تهران در وضعیت قرمز کرونایی/ادامه جنجال حواشی پایتخت ۶/استقبال مطهری از عفو و آزادی زندانیان/ بعد از یک ماه ژست نمایندگی گرفته اند!

گروه سیاسی الف،   3990117097 ۴۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

 تهران در وضعیت قرمز کرونایی/ادامه جنجال حواشی پایتخت ۶/استقبال مطهری از عفو و آزادی زندانیان/ بعد از یک ماه ژست نمایندگی گرفته اند!

آخرین آمار کرونا در ایران

  دکتر کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۲۴۸۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور خبر داد و گفت: خوشبختانه روند بهبود یافتگان سرعت بالایی گرفته و تا کنون ۲۲۰۱۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند.

جهانپور گفت: از ظهر روز گذشته تا ظهر امروز ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۲۴۸۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد.

وی گفت: با احتساب موارد جدید، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۸۲۲۶ نفر رسید.

جهانپور گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و به این ترتیب تا کنون از وجود ۳۶۰۳ نفر در کشور به دلیل ابتلا به این بیماری، محروم شده ایم و دیگر در بین ما نیستند.

جهانپور گفت: وضعیت تهران در مورد کرونا قرمز است. هرچند در دو هفته اخیر با کاهش مراجعه به بیمارستان‌ها و کاهش موارد بستری و مرگ و میر مواجه بودیم، اما این مربوط به تهرانی بود که مردم در خانه‌ها مانده بودند و با بازگشایی برخی مشاغل مواجه نبودیم.

فرارو نوشت: آمار دقیقی درباره میزان ابتلا و جانباختگان کرونا در شهر و استان تهران در دست نیست. مدتی‌است که وزارت بهداشت آمار تفکیکی استان‌ها را منتشر نمی‌کند. در نتیجه افکار عمومی دقیقا نمی‌داند وضعیت کرونا در تهران و دیگر استان ها چگونه است. با این وجود اظهار نظر‌ها و گزارش‌های رسمی مملو از هشدار و توصیه به مردم برای ماندن در خانه‌ها است. البته غیر از رییس جمهور که تلاش می کند اوضاع عادی شود.

تا پیش از این دولت تلاش داشت بی توجهی مردم را به عنوان عامل اصلی شیوع کرونا در کشور معرفی کند، اما حالا با سیاست‌های تازه و نه چندان محکم ستاد مدیریت بحران کرونا به نظر می‌رسد دیگر نمی‌توان توپ را در زمین مردم انداخت. اگر بحران در تهران جدی‌تر شود، حتما دولت در این وضعیت نقش غیرقابل انکاری داشته است. 

دکتر مسعود یونسیان، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران به ایرنا گفت: هرچند تعداد بیماران در روز‌های اخیر کاهش یافته است، اما تاکنون کنترل اپیدمی حاصل نشده و نمی‌توانیم ادعا کنیم از پیک بیماری عبور کرده‌ایم. کاهش روند ابتلا هنوز ما را به این نتیجه نرسانده است که ما به پیک بیماری رسیده‌ایم و شواهد کافی نیز در این زمینه وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

آخرین آمار کرونا در ایران: شناسایی ۲۴۸۳ مبتلا و ۱۵۱ فوتی جدید

***

2 چالش دستگاه قضا

روزنامه همشهری نوشت: مبارزه گسترده با فساد اقتصادی مهم‌ترین چالشی بود که سیدابراهیم رئیسی در سال گذشته توانست به واسطه آن، اعتبار و اعتماد را به دستگاه قضا برگرداند اما درست در یک‌سالگی ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضاییه، این دستگاه با چالش جدید و ناشناخته‌ای مواجه شد. نحوه تعامل با زندانیان به‌ویژه زندانیان سیاسی در دورانی که ویروس کرونا به همه اجتماعات هجوم می‌برد، ‌یکی از چالش‌های دستگاه قضا در 13ماهی بود که رئیسی به ریاست قوه قضاییه رسیده بود.

هم‌اکنون پس از گذشت یک سال از ریاست رئیسی بر قوه قضاییه می‌توان به ارزیابی کارنامه وی پرداخت و درباره عملکرد او به قضاوت نشست. در ارزیابی کارنامه رئیسی می‌توان به وجوه تمایز مدیریت رئیسی با روسای پیشین قوه قضاییه پرداخت؛ برگزاری دادگاه‌های علنی مبارزه با فساد اقتصادی و محاکمه دانه‌درشت‌ها، آقازاده‌ها و برخی مدیران و مسئولان، تلاش‌ها برای پاکسازی درونی قوه قضاییه از عناصر و قضات فاسد، تحرکات میدانی ریاست قوه قضاییه و سرکشی سرزده به واحدهای قضایی و زندان‌ها و نیز انجام سفرهای استانی، کاهش اطاله دادرسی، تاسیس مجتمع ویژه مبارزه با فساد اقتصادی، به رسمیت شناختن جرم سیاسی، اجرایی کردن برخی از قوانین بر زمین مانده و... ازجمله مواردی است که در دوره جدید ریاست قوه قضاییه مورد توجه قرار گرفته است.

***

در چشم ملت زل می‌زنند و با افتخار ژست نمایندگی گرفته

جوان آنلاین: عبدالکریم حسین زاده ییس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس پس از قریب به یک ماه غیبت نمایندگان ملت، از تحویل طرح سه فوریتی تعطیلی و قرنطینه کامل کشور به هیات رییسه مجلس خبر داده و در اظهار نظری عجیب و دردآور گفته است: «این طرح که حدود یک ماه پیش تهیه شده بر مبنای تعطیلی یک ماه کشور و براساس اصل ٧٩ قانون اساسی پیش‌بینی شده بود که با توجه به اینکه مجلس جلسه علنی نداشت امکان مطرح کردن آن نیز نبود.»

جالب آنجاست جناب آقای حسین‌زاده نگفته‌اند که طرح را ارائه کرده‌ایم بلکه گفته‌اند هنوز بنا دارند در اولین جلسه علنی مجلس برای اتخاذ راهکار‌هایی جهت مقابله با کرونا آن را مطرح کنند و ابراز امیدواری کرده‌اند که نمایندگان پیشنهادات خوبی را بر جزئیات طرح بیفزایند!

آخر این چه مجلسی است که نمایندگانش حاضر نیستند برای طرح مهمی، چون قرنطینه کامل کشور، آن هم با قید «سه فوریت» که تنها مختص شرایط بحرانی است، جلسه علنی تشکیل دهند؟! و بدتر از آن بعد از یک ماه تعطیلی در شرایطی که به همت کادر‌های درمانی و گروه‌های جهادی منحنی کرونا نزولی شده است، در چشم ملت زل می‌زنند و با افتخار ژست نمایندگی گرفته و با زبان بی‌زبانی می‌گویند، فقط در روز‌های خوشی و لحظه دریافت حقوق‌های میلیونی نماینده شما هستیم وگرنه گور پدر ملت! وآخ که چقدر این حرف از ریختن سرب داغ به چشم انسان دردناک‌تر است!...

***

منطق سياست‌گذاري کرونایی

عباس عبدي در روزنامه شهروند نوشت: ... از ابتدا هم گفته شد كه مديريت كرونا، نيازمند حضور مستقيم در بالاترين سطوح اداري و اجرايي و سياسي كشور است. قرار نيست مديريت كرونا تجزيه شود و اجراي هر جزء آن در سطح وزارت بهداشت و وزارت صمت و كشور و نيروي انتظامي و... دست به دست شود.  بي‌توجهي به منطق سياست‌گذاري و عدم طرح هزينه و فايده هر راه‌حل و نيز بي‌توجهي به ساختار اجرايي سياست‌گذاري كه نيازمند مديريت واحد و قدرتمندي است، موجب مي‌شود كه از يك‌سو بي‌اعتمادي به سياست‌گذار ايجاد شود و از سوي ديگر همان سياست‌هاي ناقص نيز در مرحله عمل به خوبي اجرا نشود و هزينه‌هايش را بپردازيم بدون آنكه منافع آن نصيب ما شود.

***

نگاه رهبری استعفا یا استیضاح رئیس‌جمهور نیست/ روایتی از جلسات ویژه شمخانی با اصولگرایان و اصلاح‌طلبان

حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز به خبرآنلاین گفت: نگاه رهبری معظم انقلاب هم این نیست که دولت باید برود و رئیس جمهور باید استیضاح شود یا استعفا بدهد. نگاه رهبری این است که رئیس جمهور باید تا روز آخر بایستد و کار خودش را انجام دهد.

مصباحی مقدم معتقد است عقلای دو جریان باید دورهم جمع شوند و در همین راستا خبر از جلسات ویژه شمخانی دبیر شواری عالی امنیت ملی با چهره های شاخص اصولگرا و اصلاح طلب می دهد.از او می خواهیم نوع مناسبات مجلس آینده با دولت را پیش بینی کند که در پاسخ می گوید« مجلس یازدهم شبیه مجلس هفتم است نه نهم و با دولت تعامل خواهد کرد.»

عضو جامعه روحانیت مبارز در ادامه می گوید: مهم این است که درکشور یک اصلاح ساختار از نظر سیاسی رخ دهد. اصلاح ساختار براین مبنا که مثلا ما به جای یک مجلس دو مجلس داشته باشیم و یا شاهد تغییری در ساختار مدیریتی کشور باشیم، به این معنا که مثلا به جای ریاست جمهوری نخست وزیری داشته باشیم که توسط پارلمان تعیین شود و از طرفی پارلمان بتواند نخست وزیر را انتخاب کند و از طرف دیگر بتواند او را استیضاح و برکنار کند و انتخاب مجددی برای نخست وزیری داشته باشد.

***

استقبال علی مطهری از عفو و آزادی زندانیان به‌ویژه سیاسی‌ها و دوتابعیتی‌ها

علی مطهری، نماینده‌ی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، درباره‌ی آزادی‌ها، مرخصی‌ها و عفوهای اخیر که بخاطر شیوع ویروس کرونا از سوی قوه قضاییه به زندانیان داده شد، به انصاف نیوز گفت: این یک اصل کلی است که باتوجه به شیوع ویروس کرونا، هرمقدار بتوانیم از تجمع‌ها و ازدحام‌ها بکاهیم زودتر می‌توانیم بر این ویروس پیروز شویم و در مجموع خوب است. باید از مسئولان قضایی تشکر کنیم که این تصمیم را برای حفظ سلامت زندانیان گرفتند. مخصوصا که این آزادی‌ها شامل زندانیان سیاسی هم شده که تاکنون سابقه نداشته؛ این هم قابل تقدیر است.

مسئله‌ی آزادی زندانیان دوتابعیتی که مرتبط با روابط خارجی و دیپلماسی ما می‌شود هم اقدامی قابل تحسین بود. چه اینها واقعا جاسوس بوده باشند و چه بعنوان مقابله به‌مثل با کشور دیگری بازداشت شده باشند، بنظرم فرصت خوبی بود که ما برای بهبود روابط خارجی‌مان این کار را انجام دهیم. مرخصی دادن به خانم نازنین زاغری هم بنظرم اقدامی خوب و قابل تقدیر بود؛ انشاالله که مشکل ایشان هم حل شود... بنظرم این رویه، رویه‌ی خوبی بوده و تا زمانی که ویروس کرونا هست باید ادامه داشته باشد؛ مخصوصا راجع به زندانیان سیاسی هم توجه کافی را داشته باشند.

***

هیج اختلافی بین سران قوا و وزارتخانه‌ها نداریم

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جهور امورز در جلسه هیئت دولت با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی بر اختلاف بین وزارتخانه بهداشت و صمت گفت: هیج اختلافی ما نداریم. بین وزارت بهداشت و صمت هیج اختلافی نیست.

وی افزود: هیچ اختلاف نظری بین دستگاههای دولتی وجود ندارد، بین قوای سه‌گانه اختلاف نظری وجود ندارد. همه با هم کار انجام می‌دهیم همه ارکان کشور، مقام معظم رهبری همه جا حمایت کردند هر جا نیاز بود و نکته‌ای بود و ما نامه‌ای فرستادیم ایشان همراهی کردند بنابراین کل نظام یکپارچه است... رئیس‌جمهور تصریح کرد: برای استان تهران این فعالیت از 30 فروردین یعنی شنبه آغاز می‌شود.

وی اضافه کرد: در تهران از هفته آینده یعنی 23 فروردین دو سوم کارمندان ملزم به حضور در سر کار خواهند بود و یک سوم مخیر هستند که سر کار باشند یا خیر و مسئولان ادارات هستند که در این زمینه تصمیم گیر هستند...

بیشتر بخوانید:

روحانی: فعالیت اقتصادی در تهران از ۳۰ فروردین آغاز شود/ تصمیمات مهم درباره نحوه فعالیت ادارات، مدارس و اماکن مقدسه

***

ادامه جنجال های سریال پایتخت 6

فارس نوشت: رئیس سازمان صدا وسیما در دستوری ویژه به سید مرتضی میرباقری با اشاره به حواشی قسمت آخر مجموعه پایتخت ۶ تاکید کرده لازم است بررسی شود که این اقدام حاصل اشتباه، بی توجهی و وادادگی است یا نتیجه عملیات مرموز و فتنه انگیز «ستون پنجم فرهنگی دشمن»؟!

حجت الاسلام «محمدرضا زائری» درباره مجموعه پایتخت گفت: سریال پایتخت یک مجموعه تلویزیونی پر مخاطب است که توانسته جای خود را در افکار عمومی و مخاطب صداوسیما باز کند و مخاطبانی از طیف های متنوع داشته باشد. نقاط قوت سریال در طول فصول مختلف در سالهای گذشته آنقدر برجسته و جدی بوده که نتوان از آن گذشت.

وی در ادامه درباره نکات منفی فصل ششم توضیح داد: در خانواده ای که ما می بینیم یکی ریاکار است و تظاهر می کند به متدین بودن با یقه بسته و جای مهر در پیشانی و خود را وصل کرده به مسئولان کشور و برای اینکه موقعیتی را کسب کند تظاهر می کند، همسر او یک فرد دهن بین و ساده و اهل حسادت است که تازه عقل کل هم دانسته می شود. شخصیت ارسطو یک فردی است که زندان رفته و برگشته و حالا حاضر است برای پول دست به هر کاری بزند. شخصیت بهتاش یک شخصیت منفی و غیراخلاقی است که همه کار از او سر می زند. بچه کوچک خانواده خبرچینی می کند. البته نمی خواهم وارد مصادیق و جزئیات شوم. ولی همین ها نکاتی است که قابل دفاع نیست و به کار لطمات جبران ناپذیری وارد کرده است.

بیشتر بخوانید:

زائری: این نقی دیگر «معمولی» نیست/ نظارت‌های صداوسیما حداقلی و ظاهری است/ رواج حجم بالایی از «دروغ» در میان خانواده

دستور ویژه رئیس سازمان صداوسیما برای بررسی حواشی قسمت آخر «پایتخت۶»