چرا ترکیه مقصد نخست ایرانیان است؟

محمد سیاح گروه اجتماعی الف،   3960622237 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا ترکیه مقصد نخست ایرانیان است؟

براساس سند چشم‌ انداز 20 ساله و همچنین برنامه ششم توسعه، ایران باید در سال 2025 درآمدی معادل 30 میلیارد دلار از حضور گردشگران در داخل کشور به دست آورد که براساس آمار تنها 50 درصد این مهم محقق شده است. برای رشد 13درصدی گردشگری و رسیدن به سند چشم‌انداز 20 ساله نقش دولت بیش از پیش پررنگ می‌شود. یکی از درآمدهای پایداری که همه کشورها از آن بهره می‌برند صنعت گردشگری و توریسم است که در سال‌های اخیر با افزایش فعالیت کشورهای مختلف در زمینه معرفی جاذبه‌های گردشگری خود، رقابتی سخت را به‌وجود آورده‌اند و جامانده‌های از این رقابت سهم بسیار کمی از بازار چند صد هزار میلیارد دلاری این صنعت پویا را از آن خود می‌کنند.

ایران یکی از کشورهایی است که با وجود داشتن جاذبه‌های گردشگری و توریستی حتی بین کشورهای منطقه نتوانسته به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند. این اتفاق در نتیجه سوء‌مدیریت دولت‌ها رخ داده که با وجود قوانین و برنامه‌های آینده نگرانه در زمینه توسعه گردشگری، تغییر محسوسی در این زمینه ایجاد نشده است. در این بین اما کشورهای همسایه توانسته‌اند با در دست گرفتن نبض گردشگری و شناسایی نیازهای گردشگران، زمینه را برای حضور آنها در کشورشان فراهم کنند و این یعنی درآمد و اشتغال بیشتر برای کشور میزبان.


یکی از ملزوماتی که در صنعت گردشگری باید مورد توجه قرار بگیرد، وجود امکانات مهم و زیرساختی در سراسر کشور و به‌ویژه مناطق گردشگری است. خیلی از افرادی که به خارج از کشور برای گشت و گذار سفر می‌کنند معتقدند امکانات رفاهی و اجتماعی خوبی در اختیار مسافران قرار داده می‌شود که برای جذب مسافران کافی است. ساماندهی مراکز تفریحی و گردشگری حلقه گم‌شده‌ای در کشور ماست که انگار بین غبار بی‌مسوولیتی گم شده است.

چرا ترکیه مقصد نخست ایرانیان است؟


صنعت گردشگری ایران در سال‌های اخیر نشان داد توانایی و پتانسیل جذب بالای گردشگران خارجی را ندارد از طرفی گردشگران داخلی نیز رغبتی برای سفر در داخل کشور نشان نمی‌دهند، این موضوع از نگاه به آمارهای رسمی که در کشور از سوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قابل درک است.


بر اساس آمار اعلام شده از سوی این سازمان، در چهار ماهه نخست امسال مجموع اقامت ثبت‌شده در واحدهای اقامتی کشور بیش از 80 میلیون نفر شب اقامت بوده که این تعداد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته با ۲۳ درصد رشد همراه شده است البته اعلام آمارهایی که دارای المان‌های اینچنینی‌اند، شاید پوشش خوبی برای نگفتن واقعیت‌ها باشند. یکی از دلایلی که بسیاری از ایرانیان در انتخاب دو مسیر داخلی و خارجی ترجیح می‌دهند سفر خارجی را انتخاب کنند امکانات و کمتر بودن هزینه‌های گردشگری است. آمارها نشان می‌دهند سه میلیون و 474 هزار و 692 نفر در پنج ماه نخست امسال از ایران خارج شده‌اند که این تعداد در مدت زمان مشابه سال گذشته، ۲‌میلیون و 875 هزار و 203 نفر و ترکیه نخستین مقصد گردشگری ایرانیان بوده است.


آقای عبدالرضا مهاجری‌نژاد، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه معاونت گردشگری این آمار را اعلام کرده و گفته است: «سفر ایرانیان در پنج ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، 20.9 درصد رشد داشته است و بیشترین کشورهایی که این مدت ایرانیان به آن سفر کرده‌اند به ترتیب، ترکیه، عراق، امارات، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، آلمان و عربستان بوده است.»


این آمار شاید در نگاه نخست خوشحال‌کننده باشد اما با دقیق‌تر شدن در این آمار موضوعات دیگری پیدا می‌شوند که یکی از آنها این است که با قدرت گرفتن کشورهای همسایه در توسعه صنعت گردشگری و کم شدن جمعیت گردشگرانی که به ایران می‌آیند، باید منتظر ورشکستگی صنعت هتلداری، تور لیدری و مراکز تفریحی باشیم که هزاران فرصت شغلی و درآمدی را تحت‌الشعاع خود
قرار می‌دهد.

سهم ایران در گردش مالی توریسم یک درصد ترکیه ۳۷ درصد


صنعت توریسم در جهان گردش مالی چند تریلیون دلاری دارد که همه کشورهای سعی می‌کنند با هزینه کردن در آماده سازی زیرساخت‌های رفاهی و امکاناتی خود بتوانند زمینه را برای جذب گردشگر و تخلیه مالی آنها به نفع کشورشان استفاده کنند. در این راستا دولت‌ها هم نقش بسزایی را بازی می‌کنند و این نقش شامل توسعه امکانات داخلی، کم کردن بوروکراسی صدور روادید، افزایش امنیت سفر، بالا بردن دانش هتلداری و مهمانداری و ده‌ها و صدها اقدام دیگری است که در کشور ما کمتر به آن توجه شده است. در عوض در کشور ما هزینه‌های اقامت در هتل و سفرهای داخلی و ارائه امکانات اولیه در مقابل کیفیت خدمات به گونه‌ای بالا رفته است که باید جیب پر پول داشت تا یک شب در هتل پنج ستاره خوابید. آقای مؤید حسینی‌صدر، نماینده مردم خوی و چارپاره در مجلس شورای اسلامی، نسبت به گران‌فروشی برخی هتل‌ها در مغایرت با نرخ تعیین شده‌ از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، واکنش نشان داده و گفته است: «کمبود هتل و مشکلات متعدد در ساخت هتل‌های حرفه‌ای سبب شده قیمت هتل‌های موجود بسیار بالا باشند و این مساله به کیفیت جذب گردشگر آسیب می‌رساند؛ در حالی که درجه واقعی اکثر هتل‌های ایران زیر چهار ستاره است.»  وی ادامه داد: «با وجود ارزان‌تر بودن هزینه انرژی، مواد غذایی و... در ایران نسبت به بسیاری از کشورهای همسایه اما هزینه هتل‌های ایران بیشتر است؛ به‌عنوان مثال می‌توان در ترکیه با صرف 70 دلار در این فصل، چند روز هتل 5 ستاره خوب گرفت اما هتل‌های 5 ستاره ایران در همین فصل قیمتی حدود 100 دلار دارند که این ارقام بالاتر، سبب از دست دادن گردشگران شده است.»

براساس آمار اتحادیه هتل داران ترکیه سال گذشته یک‌میلیون و ۶۶۵ هزار گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کردند که این رقم امسال با افزایش ۲۰ درصدی به ۲ میلیون نفر رسید. بنا به اعلام این تشکل صنفی، اغلب ایرانیان، استانبول را به عنوان مقصد خرید کالای همراه مسافر و آنتالیا و بودروم و مارماریس را به عنوان مقاصد تفریح و تعطیلات گذرانی در ترکیه انتخاب می‌کنند. این در حالی است که امکانات و خدمات رفاهی کشور ترکیه قابل مقایسه با چیزی نیست که در ایران به نسبت قیمت آن به مسافران و گردشگران ارائه می‌شود. ترکیه رقیبی است که اعضای تیم ما را به راحتی با دادن امکانات بیشتر در قبال هزینه کمتر، به سمت خود می‌کشاند و با ریال گردشگران ایرانی، کشورش را می‌سازد.

نقص در سیستم، صنعت را به کشتن می‌دهد


هر سیستم و روندی در کشور باید در دست متولیانی باشد که در کار خود خبره هستند و می‌دانند باید برای چه کارهایی هزینه‌ کرد تا سرمایه‌گذاری مطمئنی ساخت. در کشور ما متاسفانه روند تعیین مدیران به‌ویژه در حوزه گردشگری ضعف اساسی داشته و این موضوع در آمارهای گردشگری و جا ماندن ایران از ترکیه در صنعت توریسم کاملاً مشخص است.


ترکیه به اندازه ایران امکانات و پتانسیل ندارد اما توانسته با تکیه بر صنعت گردشگری و فراهم کردن جذابیت‌های سفر میلیاردها دلار را سالانه به کشورش هدیه کند. مسوولان باید با اقدامات مناسب زمینه معرفی هر چه بیشتر ایران به جهانیان و جذب گردشگر را فراهم کنند. باید دید آنان برای رونق این صنعت تا به حال چه کاری کرده‎اند و چه اقداماتی مدنظر دارند چراکه گردشگری باعث افزایش تبادلات، تعاملات فرهنگی، اجتماعی و جذب سرمایه‎گذاران بخش خصوصی شده که نتیجه این موارد افزایش رویکردها، هنجارها و کاهش بزه اجتماعی و به عبارت دیگر هدایت شهر به بهترین نقطه ایده‎آل است. سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌رغم اسم عظیم و طویلی که دارد، نتوانسته کاری به بزرگی اسمش انجام دهد. در اخبار می‌شنویم که فلان مرکز و سایت باستانی شناسایی شد اما نمی‌شنویم چه کاری برای معرفی این یافته‌هایی کرده‌اند که تاریخ کهن کشورمان است. نمی‌بینیم در بخش هتلداری، تور و سفرهای تفریحی داخلی و خارجی، ارائه خدمات گردشگری و غیره اتفاق جدیدی بیفتد و یا حداقل قیمت‌ها به تعادل برسند. آزاد‌سازی نرخ‌گذاری بلیت هواپیما و نبود نظارت و سوءمدیریت، بلایایی هستند که گردشگر داخلی را دل‌زده کرده است. ترکیه بیخ گوش ماست و از آب‌های مدیترانه پول در می‌آورد و در حالی که ما در خزر و خلیج‌فارس و دریای عمان گم شده‌ایم! کشتی به گل نشسته و سوراخ شده گردشگری، باید با تدبیر در مسیر درست قرار گیرد.

برباد رفته‌های ارزی


آمارهای رسمی و غیر رسمی نشان می‌دهد سال گذشته بیش از 9 میلیون نفر از ایرانیان از کشور خارج شده‌اند که اگر نفری فقط یک دلار خرج کرده باشند، چیزی حدود 36 میلیارد دلار از کف‌مان رفته است. حال تصور کنید این تعداد مسافر ایرانی کشورهای دیگر، حتماً نفری 10 تا 100 دلار را هزینه می‌کنند. آقای مؤید حسینی‌صدر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه حدود 10 درصد گردش مالی دنیا مربوط به صنعت گردشگری است و همین حدود اشتغال از طریق این صنعت ایجاد شده، گفته است: «درآمدزایی و اشتغال ایجاد شده در ایران از طریق صنعت توریسم تنها یک درصد است هر چند کشورهای مانند ترکیه و دیگر کشورهای که منابع طبیعی خاصی ندارند، این درصد را به 37 و حتی بالاتر رسانده‌اند.»

وی اضافه کرد: «گردشگرانی که در سال گذشته وارد ایران شدند کمتر از چهارݢݢونیم میلیون نفر می‌شوند در حالی که ایران به تشخیص یونسکو جزو 10 کشور نخست به لحاظ دارا بودن فضای تاریخی است و باید تعداد بسیار بالاتری از این تعداد گردشگر جذب کند یا حداقل بتواند به رقم جهانی 10درصد از درآمد حاصل از توریست برسد. انتظار می‌رفت در مدت مدیریت سه ساله آقای سلطانی‌فر بر مستند سازمان گردشگری، حداقل تعداد هتل‌ها افزایش پیدا می‌کرد.» امروز که ما در کشور درگیر پیدا کردن مقصریم، ترکیه، امارات، عربستان و قطر در منطقه در تلاش هستند تا مسیر حرکت گردشگران جهان و به‌ویژه ایران را به سمت کشور خود کج کنند.

برای این‌کار هم از هر ترفندی که نیاز باشد استفاده خواهند. ترکیه و امارات از مقاصدی هستند که برای ایرانیان جذابیت بیشتری از جاذبه‌های وطنی دارند و هزینه‌های بالای مسافرت در کشور هم خود علتی است که مسافر ایرانی تصمیم به انتخاب سفر خارجی بگیرد.به هرحال از بازار چند صد هزار میلیاردی صنعت گردشگری، سهم ما بسیار ناچیز است و با رویه موجود، بعید است که بتوانیم در آینده‌ای نزدیک رقیبی برای کشور ترکیه باشیم که حالا غول صنعت گردشگری منطقه است. البته این را هم باید گفت که شرایط مدنی و اجتماعی ترکیه و همچنین آزادی‌های فردی این کشور، بی‌تأثیر در جذب ایرانیان نیست.

منبع: صبح نو

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۲۰۴۳۱۶:۴۳:۲۱ ۱۳۹۶/۶/۲۲
در گردشگری، ارزانی به همان میزان آزادی اهمیت دارد! شما اگر هم قصد رقابت دارید باید با عربستان و افغانستان و اینها رقابت کنید، ترکیه و یونان و اسپانیا و ریتالیا و فرانسه، در کنار تاریخ و معماری، ساحل و موزیک و رقص و شادی هم دارند. مثلا وقتی به تور اسکی در ترکیه می روی صبح اسکی است و شب ..هتل، ایران چی؟ از 4 بعد از ظهر که پیست تعطیل است باید بشینی جلو تلویزیون ؟! یا شهر های ساحلی و طبیعت گردی و غیره! مگه چند نفر چند بار به اصفهان می آیند؟ ایران باید برای گردشگری زیارتی و گردشگری افراد بازنشسته سرمایه گذاری کند البته اگر می خواهد واقع گرا باشد.
منصور۱۰۲۰۶۳۱۷:۱۸:۱۷ ۱۳۹۶/۶/۲۲
بعید می دانم مسئولین متولی گردشگری علتش را ندانند ولی مواردی محض یاد اوری عرض می کنم 1-در ترکیه به گردشگر به عنوان ادم علاف که امده پولهایش هدر بدهد نگاه نمی کنند بلکه بعنوان مهمان پذیرایی می کنند 2-در انجا بازاری و راننده تاکسی و غذا خوری و... برای سر کیسه کردن مسافران نقشه نمی کشند 3-کنار جاده ها و مراکز گردشگری پر از اشغال نیست و مسئولین بجای مقصر دانستن مسافران به پاکسازی انجا فکر می کنند4- کنار دریاشان مثل ما توسط نهاد هاو ارگانها و ادارات وبخش خصوصی دارای پارتی اشغال نشده 5- ازنظر قیمت بسیار ارزانتر است
ناشناس۱۰۲۰۶۴۱۷:۲۲:۱۲ ۱۳۹۶/۶/۲۲
«بیش از 9 میلیون نفر از ایرانیان از کشور خارج شده‌اند که اگر نفری فقط یک دلار خرج کرده باشند، چیزی حدود 36 میلیارد دلار از کف‌مان رفته است; یعنی چی؟ هرکس در این کشور فقط شده مبلغ بی مدیریتی در کشور. خوب اگر سفر کیش گرانتر از سفر آنتالیاست، چرا کاری نمی کنید؟ چطور ممکن است هتل در ایران گرانتر از ترکیه باشد در حالیکه حداقل حقوق در ترکیه دست کم دو برابر ایران است و هزینه سوخت چند برابر ایران. این واقعیات را که همه می دانند. مقامات را نگذاشته اند که آنچه را همه مان می دانیم برایمان تکرار کنند. گذاشته اند کاری کنند. شنیدن مکرر این صحبت ها از مقامات باعث افسردگی و یأس انسان می شود. در ضمن این را هم تصور کنید که هریک از 9 میلیون نفر 75000 تومان عوارض خروج داده اند یعنی حدود 250 میلیون دلار به جیب دولت رفته. عده زیادی از اینها از هواپیماهای ایرانی و از خدمات فرودگاهی ایران استفاده کرده اند و از وسایل حمل و نقل مثل تاکسی و غیره استفاده کرده اند. صدها میلیون دلار از این بابت به اقتصاد کشور کمک شده است. این درآمد در برابر ارز خارج شده چیزی نیست ولی همه چیز را نباید سیاه و سفید دید. جذب گردشگر خارجی خوب است ولی مسافرت ایرانیان به خارج هم امری است طبیعی.
ناشناس۱۰۲۰۶۹۱۷:۲۷:۰۰ ۱۳۹۶/۶/۲۲
چون ارزان - .... هم آزاد !
امید۱۰۲۰۷۰۱۷:۲۹:۵۵ ۱۳۹۶/۶/۲۲
گردشگر میره مسافرت که آزاد باشه نه اینکه ..!! دلیلش همینه والسلام!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین