زخمی که با زلزله سر باز کرد!

محمدصادق کلبادی، گروه اجتماعی الف،   3960827067 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
زخمی که با زلزله سر باز کرد!

زلزله که می آید همه چیز را زیر و رو می کند ، سقف خانه های محقر را بر سر ساکنانش آوار می کند و  عده ای را به سوگ می نشاند، بعضی را به زیر می کشد تا عده ای بر بالای آواره های آن به ایستند و انسانیت را به تصویر بکشند، صدای آنهایی را که هیچگاه دیده و شنیده نشده اند را به گوش ها می رساند و تصویر خانه های سُست اما پر مهرشان را برای چند روزی تیتر نخست رسانه ها می کند و پرسش های بیشماری را بر سر مسولان و مدیران کشور آوار. در این زیر و زبر شدن ها هم برخی از زیر آوار به جای مانده، پرونده های سیاسی کهنه را بیرون می کشند تا از این نمد برای خود و جناح سیاسی مطبوعشان کلاهی بسازند!

 

با تخریب شدن خانه های مسکن مهر سرپل ذهاب، برخی انگشت اتهام را به سوی بانیان مسکن مهر دراز کردند و عده ای هم در پاسخ، آمار کشته شدگان زلزله های بم و رودبار و مدیریت کشور در آن سال ها را به یادشان آوردند، فضای بی در و پیکر دنیای مجازی هم آتش منازعات زرگری و بی حاصل این جماعت را  شعله ورتر ساخت هرچند بسیاری هم فضای مجازی را برای تسریع و تسهیل دریافت و ارسال کمک های مردمی مغتنم شمردند.

اما آنچه که در زیر آوار پس لرزه های سیاسی این زمین لرزه  مدفون می ماند و مغفول، درس ها و عبرت های حوادث این چنین است، زخم هایی که در این تکانه ها سر باز می کنند و عبرتی می شوند برای خالی نماندن محافل کارشناسان و مدیران و با فروکش کردن تب روزهای نخست حادثه، بی آنکه به فرجامی ختم شوند به دست فراموشی سپرده می شوند تا زلزله یا سیلی دیگر!

نزدیک به پنج دهه از عمر آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله یا همان استاندارد 2800 می گذرد و در این سالها به رغم وجود دستگاه های عریض و طویل نظام مهندسی و تالیف و انتشار صدها مقاله بین المللی و برگزاری کنفرانس های متعدد در حوزه مسکن و شهرسازی و مدیریت بحران ، الدوام تکانه های گاه و بی گاه زمین خسارات جبران ناپذیری را بر مردم سرزمینمان تحمیل کرده، از زلزله سال 1369 رودبار  با  حدود 30000کشته، تا زمین لرزه دی ماه 1382 بم با حدود 40000 کشته و زلزله اخیر کرمانشاه با خسارات جانی و مالی بسیاری که تا کنون شاهد آن بودیم.

این در حالی است که اگر به چند زلزله مخرب در سه دهه اخیر آمریکا نگاهی بی اندازیم خواهیم دید که پس از زلزله 1989 لوماپریتا با بزرگای 6/9 ریشتر و 60 کشته، در سال 1994 زلزله نورتریج با بزرگای 6/7 ریشتر حدود 33 نفر کشته داده است، حتی برخی کارشناسان و منابع تعداد کشته شدگان این زلزله را تا 2 نفر نیز اعلام کرده اند!

حال باید این پرسش را از مسولان امر داشت که آیا نیم قرن، زمان کافی برای کسب تجربه و عبرت آموزی از زلزله های گذشته نبود؟ حال آنکه به گفته بسیاری از کارشناسان اگر حداقل های ضوابط آیین نامه ای در ورند ساخت ساختمان های مناطق زلزله زده رعایت می شد، نباید شاهد این حجم از خسارات مالی و جانی می بودیم اما همچنان زلزله به سادگی جان هموطنان مارا می ستاند و خسارات سنگینی را به دولت و کشور تحمیل می کند.

با این حال عده ای همچنان سرگرم بازی های سیاسی و جناحی خود شده اند و با پروپاگاندای رسانه ای و دادن آدرس های غلط به دنبال فرار از واقعیت اند، واقعیتی تلخ که حکایت از بی تدبیری برخی مدیران کشور دارد! ضعفی که تجربه نشان داده هیچ یک از جریان های سیاسی از ابتلای به آن مصون نبوده اند.

قریب به یک سال پیش وقتی آتش به جان ساختمان پلاسکو افتاد ضعف مدیریت بحران در این حادثه نقل زبان ها شد و نگرانی ها از خطر زلزله احتمالی در تهران و  مدیریت بحران آن قوت یافت، دیر زمانی نپایید که زمین لرزه کرمانشاه و کیفیت مدیریت بحران آن بار دیگر لرزه بر اندام پایتخت نشینان انداخت تا عبارت " اگر در تهران زلزله بیاید چه می شود؟" برای چندمین بار در سالهای اخیر بر زبان مردم جاری شود.

بی تردید نخستین گام برای آغاز درمان، پذیرش وجود درد است. آیا مدیران و مسولان ما خطر وقوع زمین لرزه در تهران را به واقع درک کرده اند؟ آیا به آن می اندیشند که اگر یکی از گسل های زیر پایشان حرکتی کند و تکانه هایش شریان های حیاتی پایتخت را نشانه رود دیگر شهری نمی‌ماند که جناح سیاسی متبوع خود را در آن حمایت کنند!؟

 بنظر می رسد مسولان کشور هم خود بر این واقعیت معترفند ، همانگونه که همگان مرگ را باور دارند اما آن را حقیقتی دور می پندارند حال آنکه این حقیقت محتوم از رگ گردن نیز به انسان نزدیک تر است.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۶۵۷۷۱۰:۳۴:۵۰ ۱۳۹۶/۸/۲۷
هرچه میکشیم از دست سیاست بازی های مدیران است، انتخاب ها و انتصاب ها بر اساس شایسته سالاری نیست بر اساس نگاه های ایدئولوژیک است
ناشناس۱۴۶۵۸۵۱۰:۴۶:۵۸ ۱۳۹۶/۸/۲۷
موضوع مسکن مهر نیست بلکه مدیریت کشور است که اصلا موضوعاتی مثل زلزله یا مدیریت بحران و محیط زیست برایشان هنوز ارزشی ندارد و سوسول بازی میدانند
حسین۱۴۶۵۹۴۱۰:۵۳:۳۱ ۱۳۹۶/۸/۲۷
ضعف مدیریت تو ایران داره بیداد میکنه ، هرجا میری میبینی کارا خوب انجام نمیشه فقط بخاطر ضعف مدیریته ، حالا میخواد در بحث ساختمان و ایمنی باشه یا شهرسازی و تراکم یا بهداشت و درمان یا امداد رسانی...هرچی... چرا؟ به نظر من چون اکثر مدیران کشور بخاطر روابط سر کارن نه لیاقت.
حسین۱۴۶۶۵۹۱۲:۴۵:۲۷ ۱۳۹۶/۸/۲۷
مشکل همان نبودمدیریت وتخصص درهمه سطوح است وتازمانیکه این معضل وجود داشته باشد همین است زمان بررسی وتدوین قانون اساسی یکی از اقایان نماینده فرمودند هرکس حرف از تخصص بزند امریکاییست متاسفانه هنوزهم همین دیدگاه وجوددارد لذابدون مدیریت وتخصص وتعهد نمیتوان امیدی به بهبوداوضاع داشت امیدواریم دیدگاهمان اصلاح شود
هموطن۱۴۶۶۷۰۱۳:۰۱:۱۶ ۱۳۹۶/۸/۲۷
وقت ان است که مسئولین همانند سایر کشورهای دنیا با تکنولوژی و دانش نخبگان جوان اشتی کنند و پژوهش های علمی موفق دانشگاهی را توسط جوانان و با بودجه مصوب مجلس ، عملیاتی کنند . چه اشکالی دارد بهترین روستاها را بر روی خرابه ها بسازند، تا الگویی شود برای فرهنگ سازی . بهترین ها و ایمن ترین ساختمان ها حق همه ایرانی هاست . جرا باید نخبه ای که توان ساختن دیوار ضد زلزله دارد، گمنام بماند ؟
ناشناس۱۴۶۷۰۵۱۳:۴۷:۳۵ ۱۳۹۶/۸/۲۷
خب این درست. نیم قرن گذشت و ما هیچ کاری نکردیم. ولی معیار اندازگیری خرابی ناشی از همون زلزله هایی است که میاد. زلزله رودبار و بم که مال خیلی وقت پیشه و بهانه این بود که ما مشغول جنگ بودیم و یا عوارض جنگ پول باقی نمی گذشت برای اصلاح امور دیگر. ولی دیگه زمان احمدی نژاد که این حرفها نبود و درامد نفتی ما هم خیلی بالا رفت. برای همین هست که اول احمدی نژاد میره زیر سوال. بعلاوه مورد مورد خانه های ساخت دولته نه خانه ها بطور کلی ( برخلاف بم). چون اگه تمام خانه های ایران رو بخواهیم در نظر بگزریم، بله . خیلی ها حتی در خانه های کاه گلی زندگی میکنند ولی اون رو واقعا در کوتاه مدت کاریش نمیشه کرد. سوئد و نروژ که نیست اینجا.
کارشناس مدیریت۱۴۶۷۷۷۱۵:۱۴:۱۷ ۱۳۹۶/۸/۲۷
(حالا ولش کن ، بیخالش ، مگه حقوقم چقدره و......) اینها کلمات و بدعت های جدید است که طی دو دهه اخیر وارد کشور شده است و مقصر تصمیم گیران و مسئولین هستند و ریشه همه انها انتصاب های نادرست . مثلا همین ماهها پیش مسئول قطار باید با دیدن چراغ قرمز احساس خطر می کرد و اقدامات لازم را انجام می داد ، ولی ولش کرد و دهها نفر در تصادف قطار مشهد فوت کردند! من خودم هر وقت می خواهم سوار مترو بشم می بینم مسئول مانیتور خوابه؟! وقتی حوادث اسیب شناسی نشود بازهم تکرار می شود .
مصطفي۱۴۶۹۵۵۱۹:۴۱:۱۷ ۱۳۹۶/۸/۲۷
شركت گاز نمره بسيار بدي داشت تكنولوژي هاي روز پاسخگوي مشكلات هستند دهسال است كه منافع بعضي ها اجازه استفاده رو نميده تا امروز مردم كرمانشاه بيخودي در سرما بلرزند فردا نوبت جاهاي ديگراست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین