افشای ابعاد جدیدی از شکنجه شاهزاده ها در ریاض؛ ميلياردر سعودي و ثروتمندترين فرد عربستان را از پا آويزان کردند تا ديگران حساب کار خودشان را بکنند

گروه جهان الف،   3960903002 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

بازداشت های دنباله دار چندین روز اخیر عربستان که به نام «مبارزه با فساد اقتصادی» در جریان است، تبدیل به یکی از مهم ترین موضوعات روز رسانه های بین المللی شده است.

افشای ابعاد جدیدی از شکنجه شاهزاده ها در ریاض؛ ميلياردر سعودي و ثروتمندترين فرد عربستان را از پا آويزان کردند تا ديگران حساب کار خودشان را بکنند

به عقیده بسیاری از تحلیل گران اتفاقاتی که در عربستان سعودی روی می دهد بسیار غیرمعمول و غیرمتعارف است و می توان آن را به مثابه زلزله ای بزرگ در سیستم حکومتی قبیله ای آل سعود تلقی کرد؛ چرا که تا پیش از این سابقه نداشته تعداد بسیاری از اعضای این خاندان بازداشت و تحت فشار قرار داده شوند.

دیروز روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل» در گزارشی به ارائه توضیحات بیشتری در باره بازداشت شاهزاده‌ها و مسئولان سعودی پرداخت. بر اساس این گزارش، شاهزاده‌های بازداشت‌شده در عربستان از سوی مأموران امنیتی وابسته به یک شرکت آمریکایی مورد شکنجه واقع شده و از پا آویزان شده‌اند؛ افراد بازداشت‌شده هم‌چنین مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند و به آنها توهین شده است.

دیلی‌میل افزود مأموران مذکور وابسته به شرکت خصوصی آمریکایی «بلاک‌واتر» هستند که در بازجویی و شکنجه مشهور است؛ این مأموران به خواست محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان اقدام به این کار کرده‌اند.

یک منبع مطلع به روزنامه دیلی میل گفت، ‌شخصیت‌ها و چهره‌های بانفوذ عربستانی اوایل ماه بازداشت شدند و مقاطعه‌کاران امنیتی آنها را از پا آویزان می‌کنند و مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند.

به نوشته دیلی میل آنها شاهزاده وليد بن طلال ، ميلياردر سعودي و ثروتمندترين فرد اين کشور را از پا آويزان کردند تا ديگران حساب کار خودشان را بکنند

در ادامه این گزارش آمده است بن سلمان حدود 194 میلیارد دلار از حساب افراد بازداشت شده را مصادره کرده است.

دو هفته قبل نیز پایگاه اینترنتی میدل ایست آی در گزارشی نوشت: برخی از شخصیت‌های بلندپایه‌ای که در عربستان بازداشت شدند، هنگام دستگیری یا در بازجویی‌ها به قدری شدید مورد ضرب و جرح، و شکنجه قرار گرفتند که لازم شد برای درمان به بیمارستان منتقل شوند.

منابع دادگاه سلطنتی عربستان همچنین به میدل ایست آی اعلام کردند دامنه این اقدامات سرکوبکرانه که هر روز با بازداشت افراد جدیدی همراه است، بسیار وسیع‌تر از آن است که مقامات سعودی اذعان کرده‌اند، به طوری که تاکنون بیش از ۵۰۰ تن بازداشت، و دو برابر این تعداد هم بازجویی شده‌اند.

برخی از بازداشت‌شدگان شکنجه شدند تا جزئیات مربوط به حساب‌های بانکی‌شان را فاش کنند.

بسیاری نگرانند هدف اولیه این سرکوب ها، تلاش محمد بن سلمان برای از میدان به در کردن همه رقبایش در داخل و خارج از آل سعود، پیش از آن باشد که به جای پدر ۸۱ ساله‌اش بر تخت پادشاهی بنشیند.

میدل ایست آی در ادامه نوشته بود: یکی از معروف‌ترین شخصیت‌هایی که دستگیر شده است، شاهزاده بندر بن سلطان، سفیر سابق عربستان در واشنگتن، و فرد مورد اعتماد جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور سابق آمریکاست.

محمد بن سلمان برای جلوگیری از فرار دیگران، دستور مسدود کردن همه حساب‌های بانکی شخصی را داده است. منابع در ریاض در گفتگو با میدل ایست آی اعلام کردند تعداد حساب‌های بانکی مسدود شده و افرادی که ممنوع‌السفر شده اند، چندین برابر افرادی است که دستگیر شده‌اند.

خبرگزاری رویترز نیز اعلام کرد که حساب بانکی ۱۲۰۰ نفر از مقامات سعودی مسدود شده است. اما نکته مهم اینجاست که خانواده پادشاه عربستان متوجه شد که نه تنها با این بازداشت ها می تواند صدای رقبای داخلی را خفه کند که می تواند کسری ذخیره خارجی این کشور که طی ۳ سال گذشته تا بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده را تا حد قابل قبولی جبران کند.

در این راستا برخی معتقدند بازداشت های اخیر عربستان یک «طرح اخاذی از شاهزادگان ثروتمند» می باشد. عربستان، با مشکلاتی چون کاهش بودجه، افت فروش نفت، و کمبود ذخایر مواجه شده و برنامه این است که با مصادره مجموع اموال و دارایی تمامی بازداشت شدگان که ده ها نفر هستند (به ارزش ۸۰۰ میلیارد دلار)، کسری ها را جبران کنند. بانک مرکزی عربستان اخیرا اعلام کرد که به علت شکایت دادستان کل عربستان علیه مظنونین، حساب بانکی آنها را مسدود کرده است. ظاهرا، بن سلمان به دنبال «ملی کردن» دارایی های خارجی شاهزادگان سعودی بوده و به ادعای وال استریت ژورنال، ارزش حساب های بلوکه شده، دست کم دو برابر نرخ کمبود ذخایر خارجی حکومت عربستان است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۰۱۷۷۱۰:۰۰:۱۵ ۱۳۹۶/۹/۳
کشوری آشفته که به زودی از صحنه روزگار محو می شود
ناشناس۱۵۰۱۸۶۱۰:۲۰:۱۳ ۱۳۹۶/۹/۳
خدا رو شکر که مثل خوره به جون هم افتادن
محمد۱۵۰۶۴۴۰۸:۴۳:۱۷ ۱۳۹۶/۹/۴
194 میلیارد دلار ، این همه پول را از کجا آورده اند. مطمئنا از طریق کار و سرمایه گذاری نبوده است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین