حمایت چند نماینده مجلس از عنابستانی/ واکنش نمکی به جنجال واکسن روسی/ درخواست‌ها از رئیسی برای نامزدی زیاد شده است/ نگرانی محسن هاشمی درباره عدالت اجتماعی

گروه سیاسی الف،   3991112088 ۴۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

حمایت چند نماینده مجلس از عنابستانی/ واکنش نمکی به جنجال واکسن روسی/ درخواست‌ها از رئیسی برای نامزدی زیاد شده است/ نگرانی محسن هاشمی درباره عدالت اجتماعی

آخرین آمار کرونا در ایران

دکتر سیما سادات لاری امروز ‌‌‌یک‌‌شنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۲۶۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۶۹ نفر از آنها بستری شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۴۱۷ هزار و ۹۹۹ نفر رسید.

او افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۷ هزار و ۹۵۹ نفر رسید.

دکتر لاری اظهار داشت: خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۲۱۰ هزار و ۵۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. 

واکنش نمکی به جنجال واکسن روسی

پس از اینکه مسئولین وزارت بهداشت اعلام کردند درصدد خرید واکسن کرونا از روسی هستند، شائبه ها و جنجال هایی بر این واکسن ایجاد شده است. 

سعید نمکی وزیر بهداشت گفت: ما واکسنی وارد کشور می‌کنیم که فاز ۳ مطالعات بالینی اش بیرون از این سرزمین صورت گرفته باشد و گواهی مصرف اضطراری داشته باشد. همچنین ما واکسنی را وارد این کشور خواهیم کرد که حداقل در ۵ یا ۶ کشور دنیا هم خریده و مصرف شود. ما ۵ منبع شناسایی و ثبت کردیم. تاکنون از برندی اسم نبرده بودم اما امروز می‌گویم تا مردم حرف درست و علمی را در رابطه با واکسن از وزیر بهداشت بشنوند؛ پرونده منبع اروپایی آسترازنیکا، دو کمپانی در هند، یک کمپانی در چین و یکی در روسیه در حال ثبت هستند.

وی افزود: یکی از این منابع که برخی روی آن بلوا به راه انداختند این مجموعه روسی است، این واکسن روسی در کشورهای روسیه، آرژانتین، مجارستان، صربستان، مکزیک، امارات متحده عربی، پاکستان، بلاروس، بولیوی، الجزایر و... است. این چه خباثتی است که برای میزگرد کشوری که خودش در باتلاق کرونا مانده است، خوراک تهیه کنیم؟ این چه وطن پرستی و اندیشه‌ای است؟ روزی که مرگ و میر ما به حدود ۵۰۰ نفر می‌رسید بلوا میکردند برایمان در شبکه‌های خارجی اما روزی که متاسفانه مرگ و میر خودشان به ۱۸۶۰ مورد رسیده، یک پنل نگذاشتند که علت را بررسی کنند. مگر نمی‌شود این سوالات را در کشور از خود وزیر بهداشت پرسید؟ مگر می‌شود قبول کرد وزیر بهداشت این مملکت اجازه دهد پای واکسن نامطلوب به این کشور برسد؟

وزیر بهداشت ادامه داد: ما هم واکسن داخلی را با قدرت دنبال می‌کنیم و هم از مطمئن ترین منابع واکسن وارد می‌کنیم و به کوری چشم خیلی‌ها اول هم به خانواده خودمان تزریق می‌کنیم تا همه بدانند ما سلامت مردم را در اولویت می‌دانیم.

بیشتر بخوانید:

وزیر بهداشت: واکسن را اول به خانواده خودمان تزریق می‌کنیم/ خدمتگزاران را خائن جلوه ندهید

همه‌‌چیز درباره واکسن اسپوتنیک/ ایران تنها کشوری است که واکسن روسی کرونا را وارد می‌‌کند؟!

چرا برخی واکسن روسی نمی‌زنند؟/ مینو محرز مسئولیتی برای واکسن‌های خارجی کرونا ندارد

***

تا پایان دولت روحانی، آمریکا اقدام مهمی درباره تحریم ها انجام نمی دهد

حمیدرضا آصفی، سخنگوی اسبق وزارت خارجه درباره سیاست خارجی بایدن به ایران گفت: «بایدن با سیاست‌های ترامپ مخالف بود و این کاملاً روشن است. ولی حتماً ته دلش بابت فشاری که به ایران آمده و تحریم‌هایی که ترامپ به عنوان یک ابزار اعمال فشار برای او به ارث گذاشته خوشحال است و دوست ندارد  کاری کند که ایران بدون امتیاز دادن از این وضعیت خارج شود. ترامپ می‌گفت در گوشه رینگ همچنان به ایران مشت بزنیم و بایدن می‌‌گوید مشت زدن را قدری رها کنیم اما نمی‌گوید بگذاریم براحتی دو طرف برگردند سر جای اول‌شان...

من مایل هستم همین فردا اتفاقات سازنده و مثبت به نفع ایران شکل بگیرد. اما واقعیت چیز دیگری است. من فکر نمی‌کنم در عمر دولت فعلی یعنی دولت دوازدهم اتفاق جدی توسط امریکایی‌ها رقم بخورد. یعنی مسائل آنقدری پیچیده هستند که به این سادگی و زودی امکان مدیریت همه آنها نباشد.

ضمن اینکه الان بایدن نه به عنوان مخالف ترامپ، بلکه به عنوان رهبر امریکا نگاه می‌کند می‌بیند که این کشور تمام زحمت تحریم‌های حداکثری را کشیده، انزوا در شورای امنیت را تحمل کرده، فحش خروج از برجام را خورده، وقت صرف این حجم بالا از تحریم‌ها کرده، با خودش می‌گوید چرا باید اینها را کنار بگذارم؟ الان در سیاست خارجی باید ما روی منطقه و شرکای سنتی تمرکز کنیم. یعنی باید به امریکا و اروپا نشان دهیم خیلی هم معطل آنها نمی‌مانیم.»

بیشتر بخوانید: 

آصفی: بایدن درباره برجام سریع تصمیم نمی‌گیرد/ بایدن ته دلش بابت تحریم‌های ترامپ خوشحال است

***

بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس در اولویت قرار گرفت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه ۱۲ بهمن) مقرر کردند طرح شفافیت آراء با اولویت بررسی شود.

از ۲۳۸ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس ۱۵۴ نماینده با اولویت این بررسی موافقت کرده و ۵۴ نماینده اعلام مخالفت کردند، ضمن اینکه ۷ رأی هم ممتنع بود.

***

حمایت چند نماینده مجلس از عنابستانی

قاعدتا ماجرای عنابستانی با یک ویدئوی ساده که در آن از مردم عذرخواهی شده است نباید پایان یافته تلقی شود. روز گذشته سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس از طرح شکایت ناجا در دادسرا خبر داد و گفت: با فرمانده نیروی انتظامی پیرامون اتفاق افتاده بین آقای عنابستانی و سرباز راهور صحبت کردم و سردار اشتری گفت که ما گزارش را تهیه و برای دادستانی ارسال کرده‌ایم. راهور ناجا مستقیم به مجلس شکایت نکرده است و در دادستانی طرح شکایت کرده‌اند.

از سوی دیگر موسی غضنفر آبادی، سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، در گفت و گو با خبرنگار برنا در پاسخ به این سوال که ایا هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان به ماجرای عنابستانی ورود می کند؟ گفت: هنوز به این موضوع ورود نکرده ایم اگر طرح شکایتی شود، بررسی می کنیم. هیئت این موضوع را بررسی می کند اما جزو اولویت ما نیست و موضوعات دیگری در دستور داریم.

محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس هم گفته که ماجرا یک بعد دیگر دارد و به آن هم باید رسیدگی شود. فرهنگی در گفت و گوی ویدئویی با صدا و سیما گفت: «حواشی رخ داده برای نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی دو بعد داشت؛ بعد اول رفتار نماینده سبزوار بود که هیات نظارت به این موضوع ورود کرده و در حال بررسی آن است. 

بعد دوم این ماجرا توهینی است که به مجلس شده است. چرا که توهین‌های انجام شده فقط مربوط به آن سرباز نیست. بلکه مامور دیگری که چهره او در فضای مجازی منتشر نشد، توهین‌های زیادی به نماینده مجلس انجام داده و یکی از مسببان راه‌بندان مسیر نیز او بوده است.

این دو موضوع باید به صورت موازی بررسی شود. یعنی هم حواشی مربوط به نماینده مجلس و هم توهین‌هایی که مامور نیروی انتظامی انجام داده است، باید در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس بررسی شود.»

بهروز محبی نجم آبادی نماینده مردم سبزوار در مجلس، در گفت و گو با برنا در رابطه با طرح شفافیت آرا و در پاسخ به این سوال که فکر می کنید جو مجلس نسبت به این طرح چگونه باشد، گفت: افراد در عمل خلاف آنچه را که بیان می کنند انجام می دهند اما باید این طرح به تصویب برسد و دوستان رای بدهند. من خودم موافق این طرح هستم.

نماینده مردم سبزوار در مجلس بیان کرد: عده ای در کشور هزینه درست کاری را بالا بردند و هرچه شفاف باشی علیه تو گارد می گیرند، فضای رسانه ای تبدیل شده به عده‌ای شعبان بی مخ که از کاه کوه می سازند. 

او در پاسخ به این سوال که منظورتان چیست، گفت: آدم هایی هستند که دروغ پردازی می کنند حادثه ها را بزرگ نمایی می کنند مانند خطای عنابستانی که در آن بزرگنمایی صورت گرفت. 

این نماینده در پاسخ به این سوال که فکر نمی کنید این توهین به فضای رسانه ای کشور، است، اظهار کرد: منظورم با عده ای است که در ماجرای نجفی واقعیت را وارونه نشان دادند ولی در ماجرای عنابستانی بزرگنمایی کردند.

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده میمه، برخوار و شاهین شهر و عضو هیئت رئیسه مجلس در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با اشاره به ماجرای نماینده سبزوار و درگیری او با مامور راهور پلیس در خیابان دروازه دولت تهران گفت: این تجربه به ما نشان داد که چگونه شفافیت راه را بر سیلی های متعدد مدیران، کارمندان و ماموران به اقشار مختلف مردم می بندد. ضمن تحسین نماینده ای که یک سیلی به نفس اماره خودش و یکی سیلی به دشمنان نظام و مجلس زد به نیروی انتظامی هشدار می دهم که از عذرخواهی این نماینده عبرت بگیرد و اجازه ندهد که مامورانش در هنگام اعمال قانون از چهارچوب قانون تجاوز کنند.

وی با بیان اینکه نظام اسلامی مردم و قانون برایش فرقی نمی کند از نیروی انتظامی پلیس خواست تا نسبت به ادبیات مامور راهور از مجلس عذرخواهی کند.

***

پاسخ عملی دولت روحانی به خناسان

حسن روحانی، رئیس‌جمهور، صبح یکشنبه در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملّی وزارت نیرو با تبریک آغاز دهه فجر، با اشاره به ورود امام(ره) به میهن و سخنرانی تاریخی ایشان در بهشت زهرا گفت: قسمتی از سخنان امام (ره) توسط برخی خناسان دنبال می‌شد و آن سخن این بود که ما کاری می‌کنیم که آب و برق برای مستضعفین مجانی شود.

وی اظهار داشت: خناسان همیشه می‌گفتند چه شد تحقق سخنان امام خمینی در بهشت زهرا، و دولت امروز افتخار می‌کند که این کار را انجام داده است آن هم در سایه تلاش وزارت نیرو و نفت.

روحانی ادامه داد: امروز توانستیم بگوییم برای افرادی که مصرف بسیار کمی دارند که به‌طور طبیعی از اقشار کم درآمد هستند هم برق و هم آب و گاز مجانی است و همه آن پیش‌بینی‌های امام در تاریخ تثبیت شد و درست از آب درآمد و بسیار کار جالب توجهی بود که یک شعار زشتی که خناسان در دست گرفته بودند پایان داده شد و معلوم شد که دولت جمهوری اسلامی حامی مستضعفان در تاریخ است.

***

عارف: ائتلاف، شرایطی دارد که باید به آن عمل شود

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس دهم درباره امکان ائتلاف اصلاحات با سایر جریان ها در انتخابات ریاست جمهوری 1400، به ایسنا گفت: نگاه من روشن است و اصولا اعتقاد به ائتلاف و توجه به منافع ملی دارم. در ذات توجه و اولویت به منافع ملی، ائتلاف و حرکت اجماعی وجود دارد. معتقدم در مرحله اول احزاب و جریان های سیاسی به صورت شفاف، مواضع و کاندیدای خود را باید معرفی کنند، زیرا رفتارهای پاندولی و بده وبستان ها به جریان های سیاسی ضربه می زند. 

عارف با بیان اینکه هر جریان سیاسی باید براساس افراد و نامزدهای خود حرکت کند، تصریح کرد: اگر قرار بر ائتلاف باشد، ائتلاف باید براساس سازوکار مشخصی انجام شود مثلا اگر برای تشکیل دولت بنا بر ائتلاف شد، باید از قبل مشخص شود که سهم هر جریان در فعالیت دولت چقدر است ؟مثلا رئیس جمهور از شما، معاون اول از ما یا هشت وزیر از شما و یازده وزیر از ما و... اگر قرار به ائتلاف باشد، باید آورده و دریافتی و مسئولیت ها مشخص شود تا بتوان پاسخگوی مردم بود.

رئیس بنیاد امید ایرانیان در پاسخ به این پرسش که آیا قصد حضور در انتخابات 1400 را دارید، گفت: امروز نمی شود صریح پاسخ داد. جریان اصلاحات باید برای انتخابات حضور جدی داشته باشد و برنامه و نامزد معرفی کند و ما هم در این مسیر حرکت می کنیم... رابطه من با احزاب خوب بوده و هیچ گاه  این رابطه قطع نشده است و فعالیت من کمتر از قبل نشده است. برخی چهره ها از من تقاضای حضور در انتخابات داشته اند، اما من تاکنون موضعی نگرفته ام. 

***

واکنش وزیر راه به ماجرای پرواز ترکیش ایر

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بهره‌برداری از 12 طرح توسعه فرودگاه مهرآباد در خصوص اتفاقات پرواز ترکیش ایر گفت: هیچ شرایط خاصی برای این پرواز وجود نداشته بجز اینکه رفتار خلبان پرواز ترکیش منطقی نبوده است و می‌توانست در فرودگاه امام فرود بیاید.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در شرایط غیرعادی برای پروازهای ترکیش ایر دو فرودگاه باکو و اصفهان آلترناتیو هستند. فرودگاه اصفهان آلترناتیو اول است اما خلبان ترکیش رفتار غیرقابل قبولی از خود نشان داده و به سمت باکو پرواز کرد.

اسلامی تاکید کرد: تذکرات لازم به سازمان هواپیمایی ترکیه و هواپیمایی ترکیش ایر در این رابطه داده می‌شود.

***

نگرانی محسن هاشمی درباره عدالت اجتماعی

محسن هاشمی در ابتدای جلسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: نخستین سرود انقلاب، با تعیین هدف نظام جمهوری اسلامی، یعنی آباد کردن دین و دنیای مردم آغاز می‌شد و امروز اگر پس از ۴۲ سال، بخش قابل توجهی از افکار عمومی احساس می‌کند که دین و دنیای جامعه به چالش کشیده است، به معنای آن است که ما در تحقق اهداف انقلاب به خوبی عمل نکرده‌ایم.

وی افزود: امروز جامعه با شرایط بسیار سخت معیشتی مواجه است و اکثریت مردم در تامین معاش و حداقل‌های زندگی خود به مشکل برخورد می‌کنند. در رسالت انقلاب اسلامی، مهمترین هدف تحقق عدالت است و اگر امروز اکثریت جامعه در محدوده خط فقر هستند، به معنای عدم وجود عدالت اجتماعی در کشور است. لازمه عدالت اجتماعی تامین رفاه برای عموم جامعه و تضمین رفاه برای نسل‌های آینده از طریق توسعه امروز ایران است.

بیشتر بخوانید: 

محسن هاشمی: در تحقق اهداف انقلاب خوب عمل نکرده‌ایم/ هشدار درباره سرد شدن انتخابات ۱۴۰۰

***

چرا جلیلی نباید در انتخابات نامزد شود؟

جهان نیوز نوشت: «برخی از هواداران سعید جلیلی فعالیت های انتخاباتی برای وی آغاز کرده اند. گرچه سعید جلیلی برای حضور در انتخابات تاکنون ابراز تمایل علنی نداشته ولی برخی از هواداران وی تحرکاتی را در این زمینه داشته اند. برخی از هواداران وی تلاش می کنند که او برای انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شود و برخی نیز پیشنهاد حضور در انتخابات میان دوره ای مجلس را مطرح کرده اند.

برخی از کارشناسان سیاسی نیز معتقدند که سعید جلیلی برای هیچکدام از انتخابات پیش رو و به خصوص ریاست جمهوری شرکت نخواهد کرد. به اعتقاد این کارشناسان با توجه به نظرسنجی ها، احتمال حضور چهره های همانند آیت الله رئیسی در انتخابات، تجربه انتخابات 92 و همچنین تلاش جریان اعتدالی و اصلاحات برای ایجاد دو قطبی انتخاباتی مذاکره و عدم مذاکره، حضور سعید جلیلی در انتخابات بعید به نظر می‌رسد.»

***

درخواست‌ها از رئیسی برای نامزدی زیاد شده است

جبار کوچکی‌نژاد نماینده رشت و فعال سیاسی اصولگرا درباره احتمال درخواست رسمی اصولگرایان از سیدابراهیم رئیسی برای کاندیداتوری، به نامه نیوز گفت: شرایط نظام  ایجاب می کند که این وحدت و اجماع برقرار شود و نگرانی های سیاسی را به حداقل برساند. ضمن آنکه مردم نیز انتظار دارند شرایط برای اجماع میان اصولگرایان به وجود آید و اوضاع ختم به خیر شدن فراهم شود.

وی افزود: تقریبا الان این مطالبه گری به صورت حضوری و غیرحضوری برای کاندیداتوری آقای رئیسی وجود دارد و این ندای واحد در حال اعلام است که ایشان پا به عرصه انتخابات ریاست جمهوری بگذارد.

وی توضیح داد: بعد از آقای رئیسی پراکندگی آرا را شاهد خواهیم بود چون همه مدعی هستند و روی هیچ کدام آنها در جریانات سیاسی اصولگرا و عموم مردم وحدت نظری وجود ندارد. باید ببینیم وقتی تکلیف کاندیداتوری رئیسی روشن شد چه اتفاقی می افتد. در مجموع معتقدم آقای رئیسی بالای 70 درصد می آید و نامزد انتخابات ریاست جمهوری می شود.