نظرات برگزیده مخاطبین الف: به جای حذف ارز ۴۲۰۰، جلوی فساد در آن را بگیرید/ آمریکا باید به کشوری نرمال تبدیل شود/ ایران نباید در وین با کره جنوبی مذاکره می‌کرد

گروه سیاسی الف،   4001021077 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبین «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

نظرات برگزیده مخاطبین الف: به جای حذف ارز ۴۲۰۰، جلوی فساد در آن را بگیرید/ آمریکا باید به کشوری نرمال تبدیل شود/ ایران نباید در وین با کره جنوبی مذاکره می‌کرد

گزارشی با عنوان «ارز ۴۲۰۰ تومانی؛‌ بودنش یک دردسر، نبودنش هزار و یک دردسر !» با نظرات متعدد کاربران الف همراه شد که تعدادی از آنها را می خوانید:

*ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط دردسر دارد. فقط موجب فساد شده. جلوی گرانی‌ها را هم نگرفته. کجای دنیا با فساد می‌شود برای مردم رفاه و آسایش فراهم کرد. اقتصاد یک علمه. هر چیزی یک قیمتی دارد. قیمت‌گذاری دستوری هر چیزی اشتباه هست و تبعات خطرناکی داره. مثلاً همین ارز ۴۲۰۰ تومانی، اگر یک روزی دلار به شدت گران شود و در عین حال ارز ۴۲۰۰ تومانی هم پرداخت بشه و شکاف قیمتی افزایش چشمگیری پیدا کنه، کلّی رانت و فساد به وجود می‌آید. دیگه هیچ کسی نمی‌تواند جلویش را بگیرد. پس بهتره ارز ۴۲۰۰ تومانی هر چه زودتر حذف بشه. از اول تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی اشتباه بود.

*حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث افزایش قیمت دویست درصدی مرغ و تخم مرغ و گوشت و روغن نباتی و لبنیات خواهد شد و سفره مردم فقیر خیلی کوچکتر خواهد شد شاید هم سفره مردم فقیر نابود شد و این یارانه نقدی ۱۰۰ هزار تومانی هم جوابگوی تورم سنگین این کار نخواهد بود آقای رئیسی موقع انتخابات شعار مهار گرانی ها را داده بود پس این شعار و وعده چه شد

*راه سومی هم هست عرضه داشته باشند جلوی رانت را می گیرند ارز 4200 تومانی می تواند جلوی تورم رابگیرد حذف صورت مساله یعنی حذف ارز 4200 تومانی یعنی طوفان قیمتها حکایت از چاله درامدن وبه چاله سیاه افتادن است.

*هم اکنون نیز مردم در فقر وفشار اقتصادی سنگین زندگی میکنند وتوان خرید دارو ومایحتاج ضروری را با همین ارز۴۲۰۰ ندارند در صورت حذف ویا گران کردن تدریجی نرخ ارز تبعات غیر قابل پیش بینی رخ خواهد داداگر رانت وفساد در اثر تخصیص ارز ۴۲۰۰ وجود دارد با نظارت موثر ان را از بین ببرید نه اینکه با این دست اویز بحران درست کنید

*در این چند ماه که فقط صحبت از حذف ارز ۴۲۰۰ بوده قیمت ها ترمز بریده و افسار گسیخته شده است حال اگر اینکار صورت هم نگیرد هم چوب را ملت خورده اند و هم پیاز را

*«یارانه» کلید رمز و تنها کارتی است که آقایان در جیب دارند. از اقتصاد تنها همین را بلد هستند: دادن صدقه به مردم!

*ما در ایران عادت داریم برای مسائل پیچیده راه‌حل‌های ساده و دم‌دستی ارائه می‌کنیم. مسئله به این سادگی‌ها نیست. ارز ۴۲۰۰ تومانی علاوه‌بر اینکه موجب عدم‌تعادل در اقتصاد ایران شده، باعث فساد گسترده هم شده. مفسدین هزار راه برای دور زدن قوانین دارند و همین الآن که داریم حرف می‌زنیم، فساد و دزدی ادامه داره. در همین چند سال اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی، میلیاردها دلار دزدی شد. باید ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود. حتی دولت هم دیگه برای پرداختش به بن‌بست خورده.

*الان دقیقا مشکل این است که ارز ترجیحی را عده ای میگیرند و از آن سوء استفاده میکنند. این وسط هم عوامل ارز دهنده (بانک مرکزی) و هم ارز گیرنده (تجار و ...) کاملا مشخص اند. ساده ترین راه حل مدیریت این پروسه و نظارت بر این دو دسته است. آیا واقعا کار سختی است؟

*هم دولت و هم مجلس از تبعات سنگین حذف ارز 4200 آگاه هستند. برای همین هم هست که مسئولیت این کار را به یکدیگر پاس می دهند!

*حقوق و مزایای دریافتی روسای ۳ قوه و نمایندگان مجلس و اعضای هیئت دولت همطراز مردم مظلوم شود و آنوقت نسبت به حذف ارز ۴۲۰۰ تومنی اقدام نمایند .

*در مورد ارز ۴۲۰۰ کاری نکنید که ملت هم چوب را بخورد و هم پیاز را!

***

مخاطبین الف درباره یادداشتی با عنوان «ما و ذات آمریکا» نظرات متعددی ارسال کردند که تعدادی از آنها را می‌خوانید:

*در بدذاتی استعمارگران غربی شکی وجود ندارد نکته منتقدان دلسوز داخلی روشهای مقابله ما با بدذاتی غربیهاست مثلا بجای تنش مستمر با امریکا میتوان پروژه نفوذ در امریکا و تقویت منتقدانی چون سندرز، ایلهان عمر و جلب افکار عمومی امریکا را از طریق رسانه های کاملا آزاد آن در دستور کار قرار داد. ما بجای اینکه مدام خود را در معرض شاخ گاوی چون امریکا قرار دهیم و شکم ملت ایران را سپر بلای خود کنیم میتوانیم اقدامات بسیار بهتر، سنجیده تر و موثرتری در پیش گیریم. از طرف دیگر کف خواسته ملت این است که اگر قرار به استکبارستیزی است آنها که بیشتر شعار میدهند باید بیشتر سختیها را بپذیرند نه اینکه آنها امنیت شغلی با حقوق مناسب و خانه سازمانی و بیمه تکمیلی و ویلای شمال و تسهیلات رنگارنگ داشته باشند و ملت هزینه استعمارستیزی حضرات را با پوست و خونشان پرداخت کند.

*کارنامه امریکا در مورد ایران سیاه است از کودتای دولت قانونی مصدق بگیر تا کاپیتولاسیون و تحقیر ملت ایران و چپاول نفت ایران در دوران طاغوت تا حمایت از صدام در جنگ تحمیلی تا ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران با 280 نفر مسافر تا تحریم های ظالمانه تا ترور سردار سلیمانی و غیره.

*از دید شما عزیزان امریکا یک شخص خاصی هست و دولت و و مجلس رای در آن وجود ندارد ، فارغ از بحث ماهیت امریکا این دیدگاه در داخل هم وجود دارد ، هرکسی دوستدار رهبری و ایران باشد اما انتقادی سازنده از حاکمیت داشته باشد تبدیل به لیبرال و اصلاح طلب و .... می شود حتی در جبهه اصلاح چی ها هم چنین فرهنگی قالب شده و هرکس طرفدار منطقی حاکمیت باشد برچسب ساندیس و غیره میخورد ، دلیل بسیار واضح عدم اعتدال و فرهنگ برچسب زنی که خودمان آن را برپا کردیم و بجای صحبت فقط یکدیگر را متهم میکنیم، بنظر حقیر سیاست این نیست ، سیاست علم صحبت و تعامل است .شما انسان های خوبی هستید ولی سایستمدارن خوبی نیستید.

*اگر به قول نویسنده علت غرب ستیزی ها این هست که ذات غرب در نفی معنویت می باشد پس لابد علت شرق دوستی ها هم ذات خداجو و معنویت طلب برادران حزب کمونیست چین هست.

*منظور ما از آمریکا سیاست کلی نظام حاکم بر آمریکا هست که هیچ سیاستمداری هم نمی‌تونه اونو تغییر بده، یا حداقل توی تاریخ چند صدساله آمریکا کسی نتونسته تغییری توی این سیاست ایجاد کنه!!! بله، هر وقت سیاست کلی آمریکا تغییر کرد رفتار ما هم با آمریکا تغییر می‌کنه!!!

*یه نکته‌ای که بعضی‌ها دوست دارن به زور توی ذهن ما القا کنن اینه که آمریکا یه کشور نرمال و معمولی هست و ما هی بی دلیل با آمریکا دشمنی می‌کنیم اما اگه تاریخ رو درست بخونیم متوجه می‌شیم که همیشه رفتار ما عکس‌العمل رفتار آمریکاییها بوده مثلا تسخیر سفارت آمریکا نتیجه کودتای ۲۸ مرداد و کشتار دانشجویان در ۱۶ آذر و پناه دادن به شاه و .... بوده همونطور که حمله ما به پایگاه عین‌الاسد نتیجه ترور سردار بود. در اصل این آمریکاست که نرمال نیست ولی دوست داره که مطلب وارونه جلوه کنه!!

***

گفتگوی یک کارشناس درباره حضور کره جنوبی در حاشیه مذاکرات وین، از مطالب پربحث این هفته الف بود. تعدادی از نظرات مخاطبین الف درباره این مطلب را می‌خوانید

*هدف از رفتن عربستان به وين چيست؟ قطعا هدف تحقير ايران است كه امثال عربستان در اين مذاكرات نقش داشته باشند

*از اقتدار و درایت و هوشمندی تیم هسته‌ای قدردانی میکنیم امیدواریم همیشه همینطور قوی و بصیر باشند. حقیقتاً کره ، عربستان و رژیم اشغالگر و جعلی صهیونیستی در حد و اندازه‌ی ورود به موضوع هسته‌ای ایران نیستند. کره و عربستان بهتر است در کار بزرگترها فضولی نکنند و فکری برای استیصال و دریوزگی خود کنند. زامبی‌های صهیونیست هم اگر توانی دارند معطوف تاخیر در نابودی قطعی خود کنند

*اینا میخوان با این وقت تمام شد و وقت کم است و این شرطی کردنها توی کشور شورش راه بندازن و از اب گل الود ماهی بگیرن دولت باید امادگی هر حرکتی رو باید داشته باشه و غافل نشه از بیرون و درون این کلمه وقت تمام میشه بوی فتنه میده

*از بلائی که این ها با کمک آمریکا بر سر مردم کره شمالی آوردن مشخصه این ها چه موجوداتی هستند تازه همه دنیا میدونن مردم کره جنوبی و شمالی با هم خواهر و برادر هستند و این استکبار جهانی بود که از هم جدا شون کرد

*نباید تیم هسته‌ای با کشورهای ثالث در این خصوص دیدار داشته ویا پاسخ سوالات آنها را بدهند

*از نظر من کره اومده بود نحوه پرداخت بدهی رو هماهنگ کنه و کار تموم شده

*آب که سربالا بره قورباغه هم ابوعطا میخونه دارن سوء استفاده میکنن جلوی اینا نباید کوتاه اومد ۴ تا تشر بزنی مثل موش میشینن سر جاشون

*ولی الان اسراییل داره سنگ اندازی میکنه و کره هم با پشت گرمی به امریکا برای پرداخت بدهی بازی در میاره عربستان هم به عنوان یک رقیب منطقهای همیشه به دنبال تضعیف ایران در همه موارد بوده و هست

*خوب یعنی بازارهای مالی متاثر از تحریم ها نیستند؟

*در خصوص انتشار اخبار مثبت که این به اصطلاح کارشناس در باره آن گفته ، اخبار مثبت از وین را از طرف دیپلمات های ایران می شنویم و اتفاقا غربی ها همه از پیشرفت اندک و یا حتی بدون نتیجه و تهدید به تمام شدن فرصت و شکست برجام می گویند.

*دقیقا هدف دشمن همینه،میخوان ببینن با وعده دروغ حل اختلافات چقدر بازار ارز ایران بالا و پایین میشه

*بااینکه آمریکا همیشه موجب رنج ملتها بخصوص کره وژاپن بوده معلوم نیست دولتهای این کشورها چرا انقدردرمقابل آمریکا ذلیل ومنفعل هستند .

*20 سال است دنبال رفع تحریم بودین و بعد از توافقات ننگین تحریم مجدد و الان بیشترین تحریم های جهان با 1700 عدد بعدا با توافق ننگین مجدد چه عددی می خواهید فتح کنید؟

*کره ای ها خیلی فرصت طلب و به اصطلاح ضعیف کش هستند. اگه ایران کوتاه بیاد طلب کار هم میشند.