید باشند؛ سخنان صالح مانند اعلام جنگ علیه ما بود و آنچه وی انجام داد خیانت بود.

البته دیروز شبکه «الجزیره» به نقل از منابع‌ آگاه اعلام کرد علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور پیشین یمن برای حل اختلافات با انصارالله، خواستار میانجی‌گری ایران و حزب‌الله شده است. حزب علی عبدالله صالح (المؤتمر) گفته از هر تلاشی در راستای کنار  زدن این اختلافات استقبال می‌کند و از اظهارات صالح تفسیری اشتباه برداشته شده است.

 لازم به ذکر است بمباران های مداوم کشور محروم یمن توسط عربستان سعودی تاسیسات آب آشامیدنی و بهداشتی را ویران کرده و مردم یمن براثر گسترش بیماری های مسری وبا و دیفتری، روزهای سختی را سپری می کنند. از شروع جنگ بین انصارلله و نیروهای منصور هادی، عربستان با بمباران های مداوم زیرساخت های یمن را نابود کرد وبا برقراری محاصره اقتصادی و بستن بندرهای تجاری این کشور، مردم این کشور را در معرض بدترین نوع گرسنگی قرار داده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۸۱۰۸۱۰:۵۱:۴۱ ۱۳۹۶/۹/۱۳
" شلیک موشک به امارات برای دفاع از خود" !!!!! مگر امارات یمن را بمباران کرده؟؟؟!!!!!! بزنند به عربستان.امارات هر غلطی دارد می کند پشت پرده بوده...چرا بهانه برای آتش افروزی بیشتر می دهند؟؟؟!!!!!
ناشناس۱۵۸۳۴۹۱۵:۳۰:۳۲ ۱۳۹۶/۹/۱۳
انصارالله اعلام نمايد هر حمله هوايي عربستان منجر به پرتاب موشك خواهد شد. آنوقت ماست ها كيسه خواهد شد.
رحیمی۱۵۸۵۴۳۱۸:۵۶:۳۸ ۱۳۹۶/۹/۱۳
بله عزیزم امارات هم یمن روداره بمباران میکنه میتونی بیشترتحقیق کنی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین