موافقت مجلس با یک فوریت طرح «لغو تعطیلی هشتم ربیع‌الاول» در هفته آینده/ علی مطهری: در اين روز مردم بايد شادی كنند يا عزاداری؟

گروه سیاسی الف،   3960901074 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرحی موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی تعطیلی روز هشتم ربیع الاول از فهرست تعطیلات رسمی کشور حذف می شود.

موافقت مجلس با یک فوریت طرح «لغو تعطیلی هشتم ربیع‌الاول» در هفته آینده/ علی مطهری: در اين روز مردم بايد شادی كنند يا عزاداری؟

یک فوریت طرح اصلاح تعطیلات رسمی در دستور کار جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس قرار گرفت که نمایندگان با ۱۳۴ رای موافق، ۲۸ رای مخالف و چهار رای ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر با آن موافقت کردند.

علی مطهری  نائب رئيس مجلس كه اين تعطيلي را مترادف با وهن مجلس مي‌داند، در توضيح «فوريت اصلاح تعطيلات رسمي کشور»، گفت: اولا بنا بود اين طرح به صورت دو فوريتي مطرح شود كه به هر حال فرصت نشد. ما مي‎خواستيم به اين تعطيلي امسال در هشتم ربيع الاول برسد. اين طرح را با يك فوريت مطرح مي‌كنيم. موضوع تعطيلي هشتم ربيع الاول- سالروز شهادت حضرت امام حسن عسگري و آغاز امامت حضرت وليعصر- ابتدا در مجلس نهم مطرح شد و سپس در لايحه احكام دائمي توسعه كشور گنجانده شد.

مطهري در ادامه توضيح داد: بدون هيچ تناسبي میان این موضوع با برنامه هاي توسعه،‌ اين تعطیلی در احكام بودجه گنجانده شد. شوراي نگهبان هم ابتدا مخالفت كرد و اين مصوبه را حائز بار مالي دانست. سرانجام اين لايحه به مجلس دهم رسيد،‌ در اين مجلس هم دوستان مي‎خواستند موافق و مخالف صحبت كنند، اما گفتند چون موضوع براي گذشته است، نياز به صحبت نيست و اين لايحه تصويب شد.

نائب رئيس مجلس معتقد است: «طرح لغو این تعطیلی به هيچ وجه جنبه سياسي و فراكسيوني ندارد و از همه فراكسيون ها فوريت آن را امضا كرده اند. ما به مصلحت كشور و جايگاه مجلس انديشيده‌ايم. اين موضوع موجب وهن مجلس شده است. اولا روشن نيست در اين روز مردم بايد شادي كنند يا عزاداري؟ علاوه بر اين فلسفه تعطيلي يك روز، اين است كه اين مناسبت بزرگ داشته شود. آيا با تعطيلي مي‎توانيم اين مناسبت را بزرگ كنيم يا اگر ادارات و رسانه ها فعال باشند، اين مناسبت بزرگ مي‌شود؟ هدف ما از اين تعطيلي چيست؟

او به تأثير منفي چنین تعطيلاتي بر اقتصاد كشور اشاره‌ داشت و اظهار كرد: اثر منفي اقتصادي يك روز تعطيلي را همه مي دانند. با يك روز تعطيلي، درآمد دولت كاهش پيدا مي كند. به هيچ وجه كار درستي نيست كه يك روز به تعطيلات كشور اضافه كنيم. مطلب ديگر اين است كه اين روز مجاور با نهم ربيع الاول است.‌ به صورت سربسته مي گويم كه برخي در اين روز مراسم هايي ايجاد مي كنند كه مخل وحدت اسلامي است، تعطيلي اين زمينه را فراهم مي كند كه به سمت اين داستان ها بروند.

مطهري در نهايت با تأكيد بر مصلحت كشور و آبروي مجلس،‌ خطاب به همکارانش گفت: تلاش كنيد اين تعطيلي لغو شود،‌ شايد اين مصوبه به تعطيلي پيش رو در هفته آینده نرسد، اما انشاءالله برای سالهای بعد لغو شود.

پس از صحبت‌هاي مطهري نوبت به يك نماینده موافق و مخالف رسيد تا نظر خود را در اين رابطه بيان كنند. علي اصغر يوسف نژاد در مخالفت با فوريت لغو این تعطیلی گفت: اگر اين طرح فوريتش تصويب شود، يكشنبه آينده بايد در كميسيون مطرح شود، بعد به مجلس بيايد و به شوراي نگهبان برود. از آنجا که روز دوشنبه تعطيل است،‌ پس این طرح به امسال نمي رسد. اما لازم است که تعطيلات را ساماندهي كنيم.

يوسف‌نژاد، با اشاره به اين موضوع، تأثير منفي اقتصادي نبود ساماندهي تعطيلات آخرهفته در ميان استان هاي كشور و همچنين متوالی شدن تعطیلات وسط هفته در ایران با تعطیلات روزهای شنبه و یکشنبه خارج از كشور را برشمرد و گفت: بياييد براي كليه تعطيلات بررسي لازم را انجام دهيم. بر فرض مي‎خواهيم در مورد تعطيلي هشتم ربيع الاول حرف بزنيم،‌ تبعا قانوني داريم اما اينكه بخواهيم براي هر مسئله اي قانون تصويب كنيم با تورم قانون مواجه مي شويم. چون اين طرح به امسال نمي‌رسد پس ضرورت بررسی فوري ندارد.

نصرالله پژمانفر هم در قامت موافق این طرح به بيان تاريخچه تصويب تعطيلي هشتم ربيع الاول در مجلس نهم پرداخت با بيان اين نكته كه «در نهايت در دولت آقاي روحاني، به دليل مكاتباتي كه انجام شد،‌ ايشان گفتند كه بارمالي اين تعطيل را مي پذيرند»، افزود: شرايط كشور را بايد در نظر گرفت كه تعطيل شدن كشور چقدر بارمالي تحميل مي كند.

سرانجام با نظر مثبت نمايندگان يك فوريت اين طرح تصويب شد تا تعطیلی روز ۸ ربیع‌الاول بار دیگر در مجلس مورد بازبینی قرار بگیرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۹۲۶۴۱۰:۵۴:۳۴ ۱۳۹۶/۹/۱
به عنوان یک استاد دانشگاه صد در صد به اشتباه بودن این تعطیلی و موافق کامل حذف آن هستم... این یک روز معادل حذف یک هفته درسی می باشد... بعدا دانشجو ادعا می کند استاد فلان مطلب را نگفته!..، این یک فریب است چون دانشجو یادش نمی یاد چقدر بی جهت کلاس ها را تعطیل کرده است... این یک قانون بی نهایت مضر و غیر عاقلانه است...
ناشناس۱۵۰۰۳۹۱۹:۴۷:۳۲ ۱۳۹۶/۹/۲
برادر من کلاس رو مدیریت کن چه ربطی به تعطیلی داره
ناشناس۱۵۱۶۴۴۱۳:۳۱:۳۵ ۱۳۹۶/۹/۵
استاد امسال تعطیلیدو شنبه هست سال دیگه روزش تغییر میکنه شما هم صد دردصد ظرت عوض میشه استاد
ناشناس۱۴۹۲۹۸۱۱:۳۸:۳۸ ۱۳۹۶/۹/۱
انشاالله که تعطیلی لغو بشه
ناشناس۱۴۹۵۸۷۲۰:۰۲:۲۵ ۱۳۹۶/۹/۱
باید یک بازنگری بر کل تعطیلات بشه, نه اینکه همین یه مورد تنها محل بحث باشه
مزدا۱۴۹۳۷۲۱۳:۰۰:۵۷ ۱۳۹۶/۹/۱
خواهشن وقتی دارن لغوش میکنن به این هم فکر کنن که بعضی از مردم "به اشتباه" فکر کردن قوانین این ممکلت اعتبار و دوام داره متاسفانه برای تعطیلی اون روز برنامه ریزی و هزینه هم کردن. اگر خیلی زمین و زمان بهم نمیریزه، لدفن لغوش رو به سال آینده موکول کنن که ما احساس کنیم روی قوانین کشورمون حداقل در حد یکسال میشه حساب باز کرد.
رحمتی۱۴۹۳۷۳۱۳:۰۱:۰۹ ۱۳۹۶/۹/۱
به عنوان یک استاد دانشگاه موافق لغو تعطیلی هستم
حاج کریم۱۴۹۴۱۷۱۳:۵۹:۵۳ ۱۳۹۶/۹/۱
به نظر من باید تمام تعطیلات وسط هفته در کل سال لغو شود و بجای آن روز جمعه و شنبه هر هفته تعطیل رسمی اعلام شود. برای پیشرفت و آبادانی کشور باید از یکسری مسال گذشت. باید لباس نو بر تن جامعه کرد.
ناشناس۱۴۹۴۱۹۱۴:۰۱:۱۴ ۱۳۹۶/۹/۱
حالا دغدغه شده تعطیلی یک روز!!!!! بابا!!!! من حقوق بازنشستگی می گیرم و در مسکن مهر ساکنم و از این حقوق اقساط این خانه را می دهم که فردا بر سرم خراب شود..همین حقوق ناچیز هم پرداخت منظمی ندارد.....حال نمایندگانم در مجلس دنبال حقوق مادام العمر هستند....پیگیری این بی عدالتی مهمتر است...بلافاصله بحث عدم تعطیلی را که مال دو سه هفته قبل بود پیش کشیدند تا مردم فراموش کنند نمایندگانشان چه خیانتی دارند می کنند.
ناشناس۱۴۹۴۴۷۱۴:۳۴:۱۷ ۱۳۹۶/۹/۱
آقای دکتر مطهری کارت درسته. دمت گرم
ناشناس۱۴۹۴۴۸۱۴:۳۵:۲۰ ۱۳۹۶/۹/۱
تعطیلی فقط برای کارمندا خوبه. برای ما که بخش خصوصی هستیم اصلا چیزی به نام تعطیلی نداریم. همون بهتر که تعطیلی لغو شود.
مصطفی۱۴۹۴۶۵۱۵:۰۵:۱۶ ۱۳۹۶/۹/۱
میانگین ساعت کار مفید در ادارات دولتی ما حدود 30 دقیقه است! هیچ کس به فکر اصلاح این فاجعه نیست ائنوقت برای یک روز تعطیلی اینقدر بحث میشه. نه دوستان. یک روز تعطیلی خیلی هم به نفع اقتصاد کشوره. این همه ادارات دولتی آب و برق و گاز کمتری مصرف می کنن.
مهرگان۱۴۹۴۹۸۱۶:۱۶:۰۱ ۱۳۹۶/۹/۱
چه شیر تو شیری شده داریم سر چه چیزایی دعوا میکنیم
ناشناس۱۴۹۵۹۸۲۰:۱۲:۴۹ ۱۳۹۶/۹/۱
ماشالله چقدر استاد دانشگاه داریم. از هشت تا کامنت دوتاش استاد دانشگاه هستن!!!
ناشناس۱۴۹۸۲۸۱۳:۰۸:۰۲ ۱۳۹۶/۹/۲
علی اقا! ممکن است بفرمائید تفاوت عزاداری وشادمانی چیست؟
ناشناس۱۵۰۶۸۹۰۹:۵۹:۰۲ ۱۳۹۶/۹/۴
حالا اگر دوره احمدی نژاد بود مخالفانش میگفتند کارها و تصمیمات دولت غیر کارشناسی و با ذکر یک صلوات است. حالا الان کارها کارشناسی شده است؟!!!...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

آخرین عناوین