اتحادیه اروپا تن به پذیرش تحریم های جدید آمریکا نمی دهد

گروه جهان الف،   3960626304

فکر نمی کنم آمریکا در یک ماهی که گفته با اصل برجام مخالفت کند. برای اینکه کنگره با نظر نقض برجام کاملا مخالف است و از طرف دیگر واکنش های آن بسیار شدید خواهد بود.

اتحادیه اروپا تن به پذیرش تحریم های جدید آمریکا نمی دهد

یک کارشناس مسائل بین المللی با تأکید بر اینکه آمریکا با اصل برجام مخالفت نمی کند، گفت: بیشترین صحبت رئیس جمهوری کشورمان در سازمان ملل باید حول محور برجام باشد و شاید لازم باشد از آمریکا بخواهد که تحت تأثیر فشارهای بیگانه مثل عربستان سعودی و اسرائیل قرار نگیرد و در ارتباط با برجام یک واقعیت گرایی عقلانی در پیش بگیرد.

علی بیگدلی در گفت و گو با جماران، در مورد سفر رئیس جمهوری کشورمان به نیویورک اظهار داشت: صحبت هایی بود که ایشان نمی خواهند در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کنند که خیلی کار اشتباهی بود و حتما باید شرکت می کردند. شاید تحت تأثیر رؤسای جمهور روسیه و چین قرار گرفته بودند که به دلیل اختلافاتشان با آمریکا به این مجمع نمی روند. سالی یک مرتبه جایی به این وسعت در اختیارمان قرار می گیرد که نقطه نظراتمان را در مسائل منطقه ای و جهانی مطرح کنیم. بنابر این از اهمیت خاصی برخوردار است.

این کارشناس مسائل بین المللی در خصوص محورهای احتمالی سخنرانی دکتر روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: قاعدتا باید محورهای صحبت ایشان بیشتر در مورد برجام باشد. برای اینکه الآن برای ما مشکل اساسی به وجود آوردند. البته فکر نمی کنم آمریکا در یک ماهی که گفته با اصل برجام مخالفت کند. برای اینکه کنگره با نظر نقض برجام کاملا مخالف است و از طرف دیگر واکنش های آن بسیار شدید خواهد بود و منطقه ما آنقدر متلاطم است و آنقدر به کانون های بحران تبدیل شده که آمریکایی ها نمی خواهند بحران جدیدی را به وجود آورند. از طرف دیگر چون ظاهرا در صدر استراتژی منطقه ای آمریکا مسأله داعش مطرح است، به نظرم نمی رسد آمریکا داعش را کنار نمی گذارد و دارد به عنوان ابزار آزاردهنده علیه ما استفاده می کند.

وی در مورد مواضع اخیر رئیس جمهور آمریکا در خصوص برجام تأکید کرد: این سخنان اصلا به معنای نقض برجام نیست؛ از این ابزار استفاده می کند که ایران را آزاررسانی کند. در شرایطی که الآن صحبت می کنیم این تصور قریب به یقین است که 90 درصد امکان نقض برجام وجود ندارد. اتفاقی که بعدا می افتد در اختیار ما نیست ولی در این شرایط نقض برجام خیلی کار غیر عاقلانه ای است و بیشتر از ما به منافع خود آمریکا لطمه می زند برای اینکه الآن گسل عمیقی بین آمریکا و اتحادیه اروپا به وجود آمده و از طرفی اتحادیه اروپا دارد به سمت چین می رود و قراردادهای گسترده ای با چین امضا می کند که این باعث نگرانی آمریکا شده است. بنابر این، آمریکا حتی در آستانه انزوای سیاسی قرار گرفته است. لذا با شابلون هایی که بغل هم می گذاریم نباید آمریکا دست به نقض برجام بزند؛ چون پرستیژ آن کاهش پیدا خواهد کرد.

بیگدلی افزود: بنابر این بیشترین صحبت آقای رئیس جمهور باید حول محور برجام باشد و شاید لازم باشد از آمریکا بخواهد که تحت تأثیر فشارهای بیگانه مثل عربستان سعودی و اسرائیل قرار نگیرد و در ارتباط با برجام یک واقعیت گرایی عقلانی در پیش بگیرد؛ با توجه به اینکه به عنوان یک سند بین المللی در آرشیو سازمان ملل ثبت شده و آمریکا با واقعیت های منطقه آشنایی دارد. ما سهم بسیار بالایی در سرکوب داعش داشتیم و ضرر و زیانش هم به ما رسیده و همه دنیا می دانند که ما در سرکوب داعش، آزادسازی مناطقی از عراق و حتی سوریه نقش مؤثری داشتیم.

وی گفت: مسأله دومی که به نظر من رئیس جمهوری باید به آن اشاره کند دعوت کردن از کشورهای خارجی برای سرمایه گذاری در ایران است. کشور ما از نظر جغرافیایی، منابع و جمعیت کشور بزرگی است و الگوی مصرف ما دارد به الگوی مصرف اروپایی ها نزدیک می شود. باید به نوعی از سرمایه گذاران خارجی دعوت شود که حتی برای بازدید به کشور ما بیایند.

این کارشناس مسائل بین المللی در پاسخ به سؤالی در مورد تأثیر کارشکنی های آمریکا در سرمایه گذاری های خارجی ها در ایران، تأکید کرد: آمریکا نمی تواند سدِّ راه شود و اگر می خواست کارشکنی کند تا الآن کرده بود. خانم موگرینی گفت که ما متعهد به منافع اتحادیه اروپا هستیم و ترامپ در گروه بیست گفت که ما فقط به آمریکا می اندیشیم و آقای ماکرون جواب داده بود که ما فقط به اتحادیه اروپا می اندیشیم.

وی خاطرنشان کرد: الآن فاصله ای بین اتحادیه اروپا و آمریکا به وجود آمده که اگرچه آمریکایی ها در صنایع حساس اروپای غربی حدود 28 درصد سرمایه گذاری کرده اند ولی اتحادیه اروپا تن به پذیرش تحریم های جدید آمریکا نمی دهد. لذا برگشت به دوره قبلی اصلا مقدور نیست که ما از چهار جانب تحریم شویم؛ به خاطر اینکه همه آنها دچار بحران اقتصادی هستند و کشور ما کشور ثروتمندی است و شاید کمترین بازاری در دنیا از این امکانات برخوردار باشد. اگر الآن اروپایی ها تأخیری در سرمایه گذاری دارند نگران تنبیه احتمالی آمریکا هستند و سرمایه گذاری ها مقداری با ترس و وحشت شروع می شود. سرمایه گذاری هایی مثل کره جنوبی و چین آغاز شده که امیدواریم گسترش پیدا کند.

بیگدلی در مورد تأثیر سفر رئیس جمهوری کشورمان در از بین بردن این ترس و وحشت گفت: مسأله بعدی که ایشان باید روی آن کار کند این است که ملاقات ها را گسترش دهد. بستگی به این دارد که نماینده ما در سازمان ملل و وزارت امور خارجه چقدر فضا برای ملاقات های ایشان به وجود آورده است. مخصوصا خیلی اهمیت دارد که ایشان با سران کشورهای اروپای غربی ملاقات کند. مثلا ممکن است نتواند با نخست وزیر انگلستان دیدار کند ولی اگر بشود با وزیر خارجه آن دیدار کند و باید با رؤسای جمهور فرانسه و آلمان دیدار کند. ما با ایتالیا و اسپانیا روابط خیلی نزدیکی داریم.

وی با تأکید بر اینکه باید دست از کشورهای آفریقایی و امثال آن برداریم، ادامه داد: تنها کسی که می تواند ما را از این بن بست اقتصادی رها کند سرمایه گذاری اروپای غربی است که یک رابطه سنتی با آنها داشتیم. ما با امکانات داخلی به هیچ وجه توانایی احیای اقتصادی نداریم و اینها فقط دور خود پیچیدن است. برای اینکه ما برای احیای اقتصادی به سه عامل نیاز داریم که سرمایه، تکنولوژی و نیروی متخصص است و نمی توانیم با ابزارهای خودمان اقتصاد را احیا کنیم.

این کارشناس مسائل بین المللی افزود: موضوع سومی که ایشان صحبت خواهد کرد مسائل و بحران های منطقه ای است. الآن آمریکا نگران از این است که سایه بحران های منطقه روی مسائل سوریه و داعش بیافتد و ما و ترکیه هم نگران هستیم. بنابر این در سیاست منطقه ای باید مقداری نرمش بیشتری از خودمان نشان دهیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین