هشدار وزیر بهداشت: تصور نکنید عده‌ای لاابالی به ایدز مبتلا می‌‌شوند، همه در معرض خطرند

گروه سلامت الف،   3960911170 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر بهداشت ضمن ابراز نگرانی از روند افزایشی آمار ابتلا به اچ آی وی/ایدز در کشور گفت: این آمار در حالی رو به افزایش است که تلاش‌های زیادی در این حوزه انجام شده و اگر انجام نمی‌شد، معلوم نبود چه شرایطی داشتیم.

هشدار وزیر بهداشت: تصور نکنید عده‌ای لاابالی به ایدز مبتلا می‌‌شوند، همه در معرض خطرند

به گزارش خبرآنلاین، دکتر سیدحسن هاشمی در همایش روز جهانی ایدز که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: با وجود تلاش‌هایی که در زمینه کنترل ایدز در کشور انجام شده است، اما این بیماری هنوز مشکلی بسیار جدی به شمار می‌رود. در حال حاضر بیش از 10 هزار نفر در کشور در حال درمان هستند. در قالب طرح تحول نظام سلامت نیز بیش از 10 میلیون حاشیه‌نشین تحت پوشش خدمات سلامت قرار داده شده‌اند. همچنین شناسایی بیماران بیشتر شد و به این ترتیب افراد بیشتری برای آزمایش ایدز مراجعه کرده‌اند.

وی ادامه داد: در این طرح بیشتر سراغ کانون‌های آسیب رفتیم و به همین دلیل در مراکزی که احتمال می‌دادیم شیوع بیماری در آن‌ها بیشتر است، حضور نیروهایمان جدی‌تر است. در همین راستا حدود 316 هزار زن باردار مورد مشاوره قرار گرفتند، 249 هزار نفر از آنها آزمایش شدند، 74 زن باردار مبتلا به HIV شناسایی شدند و تحت درمان قرار گرفتند و 97 درصد نوزادان آنها نیز سالم به دنیا آمدند.

وزیر بهداشت همچنین اضافه کرد: اقداماتی که در زمینه آگاهی بخشی برای پیشگیری از ابتلا به ایدز انجام شد، در حدی که اجازه داده شد، قابل تقدیر است. از صداوسیما نیز به دلیل گام‌هایی که در این زمینه برداشته است، تشکر می‌کنم. همچنین تلاش کرده‌ایم 200 درمانگر ایدز به نقاط مختلف کشور اعزام کنیم.

هاشمی همچنین تصریح کرد: این حرف‌ها هر سال تکرار می‌شود و رنج‌دهنده است. آمار ایدز در کشور رو به افزایش است. به شخصه اولین باری که درباره این بیماری شنیدم از زبان آقای هاشمی رفسنجانی بود که می‌گفتند ایران به دلیل باورها و اعتقادات مذهبی که جزو امتیازات آن محسوب می‌شود، با این مشکل روبه‌رو نمی‌شود و کشورهای غربی گرفتار آن می‌شوند که ناشی از بی‌اخلاقی و بی دینی است.

وی ادامه داد: تصور نمی‌کردم هیچ وقت کشور ما با این بیماری روبه‌رو شود، چون دلیل آن اعتیاد، روابط جنسی غیراخلاقی و نامشروع است و ممکن نیست یک مورد نیز در کشور ما پیدا شود، اما امروز با چند ده هزار بیمار مبتلا به ایدز مواجه شدیم که هر سال این رقم افزایش پیدا می‌کند. این آمار در حالی رو به افزایش است که تلاش‌های زیادی در این حوزه انجام شده و اگر انجام نمی‌شد، معلوم نبود چه شرایطی داشتیم.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه اعتیاد، ایدز، فحشا و... زیبنده این تمدن بزرگ و انقلاب نیست، اضافه کرد: نسل ما اگر از غصه آسیب‌های اجتماعی دق کند و بمیرد، جا دارد. این موضوع اول به سیاستمداران بازمی‌گردد. اگر من در طول 30 سال گذشته مسوول خوبی بودم، باید کارنامه متفاوتی از خود بر جای می‌گذاشتیم، البته مردم هم بی‌توجه شده‌اند و فکر می‌کنند همه چیز را باید از حکومت بخواهند. آیا اگر دولت و حکومت کار خود را درست انجام نداد، باید بی‌تفاوت باشیم. به نظر من این سلب مسوولیت از خودمان است و دنبال مقصری جز خود می‌گردیم.

هاشمی ادامه داد: والدین باید نسبت به روابط خود با یکدیگر، اطرافیان و جامعه مراقبت کنند. صرف‌نظر از باورهای مردم به باورهای دینی، این موضوع به خودشان بازمی‌گردد؛ چون فرزندشان یاد می‌گیرد و همان رفتار را با ده‌ها برابر ریسک بیشتر تکرار می‌کند. باید از فرزندان خود مراقبت کنیم و ببینیم چه می‌کنند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه کارنامه کشور با این تعداد معتاد، طلاق، ابتلا به ایدز و هزاران گرفتاری دیگر می‌تواند بزرگترین غصه باشد و زشت است، اظهار کرد: اگر در خانواده‌ای یک معتاد یا بیمار مبتلا به ایدز وجود داشته باشد، ممکن است والدین هر روز برای خود و فرزندشان آروزی مرگ کنند. ما از این بابت مسوولیت زیادی داریم.

هاشمی با اشاره به ضرورت اطلاع‌رسانی در زمینه چگونگی کنترل و پیشگیری از ابتلا به این بیماری بیان کرد: ما قطعا با بی‌عفتی مخالف هستیم و برای صحبت‌های خود نیز باید هنرمندی به خرج دهیم. نباید بی‌عفتی و بی‌حیایی را تبلیغ کنیم و از سوی دیگر اینطور نباشد که دیگر چیزی در این خصوص نگوییم. در مجموع تنها راه درمان ایدز، توانمندسازی مردم است.

وی ادامه داد: این بیماری با سیگار، قلیان، تریاک و... متفاوت است و فراگیری آن برای هر خانواده و جامعه‌ای مصیبتی بزرگ محسوب می‌شود. همه ما در همان کشتی‌ای نشسته‌ایم که بیماران مبتلا به ایدز نیز در آن حضور دارند. به همین دلیل باید تصور کنیم که ما هم در معرض آسیب قرار داریم. ایدز سال‌ها می‌تواند ناشناخته باقی بماند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه امیدوارم سال آینده شاهد افزایش این بیماری در کشور نباشیم، اظهار کرد: خط اول کنترل HIV (ایدز) خانواده و جوانان هستند. کاهش آمار ایدز در میان زنان و کسانی که روابط جنسی ناصحیح دارند، دست خودمان و بخش زیادی نیز دست دولت است. سال‌های سال است که دولت، قوه قضاییه، قوه مقننه و... را از هم جدا می‌کنیم. در حالی که این کارنامه جمهوری اسلامی است و این خط‌کشی‌ها به معنی فرار از مسوولیت است.

هاشمی با بیان اینکه امروز در شرایطی هستیم که به وضعیت کشورهای همسایه از نظر آمار ابتلا به HIV (ایدز) غبطه می‌خوریم، افزود: مجموعه حاکمیت باید به اقتصاد، آموزش و اشتغال، عمیق‌تر نگاه کند و حتی ببیند آیا در استفاده از رسانه منطقی عمل می‌کند؟ با روح و روان مرد چگونه عمل می‌کند؟ 30 سال قبل افتخار می‌کردیم که یک مورد مبتلا به ایدز در کشور وجود ندارد.

وی تاکید کرد: اگر اقدامات وزارت بهداشت که بیشتر از طرف بهورزان، مراقبان سلامت و کارشناسان آن انجام می‌شود، در طول 30 سال گذشته نبود، شرایط امروزمان از برخی کشورهای آفریقایی از نظر ابتلا به ایدز بدتر بود. نتیجه هنر ما همین وضع فعلی است، یعنی بیشتر از این نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. والدین و جوانان نباید تصور کنند که این بیماری برای همسایه است. حتی برای من به عنوان یک مسوول و فرزندانم نیز وجود دارد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه امیدوارم کارنامه کشور به شکلی رقم بخورد که آسایش و آرامش بیشتری داشته باشیم، ادامه داد: مسوولان باید به موضوع اشتغال، رفاه، مبارزه با فقر و مراقبت از کسانی که آسیب دیده‌اند و از نظر معیشت مشکل دارند، توجه داشته باشند، چون جمهوری اسلامی برای این موضوعات آمد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین