در گفتگو با الف مطرح شد؛ بازار بانک مرکزی را هدایت کند، نه بانک مرکزی بازار را/ زمانی بازار سکه، بازار سالمی است که هیچ‌گونه دخالتی در آن رخ ندهد

گروه اقتصادی الف،   3960905262 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

بانک مرکزی برای ترکاندن حبابی قیمت سکه اقدام به حراج کرد اما این حراج مانند سوزنی بود که نتوانست این حباب را بشکند؛ آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بازار بانک مرکزی را هدایت کند، می‌گوید: بانک مرکزی فقط چند قاشق رنگ در دریا ریخت که تأثیری نداشت و شیوه حراج غلط بود.

بازار بانک مرکزی را هدایت کند، نه بانک مرکزی بازار را/ زمانی بازار سکه، بازار سالمی است که هیچ‌گونه دخالتی در آن رخ ندهد

به گزارش خبرنگار اقتصادی الف؛ قیمت سکه در یک ماه اخیر بدون پشتوانه بنیادی و با رشد حباب گونه به بیش از یک‌میلیون و 400 هزار تومان رسید و این رشد که با ایجاد فضای روانی و کاذب به دست آمد، باعث شده بود حباب قیمتی در حدود 200 هزار تومان ایجاد کند؛ بانک مرکزی برای جلوگیری از بزرگ‌تر شدن این حباب و ترکاندن آن، دیروز اقدام به حراج سکه توسط بانک کارگشایی کرد.

حراج نتوانست حباب سکه را بترکاند؛ حتی در عرضه‌های اولیه حراج قیمت سکه‌های فروخته‌شده بیشتر از قیمت بازار بود که در حراج بعدی این اختلاف قیمت کمتر شد. دیروز (شنبه) در اولین روز حراج بیش از 840 قطعه نیم‌سکه و 1360 قطعه سکه یک بهار (امامی) فروخته شد، اما همچنان قیمت سکه حبابی است و این حباب قیمتی در حدود 150 هزار تومان است.

افزایش تقاضا برای سکه قیمت را افزایش داد و باعث ایجاد فضای روانی و کاذب برای رشد حباب گونه قیمت شد؛ این درحالی‌که در بخش طلا تغییر قیمتی خاص و حباب گونه نداشتیم، اما قیمت سکه افزایش شدیدی را تجربه کرد.

قیمت سکه بر اساس گفته کشتی آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر در بازار امروز نسبت به دیروز در حدود 14 هزار تومان کاهش یافت؛ البته حراج سکه تا اطلاع ثانوی و در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه انجام خواهد شد و باید منتظر ماند و اینکه آیا این اقدام می‌تواند حباب قیمتی سکه را بترکاند یا خودش برافزایش قیمت و حبابی‌تر شدن می‌افزاید؛ هرچند تاکنون باعث کاهش قیمت سکه شده است. قیمت سکه در روز پنجشنبه گذشته یک‌میلیون و 418 هزار تومان بود که دیروز در اولین روز حراج با کاهش 35 هزارتومانی به یک‌میلیون و 385 هزار تومان کاهش پیدا کرد و امروز هم در بازار هر قطعه سکه یک‌میلیون و 376 هزار تومان قیمت خورد.

آلبرت بغزیان، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی الف؛ در مورد حبابی شدن قیمت سکه و اقدام بانک مرکزی مقابله با آن، گفت: زمانی بازار سکه، بازار سالمی است که هیچ‌گونه دخالتی در آن رخ ندهد، یعنی تبانی از طرف فروشندگان و خریداران صورت نگیرد تا بازار بتواند تقاضای واقعی را منعکس کند.

وی با تأکید بر اینکه ایجاد حباب قیمتی سکه بی‌دلیلی شکل نگرفته است، افزود: منظور از حباب این است که اگر شرایط بازار، هیچ تغییر نکرده است و نشانی از بهبود نیست، اما قیمت‌ها در حال رشد است، این حباب است، مثلاً در بورس وقتی قیمت سهام شرکتی حبابی می‌شود به این دلیل است که یا اطلاعات غلط بوده یا ابزارسازی انجام برای این افزایش قیمت شده است و بعد از مدتی مردم (خریداران) متوجه واقعی نبودن آن شده و قیمت می‌ترکد.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: اگر این موضوع را در بازار سکه منعکس کنیم، سؤالی مطرح است که چه کسی تشخیص می‌دهد که افزایش قیمت حبابی است و پاسخ داده می‌شود با توجه به قیمت جهانی طلا و با نرخ دلار در بازار داخل، قیمت سکه باید در حدود یک‌میلیون و 250 هزار تومان باشد، اما چرا قیمت به بیش از یک‌میلیون و 400 هزار تومان رسیده است؛ بنابراین 150 هزار تومان آن، حباب است که می‌ترکد.

آلبرت بغزیان با بیان اینکه حباب قیمتی سکه نترکید و قیمت‌ها تعدیل نشد؛ گفت: بانک مرکزی در بازار دخالت کرد و نشان می‌دهد این حباب، ساختگی است که با تبانی ایجاد شد و دلیل برای افزایش قیمت وجود ندارد.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: اگر وضعیت اقتصادی کشور را در نظر بگیریم، چرا این افزایش در بازار ارز رخ نداد، بنابراین نشان می‌دهد در بازار یک حرکت غیر مصنوعی و غیرطبیعی رخ‌داده و این باعث هجوم افراد برای خرید سکه شده و برای سوداگری بازار خوبی دارد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی چرا باید اشتباه کند، اظهار کرد: بانک مرکزی اگر می‌خواهد نرخ را بشکند باید سکه با توجه به قیمت جهانی و نرخ ارز (قیمت تمام‌شده و حدود یک‌میلیون و 280 هزار تومان) به میزان لازم و کافی عرضه کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه چرا بانک مرکزی قیمت سکه را 20 الی 30 هزار تومان زیر قیمت بازار عرضه کرد؟ گفت: این نشان می‌دهد بانک مرکزی تابع بازار سکه است، یعنی نرخ در بازار هر میزان باشد، بانک مرکزی کمی پایین‌تر از آن عرضه می‌کند؛ همان‌طور که در مورد نرخ ارز این اقدام را انجام می‌دهد.

 آلبرت بغزیان ادامه داد: اگر فرض کنیم که بانک مرکزی این‌قدر ذلیل‌شده که بازار می‌تواند آن را هدایت کند و بانک مرکزی فقط طلای کشور را حراج کرد، البته نه به معنی حراج بلکه به قیمت پایین‌تر از بازار عرضه کرد و این اقدام عملاً نمی‌توانست حباب را بشکند، فقط مقداری سکه تزریق کرد تا نشان دهد که به فکر بازار است.

وی در مورد دلیل افزایش قیمت سکه چیست و آیا اتمام ماه محرم و صفر در آن نقش داشته است، گفت: همه این موارد بهانه است. فرض کنید بازار سکه ما؛ دریای  است و می‌خواهیم رنگ خلیج‌فارس را عوض کنیم؛ حال چه میزان رنگ باید ریخته شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: بنابراین بازار ارز و سکه نمی‌تواند توسط یک مناسبت یا یک ارز خارجی تکان خورده و قیمت افزایش یابد، زیرا بازار این (خریدار و فروشند) قیمت‌ها را پذیرفته‌اند که معامله انجام می‌دهند و این موارد منطبق بر منطق اقتصادی نیست؛ مگر اینکه بانک مرکزی می‌خواهد قیمت را افزایش دهد و به این صورت فروشی داشته باشد و یا اینکه بازار سازها این کار را انجام دادند.

آلبرت بغزیان اضافه کرد: بازار توسط افرادی که تبانی کردند، هدایت‌شده و می‌شود افرادی که مثلاً زر فروش و سکه باز هستند که در اوایل قیمت سکه را مثلاً 50 هزار بالا بردند تا مردم هجوم بیاورند و خریداری کنند و خودشان قیمت را افزایش دادند و هجوم مردم هم این مورد را تشدید می‌کنند و عملاً کلی سکه به قیمت بالاتری فروخته می‌شود که بعد از مدتی حباب می‌ترکد و قیمت پایین می‌آید، اما افرادی سود خودش را درو کردند.

 

به گفته این کارشناس اقتصادی، اگر بانک مرکزی می‌خواهد قیمت را بشکند، شیوه حراج اشتباه بود زیرا حراج یعنی به بالاترین قیمت فروختند و وقتی بازار در این حباب است، بانک مرکزی باید سکه را باقیمت یک‌میلیون و 250 هزار تومان که قیمت تمام‌شده است، می‌فروختد و هر متقاضیان هر تعدادی که بخواهند، به آن‌ها داده شود؛ آیا واقعاً الآن چنین پولی وجود دارد که بخواهد این‌همه سکه را جذب و خرید کند.

وی در پایان با تأکید بر اینکه اصلاً شیوه حراج غلط بود، گفت: دارنده و عرضه‌کننده سکه که می‌تواند تزریق را انجام دهد، بانک مرکزی است و این بانک توانست چند قاشق رنگ در این دریا بریزد و عملاً تأثیری در شکستن حباب نداشت، زیرا در غیر این صورت باید حباب می‌ترکید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۱۹۳۵۱۸:۱۴:۴۹ ۱۳۹۶/۹/۵
... ما ؛ ... ما ، بانک مرکزی ما
ناشناس۱۵۲۵۰۵۱۳:۴۲:۲۳ ۱۳۹۶/۹/۶
اتفاقا با فروش تعداد كمي سكه به قيمت حتي بيشتر از ارزش واقعي ان به نرخ بين المللي ، باعث شد حباب قيمتي سكه شكسته شود ، بهرحال سيستم اقتصادي كشور ايران طوري است كه بايد بانك مركزي مداخله كند و حداقل جلوي حباب قيمتها را بگيرد حتي اگر بانك مركزي اراده كند قيمت دلار به زير ٣٥٠٠ تومان هم خواهد رسيد ، طلا كه جاي خود دارد .
رحیمی۱۵۱۹۳۷۱۸:۱۵:۴۰ ۱۳۹۶/۹/۵
بانک مرکزی استاد مسلم ایجاد حباب
کارشناس مسائل اقتصادی۱۵۱۹۴۱۱۸:۱۸:۳۶ ۱۳۹۶/۹/۵
شهرداری تهران جلوی درب ورودی ساختمان مرکزی بانک مرکزی یک مانع بتونی 100 تنی قرار دهد و مانع تردد مدیران به داخل ساختمان شود . بدون شک مشکلات اقتصادی مملکت ، 1 شبه مرتفع خواهد گردید .
ناشناس۱۵۱۹۴۳۱۸:۲۰:۱۶ ۱۳۹۶/۹/۵
بانک مرکزی به مرگ میگیره که مردم به تب راضی شن
مال باخته کاسپین۱۵۱۹۴۵۱۸:۲۱:۲۱ ۱۳۹۶/۹/۵
هر بدبختی که میکشیم از این بانک مرکزیه
حسنرودی۱۵۱۹۴۶۱۸:۲۱:۴۷ ۱۳۹۶/۹/۵
بانک مرکزی تعطیل باید گردد
ناشناس۱۵۲۶۰۶۱۵:۵۹:۱۲ ۱۳۹۶/۹/۶
فكر كنم نويسنده اين مطلب تازه سكه خريده بوده از تزريق سكه توي بازار شاكيه :))
ناشناس۱۵۳۰۲۲۰۵:۳۰:۱۷ ۱۳۹۶/۹/۷
براي شكستن قيمت بالاي سكه در بازار بانك مركزي بايد چه كاري انجام ميداد؟ اين اقاي البرت بغزيان كه معتقد دولت نبايد مداخله كند راه حل شكستن حباب چيست ايا غير از عرضه بيشتر در بازار است؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  14. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  15. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  18. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  19. وحدت ملی با وعده صادق

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  24. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  25. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

پربحث‌های هفته

  1. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  2. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  3. افزایش ۳۵ درصدی مزد کاهش قدرت خرید کارگران را جبران نکرد

  4. اردوغان در حال بلعیدن ارس/ نقشه خطرناک ترکیه علیه محیط زیست ایران

  5. ماجرای طرح مالیات بر ازدواج چیست؟  

  6. تبلیغ کولرهای گازی ممنوع شد

  7. ریزش قابل توجه بهای سکه و طلا در کمتر از ۲۴ ساعت

  8. افزایش قیمت دلار آزاد و سکه در معاملات امروز بازار

  9. کاهش مصرف ۲۲ میلیون لیتری بنزین با توسعه CNG/ لزوم گازسوز شدن تاکسی‌های اینترنتی  

  10. مرغداری‌ها به ازای فروش هر کیلو مرغ ۱۲ هزار تومان ضرر می‌کنند!

  11. قیمت جدید گوشت، مرغ، برنج و روغن اعلام شد/ جدول قیمت

  12. زعفران ایرانی به سرنوشت پسته و فرش دچار شد  

  13. وزیر اقتصاد: عوامل کلیدی تأثیرگذار بر نرخ ارز در وضعیت مطلوبی قرار دارند  

  14. افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی در پرداختی اردیبهشت اعمال خواهد شد

  15. قیمت خودرو فعلا تغییر نمی‌کند

  16. دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت

  17. موشک‌های سپاه کدام نقاط سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد؟

  18. اعلام زمان دومین حراج شمش طلا/ خریداران تا پایان امروز ۳۵۰ میلیون تومان واریز کنند

  19. مأموریت تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی همراه با عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی

  20. اعمال افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران از اردیبهشت ماه

  21. چگونه ۲۰۰۰ دلار ارز سهمیه ای بگیریم؟

آخرین عناوین