موشک ها جلوی رفاه مردم را گرفته اند؟

حسین مهدی تبار، گروه تعاملی الف،   3960813107 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
موشک ها جلوی رفاه مردم را گرفته اند؟

حمله به نیروها و هزینه های امنیتی کشور به بخش لاینفک سخنان اصلاح طلبان برای توجیه ناکارامدی دولت روحانی در تامین رفاه عمومی مبدل گشته است. آقای زیبا کلام در حالی با مربوط کردن وضعیت اعتیاد به برد موشک های کشور مرزهای استدلال را به سخره گرفت که آمارها نشان می دهد سهم نهادهای نظامی کشور آنقدر کم هست که دیگر نیاز به دلواپسی امثال او را نداشته باشد.

بررسی دقیق هزینه دفاعی کشور نشان می دهد با وجود تهدیدهای شبانه روز دشمنان و با عنایت به وضعیت بحرانی امنیتی، باز هم مخارج نظامی ایران بسیار ناچیز است. نگاهی به بودجه سال ۹۶ گویای این حقیقت است که سهم نهادهای دفاعی کشور از بودجه، چیزی در حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان است که این رقم تنها ۲.۵ درصد ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهد. گزارش بانک جهانی حاکی از آن است که رتبه ی ایران در اختصاص مخارج نظامی نسبت به ناخالص کشور در جهان ۵۳ ام است. این در حالی است که بر اساس همین آمار سهم مخارج نظامی برخی کشورهای متخاصم ایران مثل عربستان، اسراییل، کویت، امارات، اردن و امریکا از کل درآمد کشورهای شان به ترتیب، ۱۳، ۵.۵، ۴.۸، ۵.۵، ۴.۵ و ۳.۵ درصد می باشد.[1] گزارش بی بی سی در همین زمینه می گوید:‌ « سرانه ی دفاعی کشور برای هر فرد در ایران در حالی تنها ۱۶۶ دلار ( ۵۵۰ هزار تومان ) در سال است؛ این در حالیست که در کشور های عربستان و اسراییل به عنوان دو دشمن همسایه، سرانه دفاعی هر فرد در سال به رقمی بالای ۲۰۰۰ دلار یعنی چیزی در حدود ۱۲ برابر ایران می رسد. » [2]
جالب توجه است بر اساس گزارش مذکور از تلویزیون دولتی انگلیس، هزینه سرانه دفاعی ایران برای هر فرد بعد از هزینه رفاه، آموزش و سلامت که به ترتیب ۹۰۰، ۷۰۰ و ۶۰۰ هزار تومان در سال است، در مقام چهارم قرار می گیرد. سه برابر بودن مجموع هزینه های دولت برای سلامت و آموزش هر فرد، نسبت به هزینه تامین امنیت افراد در ایران نشان می دهد، هزینه های نظامی نه تنها موجب عدم توجه به سایر بخش ها نشده که در برابر هزینه های دیگر عدد ناچیزی به حساب می آید. با وجود اینکه هزینه های نظامی کشور عدد ناچیزی است ایران در رده بندی های مطرح جهانی در حوزه نظامی همواره جز برترین ها بوده و پیشرفت صنایع دفاعی و موفقیت های عملیاتی نیرو های نظامی به خصوص در منطقه غرب آسیا بر کسی پوشیده نیست. اما چرا در مورد مسئله رفاهی کشور وضعیت فرق می کند؟

با اینکه بخش عمده ی بودجه کشور صرف حوزه های رفاهی، سلامت و اموزش می شود اما وضعیت حوزه های مذکور به هیچ وجه قابل دفاع نیست. با وجود این که بنا به گفته ی معاون سازمان برنامه و بودجه بودجه رفاهی کشور از ابتدای دولت یازدهم تاکنون با رشد ۹۳ درصدی همراه بوده اما بررسی گزارش های جهانی نشان می دهد رفاه ایران از سال ۲۰۱۳ مصادف با انتخاب روحانی تاکنون از رتبه ی ۱۰۱ به ۱۱۸ تنزل یافته است.[۳] [۴] این امر گویای این حقیقت است که کشور نه از اختصاص بودجه برای افزایش برد موشک ها یا کمبود درآمد که از ناکارآمدی بخش های اجرایی دولتی رنج می برد.
نیروهای نظامی و بخش دفاعی کشور بدون اینکه بهانه جویی کنند با همان سهم کم وضعیت امنیتی کشور را به بهترین شکل ممکن حفظ کرده اند؛ و اما کی نوبت دولت ها می شود که به جای فرافکنی به وظیفه ی خود در حوزه رفاه عمل کنند؟!

۱- Military expenditure (% of GDP)
۲- بودجه نهادهای نظامی در ایران چقدر است؟
۳- بودجه رفاه اجتماعی کشور در دولت تدبیر و امید 93 درصد رشد داشته است
۴- THE LEGATUM PROSPERITY INDEX™ 2016
 

دیدگاه کاربران

زاینده۱۳۶۷۷۷۱۲:۰۶:۰۸ ۱۳۹۶/۸/۱۳
با سلام، مطمئن باشید اگر دشمن یک لحظه احساس ضعف کند ما هم مثل عراق و... خواهیم شد و بالاترین رفاه که امنیت است از دست خواهیم داد. بگذارید این آقایان به ظاهر روشنفکر افاضات کنند که بهانه عدم آزادی بیان در ايران عزيز نباشد! آمار و منابع اعلام شده آیا دهان اين دوستان را یک بار برای همیشه می بندد؟ گمان نمی کنم اینها همیشه باید در صحنه باشند؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۳۶۸۴۳۱۳:۱۰:۳۸ ۱۳۹۶/۸/۱۳
بجای فرافکنی وضعيت معيشتی مردم بخصوص بازنشستگان را در چهل سال گذشته بررسی کنيد.
ناشناس۱۴۶۳۱۲۲۰:۵۳:۵۹ ۱۳۹۶/۸/۲۶
وضع خودشان خوب هست بازنشسته هم پیر شده وقت رفتنش هست!
امید۱۳۶۸۵۶۱۳:۲۱:۰۳ ۱۳۹۶/۸/۱۳
سرانه دفاعی بعضی از کشورها رو با ایران مقایسه کردید، لطفا درآمد سرانه مردم این کشورها رو با هم مقایسه کنید.
موسوی۱۳۷۳۶۵۰۱:۱۶:۰۹ ۱۳۹۶/۸/۱۴
در متن بالا حرفی از سرانه زده نشده ، بلکه از درصد بودجه نظامی به کل بودجه و مقایسه اون با کشورهای منطقه صحبت شده اونم با این همه تهدیدی که کشور با اون مواجهه و امنیتی که در کشور حاکمه .
ناشناس۱۳۷۲۴۲۲۱:۱۳:۴۲ ۱۳۹۶/۸/۱۳
واقعا متعجبم که بعد از این همه آشوب و تلاطم توی منطقه هنوز نیازه که به بعضیا اثبات بشه قدرت دفاعی جای هیچ بحثی نداره. خدا میدونه تو افکار این آدما چی میگذره.فقط در کشور ما میشه چنین پدیده های عجیبی دید ک بعضیا به خودشون جرات بدن از قدرت دفاعی انتقاد کنن و اون رو بانی بیچارگی بدونن. اونم قدرتی که با صرفه جویی به دست اومده نه ولخرجی. ختم کلام. از قدرت دفاعی فقط باید تمجید کرد. تو این یک مورد اصلا آزادی بیان معنی نداره.
ناشناس۱۳۷۳۶۷۰۱:۲۶:۵۸ ۱۳۹۶/۸/۱۴
من به آقای روحانی رای دادم ولی باور دارم که هر چه قدرت موشکی و نظامی ایران قوی تر باشد بیشتر از گزند تهدید های خارجی در امان خواهیم بود و بنابراین بدون ترس از این تهدیدها میتوان در راه رسیدن به مردم سالاری واقعی و به دنبال آن آزادی رسانه و در نتیجه ریشه کن شدن فساد و نابرابری در جامعه گام برداشت و با مخالفان آزادی و فساد انگیزان مبارزه کرد. ضمن اینکه فساد و سو مدیریت دامنگیر همه احزاب از جمله اصولگرا و اصلاح طلب بوده و هست.
مهدی۱۳۷۳۷۲۰۳:۱۵:۵۶ ۱۳۹۶/۸/۱۴
تا دیروز چرخ ساتیفیوژ ها بود که باعث شده بود که چرخ زندگی مردم نچرخه سانتیفیوژ و هسته تعطیل شد وضع مردم به گفته ی خود مردم تقریبا هیچ تغییر کرد حالا امنیت کشور را برای چرخ زندگی مردم میخوان تعطیل کنن لعنت به هرچی خائن به کشوره موشک های برد بلند و نوشته های تهدید آمیزش باید باشه تا دشمن های این مملکت بدانند که مرگ تاوان حمله به ایرانه نه چیز دیگه والا اگه جنگ بشه پولدار و فقیر صغیر و کبیر بدبخت و خوشبخت همه در خطرن اصلاح طلبان هم موقع جنگ میرن خارج ادامه تحصیل می دن ما باید اینجا هر روز بمیریم زنده بشیم
صمصام۱۳۷۴۱۱۰۸:۰۴:۱۷ ۱۳۹۶/۸/۱۴
جناب مهدی تبار شما چرا موضوعات رو یکطرفه و بر اساس درک خودتون قضاوت میکنید؟ بله بودجه دفاعی کشور در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان پایین تر است ..درست اما اگر نگاهی هم به وضعیت اقتصادی همین کشورهای مورد اشاره تان بفرمایید حقیقت کلام جناب زیبا کلام عیان خواهد شد
مشعود۱۳۸۷۱۱۰۷:۳۱:۰۴ ۱۳۹۶/۸/۱۶
کشور نیاز به امنیت داره نیاز به بهداست داره نیاز به آموزش و پرورش داره چرا باید بودجه دفاعی بره جایی دیگه خرج بشه؟ شما بجای اینکه به این بودجه اعتراض کنید برید ببینید چرا وزرای دیگه نمیتونن با بودجه کلانی که در اختیارشون میذارن کاری بکنن؟ چرا بی عرضگی بعضیا باید با مایه گذاشتن بعضی دیگه برطرف بشه؟
تدبیر۱۳۷۵۱۸۱۱:۲۴:۰۶ ۱۳۹۶/۸/۱۴
حرف حق رو میزنه
ناشناس۱۳۷۷۲۲۱۵:۲۰:۵۷ ۱۳۹۶/۸/۱۴
دو و نیم درصد ناخالص داخلی؟ با GDP میخواستی مقایسه کنی؟ دو و نیم درصد تولید ناخالص داخلی میشه چیزی حدود 10 تا 15 درصد GDP که خیلی اوضاع بدیه! از کنار این اعداد و ارقام راحت رد نشوید !!!!!
ناشناس۱۳۸۲۰۲۱۰:۰۰:۲۱ ۱۳۹۶/۸/۱۵
اگر دشمن آمد به خاک و ناموس تو حمله کرد و تو به راحتی تسلیم شدی آن وقت می فهمی که فلان شخص ..... حرف حق می زنه یا نه!!!!
ناشناس۱۳۸۴۳۱۱۶:۲۹:۱۷ ۱۳۹۶/۸/۱۵
بحث هزینه مستقیم نیست بلکه هزینه ای است که غیر مستقیم برای داشتن موشک به ما تحمیل میشود مثل تحریم ها و سوال بعدی این است که چرا همه دنیا باید با ما دشمن باشند و چرا ما با اکثر همسایگانمان رابطه خوبی نداریم...
ناشناس۱۴۲۶۴۸۲۳:۳۲:۲۸ ۱۳۹۶/۸/۲۱
این نظر پاسخ درست به این مطلبه .ما غیر مستقیم اقتصاد را متاثر از این مورد می بینیم ...یعنی تحریم .مسولین به مردم بگویند چرا ایجاد و ساخت ابزار دفاعی از طرف ما باعث تحریم اقتصادی می شه ؟چرا برای کشورهای دیگه این اتفاق نمی افته ؟
مهدی۱۳۸۹۱۶۱۲:۱۷:۴۵ ۱۳۹۶/۸/۱۶
اگر قدرت نظامی نداشتیم مذاکرات هسته ای برای غرب معنا نداشت در سایه این قدرت رفتید ومذاکره کردید
ناشناس۱۴۰۷۲۶۲۰:۲۴:۴۷ ۱۳۹۶/۸/۱۸
بايد ديد ايا معيشت مردم هم بموازات افزايش قدرت نظامي بهبود يافته ؟
ناشناس۱۴۱۰۵۷۱۳:۳۸:۰۲ ۱۳۹۶/۸/۱۹
مردم از نبود رفاه معترض نيستند از تبعيض وشكاف طبقاتي معترضند سوال اين است اگر نمي توانند رفاه براي مردم ايجاد كنند چرا به هزارها نفر حقوق نجومي پرداخت مي كنند،چرامجلس براي خودشان ودولتيان حقوق بيست ميليوني تصويب مي كنند،چرا براي خودشان ودولتيان حقوق مادام العمر بدون كار دولتي تصويب ميكنند ولي وقتي نوبت بازنشستگان مي رسد اعلام مي كنند خزانه خالي است
بهنام۱۴۲۰۴۰۰۳:۲۹:۲۳ ۱۳۹۶/۸/۲۱
موشک جلوی پیشرفت مردم را نگرفته هر قدر سازمان ارتش بخصوص نیروی هوایی و موشکی قوی باشه برای امنیت کشور لازمه ..
ناشناس۱۴۴۴۹۶۰۸:۱۱:۳۵ ۱۳۹۶/۸/۲۴
اگر سهم هزینه های نظامی کشور های ذکر شده بالاست فروش انها هم بالاست وسرمایه گذاریها برمیگردد ایا در کشور ماهم اینچنین است؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  19. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  22. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  23. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین