توصيه رئيس دستگاه قضا به دولت برای‌ مديريت روزهای‌ كرونايی‌/احتمال در پيش‌بودن بحرانی‌ جدی‌تر در اردیبهشت و خرداد/هزينه بی‌فايده صدا‌و‌سيما برای «سروش»

گروه سیاسی الف،   3990118114 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

توصيه رئيس دستگاه قضا به دولت برای‌ مديريت روزهای‌ كرونايی‌/احتمال در پيش‌بودن بحرانی‌ جدی‌تر در اردیبهشت و خرداد/هزينه بی‌فايده صدا‌و‌سيما برای «سروش»

آخرین آمار کرونا در ایران

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت ویروس کرونا در ایران اظهار کرد: از دیروز تا امروز ۱۸ فروردین ۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی ۲ هزار و ۲۷۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.

او افزود: با احتساب موارد جدید، مجموع بیماران کرونا در کشور به ۶ هزار و ۵۰۰ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.

جهانپور تصریح کرد: تا کنون از وجود ۳ هزار و ۷۳۹ نفر در کشور به دلیل ابتلا به این بیماری، محروم شده ایم و دیگر در بین ما نیستند.

او گفت: خوشبختانه روند بهبود یافتگان سرعت بالایی گرفته و تا کنون ۲۴ هزار و ۲۳۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند.

بيشتر بخوانيد:

تعداد مبتلایان از مرز ۶۰ هزار نفر گذشت/ ۱۳۶ فوت طی یک روز

***

موافقت رهبر انقلاب با برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی

حجت الاسلام و المسلمین  حسن روحانی رئیس جمهوری با قدردانی از موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی با درخواست برداشت مبلغ یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله و مدیریت عوارض ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، دستورات لازم را برای تامین نیازهای ضروری در این عرصه، صادر کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری در نامه ای به محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پی نوشت رئیس جمهوری به نامه دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را به وی ابلاغ کرد.

بيشتر بخوانيد:

 برداشت از صندوق توسعه ملی برای مقابله و مدیریت عوارض ناشی از شیوع ویروس کرونا

***

 در کسب و کار ها حفظ جان مردم در اولویت قرار گیرد 
 آیت الله رئیسی در جلسه مسوولین عالی قضایی حق سلامت را از حقوق مسلّم مردم دانست و تأکید کرد: نظام و دستگاه‎های اداری باید از سلامت مردم در همه زمینه‎ ها، از سلامت جسم و جان تا سلامت روح و سلامت اقتصاد و کسب‎وکار آن‌ ها صیانت کنند.

رئیس قوه قضاییه با بیان این ‎که امروز جان مردم در خطر تهدید ابتلا به ویروس کرونا قرار دارد، متذکر شد: در میان انواع سلامت، سلامت جسم و جان مردم اولویت دارد و در تزاحم بین انواع سلامت ‎ها، باید تدبیر و مدیریت ما مبتنی بر تأمین سلامت جانی مردم باشد.

رئیسی خاطرنشان کرد: همه بخش‎ ها باید برای پیشگیری از شیوع هرچه‎ بیشتر کرونا و تأمین بهداشت و درمان آحاد مردم بسیج شوند و تمام تدابیر و اقدامات باید در جهت کاهش آسیب‎ها و خسارات جانی باشد.

بيشتر بخوانيد:

رییسی: اقتضای تدبیر این است که در تعارض بین سلامت مردم و گشایش کسب و کار‌، حفظ جان مردم در اولویت قرار گیرد

***

 ادارات را نمی‌توان یک سال تعطیل کرد 

علي ربيعي، سخنگوی دولت گفت: همه تلاش ما حفظ سلامت مردم است و این استراتژی تعطیل‌بردار نیست؛ بنابراین فاصله‌گذاری فیزیکی طرح دولت تا زمان کاهش ملموس کروناست. 

ربيعي گفت: دیدگاه کارشناسان کشور و در فضای بین‌المللی این است که چشم‌اندازی برای از بین رفتن این ویروس در کوتاه‌مدت وجود ندارد. پیش‌بینی می‌شود تا یک سال آینده احتمال تداوم بحران کرونا وجود دارد، ما باید بر اصل حفظ فاصله‌گذاری و سلامت بر سبک‌های زندگی مبتنی بر بهداشت را اجرا کنیم. ادارات را نمی‌توان یک سال تعطیل کرد و افرادی که امکان دورکاری دارند، حاضر نشوند. به افرادی که بیماران زمینه‌ای دارند، گفته‌ایم نیایند. ساعت کاری هم بناشده هفت تا دو بعدازظهر باشد.

بيشتر بخوانيد:

ربیعی: پیش‌بینی می‌شود تا یک سال آینده احتمال تداوم بحران کرونا وجود دارد

***

برخي مسئولان کشور از واژه قرنطينه هراس داشتند

پروانه سلحشوري، نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي درباره نحوه مديريت بحران كرونا در كشور به روزنامه آرمان ملی گفت: واقعيت اين است که ما اطلاع دقيقي از آنچه رخ داده و چه نوع عملکردي براي مديريت بحران کرونا در کشور صورت گرفته نداريم. نکته ديگر اينکه در بين مسئولان اجرائي کشور در مورد کرونا سخنان واحدي شنيده نمي‌شود. به‌دليل عدم هماهنگي مسئولان در اظهارنظرهايي که پيرامون بحران کرونا انجام مي‌دهند امکان نتيجه‌گيري و جمع‌بندي منطقي در اين زمينه وجود ندارد. اتفاقات رخ داده نشان مي‌دهد ما هنوز موفق نشده‌ايم در مقابله با بحران‌هاي کشور به يک مديريت يکپارچه و منسجم دست پيدا کنيم. در نتيجه تعاريف و اولويت‌بندي‌هاي دقيقي در اين زمينه وجود ندارد. در موضوع بحران کرونا بايد خيلي زود وضعيت کار مردم و همچنين حدود قرنطينه در شهرهاي مختلف مشخص مي‌شد و سيستم اجرائي کشور با قاطعيت و شفافيت با مردم سخن مي‌گفت. واقعيت ديگر اين بود که گويي برخي مسئولان کشور از واژه قرنطينه هراس داشتند. آقاي روحاني در يکي از اظهارنظرهاي خود عنوان کردند که برخي کشورها غذا را به سمت منزل مردم پرت مي‌کردند که ما چنين اقدامي انجام نخواهيم دارد. اين در حالي است که مساله اصلي درباره قرنطينه کردن کانون‌هاي بحراني پرت کردن يا نکردن غذا به در منازل مردم نبوده است. بنده معتقدم به‌دليل اينکه دستگاه اجرائي کشور توانايي تامين لوازم و مايحتاج مردم در وضعيت قرنطينه را نداشت...

***

راه جدای سیاسیون از پزشکان؟

آفتاب یزد نوشت: تصور اینکه اگر این طرح{ قوانین تقریبا سفت و سختی درباره منع تردد و قرنطینه } اجرا نمی‌شد چقدر بر میزان مبتلایان افزوده می‌شد خود قابل تامل است که اگر دولت به نصحیت و توصیه بسنده نکند و پای کار بیاید چقدر می‌تواند مثمر ثمر باشد. اما این روال سینوسی آسان گیری و سخت گیری تا امروز ادامه دارد، یعنی با گذشت بیش از 45 روز که کرونا وارد شده است. گویی برخی سیاسیون در یک طرف خط قرار گرفته‌اند و متخصصان امر در طرف دیگر!... مسئولانی که در بزنگاه‌های سیاسی گویی نمی‌توانند به نظرات متخصصان و کارشناسان گوش دهند و دیدگاه خود را ارجح می‌دادند. این رویه گویی خود یک اپیدمی است و میان مدیران و مقامات در سطوح مختلف شیوع پیدا کرده است.

***

دولت در تعقیب بحران

فرهيختگان نوشت: صبح ۱۷ فروردین بی‌آرتی راه آهن-تجریش مملو از آدم هایی است که قبلا با ثروتمندان فاصله‌گذاری اجتماعی کرده‌اند و حالا مجبورند در جایی که می‌دانند نباید باشند، حاضری بزنند. البته اگر شانس بیاورند و فردا خبرگزاری‌ها ننویسد این دو نفر که در فیلم هستند سالی فلان قدر گردش مالی دارند و خانه فلان دارند و مغازه بهمان و بعد خبر را حذف کنند.‌..

صبح ۱۷ فروردین، کاخ سعدآباد، یک"شنبه" عادی‌سازی، جناب رئیس‌جمهور دستور می ‌دهند از ۲۳ فروردین همه فعالیت‌های اقتصادی به حالت عادی برمی‌گردد البته با "پروتکل"، اولین بار است مردم یک هفته قبل از بخشنامه دولت آن را در خیابان‌ها اجرایی کرده‌اند البته بدون "پروتکل".‌.. در این ماجرا تقریبا دستگاه اجرایی همه جا بعد از بحران بوده است نه از پیش‌بینی خبری است و نه اقدام موثر، گام‌های بعدی تراژدی قابل حدس زدن است موج سنگین کرونا در اوایل اردیبهشت بحران در بیمارستان‌ها و البته فشار سنگین اقتصادی بر طبقات پایین، کارگران فصلی،مشاغل آزاد کوچک و... آقایان تماشاچی نباشید.

بيشتر بخوانيد:

تناقض‌های کرونائی دولت تدبیر و امید

***

احتمالاً اردیبهشت و خرداد سختی در پیش خواهیم داشت

حسین کریم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز در نشست مطبوعاتی گفت: واقعیت این است هر چند ما از ایجاد بحران جدی در طول یک ماه و نیم اخیر جلوگیری کرده‌ایم ولی اگر قرار باشد روند عادی سازی به زندگی مردم بازگردد بحران جدی‌تری در پیش خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز تاکید کرد: اگر با باز شدن اصناف، بانک ها، ادارات و ... مردم بخواهند مثل روزهای عادی و بدون رعایت اصول بهداشت فردی و رعایت اصل فاصله گذاری اجتماعی در فضاهای عمومی تردد داشته باشند، به احتمال زیاد اردیبهشت و خرداد سختی در پیش خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: اگر مردم رعایت نکنند هر مغازه، اداره، بانک و... می‌تواند منتقل کننده ویروس باشند.

***

جدی بود و نه شوخی!

عباس عبدی، تحليل گر اصلاح طلب در کانال تلگرامی خود نوشت: رییس روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: آمارهای چین یک شوخی تلخ بود؛ زیرا بسیاری در همه جهان فکر کردند این بیماری مثل آنفلوآنزا است و مرگ و میر کمتری دارد...

اگر کرونا برای چینی‌ها شوخی و در حد انفولانزا بود باید به عقل آنان شک می‌کردید که برای سه ماه کل چین با آن بزرگی را درگیر مهار چنین امر شوخی‌ای کنند بطوری که هزاران میلیارد دلار هزینه روی دست آنان گذاشته است. چرا فریب آمارشان را خوردید و تحت تاثیر رفتار و اعمالشان قرار نگرفتید؟

این نوع توجیهات کمکی به حل مشکل نمی‌کند. البته نمی‌خواهم بگویم فقط ایران دچار خطا شد. خطای غربی‌ها بویژه ترامپ و بوریس جانسون چنان بود که روی هر اشتباه دیگری را سفید کردند. چینی‌ها هم چه راست گفته باشند و چه دروغ؛ کارشان به خودشان و منافع کشورشان مربوط است. همه کشورها کمابیش دروغ‌ می‌گویند بنابر این قرار نیست که دیگران فریب آنان را بخورند. چرا کره جنوبی فریب نخورد؟

به نظرم بد نیست نسبت به پروتکل شناسایی سازمان بهداشت جهانی اعتراض شود که به احتمال فراوان منشا بخش مهمی از نارسایی‌ها در تشخیص به‌هنگام این ویروس بوده است.

بيشتر بخوانيد:

شوخی تلخ سخنگو با روابط خارجی کشور

***

چرا صدا و سیما پیام رسان «سروش» را به مزایده می‌گذارد

روزنامه ايران نوشت: تا چند روز دیگر یعنی ۲۰ فروردین ماه امسال زمان مزایده و قرائت پیشنهادها برای فروش پیام رسان«سروش» است...

سهیل تقوی کارشناس فناوری اطلاعات معتقد است: نهادهای حاکمیتی نباید در چنین پروژه هایی که به علت قرار گرفتن در لبه فناوری نیاز به چابکی بالا  دارد، ورود کنند به همین دلیل  ورود  صدا و سیما از ابتدا به حوزه پیام رسان ها کار درستی نبود و از همان ابتدا انتقادهای زیادی به آن وارد شد، چرا که نهادهای حاکمیتی و بزرگی چون صدا و سیما چابک نیستند.

این کارشناس فناوری اطلاعات اعتقاد دارد که افزایش اختلافات سیاسی، تبلیغاتی و فنی در این پیام رسان نیز موجب شد تا سروش پلاس رونمایی شود و بعد از آن بود که اختلافات در این پیام‌رسان علنی تر شد و در همین راستا صدا و سیما نیز تصمیم گرفت با فروش آن از این پروژه خارج شود و آن را به یک سرمایه گذار جدید بسپارد تا به رشد پیام رسان کمک کند.

مرتضی برجی، کارشناس حوزه پیام رسان ها نیز معتقد است: صدا و سیما از نظر مالی و تبلیغاتی هزینه زیادی برای این اپلیکیشن پرداخت کرد و هر چه در توان داشت برای بالا بردن نصب و استفاده ازاین اپلیکیشن به کار گرفت، ولی به نظرم آنچنان که باید هدفی که می‌خواست، محقق نشد.

***

ادامه جنجال سريال پايتخت

روزنامه جوان نوشت: ظاهراً قرار نیست پذیرفته شود که مشکلات سریال «پایتخت ۶» در یک کلیت معنا پیدا می‌کند؛ برای همین آن را به قسمت پایانی سریال خلاصه کرده‌اند. قسمتی که در آن براساس دو فیلم مشهور پیش از انقلاب، سکانس و دیالوگ غیراخلاقی بازسازی شد تا بر نکته مستهجن آن تأکید کند... آنچه در سریال پایتخت رخ داده، حاصل یک فرآیند چند ساله است. فرآیندی که در آن به لطف دیده شدن سریال در تلویزیون، مدیران صداوسیما خطوط قرمزی را که برای دیگر سریال‌ها در نظر می‌گیرند، برای زیاده‌خواهی عوامل تولید «پایتخت» یکی‌یکی کمرنگ و محو کردند. سریالی که فصل ابتدایی آن پر از المان‌های مذهبی و فرهنگ ایرانی و اسلامی بود، در فصل ششم خود به جایی رسید که تک‌تک شخصیت‌های آن به نمادی از بدآموزی تبدیل شدند. مفهوم ستون پنجم فرهنگی را باید در این فرآیند جست‌وجو کرد، چرا کار رسانه جمهوری اسلامی به جایی رسیده که سلبریتی‌ها برای آن راه و روش ترسیم و حتی تهدید می‌کنند که در صورت اجرا نشدن خواسته‌های زیاده‌خواهانه‌شان قهر می‌کنند!

بيشتر بخوانيد:

آیا اشتباهات «معمولی» هم به «ستون پنجم نفوذی» ربط دارد؟

***

پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی چند بازداشتی دارد

روز گذشته یکی از روزنامه‌ها با نماینده مجلس شورای اسلامی گفت‌وگویی انجام داد و از وضعیت پرونده سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین و بازداشتی‌هایی که مقامات قضایی گفته بودند پرسید که او منکر بازداشت شد و حتی معتقد بود که لازم نبود کسی بازداشت شود.

اما یک منبع آگاه اظهارات این نماینده مجلس شورای اسلامی را نادرست خواند.

این مقام مطلع ضمن تکذیب سخنان این نماینده گفت: بعد از اعلام جزئیات حادثه شلیک به هواپیمای اوکراینی همانطور که پیش از این هم اعلام شده چند نفر بازداشت شده‌اند و برای این افراد پرونده قضایی تشکیل شده است.

بيشتر بخوانيد:

پاسخ سازمان قضایی نیروهای مسلح به اظهارات يك نماينده