آیت الله نوری همدانی: هرچه به بانک‌ها می‌گوییم دریافت دیرکرد حرام است گوش نمی‌دهند/ دولت‌ها را همان رباخواران به وجود می‌آورند/ امام فرمودند دریافت جریمه برای یک بار ایرادی ندارد اما ادامه آن ربا و حرام است

گروه اقتصادی الف،   3960909178 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

مرجع تقلید شیعیان بابیان اینکه در دنیا ربا غوغا می‌کند،گفت: به بانک‌ها هر چه می‌گوییم که دریافت دیرکرد ربا و حرام است گوش نمی‌دهند.

هرچه به بانک‌ها می‌گوییم دریافت دیرکرد حرام است گوش نمی‌دهند/ دولت‌ها را همان رباخواران به وجود می‌آورند/ امام فرمودند دریافت جریمه برای یک بار ایرادی ندارد اما ادامه آن ربا و حرام است

به گزارش تسنیم، آیت الله حسین نوری همدانی ظهر امروز در دیدار با جمعی از اعضای جامعه مهندسین کشور که در بیت این مرجع تقلید برگزار شد، ضمن عرض تبریک اعیاد ربیع‌الاول اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن کریم از مهندسی و طراحی عالم خلقت سخن گفته است و کسانی که با مسئله مهندسی آشنایی دارند از این رهگذر درس خداشناسی را یاد می‌گیرند.

وی گام نخست دین را شناخت خداوند بیان کرد و افزود: همان‌طوری که علم هندسه از ساماندهی صحبت می‌کند خداوند متعال نیز بر اساس ساختن انسان‌ها چند ماده و اصل را در نظر گرفته تا انسان‌ها نیز ساخته‌شده و به کمال برسند. مرجع تقلید شیعیان بابیان اینکه ائمه(ع) و پیامبران از نظام خلقت خاصی برخوردار بوده و معصوم هستند، گفت: در 80 جای قرآن خداوند متعال از علم و تعلم سخن گفته است، از این‌رو نخستین گام در راه خداشناسی علم و فهمیدن جهان خلقت است.

آیت الله نوری همدانی دومین گام شناخت خداوند را ایمان بیان و تصریح کرد: در قرآن کریم 750 آیه در رابطه با توحید و خداشناسی صحبت شده است، کلمه بِنا در آیات قرآن به معنای قرار دادن مصالح جهان خلقت هرکدام در جای معینی است. وی بابیان اینکه لااقل 100 میلیون کهکشان در جهان خلقت وجود دارد که حاکی از عظمت خالق آن‌ها است، خاطرنشان کرد: اگر تمام مردم روی زمین برای سرشماری ستارگان بسیج شوند نیز قادر به این کار نخواهند شد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به عدم تصادم و برخورد ستارگان در جهان خلقت گفت: از عظمت جهان خلقت باید به عظمت و بزرگی خداوند متعال پی برد، علم توأم با ایمان دارای درجه بوده و تنها به کسانی که ایمان توأم با علم دارند به آن‌ها درجات اعطاء خواهد شد. آیت الله نوری همدانی سومین گام خداشناسی را عقل بیان و تصریح کرد: عقل به معنای تشخیص حق از باطل و صحیح از ناصحیح است، در زندگی انسان عقل بسیار تأثیرگذار و مهم است، پیامبر اکرم(ص) در روایاتی فرموده‌اند هرکسی را که تأیید کردند به عقل او باید توجه داشت و دید که به چه میزان عاقل است.

وی با تأکید بر شناخت عقل و لشکریان عقل گفت: عقل و جهل هر یک 75 واحد سپاه دارند، هر کسی که از جنود عقل این 75 مورد را داشت عاقل است، و هر کس فاقد این 75 واحد بود از عقل بهره نبرده است. مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها تشکیلاتی که بتوان مراتب عقل اشخاص را مشخص کرد تا به‌حال درست نشده است، اگر بتوان مرکزی برای سنجیدن عقل افراد درست کرد امر خوبی است.

آیت الله نوری همدانی چهارمین مورد شناخت خداوند را تقوا بیان و ابراز کرد: انسان باید همواره خود را در برابر حضرت حق حاضر بداند، و تقوای الهی را رعایت کند. وی مهم‌ترین کار انبیا را ساختن انسان بیان و تصریح کرد: ساختن انسان کار ساده‌ای نیست اینکه انسانی با ایمان، عاقل و باتقوا ساخته شود کاری آسانی نیست.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم گفت: جامعه باید از سه امر فقر، ظلم و جهل مبرا باشد، هر جامعه‌ای که هر یک از این موارد باشد این جامعه عقب‌مانده است. آیت الله نوری همدانی بابیان اینکه در دنیا ربا غوغا می‌کند، تأکید کرد: دولت‌ها را همان رباخواران به وجود می‌آورند اما اسلام با ربا مخالف است و در 7 جای قرآن درباره آن صحبت شده است، به بانک‌ها هر چه می‌گوییم که دریافت دیرکرد ربا است گوش نمی‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه ربا موضوعی مخرب است، افزود: در زمان امام راحل که این مسئله بحث شد، ایشان فرمودند که دریافت جریمه برای یک بار ایرادی ندارد اما ادامه آن ربا بوده و حرام است. مرجع تقلید شیعیان گفت: مسئولیت نخبگان و مهندسان بسیار سنگین است باید سعی کنیم مملکتی بسازیم که خداوند گفته است، چراکه خداوند فرموده ما به کسانی تمکن می‌دهیم که منکرات را شناخته و جامعه را مبرا از منکرات کنند.

آیت‌الله نوری همدانی بابیان اینکه چالش میان گروه‌های تروریستی و گروه‌های اسلامی ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: نباید این‌گونه تصور کرد که با شکست داعش دشمنی با اسلام تمام شد دشمنان اسلام را باید شناخت و همواره در مقابل دشمنان مقاوم بود اگر استقامت و تقوا داشته باشیم کید و مکر دشمنان به ما آسیب نخواهد رساند.

وی ادامه داد: ما می‌دانیم که نقشه‌های آن‌ها سست و ناپایدار است چراکه عربستان سعودی تکیه‌گاه مردمی ندارد، سلطه گران جهانی حب جاه و مقام دارند و همواره در پی حرکت در این مسیر هستند.

مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر اینکه با ظهور امام عصر(عج) مستکبران شناخته‌ شده و روسیاه می‌شوند، گفت: روزی طرفداران حق چنان قوی خواهند شد که بر جبهه باطل پیروز شوند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۵۴۹۰۱۷:۲۴:۴۸ ۱۳۹۶/۹/۹
اگر جریمه بر دیرکرد اقساط بانک اعمال نشود، هیچکس به موقع پول قرض کرده از بانک را پس نمی دهد. دیری نخواهد گذشت که بانک عاری از منابع شده و ورشکست می شود.
حسین۱۵۶۰۷۱۱۹:۳۵:۰۱ ۱۳۹۶/۹/۱۰
شما کارمند کدوم بانکی اخوی؟
ه.ت۱۵۶۰۷۵۱۹:۳۹:۱۱ ۱۳۹۶/۹/۱۰
اتفاقا دیرکرد مکرر همان ربای بانکی است و این باعث ورشکست شدن بانکهاست چون به جنگ با خدا میرن پس شکست میخورن وگرنه اگر طبق آیین اسلام بود هیچ مشکلی براشون پیش نمی آمد این دیرکرد ها بهره مرکب یا بهتر بگیم ظلم مضاعف هست تولید را نابود کردن و...
ناشناس۱۵۶۵۱۲۱۵:۳۸:۲۲ ۱۳۹۶/۹/۱۱
وا اسفا که در کشور ما تعداد منفی در حمایت از ربا بیشتر از مثبتها در نفی رباست!
ناشناس۱۵۶۲۰۳۰۷:۰۲:۵۴ ۱۳۹۶/۹/۱۱
کاری ندارد شما که به دادن وام با بهره کهکشانی عادت کرده اید ببرید روی بهره اصلی
مصطفي۱۵۵۴۹۴۱۷:۳۰:۴۶ ۱۳۹۶/۹/۹
پارادوكس زيادي است ملت ميروند اربعين و نوكري امام حسين رو ميكنند مديران ... بالاترين نزول خواري رو در دنيا دارند ..
ناصری۱۵۵۴۹۸۱۷:۳۸:۴۵ ۱۳۹۶/۹/۹
در دنیا ربا غوغا نمیکند.بلکه متاسفانه در کشور ماست که ربا سالهاست .. علتش هم ..و بنا هم نداریم که واقعا و عملا درست شویم.
ناشناس۱۵۵۵۰۳۱۷:۴۴:۴۴ ۱۳۹۶/۹/۹
متاسفانه هیچکس واقعا برای رفع نابسامانیهای کشور توان ارائه راهکار ندارد صرفا تذکر اینکه ربا بد است دردی از جامعه حل نخواهد کرد.
ناشناس۱۵۵۵۰۸۱۷:۴۶:۴۷ ۱۳۹۶/۹/۹
چرا به مردم نمیگید تا .. این ربا خواران بانکی یکبار برای همیشه .. تا برای همیشه اقتصاد مملکت از دست اینها نجات بدن
ناشناس۱۵۵۵۱۵۱۷:۵۹:۴۶ ۱۳۹۶/۹/۹
آیا دادن وام با18%20% حلال است؟ ولی دریافت جریمه دیر کرد حرام است؟ آنوقت مشکل تاخیر یا عدم برگشت سرمایه مردم در دست وام گیرنده گان را چکار کنیم. چون دیر کرد جریمه ندارد ممکنه یک وام 10 ساله در عرض 20-30-40 ساله وصول شود برای رفع این مشکل چه پیشنهادو نظری دارید؟
ناشناس۱۵۵۵۲۷۱۸:۱۳:۵۲ ۱۳۹۶/۹/۹
ما را چه شده است نظرات چنین مرجع عالی قدری. نشنیده می گیریمِ مگر حکومت اسلامی ندارم. مگر نباید بدون چون چرا بپذیریم. بانک های خصوص زندگی خیلی از مردم را مختل کرده اند. خیلی از خانواده ها متلاشی شده است. طرف 100 میلیون وام گرفته بعد چند سال شده 500 میلیون تومان و دارد بسرعت تمام زندگی اش را می خورد.
ناشناس۱۵۵۵۳۲۱۸:۲۰:۱۳ ۱۳۹۶/۹/۹
بانک های موجود به نظر نمیرسد قابل اصلاح باشند چون ساختار آنها از ابتدا بر مبنای دستورات الهی نبوده و با قوانین بشری بوجود آمده اند و اصالتا وارداتی هستند. ولی شاید بتوان با رهنمود علمای عظام و تامین سرمایه اولیه آن با کمک علما و متدینین جامعه، بانکی تاسیس کرد که با قوانین اساسی الهی و منطبق با دستورات پیامبران و ائمه معصومین ایجاد و فعالیت کند و به جای نظارت بانک مرکزی تحت نظارت علما فعالیت نماید. و با الگو قرار گرفتن آن وقتی شیرینی بانکداری بدون ربا در کام مردم نشست کم کم بانک های فعلی تعطیل و یا تبدیل شوند. وگرنه سالهاست فریاد علما به گوش بانک ها نمیرود و اقدام عملی و الگوسازی لازم است.
ناشناس۱۵۵۵۴۷۱۸:۴۰:۱۸ ۱۳۹۶/۹/۹
سلام درهیچ کجای دنیای مادی غرب باندازه ایران بانک وموسسه مالی واعتباری که متاسفانه ازنام بزرگ ائمه معصومین ع هم استفاده نابجا میکنند وجود ندارد
ناشناس۱۵۵۵۵۲۱۸:۴۶:۱۳ ۱۳۹۶/۹/۹
یک سوال .من اگراز بانک وام بگیرم واقساط اون ماهانه دومیلیون تومان باشه .حالا من این اقساط رو تا شش ماه ندم به نظر شما بانک معادل تاخیر من با همون سود وام از من جریمه نباید بگیره یا من فقط باید پول همون شش قسط خودم روبدم؟این وسط چه فرقی بین کسی که ماه به ماه قسط میده با کسی که دیر به دیر قسط میده چی هست؟..
ناشناس۱۵۵۶۲۵۲۰:۲۹:۵۵ ۱۳۹۶/۹/۹
جریمه بنده در اداره مالیاتی بیشتر از اصل مالیات بود اصل 310000 تومان جریمه 360000 تومان( عضو نظام مهندسی)
تبریزی۱۵۵۶۳۶۲۰:۴۶:۵۹ ۱۳۹۶/۹/۹
اینو هم بگین که پرداخت سود (15 یا 10 درصد) که پایین تر از نرخ تورم واقعی (بالای 20 درصد) و افزایش حقوق کمتر از نرخ تورم (فقط 5 درصد) .. یعنی بی ارزش کردن پولی که مردم با زحمت به دست آوردن.
ناشناس۱۵۵۶۳۹۲۰:۵۱:۳۹ ۱۳۹۶/۹/۹
هر چه به بانك ها مي گوييم دير كرد حرام است گوش نمي دهند معلومه كه بانك ها گوش نمي دهند ، بانكها كارشان اين نيست بلكه بانكها گوش مي بُرند !! ... يعني مي خوام عرض كنم بانكها گوش شان به كسي بدهكار نيست ، بلكه گوش شان هميشه طلبكار هست !! اون كسي كه بدهكار است مردم اند ، بانكها هميشه طلبكارند !! خود اين دعا گو ، سالها قسط وامي پرداخت كردم ، باحساب و كتاب خودم مدت زماني به پايان اقساط نمانده بود ، پدر بيامرز مسئول مربوطه بانك مي گفت شما تا حالا سود وام تان پرداخت كرده ايد ، اصل وام هنوز مانده كه بايد پرداخت كنيد ، اينه كه عرض مي كنم بانكها گوش دادن تو كارشان نيست ، بلكه مهارت شان در گوش بريدن ... بله ؟!!
ممدخان۱۵۵۷۱۶۲۳:۳۳:۱۷ ۱۳۹۶/۹/۹
آیت الله نوری همدانی: هرچه به بانک‌ها می‌گوییم دریافت دیرکرد حرام است گوش نمی‌دهند/ دولت‌ها را همان رباخواران به وجود می‌آورند/ امام فرمودند دریافت جریمه برای یک بار ایرادی ندارد اما ادامه آن ربا و حرام است ! وقتی بانک ها عملا به فتاوی و تذکرات مراجع عالیقدر وقعی نمی گذارند . کدام مسوول پاسخگواست ک... باید ورود کند به این قضیه ؟ ...
ناظر۱۵۵۷۴۱۰۰:۲۷:۱۳ ۱۳۹۶/۹/۱۰
سلام عليكم/ مشكل جاي ديگريست!!! ازبدوانقلاب يك مافيااداره كننده بانكهاهستندكه درهرفصل جابجاميشوند ازبانك .. به بانك .. از ..به ..ووووو
ناشناس۱۵۵۷۴۸۰۰:۴۵:۵۸ ۱۳۹۶/۹/۱۰
چطور است که .. برای بانک ها که این همه مراجع میگویند کوچکترین اقدامی صورت نمیگیرد؟؟؟ واقعا چرا؟
ناشناس۱۵۵۷۶۴۰۱:۴۷:۵۹ ۱۳۹۶/۹/۱۰
در دنیا ربا غوغا می کنه؟؟؟؟ نخیر سود بهره در سوئد نیم درصد است در ایران غوغا می کنه!!!!!!!
Ali۱۵۵۷۹۱۰۸:۲۸:۵۶ ۱۳۹۶/۹/۱۰
..سود ۲۸ درصدی که بدتره .. و دیرکرد روزی ۵۰۰ تومان ..
ناشناس۱۵۵۷۹۷۰۸:۵۴:۵۲ ۱۳۹۶/۹/۱۰
وقتی مشتری اقساط رو بازپرداخت نکنه به ازای مبلغی که دست مشتری مانده بر روی پول سود دریافت می شود. ... موضوعی که مشکل ایجاد می کند و بر خلاف کشورهای غیر مسلمان و مسلمان دیگر در کشور ما وجود دارد بالا بودن نرخ سود است که باید این مورد حل شود
ناشناس۱۵۵۷۹۸۰۸:۵۶:۱۲ ۱۳۹۶/۹/۱۰
آدم شرم میکند ..اگر پول ها را چندین برابر پس نگیرند آدم راحت تر قسط هایش را پرداخت میکند.
ناشناس۱۵۵۸۵۵۱۱:۵۶:۳۹ ۱۳۹۶/۹/۱۰
اونایی که 1000 میلیاردی وام می گیرن و پس نمی دن چی
ناشناس۱۵۵۹۰۱۱۳:۵۸:۱۳ ۱۳۹۶/۹/۱۰
اميد است تمام هموطنان و تمام كاربران عزيز اين سايت ، اول كه تن سالم و دل خوش داشته باشند و در ثاني سر و كار هيچ كدام از اين عزيزان به وام بانك و خدمات (!) دندان پزشكي نيفتد كه خيلي سخته برادر ، واقعاً سخته ،....كمر آدم ميشكنه !! ضمن آن كه تن هيج كس ، بخصوص شما به ناز طبيبان نيازمند مباد !! ....آمين يا رب العالمين
رضا۱۵۵۹۶۵۱۵:۵۷:۳۰ ۱۳۹۶/۹/۱۰
به پیر به پیغمبر زلزله دلیلش چندتا تار موی دخترا نیست، دلیلش اون ...نیست زلزله بنا به سخن معصوم زنا و ربا هست ولا غیر
Ali۱۵۶۴۰۳۱۴:۰۲:۰۴ ۱۳۹۶/۹/۱۱
علت زلزله برخی از موارد زمین شناسی است به زنا و ربا و.. هم ربطی ندارد!!
ناشناس۱۵۶۰۹۴۲۰:۲۹:۴۰ ۱۳۹۶/۹/۱۰
ربا نتیجه بانک هست، ربا نتیجه خلق پول بدون پشتوانه هست و بانک اساساً کارش همینه، و این در تمام کشورهای دنیا مشکل ایجاد کرده طبق گفته‌های خود غربی‌ها. مراجع ده ها بار این مسئله رو فریاد زدن اما عده‌ای کلاه شرعی رو سرشون میذارن و عده ای هم منفت دارن در این قضیه
ناشناس۱۵۶۲۵۰۰۹:۲۶:۵۴ ۱۳۹۶/۹/۱۱
چرا نباید و یا نمی توان.. جلوی ربوی بودن و اقدام ها بانک ها را گرفت. لطفا نمایندگان محترم مجلس خبرگان، شورای نگهبان و مراجع محترم اقدام انقلابی بکنند توصیه فایده ای ندارد.
ناشناس۱۵۶۸۲۵۲۱:۴۱:۲۴ ۱۳۹۶/۹/۱۱
جالبه پرداخت سود به مردم کم شد ولی باز پرداخت و درصد بالای سود حلال . ربا جنگ با خواست چرا باور نداریم . ربا با گوشت و خون مردم که نیازمند هستند عجین شده و آینه جنگ با خدا که روز بروز میبینم اخلاقیات سقوط میکنه و مردم یک عده مال دوست و حریص شدن .مشکلات اقتصادی مملکت فقط با حذف ربا حل میشه .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

    25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    آخرین عناوین