نظرات برگزیده مخاطبان الف: پرداخت یارانه به مردم منجر به تورم بیشتر نشود/ ایران‌خودرو و سایپا را به خودروسازان بزرگ بین‌المللی بفروشند/ دولت رئیسی از بیان مشکلات دولت روحانی خودداری کند

گروه سیاسی الف،   4010221084 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبان «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

نظرات برگزیده مخاطبان الف: پرداخت یارانه به مردم منجر به تورم بیشتر نشود/ ایران‌خودرو و سایپا را به خودروسازان بزرگ بین‌المللی بفروشند/ دولت رئیسی از بیان مشکلات دولت روحانی خودداری کند

مطلبی با عنوان « رییس جمهوری که فرصت آزمون و خطا ندارد!» با نظرات متعدد کاربران الف همراه شد که تعدادی از آنها را می خوانید:

*آقای رییس جمهور اگه من دارم دوجا کار میکنم برای اینه که بتونم قسطامو بدم.. که شرمنده این و اون نشم... منی که از همه تو این شرایط مستحق ترمو یارانمو قطع کردی. واقعا چرا من نباید جز 72 میلیونی باشم که یارانه بگیره.. انصافت کجاست آخه

*نتیجه مشخص است بی ارزش شدن پول ملی تورم گرانی کاهش قدرت خرید مردم گسترش فقر تامین کسری بودجه دولت از جیب مردم فقیر گسترش نارضایتی ....مشکل اصلی اینست که سیاستهای کلی داخلی وحارجی کشور در جهت خدمت به اقتصاد مردم نیست

*افرادی که یارانه نمی خواهند آن را در اختیار افراد نیازمند قرار دهند. اگر از نظر شما این مبلغ کم است کار خیلی ها را می تواند راه اندازد.

*تزریق پول بدون کار کردن خود عامل گرانی است دولت به جای افزایش یارانه باید جلوی تورم را بگیرد و سپس حقوق های اندک کارگران و کارمندان و بازنشستگان را ترمیم کند.

*روحانی هم در سال 92 میگفت دیگه فرصت ازمون و خطا نداریم !!! اما با بی تدبیری انچنان بلایی بر سر اقتصاد کشور و معیشت مردم اورد که مغول نیاوردند.

*یارانه ای که امروز تحت عناوین مختلف به مردم می خواهند بدهند، 4 ماه دیگر نصف و یک سال دیگر 0.1 ارزش خودش را حفظ خواهد کرد.

*من نگران مشاورانی هستم که در کنار رئیس جمهور به ایشان مشاوره میدهند همونهایی که برای رای آوردن او را قانع کردن با امیر تتلو عکس یادگاری بگیرد امیدوارم رئیس جمهور هوشیارانه جوانب کار را مورد ملاحظه قرار دهد و این جراحی بر اقتصاد بیماری که همین الانش رو به احتضار است و توان ترمیم و بازیابی خودش را ندارد منجر به مرگ اقتصاد نشود

*چرا مردم باید از اجرای این طرح استقبال کنند؟ آیا خاطره خوشی از نتایج طرح های قبلی این چنینی دارند؟

*قبل از انجام هر کاری در سطح ملی، باید افکار مردم را قانع کرد. آیا مردم در ماجرای حذف ارز ترجیحی قانع شده اند؟!

*این ره که تو می روی به ترکستان است! با یارانه نمی توان اقتصاد کشور را بسامان کرد داستان یارانه و گرانی و به تبع آن افت ارزش یارانه همچنان ادامه دار خواهد بود!

*حاضر نیستند از بودجه دستگاههای عریض و طویل و بی خاصیت ذره ای کم کنند تا بلکه از خلق نقدینگی کمی کاسته شود، فقط همان ارز ترجیحی را به عنوان مشکل اصلی مطرح میکنند!!!!

*ارز ترجیحی به رانت خواران و خودی ها داده می شد با حذف این رانت یارانه به عامه مردم پرداخت می شود.

*مسئولان یا دوستانی که می گویند چرا وضع نان و مواد خوراکی و اقتصاد و معیشت و سیاست خارجی و.. کشور به اینجا رسیده یا مانند همه سالهای گذشته نمی دانند یا خود را به ان راه می زنند. اگر می خواهید محصول خوب درو کنید باید بذر خوب کاشته باشید و از ان مراقبت کرده باشید. اگر می خواستید کار و تلاش و دانش واقعی و شایسته سالاری علمی در کشور برقرار بوده باشد باید سیستم دانشگاه عالی را سهمیه بندی نمی کردید. چند ده سال گذشته و مشخصا از زمان دهه شصت با برقرار کردن سیستم سهمیه ای که چیزی جز برتری ظاهر سالاری و خودی سالاری و داماد سالاری و رابطه سالاری و.... بر شایسته سالاری علمی نبود بدنه کارشناسی کشور را در همه زمینه پر کردیم از افراد کم سوادی که فقط مدارک فله ای دارند و دیگر هیچ. هر چه جلو امدیم از غلظت کارشناس واقعی و علم محور و دلسوز در بدنه تصمیم گیری و مدیریت کشور کم شد و به غلظت کارشناسان سهمیه ای و فله ای و ظاهر سالار افزوده گشت. اوج کار از 1384 اغاز شد و حتی دولت روحانی هم بمراتب ظاهر سالارتر از دولتهای قبلی بود ! توقع بهتر از این وضعیت را داریم؟ غیر ممکن است که با بی عدالتی محض جای نخبگان و بچه های درسخوان را برای دهها سال در دانشگاهها با این افراد درس نخوان ولی ظاهر سالار و فرصت طلب داد که حالا بدنه اصلی کارشناسی و مسئولیت و مدیریت کشور شدند و انتظار بهبود داشت. محال هست. متاسفانه حتی همان مسئولین که این سیستم و دیوار کج را بنیاد گذاشتند و حالا نتایج این کاردسازی! در دهه شصت یا دوران طلایی را در حصر و حاشیه نشینی می بینند و مانند پوتین حاضر به قبول اشتباه خود نیستند چه برسد ان کادرها! بخواهند مسیر را تغییر دهند!

***

مخاطبین الف درباره مطلبی با عنوان «چطور از سیتروئن به پراید رسیدیم؟!» نظرات متعددی ارسال کردند که تعدادی از آنها را می‌خوانید:

*حکایت خودروی ملی مشت نمونه خروار از وضعیت صنعت ایران است!

*از نظر من اراده ای برای حل مشکل مردم در زمینه خودرو وجود ندارد حالا سایر زمینه ها جای خود.

*صاحبان تابوت سازهای ایران خودرو و سایپا هیچ وقت اجازه نمیدن ماشین خوب وارزان وارد ایران بشه اگر هم قرار باشه واردات خودرو ازاد بشه ماشینهایی میارن تا خودشون سوار بشن و مردم عادی توان خریدشو نداشته باشن

*پراید محصولی از کیا هست. سیتروئن رنو و پژو سه اشغال ساز بسیار بد اروپایی هستند که هر سه با روش های تبلیغاتی محصولات نامرغوب خودشون را به کشورهای دیگر صادر می کنند.

*چاره کار فقط فروش این دو شرکت به خودروسازان معتبر خارجیه.

*راههای رسیدن به برندتولید خودرو از اول غلط بوده وگر نه ازمثلا سیتروئن فرانسه که آنچنان فکری که ما بالای آن می کنیم نیست ونسبت به خودروهاوشرکتهای معتبر دیگر درجه چندم حساب می شود.حالا بگذریم به همان سیتروئن هم رسیدیم اما به تولید سیتروئن ۲سیلندری به نام (ژیان) اما همین تولید پراید را اگر با برنامه ودر اندازه های مختلف می توانستیم ادامه بدهیم کاملا با شرایط آب وهوایی ایران سازگار بود وازطرفی شرکت مادر پراید(کیاموتورزامریکا) شرکتی است که هرسه کارخانه فرانسوی سیتروئن،رنو ،وپژو را درجیب خود می گذارد.

*تعارف رو کنار بگذاریم و به این حقیقت پی ببریم که همین کره و سنگاپور و ترکیه که نام بردید مستقیم از تجربه کمپانی های بزرگ امریکایی استفاده کرده اند . تاکیدم روی امریکاست چون جدا و حقیقتا در سطح دیگه ای در حال کار و تولید تکنولوژی هستند .

*اولا باید یک برنامه ی جامع در خصوص تحول صنعت خوردو با همکاری نخبگان دانشگاهی و صاحبنظران جناحی و مدیران و مشاوران خارجی تدوین شود دوما توسط جناح های مختلف به تصویب برسد تا در صورت شکست هزینه ی آن به دوش یک جناح نیفتد سوما در سطح بالای حاکمیت (جلسه ی سران قوا) مورد مطالبه قرار گیرد

*انحصار خودرو را بشکنیم و حتما در بلند مدت به نفع کشور است در یک مقاله، خسارت آلودگی هوا 30 میلیارد دلار برای ایران بود. اگر خودروسازان تعطیل شوند، هزینه های زیادی در نظام سلامت و بنزین و بیمه صرفه جویی خواهد شد که با آنها حقوق کارگران پراداخت میشود ان شاء الله خودروسازان جدید به میدان آمده و کارگران هم پس از مدتی دوباره مشغول به کار میشوند

*متاسفانه همین شعار خوروی ملی به سایر صنایع هم رسوخ کرده و همین الان که داریم حرف می‌زنیم خیلی از صنایع بی کیفیت داخلی در نبود رقیب خارجی مشغول تولیدات محصول بی کیفیت هستند و دیگر هیچ نیازی هم به ارتقا فناوری ندارند چون خریدار چاره ای جز خرید محصولشان را ندارد.

*وقتی سیتروئن سهم سایپا کاشان رو خرید به اولین چیزی که گیر داد تعداد زیاد نیروهای این شرکت بود.سمتهای من درآوردی که درست شده بود تا نفراتی که به واسطه فلان وزیر و نماینده و مدیر اومده بودن پولهای یامفت بگیرن در حالی که عما هیچ کارایی نداشتن.بعدش دست روی اضافه کاری های بدون ضابطه گذاشت.از نظر اونها کار باید در یک شیفت کاری به درستی تمام میشد و اضافه کاری یعنی اینکه یا کار توی هشت ساعت درست انجام نشده یا اینکه نفر کارایی مورد نظر رو نداره‌.این چیزی بود که من به عنوان یکی از پرسنل این شرکت از نزدیک باهاش مواجه شدم.

*ایران و کره جنوبی در یک زمان خورو سازی رو شروع کردند و در سالهای ابتدایی ایران از کره جنوبی پیش بود. اما وقوع انقلاب و خروج کشورهای اروپایی و امریکا از ایران باعث شد خودرو سازی ایران ۴۰ سال از دنیا عقب بیفتد و کره جنوبی بازار خودرو دنیا رو در اختیار بگیرد. جایگاهی که می توانستیم ما در اختیار داشته باشیم. حقیقت این است که بدون حمایت کشورهای غربی امکان پیشرفت صنعت کشور وجود ندارد. همین کره جنوبی هم دفاتر طراحی و مهندسیش در آمریکا قرار دارد

*یکم زود نیست فهمیدین این شرکتها زیان ده و زیان زننده اند؟ جالبه بازم راه حل از نوع هیچی به هیچیه!!! یکی نیست بگه مملکتی که متخصصین علوم و مهندسیش بیکارن صنایع حدواسطش کجا تکمیل بوده که محصولات نهاییش مستقیم وصل بشن به مواد خام. بعد میخواهین خودرو سازی، هواپیماسازی و... تولید داخلی ! بشه بزنین تو دهن واردات!!! فعلا خط مالی ایران خودرو و سایپا را بگیرین ببینین پولاشون کجا میره که سالهاست زیانده اند! اما سرپا بوده افزایش سرمایه داده! و سهامشان سالهاست در بازار سرمایه افزایشی است!!!.

*به اینجا رسیدیم چون معیار انتخاب مدیر بجای تخصص شد تعهد و اینطوری افراد لایق کنار گذاشته شدند و افراد بی تخصص با چهره متعهد جایگزین‌شدن شدند

***

مطلبی با عنوان «دوران نجات از آوار روحانی» از مطالب پربحث این هفته الف بود. تعدادی از نظرات مخاطبین درباره این مطلب را می‌خوانید:

*همه سر کاریم با این دولت و آن دولت

*فعلا که آوار ماکارونی با قیمت سه برابر بر سرمان سرازیر شده

*اگر چندین سال هم بگذرد بی کفایتی دولت کنونی بهانه روحانی را خواهد داشت .کی بود کی بود من نبودم

*من طرفدار آقای روحانی نیستم ولی برای حفظ انصاف یادتان باشد در سال آخر دولت آقای روحانی قیمت نفت بخاطر کرونا به صفر رسید و تقریبا صادراتش متوقف شد و الان نفت بشکه ای بالای صد دلار است و بقول آقایان کلی هم صادر میشود

*به یاد دارم در شروع دولت روحانی اگر اشتباه نکنم رهبری از دولت جدید خواستند به جای بیان مشکلات دولت قبلی ( احمدی نژاد) بر کار تمرکز کنند. لذا همین رویه را دولت رییسی پیش بگیرد به جای پرداختن به اینکه چه تحویل گرفته.

*اگر تورم نتیجه تحریم است که ماحصل دولت روحانی نیست و اگر نتیجه عملکرد بد اقتصادی است که رییسی می تواند آن را حل کند به شرط مدیریت درست. اما الان برخی کالا ها که توی همین مدت دو برابر شده. مردم صبور هستند اما نتایج باید قابل مشاهده باشد.

*یعنی احمدی نژاد مملکت رو گل و بلبل تحویل آقای روحانی داده بودن؟

*درسته حافظه تاریخی ملت ضعیفه ولی ۴ سال اول دولت روحانی را نمیشه فراموش کرد . منتظر میمونیم و میبینیم دولتی که معتقد بود ۸۰ درشد مشکلات مربوط به بی کفایتی هست نه تحریم با نفت ۱۰۰ دلاری چه گلی بر سر مردم میزند

*(پاسخ به کامنت بالا)چهار سال اول به ضرب رکود در بازار توانسته بود قیمت ها را تاحدی نگه دارد ولی وقتی خرش از پل گذشت و دوباره توانست رای بیاورد، دیدید چه بر سر ارز و قیمت ها آمد. بررسی عملکرد روحانی را در مجموع هشت سال بررسی می کنند نه در فقط در چهار سال اول. هرچند که چهار سال اولش هم ضعیف بود. شما برای بررسی عملکرد روحانی باید سال 92 که دولت را در دست گرفت با سال 1400 مقایسه کنید که چه بر سر اقتصاد کشور آورد.