واکنش بازارهای مالی ایران به سخنان ترامپ/ دلار 4000 تومان ماند/ بورس رشد کرد

گروه اقتصادی الف،   3960722287 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

بازارهای ایران به سخنان ترامپ واکنش نشان نداد و به نوعی به سخنان رئیس جمهور آمریکا بی اعتنا بود و پس از این سخنرانی در بازار داخلی به ویژه بازار سرمایه و ارز و سکه آرامش حاکم بود.

واکنش بازارهای مالی ایران به سخنان ترامپ/ دلار 4000 تومان ماند/ بورس رشد کرد

به گزارش الف؛ در هفته گذشته بارها رئیس جمهور ایالات متحده امریکا گفته بود که قرار است در پایان هفته (شب گذشته) مواضع سختی را علیه ایران اتخاد کند و از برجام خارج شود. ترامپ که پیش بینی می شد که شب گذشته ترامپ که برجام را توافقی یک طرف عنوان می کرد، از آن خارج شود، اما ترس از منزوی شدن باعث شد رئیس جمهور آمریکا فقط به سخنان جنجالی که باب میل کشورهای عرب منطق و اسرائیل بود بر زبان آورد و خروج از برجام، توافقی بین المللی و جهانی که اورپا از آن حمایت می کند رخ نداد.

ترامپ شب گذشته عدم پایبندی ایران را به اجرای برجام اعلام کرد و حالا باید کنگره مورد آن تصمیم گیری کند که 60 روز زمان خواهد برد. از طرفی سخن از تحریم سپاه بود که ترامپ از آن عقب نشینی کرد.

قبل از انجام سخنرانی ترامپ، پیش بینی می شد که اظهار او و خروج از برجام، اقتصاد ایران و بازارهای بورس، ارز و طلا با واکنش منفی با افزایش قیمت مواجه شود و حتی سخن  از دلار 5هزار تومانی بود؛ اما پس از سخنان ترامپ و موضع گیری شدید اروپاییان در مورد برجام و پایبندی به آن، باعث شد ترامپ تنها و در مقابل دنیا قرار گیرد.

موضع گیری اورپا و روسیه در حمایت از برجام و اینکه سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس پس از سخنان ترامپ با انتشار بیانیه ای محکم و محکوم کردن سخنان رئیس جمهور آمریکا باعث شد سرمایه گذاران سخنان ترامپ را طبل تو خالی بدانند و بازارهای ایران به سخنان جنجالی ترامپ، بی اعتنا بودند.

رویکرد بازار سهام یک روز پس از اظهارات خصمانه ترامپ در مورد توافق برجام و ارجاع آن به کنگره آمریکا در حالی با سبزپوش شدن دسته‌جمعی نماگرهای بورسی همراه شد که در بازار ارز نیز ریزش قیمت دلار همچنان ادامه دارد.

ایستادگی دلار مقابل سخنان ترامپ

درحالی که طی روزهای اخیر بازار ارز در واکنش به اظهارات رئیس جمهورامریکا متلاطم شده بود و به بالای 4هزار تومان رسیده بود که با ورود بانک مرکزی و توزیع ارز تحت کنترل درآمد؛ اما بعد از اظهارات جنجالی ترامپ درباره ایران، بازار ارز بدون توجه به سخنان او، سیر نزولی را پیش گرفته است؛ قیمت دلار در مقایسه با اواسط هفته گذشته تا حدودی کاهشی شده است اما همچنان بالای ۴۰۰۰ تومان عرضه می‌شود.

نرخ دلار  امروز در بازار آزاد با کاهش 16 تومانی مواجه شد و هر دلار آمریکا با قیمت 4001 تومان رسید. نرخ دلار در پاساژ افشار و سبزه میدان به ترتیب با کاهش 40 و 34 تومانی مواجه شد و به قیمت 4003 و 4006 تومان رسید.

دلار دولتی باز هم رشد کرد

بنابر این گزارش تازه‌ترین نرخ‌گذاری بانک مرکزی برای دلار حاکی از نرخ ۳۴۱۷ تومانی آن برای اولین روز هفته جاری است. بررسی تغییرات این ارز نشان می‌دهد که در هفته گذشته با روندی رو به رشد از ۳۴۰۴ به ۳۴۱۷ تومان افزایش قیمت دارد.

رشد ۱۳ تومانی دلار مبادله ‌ای از شنبه هفته اخیر در حالی ثبت می شود که در بازار آزاد نیز دلار روزهای پرهیجانی پشت سر گذاشته و ۴۰۰۰ تومان را هم رد کرده است.

کاهش نرخ ارز در بازار آزاد بعد از سخنان ترامپ فقط مربوط به دلار نبود و امروز همه ارزها با کاهش مواجه شدند به طوری که نرخ هر یورو با 55 تومان و هر پوند انگلیس با 6 تومانی مواجه شد و به ترتیب با نرخ 4730 و 5358 تومان فروخته شد.

قیمت طلا امروز در بازارهای جهانی با افزایش 50 سنتی مواجه شد، اما در ایران بازار طلا هم به اظهارات ترامپ بی توجه بود و بر خلاف روزهای گذشته که با رشد قیمت مواجه بود، امروز کاهش قیمت داشت.

براساس این گزارش امروز هر مثقال طلا بت کاهش 4500 تومان، به قیمت 537 هزار و 700 تومان فروخت شد و هر گرم طلای 18 عیار با کاهش هزار تومانی با قیمت 124 هزار و 136 تومان داد و ستد شد.

قیمت انواع سکه هم امروز در بازار تهران با کاهش مواجه شد به طوری که هر قطعه تمام سکه بهار آزادی با 10هزار تومان همچنان بالای یک میلیون و 300هزار تومان ماند.

قیمت نیم و  ربع سکه هم به ترتیب با کاهش 2هزار تومانی به قیمت 664 هزار تومان و 384 هزار تومان داد و ستد شد.

بی توجهی بورس به جنجال ترامپ

به گزارش الف؛ بر خلاف بسیاری از پیش بینی ها پس از سخنرانی ترامپ، نه تنها بازار بورس تهران دچار التهاب نشد، بلکه این بازار روند رو به رشدی در در نخسین روز کاری هفته پیش گرفت.

البته صبح امروز جلسه‌ای با حضور رییس سازمان بورس، معاون بانک، بیمه و شرکت های دولتی وزیر اقتصاد، مدیران عامل ۷ بانک بزرگ و و شرکت های مهم بورس برای ادامه حمایت بانک‌ها از بازار سرمایه برگزار و مقرر شد: صندوق های با درآمد ثابت بزرگ بانکها همچنان تا سقف 5 درصد دارایی خود، نسبت به خرید سهام ادامه دهند و بانک ها هم به نسبت واحدهای خود در صندوق توسعه بازار را افزایش دهند تا این صندوق بتواند به حمایت های خود از سهام ادامه دهد.

بازار سرمایه در حالی که هفته گذشته شاخص کل با ۶۸۵ واحد کاهش داشت و در ارتفاع ۸۴۷۴۴ واحد متوقف شد، اما امروز برخلاف پیش بینی ها در مورد واکنش بازار به سخنان ترامپ، با رشد مواجه شد و شاخص به کانال 85هزار واحدی بازگشت.

در پایان معاملات امروز شنبه بازار سهام، شاخص کل (بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران) شاهد افزایش 519.48 واحدی بود و با ورود به کانال 85 هزار واحدی، در ارتفاع 85 هزار و 263 واحد ایستاد.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، تعداد 614 میلیون و 673 هزار سهم و حق‌تقدم به ارزش 110 میلیارد تومان در 38 هزار و 718 نوبت دادوستد قرار گرفت.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه نیز همگی مثبت بودند به طوری که شاخص کل هم ‌وزن با افزایش 127 واحدی به 17 هزار و 486 واحد، شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 697 واحدی به 92 هزار و 212  واحد، شاخص بازار اول با افزایش 469 واحدی به 59 هزار و 17  واحد و شاخص بازار دوم هم با افزایش 581 واحدی عدد 189 هزار و 727 واحد به رسید.

بورس تهران امروز شاهد تقویت نسبی حجم معاملات بود، بازاری که همزمان شاهد فعال شدن بازارگردان‌ها برای حرکت نوسانی از دامنه نزولی به سمت دامنه صعودی بود و در این روز خودرویی‌ها، فلزات اساسی و گروه محصولات شیمیایی عمدتا با رشد در قیمت پایانی مواجه شدند.

در معاملات امروز شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، معدنی و صنعتی چادرملو و سایپا بیشترین تاثیر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام را داشتند و شرکت های پتروشیمی جم، گلتاش و داروسازی اکسیر با افت خود مانع افزایش بیشتر شاخص شدند.

در معاملات امروز بیشترین حجم معاملات به نمادهای ذوب با 75.7میلیون سهم، زنجان 55.9 میلیون سهم، خساپا 32.3 میلیون سهم، فملی 23.6 میلیون سهم و فولاد 20.7 میلیون سهم اختصاص یافت، همچنین بیشترین افزایش قیمت به نمادهای چکارن، شکربن،ختراک، خوساز، کترام، خریخت و کساوه تعلق گرفت.

در این روز نماد شرکت بیمه ما جهت مجمع فوق العاده و تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه متوقف شد و نماد بیمه ملت پس از مجمع فوق العاده و انتخاب اعضای هیات مدیره به گردونه معاملات بازگشت. در مقابل نمادهای شلعاب، خفنر، شگل، بکاب، دلر، قهکمت و ددام با بیشترین افت قیمتی در انتهای جدول معاملات نشستند.

در بازار امروز که نسبت به روزهای گذشته با رمق‌تر بود گروه فلزات اساسی و اکثریت نمادهای خودرویی با روند افزایشی در قیمت پایانی مواجه شدند، به طوری که در گروه فلزات اساسی ۷۴ میلیون سهم به ارزش ۱۶ میلیارد تومان دست به دست شد و در گروه خودرو ۹۷ میلیون سهم به ارزش ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت.

گروه خودرویی‌ها امروز در کنار انتشار زمزمه‌هایی مبنی بر تغییر مدیریت گروه ایران خودرو و در آ‌ینده نزدیک گروه سایپا شاهد اقبال خریداران سهام برای جمع‌آوری سهم‌های خودرویی و قطعه‌ساز در این گروه بودند.

در پایان معاملات امروز سایپا با 32 میلیون بیشترین حجم را در بین سایر نمادها به خود تخصیص داد و فملی با 4 میلیارد تومان بیشترین ارزش بازار را در اختیار داشت.

فرابورس هم مثبت بود

در بازارهای فرابورس ایران نیز با معامله 261 میلیون ورقه به ارزش 184 میلیارد تومان در 41 هزار نوبت، آیفکس 4.7 واحد رشد کرد و در ارتفاع 934 واحد قرار گرفت.

معاملات امروز در مجموع بازارهای اول و دوم فرابورس نیز به دادوستد بیش از 126 میلیون سهم به ارزش 245 میلیارد ریال منتهی شد.  در این دو بازار نماد ذوب آهن بالاترین رقم حجم و ارزش مبادلات را تجربه کرد.  

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۱۴۹۶۱۶:۵۹:۰۸ ۱۳۹۶/۷/۲۲
بازار واکنش مثبت نشان داد زیرا آمریکا از برجام خارج نشد ...
ناشناس۱۲۱۵۰۹۱۷:۲۴:۰۹ ۱۳۹۶/۷/۲۲
مرگ بر ترامپ بیسواد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  2. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  3. برای این عکس شما تیتر بزنید

  4. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  5. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  6. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  7. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  8. علت رشد اقتصادی کشور چیست؟

  9. مدرسه یا بازار؟!

  10. نتانیاهو و کابوس حمله به رفح

  11. حمایت زاکانی از طرح نور پلیس

  12. زاکانی: برای کمک به طرح نور پلیس کاملا آماده هستیم

  13. قوه قضاییه کانون مبارزه بی‌امان با فساد است/ جنس جمهوری اسلامی فسادستیز و فساد ناپذیر است

  14. پلیس آمریکا حجاب معترضین را به زور برداشت

  15. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  16. شرایط دریافت مهریه بعد از طلاق

  17. دستگیری سارقین زورگیر باهوشیاری واحد گشت عملیات

  18. آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌خ»

  19. وقتی در بزرگراه سرعت خود را بی دلیل کم می کنید

  20. قالیباف: جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند

  21. واریز«هدیه روز معلم»به حساب فرهنگیان؛ امشب/ پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر

  22. تغییر نام استقلال در حال بررسی است/ واگذاری سرخابی‌ها این هفته نهایی می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. من عجله ندارم!

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  10. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  14. برای این عکس شما تیتر بزنید

  15. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  16. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  19. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  20. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  21. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  22. سقوط در آغوش پهلوی!

  23. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  24. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  25. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

آخرین عناوین