چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

یوسف مشفق، گروه اقتصادی الف،   4030226086 ۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

چراغ سبز بانک مرکزی به صادرکنندگان بخش خصوصی و ایجاد بازار ارز توافقی در مرکز مبادله ارزی، نگرانی‌هایی را در خصوص نرخ ارز در بازارهای رسمی و جهش‌های قیمتی احتمالی ایجاد کرده است. از جمله مشکلاتی که در سال‌های پس از تحریم پدیدار شده، عدم رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان و بازگشت ارز به کشور بوده و بسیاری از تخلفات حوزه ارز که منجر به تشکیل پرونده‌های قضایی شده، مربوط به صادرکنندگانی است که بنا به دلایلی از بازگرداندن ارز خود به کشور خودداری کرده‌اند.

در چند سالی که نرخ ارز در بازار آزاد با جهش‌ قیمتی مواجه شده، صادرکنندگان به این دلیل که بازگرداندن و فروش ارز به قیمت‌های رسمی صرفه اقتصادی نداشته، ترجیح داده‌اند که ارز حاصله از صادرات را وارد کشور نکنند و همین مسئله مشکلات زیادی را در حوزه تامین نیازهای ارزی کشور پدیدار کرده. حتی در برهه‌های مختلف و علی‌رغم مهلت هایی که برای صادرکنندگان بخش خصوصی در نظر گرفته شده اما باز هم نتایج مدنظر دولت حاصل نشده و همچنان خلاهای بسیاری در این خصوص وجود دارد. همین مشکلات باعث شده که دولت و بانک مرکزی راهکار دیگری را برای بازگشت ارزهای صادراتی در نظر گیرند.

محمدرضا فرزین،‌ رئیس‌کل بانک‌مرکزی در نشستی که اخیراً با نمایندگان منتخب مجلس شورای‌اسلامی داشته، با اشاره به اجرای سیاست تثبیت اقتصادی، تلاش برای پیش‌بینی‌پذیر کردن و ایجاد تعادل و پایداری در بازار ارز، از راه‌اندازی تالار ارز اشخاص (بازار ارز توافقی) با هدف رفع مشکلات صادرکنندگان بخش خصوصی در آینده‌ای نزدیک خبر داده و گفته: «حجم صادرات خرد بخش خصوصی به حدود ۸ تا ۹ میلیارد دلار در سال می‌رسد که عمده مشکلات ارزی در زمینه رفع تعهد نیز به این گروه مربوط می‌شود. با بررسی این موضوع و در راستای اصلاح و کارآمدی بیشتر سیاست تثبیت ارزی، با همکاری وزارت صمت تصمیم گرفته شد تالار ارز اشخاص در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در اینده نزدیک راه‌اندازی شود.»

وی تصریح کرده:‌‌ «امسال با ایجاد ساز و کار لازم در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، " استفاده از ارز اشخاص" توسعه خواهد یافت. هم‌اکنون نرم‌افزارهای مورد نیاز این برنامه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران آماده شده است و حداکثر تا پایان خردادماه به بهره‌برداری می‌رسد. با راه‌اندازی سامانه تبادل ارز اشخاص در مرکز مبادله، صادرکنندگان خرد بخش خصوصی می‌توانند ارز خود را با قیمت توافقی در این بازار رسمی و ضابطه‌مند عرضه کنند.»

رسمیت‌دادن به نرخ آزاد؟

صحبت‌های اخیر محمدرضا فرزین هر چند که در ظاهر از خلق ایده و راهکاری برای حل معضلی اساسی حکایت می‌کند اما در کنه خود، نشان از ناتوانی دولت برای ضابطه‌مند‌‌کردن و الزام فعالین بخش خصوصی در جهت انجام تعهدات ارزی خود است. همین ضعف نظارتی است که دولت را مجبور به ایجاد بازار توافقی و تن‌دادن به خواسته‌های صادرکنندگان بخش خصوصی می‌کند؛ صادرکنندگانی که به علت فاصله نرخ ارز در بازار آزاد با دیگر نرخ‌های رسمی، حاضر به بازگرداندن ارزهای صادراتی خود نبوده و حالا با ایجاد سامانه تبادل ارز اشخاص در مرکز مبادله ارزی، فرصت خواهند یافت تا به قیمتی که نزدیک به نرخ‌های بازار آزاد است ارزهای خود را به واردکنندگان بفروشند. این اقدام به‌معنای پذیرش نرخ‌های بازار آزاد توسط دولت بوده و چه‌بسا مقدمه‌ای برای جهش قیمتی ارزهای نیمایی و مبادله‌ای شود. 

اقتصاد ایران از دیرباز تاکنون با مشکلات پیمان‌سپاری ارزی مواجه بوده و عدم حل این معضل در برهه‌های حساسی چون تحریم‌های اقتصادی خود را نمایان کرده است. در شرایط غیرتحریمی که نفت به میزان کافی صادر شده، ارز آن به کشور وارد می‌شود، نرخ بازار آزاد در بازه‌های مشخصی است و نوسانات قیمتی اندکی وجود دارد، آثار این ضعف به چشم نمی‌آید اما هنگامه تحریم که جعبه‌ابزار ارزی دولت با مشکلات و کمبودهای عدیده‌ای مواجه شده، اهمیت پیمان‌سپاری خود را نمایان کرده و به‌دلیل جهش‌های ارزی در بازار آزاد، صادرکنندگان رغبتی به بازگرداندن ارزهای خود ندارند. چندین سال است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی، علی‌الخصوص آن طیفی که معتقد به ضرورت حاکمیت ارزی دولت است بر اهمیت پیمان‌سپاری کامل تاکید کرده‌اند اما دولت‌ها و حتی مجالس مختلف تمایل و اراده چندانی به اجرای پیمان‌سپاری ارزی نداشته و حتی نمایندگانی از کمیسیون اقتصادی مجلس این اقدام را به‌مثابه سیاست‌های سرکوب اقتصادی و خودتحریمی قلمداد کرده‌اند، در صورتی که بسیاری از کارشناسان،‌ پیمان‌سپاری ارزی را راه جلوگیری از خروج سرمایه دانسته و تحقق آن را گامی مهم در جهت نیل به ثبات نرخ ارز و متعاقباً مقابله با تورم عنوان می‌کنند. 

به هر شکل اقدام اخیر بانک مرکزی، نه‌تنها نشان از عقب‌نشینی دولت مقابل صادرکنندگان است بلکه نگرانی‌هایی را هم رقم زده است. چه‌بسا تعیین نرخ‌ ارز در بازاری که قرار است در خردادماه برای فروش ارز صادراتی آن‌ها ایجاد شود و قاعدتاً قیمت‌های آن نزدیک به نرخ بازار آزاد و در بازه‌ای برای جلب‌نظر صادرکنندگان بخش خصوصی است، موتور پیشران جهش قیمت ارز در دیگر بازارهای رسمی و حتی آزاد شود. رابطه مستقیم نرخ ارز و تورم در اقتصاد ایران، مسئله‌ای غیرقابل انکار است و اگر دور جدیدی از جهش‌های قیمتی به‌واسطه سیاست‌های ارزی پدیدار شود، این‌گونه تعبیر خواهد شد که بانک‌مرکزی منافع عده‌ای قلیل را بر مصالح عمومی ترجیح داده است. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۹۱۰۹۶۰۹:۲۴:۵۶ ۱۴۰۳/۲/۲۷
آقای فرزین منابع ارزی بانک مرکزی را هدر ندهید و ارز را پایین نگه ندارید وقتی تورم در کشور هست
ناشناس۳۴۹۱۸۹۸۱۱:۲۴:۴۵ ۱۴۰۳/۲/۲۸
یک تورم افسار گسیخته دیگری مانند حذف ارز ترجیحی در پیش داریم
ناشناس۳۴۹۱۱۴۳۱۰:۰۲:۳۳ ۱۴۰۳/۲/۲۷
ارز که باید آزاد و تک نرخی بشه. مسأله اینه که تورم باید کاهش پیدا کنه که نرخ ارز هم جهش نداشته باشه!
ناشناس۳۴۹۱۱۵۵۱۰:۱۹:۰۰ ۱۴۰۳/۲/۲۷
تا زمانی که تحریم هست اقتصاد فلج است چرا که دولت رسما 1000 دلار هم نمی تواند وارد کشور کند
ناشناس۳۴۹۱۷۸۱۰۹:۲۴:۲۴ ۱۴۰۳/۲/۲۸
اولا تحریم را به اندازه خودش ببینید و نه بیشتر دوم اینکه به راحتی هم پول وارد کشور می شود و هم خارج نمونه واضح آن مداخله سنگین بانک مرکزی در بازار آزاد ارز یا ارز نیمایی یا رانتی 28500 و هم در صادرات و واردات
ناشناس۳۴۹۲۲۳۶۱۷:۳۵:۴۱ ۱۴۰۳/۲/۲۸
ما تحریم را خیلی وقت است دورزدیم دلارها وسکه تو گاوصندوقهای بزرگان بدانجهت دلار بردن بالاواز محالات که اجازه پایین آمدن بدن دولت وفرزین خودشون از عوامل گرانی دلار وزدن جیب مردم وخالی کردن سفره های مردم هستند.
ناشناس۳۴۹۱۱۶۴۱۰:۲۵:۳۸ ۱۴۰۳/۲/۲۷
برای نجات کشور و انقلاب و اقتصاد قبل از هرگونه تصمیمی ابتدا باید قانون مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها صورت بگیرد
ناشناس۳۴۹۱۱۸۲۱۰:۵۸:۱۱ ۱۴۰۳/۲/۲۷
این به معنی جهش 50 درصدی کالاهای اساسی و غیر اساسی و تورم بیش از 50 درصدی در سال جاری هست به کجا میروی چنین شتابان فرزین هر روز وعده ثبات ارز و کاهش تورم میدهد اما در عمل ساز دیگری میزند سخنگوی دولت محترم نظری ندارد؟
ناشناس۳۴۹۱۸۱۲۰۹:۴۸:۰۰ ۱۴۰۳/۲/۲۸
خیر قربان
س۳۴۹۱۱۹۸۱۱:۰۷:۴۵ ۱۴۰۳/۲/۲۷
کاملا اشتباه هست ارز حاصل از صادرات حاصل کار دولت و مردم و سرمایه ملی کشور است و متعلق به بخش خصوصی نیست باید تحت نظارت و پیمان سپاری کامل و برای واردات ضرروری اختصاص یابد با شیوه توافقی دوباره کانالهای تلگرامی نرخ دهی را در دست می گیرند
ناشناس۳۴۹۱۲۱۸۱۱:۳۲:۳۰ ۱۴۰۳/۲/۲۷
برای آنکه اصلاحات اقتصادی اثر بخش شود اول زیر بنای اقتصاد را با انقلاب اقتصادی باید اصلاح کرد لازمه اینکار مصادره کردن اموال و دارای های مفسدین اقتصادی که ثروت های افسانه ای و نجومی برای خود رقم زده اند می باشد
ناشناس۳۴۹۱۲۲۴۱۱:۴۴:۰۷ ۱۴۰۳/۲/۲۷
ما مواد پتروشیمی رو از خود دولت با کیفیت پایین تر و با نرخ بالاتر از آرامکو عربستان خرید می‌کنیم ، قیمت دولتی الان با دلار ۶۵ تومنی برای ما تموم میشه ، بعد اون رو محصول کنیم تو بازارهای آزاد با قدرت رقابت کم بفروشیم به زور بدون سیستم بانکی پول رو بگیریم بعد با نرخ ۴۰ بفروشیم تو سامانه نیما. باید دستگاه چاپ دلار داشته باشیم
ناشناس۳۴۹۱۶۱۶۲۳:۰۶:۰۸ ۱۴۰۳/۲/۲۷
صادرات نکن،دعوت نامه که بهت ندادن،
ناشناس۳۴۹۱۹۵۹۱۲:۴۷:۴۹ ۱۴۰۳/۲/۲۸
وقتی دولت خودش صادرات رو سرکوب می کنه و تقاضای داخلی هم وجود نداره تولید تعطیل خواهد شد. قیمت دلار هم پرواز خواهد کرد.
ناشناس۳۴۹۱۲۲۵۱۱:۴۶:۳۴ ۱۴۰۳/۲/۲۷
قیمت ارز و قیمت سوخت و قیمت خودرو باید همراستای تورم سالانه پیش برود.اگر قیمت کالایی به صورت دستوری سرکوب شود تنها نتیجه آن ایجاد رانت و خروج سرمایه از کشور و فشردگی فنر تورم و در رفتگی شدید آن با یک شوک تورمی در سالهای آتی هست.الان میزان ضرری که از بابت ارائه سوخت تقریبا مفت و مجانی (لیتری 5 سنت) به سفره های مردم وارد می شود هزاران برابر بیشتر از میزان ضرری هست که از عرضه سوخت با قیمتی متعادل هست.چون عرضه بنزین با قیمت مجانی برای دولت بسیار هزینه بر هست و این باعث تشدید کسری بودجه می شود.کسری بودجه هم باعث چاپ پول بیشتر و تورمی بیشتر و فشار مالیاتی بیشتر به مردم می شود و گرانی ها را به طور اتوماتیک به مواد خوراکی و کرایه خانه ها و دیگر کالاهای مصرفی منتقل می کند و ما شاهد یک دور باطل در اقتصاد کشور خواهیم بود که در نهایت به ضرر طبقات فقیر و متوسط تمام می شود.واقعا کی می خواهیم به این دور باطل در اقتصاد کشور پایان دهیم؟کی می خواهیم قیمت سوخت و ارز و خودرو را در ایران متعادل کنیم؟کی می خواهیم به ریخت و پاش های مسرفانه در زمینه سوخت پایان دهیم؟
ناشناس۳۴۹۲۲۸۴۱۸:۱۷:۳۰ ۱۴۰۳/۲/۲۸
دستمزد کارگر و کارمند چي؟اون نبايد طبق تورم و مطابق با کالاهای ديگه بالا بره؟حقوق و دستمزد 10 ميليونی یا 150 دلاری به کجای قشر مستضعف ميرسه؟بازنشستگان محترم بعداز 30 سال کار کردن چند دلار حقوق ميگيرن؟
شبگرد بیدار۳۴۹۱۲۲۸۱۱:۴۸:۵۰ ۱۴۰۳/۲/۲۷
بازی دلار همچنان ادامه خواهد داشت.
ناشناس۳۴۹۱۲۴۲۱۲:۰۶:۰۳ ۱۴۰۳/۲/۲۷
نشد بدون استرس از آینده زندگی کنیم
ناشناس۳۴۹۱۲۶۲۱۲:۴۳:۳۸ ۱۴۰۳/۲/۲۷
مشخص است که نویسنده ساده تریرین اصول اقتصادی را نمی داند. اقتصاد دستوری راه به جایی نمی برد. هزار بار هم امتحان شده ولی ظاهرا اراده ای وجود دارد که متوجه نشود. عامل اصلی رانت های کلان کشور در حال حاضر اختلاف قیمت های ارز میباشد. قیمت‌های نهایی اکثر کالاها هم در نهایت با قیمت بالاتر از ارز آزاد بدست عموم می رسد. مدافعان اقتصاد دستوری به عمد یا غیر عمد درحال نابودی کشور در جهت منافع دشمنان ایران و رانتجویان هستند.
ناشناس۳۴۹۱۲۶۷۱۲:۵۰:۳۸ ۱۴۰۳/۲/۲۷
باید بخش خصوصی کاملا تعطیل شود . همه فعالیتها و داراییها به دولت انتقال یابد تا مشکلات اقتصادی حل شود
ناشناس۳۴۹۱۲۷۵۱۲:۵۷:۱۳ ۱۴۰۳/۲/۲۷
من دیروز یک کیلو مغز ران گوسفندی در سعادت آباد تهران خریدم نهصدو شصت هزارتومن. همین گوشت سال پیش دویست و شصت تومن. حالا یکی به من جواب بده چطور میشه همچی تو این مملکت ده برابر شده قیمتش بعد آقایون انتظار دارن دلار همون سی چهل تومن باشه؟ آخه بابا هرچیزی حساب و کتابی داره مگه میشه شما دستوری قیمت دلار رو پایین نگه دارید آخه
ناشناس۳۴۹۱۶۲۲۲۳:۱۰:۲۹ ۱۴۰۳/۲/۲۷
صادرات متوقف بشه قیمت گوشت برمیگرده به پارسال ،قیمت گوشت رو آزاد بودن صادرات گرون کرده،صادرات که منع شه قیمتا بشکنه دلار هم دلیلی برای صعود نداره
ناشناس۳۴۹۱۲۷۹۱۳:۰۱:۰۶ ۱۴۰۳/۲/۲۷
منتظر پیش بینی دلار ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومانی در سال باشید
ناشناس۳۴۹۱۲۸۵۱۳:۱۰:۰۸ ۱۴۰۳/۲/۲۷
چی شد ارز تک نرخی؟!
رمز ارز دیجیتال۳۴۹۱۳۱۷۱۳:۵۴:۱۶ ۱۴۰۳/۲/۲۷
با رمز ارز USDT-R هم میتونم پرداخت کنم اگر بخوان !؟؟! همش پنج میلیارد میشه به صورت رمز ارز USDT
ناشناس۳۴۹۱۳۲۸۱۴:۲۰:۳۷ ۱۴۰۳/۲/۲۷
اون عکسی که گذاشتید تزیینی است اون اون اندازه ریال سمت چپ دو دلار هم نمیدن چه برسه به اون همه صد دلاری
ناشناس۳۴۹۱۳۶۴۱۵:۳۹:۵۷ ۱۴۰۳/۲/۲۷
دولت آقای رئیسی عامل اصلی گرانی ها و تورم
ناشناس۳۴۹۱۳۸۵۱۶:۰۶:۰۰ ۱۴۰۳/۲/۲۷
ظاهراً این دولت چند ماه یکبار جراحی اقتصادی خواهد کرد
ناشناس۳۴۹۱۴۵۱۱۷:۵۳:۳۳ ۱۴۰۳/۲/۲۷
روحانی آمد طی هشت سال نرخ ارز را شش برابر کرد دولت رئیسی طی سه سال نرخ ارز را چهار برابر کرد اگر دولت سیزدهم رکورد روحانی را طی چهارسال اول رد کند به دور دوم راه نخواهد یافت و راه برای ورود سعید جلیلی باز خواهد شد
ناشناس۳۴۹۱۴۶۱۱۸:۱۴:۱۹ ۱۴۰۳/۲/۲۷
اسرائیل در خصوص طوفان الاقصی و وعده صادق قصد انتقام گیری سخت از ایران دارد منتها اسرائیل به لحاظ نظامی توانایی مقابله با ایران و گروه های نیابتی اش را ندارد اما در عوض ابزاری که اسرائیل در اختیار دارد بازار و تجار ایران هستند که دستمزد و مواد اولیه و انرژی با دلار سه هزار تومان میگیرند و کالا تولید میکنند و با صادرات باعث تورم‌کالا در داخل میشوند و تورمی را که خود صادراتشان ،مسبب آن است را بهانه کرده و به هیچ نرخی قصد فروش ارز حاصل صادرات را ندارند شما نرخ دلار را به میلیون تومان هم برسانید میگویند کم است چون قصد اینها کار نیست و اینها با جهش نرخ ارز قصد دارند قحطی و مرض در ایران شایع کنند و این کار یهود در طول تاریخ و در تمامی جوامع است
ناشناس۳۴۹۱۴۸۸۱۹:۲۷:۵۳ ۱۴۰۳/۲/۲۷
شده ایم موش آزمایشگاهی!!
ناشناس۳۴۹۱۵۳۰۲۰:۵۹:۰۱ ۱۴۰۳/۲/۲۷
اگر نگاه جزیره ای نکند که یکی انجام دهد و یکی انجام ندهد که الان وجود دارد در کنار مالیات ستانی و بانک ها که دارد دنبال می کند برای تغییر ساختار آنها اقتصاد نو ظهور خواهید شد با رشد اقتصادی بالا بدون نفت و رفاه بالاتر
ناشناس۳۴۹۱۷۱۲۰۳:۲۸:۴۶ ۱۴۰۳/۲/۲۸
میگفتن 4200 خوب نیستش نتیجه همون کار رو دارن میکنن ولی با دلار 34 هزار فقط 4200 رو کردن 34
علی۳۴۹۱۷۷۶۰۹:۱۱:۳۰ ۱۴۰۳/۲/۲۸
اقتصاد ما در ابتدای راه لیبرالیستی است اگر امروز حریف قانونمند کردن تجار کشور نمی شود در اینده هرگز حریف آنان نخواهد شد اگر تورم کنترل نشود دیگر دلار در مرز 60 هزار تومان متوقف نخواهد شد چون این دارندگان ارز کلان هستند که نرخ آن را تعیین میکنند همانطوری که دولت حریف فولاد و خودرو سازان و پتروشیمی ها نشد ضمن اینکه دولت بعداز تلاش سه ساله توانست تا حدودی نرخ تورم را کنترل کند امسال ترمز آن خواهد برید و بازهم مردم شاهد تورم افسار گسیخته خواهند بود اما یک نکته که دولت باید به آن توجه کند دولت سال بعد انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو دارد هرگونه فشار اقتصادی و تورمی برجامعه هم در میزان مشارکت و هم در سبد رای دولت فعلی تاثیر منفی خواهد گذاشت لذا دولت نباید در دام عده ای سودجو با پشت پرده اهداف سیاسی بیافتد
ناشناس۳۴۹۱۸۸۴۱۱:۱۲:۲۸ ۱۴۰۳/۲/۲۸
همینکه دلار سهمیه ای قطع کردند کاربسیار بسیار بزرگی انجام داده اند
ناشناس۳۴۹۱۹۶۵۱۲:۵۲:۴۲ ۱۴۰۳/۲/۲۸
دولت رئیسی قادر به هیچ کار درستی نیست.
ناشناس۳۴۹۲۲۸۱۱۸:۱۳:۵۴ ۱۴۰۳/۲/۲۸
همون طرح تثبیت قیمت‌ها که آقایون در مجلس پنجم و برعلیه سیاست های دولت خاتمی تصویب کردن و ابر بحران‌های قیمت‌های آب و برق گاز و بنزین و ....بر مردم تحمیل کردن باعث عبرت آقایون نشده؟ باز تحلیل های این چنینی میدن
ناشناس۳۴۹۳۲۴۷۱۶:۱۰:۲۱ ۱۴۰۳/۲/۲۹
در شرایط تحریم و کمبود منابع ارزی تنها راه نجات اقتصاد کشور اجرای پیمان سپاری ارزی صد در صدی است و گرنه اگر یک عده صادرکننده ارز را بیاورند یک عده نیاورند که مدیریت نشد ارز یک کالای عمومی هست و با نهادهای تولید و کارگر ارزان داخلی به دست آمده است و ارز صادرات باید زیر بلیط بانک مرکزی باشد و از طرفی چند ماه دیگر احتمال انتخاب ترامپ و بیشتر شدن انتظارات تورمی وجود دارد پس بانک مرکزی اشتباه نکند و ارز توافقی رسمیت دادن به نرخ بازار ارز آزاد توسط دولت هست و سیگنال بدی به بازار ارز آزاد خواهد داد و باعث افزایش قیمت ارز خواهد شد از طرفی این ده میلیارد دلار ارز صادرکنندگان خرد اگر از دست دولت خارج شود دست بانک مرکزی خالی خواهد شد و تاثیر گذاری بانک مرکزی بر بازار ارز کاهش خواهد یافت
ناشناس۳۴۹۳۷۴۴۰۷:۳۸:۴۲ ۱۴۰۳/۲/۳۰
همه چیز باید با هم درست شه حقوق کارگر و کارمند با تورم و قیمت دلار پرداخت بشه مفسدان و رانت خواران باید اموال را به دولت برگردانند با جهان باید تامل داشت تحریمها را باید لغو کرد راه سرمایه گذاری امن در کشور را باید ایجاد کرد وگرنه دست به هر جای سیستم بزنی همه چیز به هم میریزد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اعلام نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳+ آشنایی با نامزدها و وعده ها

  2. احراز صلاحیت ها ؛ ۵ به ۱ به نفع اصلاح طلبان !

  3. سنت‌شکنی در این انتخابات ضروری است

  4. عصر تحریم نفت ایران به سر آمده است؟

  5. نظر فضائلی درباره مدعیان راه شهید رئیسی/ چرا به ماجرای صدیقی و باغ ازگل رسیدگی نمی‌شود؟/ تکذیب احتمال ائتلاف قالیباف با لاریجانی

  6. اصلاح‌طلبان و «لاریجانی» سر یک میز نمی‌نشینند

  7. رئیس جمهور «تهرانی»ها !

  8. یک، دو، سه، چهار؛ مشکلات اقتصادی حل شد!

  9. احمدی‌نژاد چرا دست زن نامحرم را می‌گیرد؟ + فیلم

  10. بدهکاران به ایران، طلبکار شده اند!

  11. چهره‌های شاخصی که تأیید صلاحیت نشدند/ بیانیه وزیر ارشاد بعد از عدم احراز صلاحیت

  12. هشدار اژه‌ای به نامزدهای انتخابات/ پرسش‌های روزنامه اصولگرا از شورای نگهبان

  13. دادستانی علیه "پاکدل؛ بازیگر هتاک" اعلام جرم کرد

  14. یک خطای انتخاباتی بزرگ

  15. باقری: باید تضمین‌های لازم برای بازگشت آبرومندانه مهاجران افغان از سوی حکومت سرپرست مهیا گردد

  16. علی لاریجانی شماره تماس منتشر کرد/با این شماره در اکثر پیام‌رسان‌ها، در دسترس شما هستم

  17. بنزین «پزشکیان» لیتری چند؟

  18. پزشکیان: قرار نیست برنامه جدید بنویسیم و سیاست جدیدی اجرا کنیم

  19. وقتی «عبدالحمید» خود را سخنگوی مردم فرض می‌کند!

  20. واکنش باقری به قطعنامه پیشنهادی اروپا علیه ایران/ جهانگیری نامزد نهایی اصلاح‌طلبان؟

  21. وعده های بزرگ و نیازهای کوچک مردم !

  22. زاکانی: رای می‌آورم

  23. حسین شریعتمداری: آب به کدام آسیاب می‌ریزید؟!

  24. بیانیه قالیباف: دولت ما دولت خدمت و پیشرفت خواهد بود

  25. بیانیه لاریجانی در مورد رد صلاحیت

آخرین عناوین