درخواست تاجگردون از هیئت رئیسه مجلس/افزایش عجیب قیمت سکه/ انتقادات تند کرباسچی از اصلاح‌طلبان/ پشت‌بام‌خوابی واقعاً وجود دارد؟

گروه سیاسی الف،   3990410140 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

درخواست تاجگردون از هیئت رئیسه مجلس/افزایش عجیب قیمت سکه/ انتقادات تند کرباسچی از اصلاح‌طلبان/ پشت‌بام‌خوابی واقعاً وجود دارد؟

آخرین آمار کرونا در ایران

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۲۴۵۷ مورد جدید کرونا در کشور طی شبانه روز گذشته گفت: تا کنون ۲۲۷ هزار و ۶۶۲ نفر از جمعیت کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند.

لاری تعداد فوتی‌ها در ۲۴ ساعت گذشته را ۱۴۷ نفر اعلام کرد و افزود: بر همین اساس، تا کنون ۱۰ هزار و ۸۱۷ نفر از هموطنان بر اثر ابتلاء به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

وی گفت: استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و کرمانشاه در وضعیت قرمز بوده و بالاترین میزان ابتلاء، بستری و فوتی را دارند. ضمن اینکه استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام، لرستان و گلستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

کرونا در ایران: ۲۴۵۷ ابتلا و ۱۴۷ فوتی جدید/ ۳۰۴۹ نفر از بیماران در وضعیت شدید

معاون وزیر بهداشت: حداقل تا پایان سال با کرونا روبه‌رو هستیم

سه محور راهبردی مهم در رعایت اصول بهداشتی

وزیر بهداشت اعلام کرد: گام‌های تند ایران در ساخت واکسن کرونا

***

ارسال عکس های جسد منصوری به ایران

غلامحسین اسماعیلی،سخنگوی قوه قضائیه در بیست و هشتمین نشست خبری در خصوص صدور حکم روح الله زم گفت: حکم این فرد مبنی بر محکومیت زم صادر شده است. دادگاه سیزده مورد عناوین اتهامی را از مصادیق افساد فی‌الارض و بابت مواردی به حبس محکوم شده است البته این رأی غیر قطعی است.

وی در خصوص بازداشت تعدادی از افراد خیریه امام علی گفت سه نفر در این رابطه بازداشت شدند که ربطی به انجمن شأن ندارد و به خودشان مربوط است.

اسماعیلی در خصوص مرگ قاضی منصوری گفت: قوه قضائیه به جد پیگیر ابهام زدایی و شفافیت حادثه‌ای است که در رومانی اتفاق افتاده و لحاظ ابعاد مختلف هم این موضوع برای ما اهمیت دارد، هم به جهت اینکه شهروند ایرانی بوده و هم به جهت پرونده داشتن، ما تقاضای استرداد را داشتیم و این موضوع به دست آنها رسیده بود.

وی افزود: خود ما هیچ قضاوتی نداریم و روایت پلیس بین‌الملل کشته شدن این فرد است و مستنداتی از جمله تصویر جنازه منتسب به وی است حسب ظواهر خود فرد است ما قاضی هستیم و بر اساس ظاهر مطلبی نمی‌گوییم. 

بیشتر بخوانید:

سخنگوی قوه قضائیه: روح‌الله زم به اعدام محکوم شد/ دریافت تصویر منتسب به جنازه قاضی منصوری/ حسن رعیت بازداشت است

حکم اعدام زم صادر شد

***

شرکت نفت و گاز گچساران حیاط خلوت تاجگردون است

نشست خبری جمعی از نمایندگان معترض به اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون با عنوان «چرا بررسی اعتبارنامه نمایندگان مهم است؟» صبح امروز برگزار شد.

در این نشست، علیرضا زاکانی، علی اکبر کریمی، روح الله نجابت، علی خضریان، اقبال شاکری و مالک شریعتی حضور داشتند و به بررسی چرایی اهمیت پرداختن به اعتبارنامه منتخبان مجلس و نیز پاسخگویی به سوالات اصحاب رسانه پرداختند.

علیرضا زاکانی، نماینده مردم قم و عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: در خدمت یکی از معاونین ستاد کل نیروهای مسلح بودم که پیغام شخص سرلشکر باقری را به من داد که خود مجلس در موضوع اعتبارنامه تاجگردون تصمیم می‌گیرد و هیچ نیروی نظامی در این موضوع دخالت ندارد و شخص رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از خبری مبنی براینکه برخی نیروهای نظامی و امنیتی برای کسب رای برای اعتبارنامه تاجگردون تلاش می‌کنند، ناراحت است.

مالک شریعتی، نماینده مردم تهران در بخش دیگری از این نشست گفت: آقای تاجگردون در نامه‌ای به هیئت رییسه، خواستار عدم رأی‌گیری درباره اعتبارنامه خود در صحن مجلس شده است.

 وی اضافه کرد: منتخب مردم گچساران در این نامه نوشته که صلاحیت من در تمام مراجع چهارگانه تایید شده است... تاجگردون در هیئت نظارت شهرستان و استان تأیید نشده و صلاحیت وی به شش دلیل نیز در مراجع چهارگانه رد شده، اما علی‌رغم همه این‌ها مجلس می‌تواند مستقل به این مقوله ورود کند و اعتبارنامه‌ای را رد و یا تأیید کند.

روح الله نجابت نماینده مردم شیراز نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: آدرس غلط نباید به شما دهند و بگویند که مسئله سیاسی یا قومیتی است. این موضوعات انحراف از واقعیت موضوع است. به ادعاهای ما نه در شعبه به درستی رسیدگی شد و نه در کمیسیون تحقیق و من از نزدیک شاهد بودم. من خودم عضو شعبه ۱۲ بودم و دیدم.

نجابت افزود: باید ابتدای کار، دندان پوسیده را کنار بگذاریم...

بیشتر بخوانید:

نمایندگان معترض به اعتبارنامه تاجگردون: اسناد ما در کمیسیون بررسی نشد

مغالطه عجیب تاجگردون درباره «شیشه کثیف و دستمال تمیز» 

***

توضیحات زاکانی درباره به رأی گذاشته شدن اعتبارنامه نمایندگان 

علیرضا زاکانی با اشاره به صحبت‌های برخی نمایندگان مبنی بر اینکه اعتبارنامه آقای تاجگردون نباید طبق آیین‌نامه در صحن علنی به رأی گذاشته شود، اظهار کرد: در آیین‌نامه در این باره لفظ «تصمیم گیری» به کار برده شده است و کاملا مشخص است که مراد از این لفظ همان رأی‌گیری است در غیر این‌صورت مجلس چگونه باید تصمیم بگیرد؟

وی افزود: چنین ابهاماتی در این دوره مجلس ایجاد شده و حتی در دوره‌های قبل نمایندگان به قیام و‌ قعود پرداخته و‌ رأی می‌دادند.

***

پیشنهاد تشکیل فراکسیون سیر و عدس در مجلس 

علیرضا سلیمی، عضو هیات رییسه مجلس یازدهم از پیشنهادهای پرشمار وبعضا عجیب برخی نمایندگان مجلس برای تشکیل فراکسیون‌های مختلف در مجلس خبر داده است.

نماینده محلات و دلیجان در مجلس ضمن انتقاد از پیشنهادهای برخی نمایندگان برای تشکیل دهها فراکسیون مختلف و موازی در مجلس به فارس گفت: با تصمیم هیات رییسه مجلس تشکیل فراکسیون‌ها در مجلس متوقف شده است.

سلیمی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر تشکیل فراکسیون‌های دیگری همچون فراکسیون عدس و سیر به هیات رییسه واصل شده که سوال اینجاست شان یک فراکسیون در این حد پایین آورده شود؟

***

افزایش عجیب قیمت سکه 

در بازار امروز هر گرم طلای ۱۸ عیار ۸۷۲ هزار و ۶۱۲ تومان در طلافروشی‌ها معامله می‌شود که نشانگر افزایش ۲۰ هزار تومانی نسبت به دیروز است. این در حالی است که در بازار جهانی، آخرین قیمت هر اونس طلا به ۱۷۶۸ دلار رسیده که نشانگر کاهش ۴ دلاری نسبت به دیروز است.

در همین حال قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش۳۰۰ هزار تومانی ۹ میلیون و ۸۰ هزار تومان، سکه تمام طرح قدیم با افزایش۲۵۰ هزار تومانی نسبت به دیروز هشت میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، قیمت نیم‌سکه نیز چهار میلیون و ۵۵۰ هزار تومان (۱۱۰ هزار تومان بیشتر از دیروز) و قیمت ربع سکه دو میلیون و ۵۲۰ هزار تومان (۷۰ هزار تومان بیشتر از دیروز) بوده است.

افزایش قیمت سکه از آن نظر عجیب می‌رسد که معمولا متناسب با قیمت اونس جهانی و همچنین نرخ دلار قیمت‌گذاری می‌شود و امروز نرخ هر دو مورد نیز کاهشی بوده است.

بیشتر بخوانید:

 قیمت انواع سکه در بازار افزایش یافت

***

اصلاح‌طلبان قاجاری فکر می‌کنند می‌خواهند به آمریکا امتیاز بدهند تا آرامش به دست آورند

ابراهیم فیاض، جامعه شناس در گفتگو با نامه نیوز درباره نامه موسوی خوئینی ها به رهبر انقلاب گفت: سن وقتی بالا می رود فرد دچار مشکل می شود چون محاسباتش به شدت قدیمی است و با واقعیت های روز نمی خواند. آقای موسوی خوئینی ها نمی تواند اوضاع امروز را تبیین کند بنابراین این نامه را نوشت چون احساس «استیصال و مرگ سیاسی» دارد.

وی افزود: ... مذاکره بدون داشتن قدرت نتیجه اش فقط واگذاری امتیاز می شود. دقیقا اتفاقی که زمان قاجار افتاد. در مقابل دشمنی های آمریکا، آقایان اصلاح طلب حس زندگی قاجاری دارند، تنها می خواهند امتیاز بدهند تا آرامش به دست آورند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره استعفای محمدرضا عارف از ریاست شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان گفت: آقای عارف و بزرگان اصلاحات باید مرگ سیاسی خود را باور کنند و با اعتباری که دارند دنبال تأسیس احزاب و گروه های جدید بروند تا به جوانان میدان دهند.

***

خلأ لیدر میدانی اصلاحات

صبح نو نوشت: اکنون و در شرایطی که رهبری معنوی اصلاحات از دور خارج شده و لیدری میدانی یعنی عارف هم از سمت خود استعفا داده، به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان در فاصله کمتر از یک‌سال تا انتخابات مهم ریاست‌‌جمهوری، در بحران تشکل‌یابی و انسجام مواجه شده باشند. اینکه قرار است چه کسی جایگزین عارف شده و اساسا کدام نهاد جدید با کدام سازوکار اجماعی قرار است جایگزین شورای پر حرف و حدیث قبلی شود، سوالاتی است که پاسخ به آنها، راحت نیست. اگر اصلاحات، بازیابی اجتماعی‌اش را در راهکار حمله به ساختار قدرت بجوید، یحتمل برای لیدری میدانی خود به‌جای عارف، به سمت گزینه‌های ساختارشکنی نظیر عبدالله نوری خواهد رفت اما اگر قرار باشد، قاعده بر همان چرخ قبلی بچرخد، یعنی اصلاح‌طلبان بخواهند به گزینه‌های مقبول در ساختار نزدیک شوند، احتمالا گزینه‌های سنتی عنان امور را در اصلاحات به دست خواهند گرفت. باید دید، اصلاحات قرار است کدام‌یک از این رویکردها را  در پیش بگیرد.

***

شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان ماهیتی ندارد

غلامسحین کرباسچی در گفت وگو با ایسنا درباره آینده شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان پس از استعفای عارف اظهار کرد: شورای سیاستگذاری الان ماهیتی ندارد و معلوم نیست اعضای آن چه کسانی هستند.

وی ادامه داد: تعریف اصلاح‌طلبان روی هوا است؛ یکی می‌گوید می‌خواهیم از ریشه بزنیم و دیگری می‌گوید می‌خواهیم اصلاح کنیم و معلوم نیست اصلاح طلبان چه کسانی هستند و می‌خواهند چه کنند. شورای عالی سیاستگذاری برای فعالیت در انتخابات ایجاد شد، اما وسط انتخابات گفتند در انتخابات شرکت نمی‌کنند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه الان معلوم نیست که کی به کی است، گفت: باید معلوم شود چه کسانی با چه هدف مشترکی می‌خواهند شورا ایجاد کنند. یک شورا در  شرایطی ایجاد می‌شود که افرادی براساس اهداف مشترک دور هم جمع شوند. اگر نمی‌خواهند در انتخابات شرکت کنند، ایجاد شورا هم معنایی ندارد.

بیشتر بخوانید:

کرباسچی: اگر نمی‌خواهند در انتخابات شرکت کنند، ایجاد شورا هم معنایی ندارد

***

 سکان اصلاح‌طلبان در دست نسل دوم

مصطفی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در روزنامه آرمان ملي نوشت: شوراي سياست‌گذاري{اصلاح طلبان} به نوعي براي يک دوره‌اي زماني جهت برون‌رفت از شرايط خاص خود تشکيل شد. در آن دوره که گروه‌هاي اصلاح‌طلب براي ارائه ليست واحد، نياز به انسجام داشتند وجود چنين ساختاري احساس مي‌شد. اما شوراي‌عالي نتوانست کارآمدي و وظايفي را که از آن انتظاري مي‌رفت تحقق ببخشد. منشا اين عملکرد به تنوع ديدگاه‌ها و اکتفا کردن به حداقل‌ها و مشخص نبودن وظايف و رفتارهاي گروه‌هاي مختلف که در عضويت شوراي عالي بودند، بازمي‌گشت. اين رويه باعث شده بود که هر کدام از گروه‌ها که نظرشان تامين نمي‌شد دست به اقدام غيرتشکيلاتي بزنند و خارج از شورا عمل کنند...

حال هم به‌جاي حرکت در مسير قبلي بايد دست به جراحي اساسي زد تا شاهد تحول بنيادين در رويکرد اصلاح‌‌طلبان باشيم. احساس مي‌کنم، برخي اتفاقات در شرف وقوع در درون احزاب‌ اصلاح‌طلب نشانگر اين است که نيرو‌هاي نسل اول اصلاح‌طلبان بايد جايگاه خود را به نسل دوم تحويل بدهند. نسل دومي که چهارچوب‌هاي اصلاحات را مي‌شناسند و در کنار آن همگام با دنياي امروز پيش مي‌رود. آنها در جريان موضوعات روز قرار دارند و اگر سکان اين جريان را به‌دست بگيرند. با اين تفاسير بايد شاهد کناره‌گيري عظيم اينگونه اتفاقات و عزل و نصب‌ها باشيم.

***

نامه خوئینی‌ها گامی برای خارج ساختن افراطیون طیف اصلاح‌طلب از انزوا بود

فرهيختگان نوشت: مرزبندی چهره‌ها و گروه‌های سیاسی با اقدام چند روز پیش محمد موسوی‌خوئینی‌ها در انتشار نامه سرگشاده به رهبر انقلاب صرفا در موضع‌گیری اصولگرایان خلاصه نشد و اصلاح‌طلبان نیز از گروه‌ها و جریان‌های مختلف حرف‌هایی زدند که بعضا از نقدهای اصولگرایان هم تندتر بود و نشان می‌داد که بنایی برای همراهی کلی جریان اصلاحات با روش و منش موسوی‌خوئینی‌ها و افرادی که این روزها مواضعی مشابه او دارند وجود ندارد.

عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در یادداشتی، به بررسی نامه اخیر سید محمد موسوی خوئینی‌ها به رهبر معظم انقلاب پرداخته است. در بخشی از این یادداشت که در تسنیم منتشر شده آمده است:

«مدتی است افراطیون اصلاح‌طلب به‌شدت مورد انتقاد جریانات مختلف این طیف قرار گرفته‌اند؛ به‌ویژه آن‌که در بیانیه‌های آنان تمایل چشمگیری برای پیوند خوردن آشکار با نیروهایی در خارج کشور که در پناه دشمنان قسم خورده ملت ایران مأوا گزیده‌اند.

کاملاً مشهود است طبعاً اصلاح‌طلبانی که در داخل کشور در چارچوب قانون اساسی و منافع ملی برای دست‌یابی به سکوهای قدرت به فعالیت سیاسی مشغولند این مرزشکنی را در تعارض جدی با برنامه‌ها و مخدوش‌کننده پایگاه اجتماعی خود می‌دانند و لذا در مقابل آن به صف‌آرایی می‌پردازند. ریزش‌های فراوان در حزب اتحاد ملت، استعفای دکتر عارف و ... از جمله شاخص‌های در تنگنا قرار گرفتن افراطیون در طیف اصلاح‌طلب بود. این تغییرات البته خرسندی اصولگرایان را نیز به دنبال داشت؛ زیرا موجب کسادی فعالیت نیروهای تندرو و بی‌منطق این طیف نیز می‌شد. انتشار نامه آقای موسوی‌خوئینی‌ها به رهبری در شرایط کنونی در یک ارزیابی کلی گامی برای خارج ساختن افراطیون طیف اصلاح‌طلب از انزوا ارزیابی می‌شود؛ به همین دلیل نیز به‌سرعت با واکنش تند اعتدال‌گرایان اصلاح‌طلب مواجه شد.»

بیشتر بخوانید:

محسن رضایی: سیاست‌های لیبرالی این دولت، پول ملی را از خاصیت انداخته/ خوئینی‌ها، آدرس غلط داده است

آقای خوئینی‌ها! مشکلات کشور را تقلیل ندهیم

مرامنامهٔ انقلابیون ساده انگار ...

***

تکذیب پشت‌بام‌خوابی با چه مدرکی؟

شرق نوشت: تکذیبیه‌ها درباره سکونتگاه‌های غیررسمی مردم در وضعیت هولناک بازار استیجاری مسکن، به‌‌صورت مداوم از سوی مقامات ادامه دارد؛ اما همین اعتراضات مردمی سبب شده تا مسئولان درباره آن واکنش‌های جدی را داشته باشند. عیسی فرهادی، فرماندار تهران، در همین زمینه گفته تاکنون هیچ گزارشی از اجاره‌نشینی پشت‌بام‌ها نداشته‌ایم». سؤال این است که اگر چنین پدیده‌ای وجود داشته باشد، آیا به اطلاع مسئولان خواهد رسید و گزارشی در‌این‌باره به آنها منتقل می‌شود؟ اصولا با تأکید بر «نبود گزارش» می‌توان چنین پدیده‌های تلخی را به‌راحتی تکذیب کرد؟ 

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ادعای پشت بام خوابی را من در گزارش‌های رسانه‌ها دیدم اما هیچ مرجع رسمی، وجود و میزان این پدیده را تایید نکرده است.

وی افزود: پدیده هایی مثل پشت بام خوابی مربوط به حوزه کاری ما نیست و مرجع رسمی آن باید وجود یا عدم وجود این مسئله را تایید و میزان آن را مشخص کند.