روایت روحانی از مدیریت دولت بر اقتصاد کشور/جنجال سخنرانی ظریف/ بازداشت عضو تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای/افروغ: صداوسیما اسیر نفوذ، تظاهر و ریا شده است

گروه سیاسی الف،   3990415137 ۴۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

روایت روحانی از مدیریت دولت بر اقتصاد کشور/جنجال سخنرانی ظریف/ بازداشت عضو تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای/افروغ: صداوسیما اسیر نفوذ، تظاهر و ریا شده است

 روحانی: اقتصاد کشور تحت مدیریت است

طرح سؤال از رئیس‌جمهور امروز (یکشنبه ۱۵ تیرماه) تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد. علی خضریان، نماینده مردم تهران گفت: تعداد نمایندگان امضاءکننده سؤال از رئیس‌جمهور به عدد ۲۰۰ رسیده است. از جمله محورهای طرح سؤال از رئیس‌جمهور موضوع نوسانات در بازار مسکن و همچنین افزایش قیمت اقلام ضروری مورد نیاز مردم است.

این اتفاق در حالی رخ داده که حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور روز یکشنبه در جلسه ستاد اقتصادی دولت گفت: بازی با قیمت ارز، سکه و بازار سرمایه از متغیرهای اصلی عملیات روانی دشمن برای آشفته‌کردن اقتصاد کشور است.

رئیس جمهور گفت: اقتصاد کشور تحت مدیریت قرار دارد و روند شاخص‌های اصلی اقتصاد کشور در بخش تولید و صادرات به خوبی پیش می‌رود.

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص طرح سئوال از روحانی گفت: بنده با استیضاح رئیس جمهور بیشتر موافق هستم. رئیس جمهور در حال نزدیک کردن کشور به لبه پرتگاه است. 

بیشتر بخوانید:

طرح سؤال از رئیس‌جمهور با ۲۰۰ امضا تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شد + محورهای سوال

احمد توکلی: با استیضاح روحانی بیشتر موافقم

تذکر نمایندگان مجلس به رئیس‌جمهور

آقای رئیس‌جمهور! مشکل افزایش قیمت دلار و کالاهای اساسی را هم مثل تخلف ساختمان ریاست‌جمهوری حل کنید

روحانی: اقتصاد کشور تحت مدیریت قرار دارد/ در ماه‌های آینده به ثبات در اقتصاد و بازار ارز خواهیم رسید

***

آخرین آمار کرونا در ایران

سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۱۵ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۵۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۲۹۵ مورد بستری شدند.

وی گفت: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۴۰ هزار و ۴۳۸ نفر رسید.متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱ هزار و ۵۷۱ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: تا کنون یک میلیون و ۷۹۴ هزار و ۷۲۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. استانهای خوزستان، آذربایجان های غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند.

دکتر پیام طبرسی،مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با هشدار جدی نسبت به وضعیت بحرانی بیمارستان‌ها و با بیان اینکه بسیاری از بیمارستان‌های پذیرش کننده بیماران کرونایی تکمیل شده است، گفت: مسافرت‌های بی رویه و شرکت در مراسمات و تجمعات منجر می‌شود که کرونا از کنترل ایجاد شده، خارج شود و متاسفانه این اتفاق افتاد و همه کسانی که این توصیه‌ها را جدی نگرفته و رعایت نکردند، امروز باید خود را مسئول بدانند.

این متخصص عفونی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی باید مسئولین و هر ارگان و سازمان و فردی که مسئولیتی در این کشور دارد از حالت منفعلانه خارج شود، اظهار کرد: در حال حاضر متاسفانه سیستم در مقابل این اتفاقات منفعل بوده و واکنش سریع نداریم. همین مسئله باعث بروز بحران کنونی شده، به گونه‌ای که حداقل در شهر تهران تخت خالی برای بستری بیمار کرونایی وجود ندارد و همین الان بیماران زیادی در نوبت بستری در بیمارستان هستند، وضعیتی که شایسته ما نیست.

مینو محرز، عضو کمیته ملی مبارزه با کرونا نیز در برنامه زنده گفت‌وگوی اجتماعی رادیو گفت‌وگو بر استفاده از ماسک به‌ویژه ماسک‌های ساده و پارچه‌ای تاکید و از جوانان به دلیل عدم استفاده از ماسک انتقاد کرد.

محرز گفت: دیدیم که با گرم شدن هوا نه‌تنها ویروس از بین نرفت که در استانی مثل خوزستان وضعیت بحرانی به خود گرفت. حتی در تهران هم که وضعیت مدیریت بیماری خیلی خوب شده بود، وضع تغییر کرد و باید از این عبارت استفاده کنم که الان وضعیت افتضاح است.

این فوق‌ تخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به شکل ابتلاها در خانواده‌ها افزود: منظورم از افتضاح در یک مثال این است که اگر قبلا یک نفر به بیماری مبتلا می‌شد الان خانوادگی با هم مبتلا می‌شوند و این به معنای آن است که مردم اصلا رعایت نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید:

شناسایی ۲۵۶۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور / ۱۶۳ تن جان باختند

دولت در انتظار معجزه ماسک ؟!

واکسن کرونا تا یک سال دیگر به دست ما نمی‌رسد/ جزئیات اجباری شدن "ماسک"

حریرچی: همچنان در موج اول کرونا هستیم/ احتمال ابتلای مجدد بهبودیافتگان

***

حاشیه‌های حضور ظریف در صحن علنی مجلس

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه امروز در صحن علنی مجلس خطاب به نمایندگان گفت: بنده عرض کردم شما نمایندگان ملت هستید و ملت ما فهیم است و شما هم به عنوان نمایندگان ملت فهیم هستید و من در برابر نمایندگان با تمام خضوع حضور پیدا می کنم، اما شما به من ذلیل گفتید در صورتی که رهبری به من شجاع گفتند، به من دروغگو گفتید در صورتی که رهبری به من صادق گفتند. از انتقادها و تندی های شما تشکر می کنم، اما بدانید که همه ما در یک کشتی نشسته ایم و با هم هستیم.

وی با تاکید بر اینکه برجام تحمیلی بر آمریکا بود تصریح کرد: تاریخ و آینده نشان خواهد داد که برجام سند افتخار ایران هست و خواهد بود و در تاریخ این کشور ثبت خواهد شد.

سخنان ظریف با واکنش تعدادی از نمایندگان مواجه شد. مثلاً حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: آقای ظریف! ریل گذاری و هدف گذاری در خصوص سیاست خارجی ما در دوران شما از ابتدا غلط بود. شما مسیر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کج ریل‌گذاری کردید. اهداف ملت در مسیری که شما تعیین کردید محقق نشد.

مهر نوشت: پس از آنکه وی{ظریف} برای دومین بار پشت تریبون مجلس قرار گرفت، عده‌ای از نمایندگان از صندلی‌های خود برخاستند و فریاد زدند که می‌خواهند اخطار و تذکر دهند.

در این میان محمد باقر قالیباف خطاب به نمایندگان گفت: اجازه دهند صحبت‌های ظریف تمام شود سپس مطالب خود را اظهار کنند. این پایان کار نبود و نمایندگانی که از صحبت‌های ظریف انتقاد داشتند، فریادهایی علیه وزیر امور خارجه زدند که در این میان عباراتی چون «دروغگو» شنیده می‌شد.

محمد جواد ظریف خطاب به نمایندگان گفت گویا نمایندگان تمایل به شنیدن حرف‌های بنده ندارند که یکی از نمایندگان گفت دوست نداریم دروغ بشنویم!

ایسنا نوشت: در قسمت دوم سخنرانی ایشان در آغاز چندین تن از نمایندگان از صندلی خود برخاسته و با فریاد درخواست اخطار، مانع سخنرانی وزیر امور خارجه شدند. در همین حین رئیس مجلس به نمایندگان تذکر داد که پس از پایان صحبت وزیر خارجه مهلت اخطار به نمایندگان داده می شود اما همچنان نمایندگان فریاد "دروغگو" " آقای ظریفه بسه" " دوست نداریم دروغ بشنویم" سر می دادند.

عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا به جماران گفت: باید دولت را تقویت کرد و ضعف هایش را به گونه ای مطرح کرد که منجر به ایجاد تنش در روابط میان دو قوه نشود و تعامل سازنده ای برقرار گردد. آنچه که در مورد جلسه حضور وزیر محترم خارجه در مجلس شنیده شد، قطعا در این چارچوب تعریف نمی شود. ما با استفاده از ادبیات غیرمتداول در عرصه سیاسی نمی توانیم مجریان را درمسیر درست هدایت کنیم. بلکه آنها را در موضع لجاج و تقابل قرار خواهیم داد. 

سلیمی نمین بیان کرد: برخی عناصر خط گیرنده از جریان آقای احمدی نژاد، حتما چنین هدفی را دنبال می کنند تا کشور را در حالتی بن بست قرار دهند.

بیشتر بخوانید:

قالیباف: مجلس اجازه نخواهد داد آژانس بدون محدودیت کاری را انجام دهد

حاشیه‌های حضور ظریف در مجلس

ظریف: هیچ‌گاه مسائل داخلی را به خارج نبرده‌ام/ آمریکا را قدر قدرت ندانیم/ برجام سند افتخار ایران است

***

نسبت صداوسیما با واقعیت‌های تلخ امروز چیست؟

عماد افروغ، مصاحبه ای با مهر داشته که در آن از منظر جامعه‌شناسی به آسیب‌شناسی خروجی برنامه‌ها و عملکرد مدیران سازمان صداوسیما پرداخته است. قسمت هایی از مصاحبه ایشان به قرار زیر است:

*من فکر می‌کنم حداقل نوعی عدم انسجام تئوریک در خروجی برنامه‌هایی که از تلویزیون پخش می‌شود نمایان است، نوعی ناهمخوانی، تناقض و تعارض وجود دارد که حتی در برخی موارد بوی تظاهر و ریا از آن‌ها به مشام می‌رسد. متأسفانه جمهوری اسلامی میدان مناسبی برای تاخت و تاز ریاکاران شده است و یکی از عرصه‌های قلمروهای تاخت و تاز این افراد، سیماست، چون رادیو را کمتر می‌شنوم.

*صداوسیما هم در این میان ادعا دارد که دانشگاه است و ادعای ایده‌پردازی دارد. ادعا هم دارد که بیشترین رجوع مردم به صداوسیماست پس این چه ایده‌پردازی‌ای بوده است که واقعیت‌ها را به این شکل رقم زده است؟

*یک عده متظاهر و عده‌ای متعصب، جاهل و خشک مغز هستند. افراد متظاهر از دسته دوم بدتر هستند، چون به دلیل پنهان کردن آرا واقعی خود نمی‌توانید با آن‌ها وارد بحث شوید. با حضور این افراد اگر به صداوسیما رسوخ کنند که تا حدی در برخی پروژه‌ها ورود کرده‌اند نمی‌توان مشکل را حل کرد.

*نوع نگاه سازمان صداوسیما متناسب با انقلاب اسلامی و هویت فرهنگی و تاریخی و نیازهای ما نیست. شما اصلاً ثابت کنید این‌ها برنامه و سیاستگذاری دارند. ممکن است در دفترچه‌هایی این سیاستگذاری‌های را داشته باشند اما فقط روی کاغذ است. بحث ما نحوه عملیاتی شدن و به روز شدن این سندهاست.

*متأسفانه صداوسیما ... اسیر نفوذ و تظاهر و ریا هم شده است و این آسیب‌ها به زودی مشکلات افزون‌تری برای سازمان به‌وجود خواهد آورد.

***

نمی توان همه تقصیرات را به گردن جریان رقیب انداخت

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی گفتگویی با جماران داشته که در ادامه بخش هایی از آن آمده است:

 بالاخره کسانی باید به این پرسش پاسخ دهند که چه شد ما که در دوره ای می توانستیم برای رئیس جمهوری مانند آقای خاتمی، ۲۰ میلیون و اندی رای جمع کنیم و دو سوم کرسی های مجلس را در اختیار داشته باشیم، به نقطه ای رسیدیم که امروز در مجلس حتی نمی توانیم فراکسیونی ده نفره داشته باشیم؟

به هرحال نمی توان همه تقصیرات را به گردن جریان رقیب انداخت. برخی از تقصیرات نیز ناشی از اشتباهات جبهه ماست. باید آسیب شناسی شود که چرا ما از آن نقطه به اینجا رسیدیم؟ آیا همه این موضوع تقصیر رقیب بوده؟ اگر چنین بود که جریان رقیب می توانست کارهای دیگر خود را هم پیش ببرد. در حالی که این رقیب هیچ گاه نتوانسته حتی رئیس جمهور در ایران را تعیین کند.

متاسفانه افراد و جریانات از قدرت سیر نمی شوند. ببینید! آقای احمدی نژاد رئیس جمهور ایران بود، ولی به این جایگاه قانع نبود و می خواست نفر اول کشور باشد. در نتیجه آن همه دردسر برای خود و کشور درست کرد. ما اصلاح طلبان هم زمانی علاوه بر دولت، مجلس را نیز داشتیم. آیا به داشتن این دو قوه قانع بودیم؟ خیر. ما هم دلمان می خواست قدرت بیشتری پیدا کنیم.

***

بازداشت محمد سعیدی به اتهام فساد مالی در کشتیرانی

محمد سعیدی، عضو تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای بازداشت شد. به گزارش صداوسیما، یک منبع آگاه قضایی هم خبر دستگیری محمد سعیدی عضو تیم سابق مذاکره‌کننده هسته ای را به اتهام فساد مالی تایید کرد. دستگیری وی هیچ ارتباطی به موضوع هسته ای ندارد و نام وی از مدت ها پیش در شبکه فساد در شرکت کشتیرانی مطرح بوده است.

این مقام آگاه قضایی گفت: پرونده کشتیرانی جزو پرونده های مشهور دستگاه قضایی است.

رجانیوز نوشت: محمد سعیدی عضو ثابت تیم مذاکرات هسته‌ای حسن روحانی در دوران اصلاحات بود که پس از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید به ریاست شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی رسید. گفتنی است پیش از انتصاب سعیدی به این جایگاه، نمایندگان مجلس نهم با مدیرعاملی او بر شستا مخالفت کرده بودند.

محمد سعیدی که از سال 94 به ریاست شرکت کشتیرانی منصوب شده بود، در مرداد 98 استعفا داد و آبان ماه همان سال به اتهام اخذ رشوه و سایر تخلفات مالی دوران مدیریتش، توسط سازمان بازرسی کل کشور تحت تعقیب قرار گرفت و در نهایت بازداشت شد. وی مدتی با قرار وثیقه آزاد بود اما هم اکنون بخاطر توجه اتهامات به او و تشدید وثیقه به میزان چند ده میلیارد تومان، در بازداشت به سر میبرد. 

***

گزینه‌های ریاست کمیسیون اصل 90 مشخص شدند
 گزینه‌های هیات رئیسه برای انتخاب رئیس کمیسیون اصل 90 مشخص شدند که بر این اساس 5 نفر برای انتخاب رئیس به صحن مجلس معرفی خواهند شد.

بر اساس تصمیم هیات رئیسه حسن شجاعی، سید محمود نبویان، سید نظام الدین موسوی، نصرالله پژمانفر و سید مصطفی آقامیرسلیم به عنوان گزینه‌های هیات رئیسه برای انتخاب رئیس کمیسیون اصل نود مشخص شدند.

***

اصلاح‌طلبان و مستقل‌ها در مجلس یازدهم دور هم جمع می‌شوند

روزنامه ايران نوشت: در اصولگراترین مجلس ایران، اصلاح‌‏طلبان با 16 عضو دنباله‌روی مستقلین هستند. هنوز نه کلید تشکیل فراکسیونی زده شده و نه تعداد اعضای آن مشخص است‌، فقط خبر از ائتلاف این دو گروه در مجلس به گوش می‎رسد. آن‌هم قرار نیست که دیگر چیزی تحت عنوان اصلاح‎طلبی وجود داشته باشد. هرچه هست باید در زیرمجموعه همان مستقلین ولایی تعریف شود که آغاز به‌کارش به دوره قبلی مجلس می‎رسد... حال از مجموع کرسی‌های مجلس (بدون احتساب حوزه‌هایی که به دور دوم کشیده شد)، ۲۲۱ نفر اصولگرا، ۱۶ نفر اصلاح‌طلب و ۳۴ نفر مستقل هستند. عدد 16 برای اصلاح‎طلبان آنقدرها چنگی به دل نمی‎زد که بخواهند فراکسیونی زیر همین عنوان تشکیل دهند. هرچند طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، افراد می‎توانند در قالب گروه‌های 9 نفره اقدام به تشکیل فراکسیون کنند اما ترجیح این دسته از نمایندگان همگروه شدن با مستقلین مجلس است.

***

عذر بدتر از گناه تاجگردون در دفاع از خود 

کیهان نوشت: روزنامه شرق در شماره دیروز خود در دفاع از «غلامرضا تاجگردون» که اکنون اعتبارنامه وی محل اعتراض بخشی از نمایندگان مجلس قرار گرفته مطلبی را منتشر کرد. این مطلب که در قالب گفت‌وگویی با تاجگردون منتشر شده حاوی نکات قابل تاملی است... در صفحه نخست روزنامه شرق تصویر تاجگردون نقش بسته و بالای تصویر این نقل قول از وی به چشم می‌خورد که «من هم اطلاعاتی از آقایان دارم اما نمی‌گویم»[!!] این جمله خود گویای عدم صلاحیت این فرد است. اگر به واقع این ادعا صحت دارد وی به عنوان نماینده مردم در مجلس چرا تاکنون در جهت احقاق حق مردم برنیامده است؟!...

... نخست اینکه تاجگردون به گونه‌ای سخن می‌گوید که گویی از پول شخصی خود به نهادها یا خبرگزاری‌ها داده است...{وی} گفته است: «هیچ کس در مجلس نمی‌دانست که من[!!] به خبرگزاری فارس پول می‌دهم».

نکته دوم اینکه این ردیف بودجه‌ای که تاجگردون مدعی است برای خبرگزاری‌های فارس و مهر در نظر گرفته است یا قانونی بوده و یا نبوده است. اگر قانونی بوده که چرا او باید در یک مصاحبه این گونه از اقدام قانونی سخن بگوید و آن را وسیله‌ای برای تخریب یک خبرگزاری قرار دهد؟! و اگر قانونی نبوده که در این رابطه متهم نخست خود اوست.

بیشتر بخوانید:

شما بگویید به چه قیمتی ؟!