سفر اردوغان به تهران و پیام مشترک ترکیه، عراق و ایران به بارزانی

گروه سیاسی الف،   3960711341 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه فردا به تهران می آید تا در مورد پیامدهای همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان با مقامات ایران گفت‌وگو و رایزنی ک

سفر اردوغان به تهران و  پیام مشترک ترکیه، عراق و ایران به بارزانی

یک هفته پس از برگزاری همه پرسی استقلال کردستان و تلاش برای تجزیه عراق، به نظر می رسد هماهنگی مشترک میان عراق، ترکیه و ایران برای مقابله با طرح های جدایی طلبی به طور بی سابقه ای افزایش یافته است.

به گزارش الف، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه فردا به تهران می آید تا در مورد پیامدهای همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان با مقامات ایران گفت‌وگو و رایزنی کند.

این سفر در حالی قرار است انجام شود که اردوغان امروز اقلیم کردستان را به اعمال تحریم‌های بیشتر تهدید کرد و در جمع اعضای حزب عدالت و توسعه گفت که اگر رهبران کردستان از خواسته خود درباره استقلال عقب نشینی نکنند، ترکیه اقدامات تنبیهی بیشتری را مد نظر قرار خواهد داد.

رئیس جمهور ترکیه با توصیف کردن همه‌پرسی جدایی کردستان عراق به خنجر جدید در کمر منطقه، اربیل را به اعمال تحریم‌های بیشتر تهدید کرد.

 اردوغان گفته است: سفر من به ایران برای شرکت در یک نشست همکاری استراتژیک در سطح عالی خواهد بود. ما درباره مسئله شمال عراق هم گفتگو خواهیم کرد و با یک نقشه راه جدی برمی‌گردیم.

سفر رئیس جمهور ترکیه به تهران در حالی انجام می‌شود که ژنرال حلوصی آکار، رئیس ستاد ارتش ترکیه هم به تهران سفر کرده است. این سفر در پاسخ به دیدار سرلشگر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از ترکیه بوده که اواخر مرداد ماه سال جاری انجام شد.

هفته قبل نیز رئیس ستاد ارتش عراق سپهبد عثمان الغانمی به آنکارا و سپس به تهران سفر کرد و سرلشکر باقری عنوان کرد آماده هرگونه همکاری با طرف عراقی در مرزهای مشترک دو کشور است. موضوع  اقلیم کردستان و نحوه مواجهه با همه‌پرسی محور اصلی این دیدار بوده است.

این دیدارها پیام مهمی را به مسعود بارزانی نیز می‌رسانند؛ پیامی که ارتشبد خلوصی آکار رئیس ستاد ارتش ترکیه در دیدار با دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی آن را بیان کرد:‌ ایران، عراق و ترکیه با همکاری مشترک از اجرای طرح‌های تجزیه طلبانه در منطقه جلوگیری خواهند کرد.

لازم به یادآوری است مقامات کردستان که خواستار همه پرسی شدند تنها بارزانی و حزب دموکرات کردستان بودند. آنها از پوشش دولت منطقه کردستان که سیطره کامل بر آن دارند استفاده می‌کنند ولی از مشروعیت کامل در این دولت برخوردار نیستند. آنها دو شریک خود در دولت که مقر آنها در سلیمانیه است یعنی اتحادیه میهنی کردستان و جنبش تغییر را به علت اختلاف بر سر جانشینی رئیس منطقه کردستان در دو سال پیش کنار زدند. به همین دلیل بود که در روز رأی گیری برای استقلال، برخلاف آنچه عنوان می شد صف های طولانی در برابر مراکز رأی گیری تشکیل نشد.

گفتنی است از اواخر هفته قبل خطوط هوایی مصر، لبنان، اردن، ترکیه و دبی تعلیق پروازهای خود به اقلیم کردستان و بالعکس را جمعه اعلام کردند. این اتفاق بنا به درخواست مقامات عراق صورت گرفته است و تا زمانی که اربیل کنترل دو فرودگاه اربیل و سلیمانیه را به مقامات عراقی تحویل ندهد، ادامه خواهد یافت.

پیشتر ایران نیز اعلام کرده بود که «با توجه به تحولات اخیر منطقه»، تا اطلاع ثانوی هرگونه بارگیری فرآورده‌های نفتی شرکت‌های ایران از اقلیم کردستان عراق یا به آن منطقه ممنوع است.

البته برخلاف فضاسازی ها مقامات اقلیم به نظر می رسد ایران، ترکیه و عراق در تلاش هستند تا با استفاده از راه حل های مسالمت آمیز تبعات و پیامدهای نقشه شومی که برای منطقه در نظر گرفته شده است را کاهش دهند. در این راستا بود که امروز جنبش نجباء عراق با اشاره به اینکه به اندازه کافی مردم عراق طعم جنگ را چشیده‌اند، اعلام کرد که اجازه نمی‌دهد با وجود بحران همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان، جنگی با کُردها روی دهد و هر کس که به این موضوع دل خوش کرده، متوهم است.

به نظر می رسد همان گونه که وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم معارفه جانشین خود گفت اسرائیل و آمریکا در پی این هستند منطقه هیچ وقت روی آرامش را تجربه نکند.

امیر حاتمی امروز با بیان اینکه جریان تجزیه طلبی در عراق را برای امنیت منطقه مضر می دانیم، گفت: بلا تردید تلاش برای تجزیه کشورهای منطقه روی دیگر سکه تروریسم است و این حرکت از همان آبشخوری تغذیه می کند که جریان تروریسم تکفیری را سازماندهی، حمایت و پشتیبانی کرد.

دیدگاه کاربران

کرمی۱۱۳۴۲۴۲۲:۳۶:۵۷ ۱۳۹۶/۷/۱۱
چقدر این ادبیات و نشستهای و اظهار نظرهای اخیر راجع به کوردستان شبیه همان ادبیاتی است که ۵+۱ قبل از برجام درباره مسائل هسته ای ایران بیان میکردند انرژی هسته ای حق مسلم کیست؟
کورد ایرانی۱۱۳۵۷۴۰۹:۱۱:۰۴ ۱۳۹۶/۷/۱۲
لطفا با طناب اردوغان در چاه نروید . اردوغان ثابت کرده همیشه دنبال منافعش است ، حتی همین الان ممکنه با بارزانی به توافق برسه و بازار اقلیم را قبضه کنه و بعدش سر ایران بی کلاه بمونه .
ناشناس۱۱۳۶۳۷۱۰:۵۰:۳۴ ۱۳۹۶/۷/۱۲
کشورهای غربی که از تجزیه کردستان عراق و کشورهای اسلامی حمایت می‌کنند، چرا جدایی‌طلبان کاتالونیای اسپانیا را سرکوب و صدها نفر را زخمی و روانه بیمارستان و صندوق‌های رأی آنها را ضبط کردند؟ چرا یک بام و دو هوا؟ برخی از مطبوعات زنجیره‌ای ایران نیز در قضیه کردستان عراق رفتارشان مشابه حکومت‌های اروپایی است. و انتشار چنین روز‌نامه‌هایی در داخل کشور ما واقعاً مایه تعجب است.
ناشناس۱۱۳۶۴۲۱۰:۵۵:۲۰ ۱۳۹۶/۷/۱۲
مسئله کردستان عراق باید برای مسئولان کشور در اولویت باشد. چون هر آن ممکن است داعشی دیگر برای ناامن کردن منطقه ظهور کند. زیرا رژیم صهیونیستی خواستار تجزیه عراق و تداوم درگیری‌ها در منطقه غرب آسیا است.
ناشناس۱۱۴۲۴۰۱۰:۵۷:۳۱ ۱۳۹۶/۷/۱۳
زیاد عجله نکنید وبدون تحقیق ومطالعه هم نظر ندید همه چیز درست میشه
ناشناس۱۱۳۶۴۳۱۰:۵۶:۰۷ ۱۳۹۶/۷/۱۲
آنانی که در کشور خواستار جدایی کردستان عراق هستند و آن را حق مردم آن منطقه می‌دانند دیر نخواهد بود که صحبت تجزیه کشور را پیش بکشند. دستگاه قضایی آیا این سخنان مجرمانه نیست. چرا قوه قضائیه اقدامی نمی‌کند؟
ناشناس۱۱۵۹۶۷۲۳:۵۸:۴۵ ۱۳۹۶/۷/۱۵
کردها خودشونم نمیدونن اسیر دست کین مثل.. یه روز دست این یه روز دست اون. الانم سنگ بارزانی رو که یه زمانی همکار صدام تو کشت و کشتار کردها بود به سینه میزنن . یه روز اسراییل بهشون حق بیشتر میده سنگ‌اسراییلو به سینه میزنن اوضاعیه!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  4. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  5. فردا دیر است...

  6. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  7. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  8. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  9. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  11. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  12. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  13. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  14. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  15. مأمور خاطی بازداشت شد

  16. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  17. تنوری که هنوز سرد است...

  18. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  19. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  20. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  21. ایثارگران را بدنام نکنید !

  22. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  23. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  24. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  25. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  4. فردا دیر است...

  5. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  7. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  8. تنوری که هنوز سرد است...

  9. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  10. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  11. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  12. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  13. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  14. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  15. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  16. شنبه‌ای که تکلیف تعطیلی شنبه‌ها را روشن کند هنوز نرسیده است!

  17. رئیسی: برخی به‌دنبال معامله بر سر موشک‌هایمان بودند/ به‌بهانه دورکردن سایه‌جنگ،برجام‌های ۲ و ۳ را دنبال می‌کردند

  18. سفیدشویی جنایت!

  19. دستور محسنی اژه‌ای درباره پرونده‌های فولاد مبارکه و چای دبش

  20. ترکیه ای که من دیدم! 

  21. دستور ویژه رئیسی برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری

  22. تعیین تکلیف اسرائیل در حج امسال

  23. کمال خرازی: اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم

  24. هر چقدر رأی بیشتر باشد، مجلس قوی‌تر است/ مرحلهٔ دوم انتخابات به‌اندازهٔ مرحلهٔ اول اهمیت دارد

  25. درخواست نمایندگان از رئیس جمهور برای حذف ارز ترجیحی واردات برنج

آخرین عناوین