بازداشت مرتكبان رفتارهای نامتعارف در بقاع متبرکه/ دو روند معکوس کرونا در ایران/ بحران اصلاح‌طلبان منجر به انحلال شورای عالی سیاست‌گذاری می‌شود؟

گروه سیاسی الف،   3981212109 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

بازداشت مرتكبان رفتارهای نامتعارف در بقاع متبرکه/ دو روند معکوس کرونا در ایران/ بحران اصلاح‌طلبان منجر به انحلال شورای عالی سیاست‌گذاری می‌شود؟

 کرونا و کالبدشکافی رفتارهای انحرافی

فرد مرتکب اقدام غیر متعارف در حرم حضرت معصومه (س) دستگیر شد.

حسب اعلام روابط عمومی دادسرای مرکز استان قم، با توجّه به انتشار فیلم اقدام غیر متعارف یک فرد در حرم حضرت معصومه (س) و وصول گزارش به سامانه گزارشات مردمی قرارگاه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دادسرای قم، با دستور دادستان مرکز استان و با تلاش عوامل نیروی انتظامی این فرد شناسایی، دستگیر و بازداشت شد وبرای وی پرونده قضایی تشکیل و در حال رسیدگی می‌باشد.

فرد دیگری نیز که در حرم امام رضا(ع) اقدام به این اقدام غیرمتعارف کرده و فیلمی از خود منتشر کرده بود روز گذشته بازداشت شد.

آفتاب يزد در این باره نوشت: اخیرا پس از شیوع ویروس کرونا در کشور نهادها و دستگاه‌های مرتبط از مردم خواستند که برای جلوگیری از شیوع بیشتر در منازل خود بمانند و از شرکت در تجمع‌ها و اماکن عمومی پرهیز کنند. این شرکت در تجمع‌ها، می‌تواند شرکت در نمازهای جمعه و زیارت بقاع متبرکه را شامل شود، اما در پی این موضوع عده‌ای با راه‌اندازی یک چالش در فضای مجازی تصاویری را از زیارت نامتعارف ضریح این بقاع متبرکه منتشر کرده و مخالفت خود را اینگونه با توصیه‌های بهداشتی نهادهای مسئول ابراز کردند. این در حالی است که کارشناسان مذهبی انتشار کلیپی در فضای مجازی را که در آن فردی اقدام به لیس زدن ضریح عتبات مقدسه می‌کند، خلاف شان اهل بیت (ع) و کاری مخالف با دین، قرآن، روایات و عقل توصیف کردند.

حجت‌الاسلام محمود ریاضت سخنران مذهبی در این باره اظهار داشت: «هرکاری که خلاف عقل باشد در مجموعه دین و معارف اهل بیت علیهم‌السلام پسندیده نیست. ما در توسل به اهل بیت علیهم‌السلام عتبه‌بوسی را داریم، اما لیسیدن، یک بدعت است و چه بسا این فرد عامل نفوذی برای تخریب دین و برای زمین زدن آن ماموریت داشته باشد.»

حجت الاسلام محمد جواد نظافت، استاد حوزه نيز به روزنامه خراسان گفت: بعضی‌ها می‌پرسند: چرا نماز جمعه را تعطیل می‌کنید؟ چرا در حرم امام رضا (ع) مهرها و فرش‌ها را جمع می‌کنید؟ امام رضا (ع) می‌تواند شفا بدهد؛ حرم امام رضا(ع) شفاخانه است؛ اما شما درِ شفاخانه را بستید و تعطیل کردید. در پاسخ باید گفت دنیا، دنیای اسباب و مسببات است؛ خداوند در این دنیا کارهایش را با اسباب انجام می‌دهد: «أَبَیَ اللّهُ أَنْ یُجْرِیَ الأُمُورَ اِلاّ بِأَسْبابِها» (اصول کافی/1/183/7)، خدای متعال از این‌که امور بدون اسبابش جریان پیدا کند، امتناع دارد... اگر قرار بود قواعد عالم به هم بخورد، امام رضا(ع) با سم شهید نمی‌شدند. پس وقتی سم روی بدن مبارک امام(ع) اثر می‌گذارد، ویروس می‌تواند روی در حرم آن حضرت هم اثر بگذارد و زائر را گرفتار کند؛ همان‌طور که هنگام رسیدن ناپاکی به حرم، باید محل را آب کشید و شست، در مقابل این ویروس هم باید چنین رفتار کرد؛ اسلام دین عقلانیت است؛ منتها اسلام می‌گوید نگاه مادی صرف نداشته باش، بهداشت را رعایت کن و بسم‌ا... بگو؛ بگو خدایا بلا را دفع کن؛ اگر تمام ماسک‌ها را داشته باشی و تمام مواد شوینده را نیز مصرف کنی، بازهم نباید خود را مصون بدانی؛ ما از بلا ایمن نیستیم.به همین دلیل، ما از تولیت آستان قدس رضوی که به فکر آلوده نشدن حرم مطهر به ویروس خطرناک هستند، تشکر می کنیم.

عباس سلیمی‌نمین، تحليل گر مسائل سياسی نيز در یادداشتی به برخی اظهارات آیت‌الله علم‌الهدی و تولیت حرم حضرت معصومه(س) در ماجرای مقابله با ویروس کرونا انتقاد کرد.

سليمي نمين در اين يادداشت مي نويسد: ... امروز در کنار کارنامه ارزنده به ثبت رسیده از جانب صاحبان علم و تقوا به ویژه از جانب نایب تولیه آستان قدس رضوی، اظهارات شاذی را از سوی امام جمعه مشهد و متولی حرم حضرت معصومه(س) شاهد بودیم، که یکی به تریبون اصالت می‌دهد و آن دیگری سازه‌های ساخت هنرمندان و معماران، تا به گونه‌ای به تصمیمات اتخاذ شده تشکیک شود...

عمده مسائل گاهی از همین اصالت دادن به فهم خود آغاز می‌شود، گویی که اگر هفته‌ای هدایت مردم از جانب ایشان منقطع شود دیگر گمراهی فراگیر خواهد شد؛ لذا بعد از ارائه پیشنهاد به حالت تعلیق درآمدن برگزاری نمازجمعه چند شهر توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا و تایید ستاد ائمه جمعه، برای اولین بار با خطبه مکتوب مواجه بودیم. در این خطبه مکتوب هرچند ادعای تبعیت می‌شود اما تصمیمات اتخاذ شده زیر سوال می‌روند.

***

شناسایی ۵۲۳ مورد جدید کرونا در کشور
 
آخرین آمار ابتلا و فوتی ناشی از کروناویروس جدید در کشور اعلام شد.

دکتر علیرضا رییسی - معاون بهداشت وزارت بهداشت از افزایش مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ایران خبر داد و گفت: آخرین یافته‌های آزمایشگاهی در کل بالغ بر ۵۲۳ مورد جدید ابتلای قطعی به بیماری کوید ۱۹ را در کشور ظرف ۲۴ ساعت گذشته نشان می‌دهد که متاسفانه از این موارد ۱۲ تن نیز جان باختند.

به گفته وی در مجموع تا کنون ۱۵۰۱ نفر ابتلای قطعی به ویروس کرونای جدید ثبت شده است که متاسفانه ۶۶ نیز جان باختند. وی تعداد بهبودیافتگان این بیماری ۲۹۱ تن اعلام کرد.

رییسی گفت: همچنان بیشترین استان های درگیر این بیماری، استان های تهران، قم و گیلان هستند البته در استان‌های گیلان و قم میزان بهبودیافتگان و بستری شدگان در حال برابر شدن است.

بيشتر بخوانيد:

ربیعی: کرونا مساله اول دولت و کشور است/ مدارس تا آخر هفته تعطیل خواهد بود

آخرین آمار ویروس کرونا در ایران؛ تعداد مبتلایان به ۱۵۰۱ نفر افزایش یافت/ فوتی‌ها ۶۶ نفر شدند

***

۲ روند معکوس کرونا در ایران

دنیای‌اقتصاد نوشت: کرونا به پیشروی ادامه می‌دهد... آخرین داده‌ها از تعداد مبتلایان و جان‌باختگان ویروس کرونا در ایران، نشان‌دهنده ۲ روند معکوس است. در روز یکشنبه، به تعداد مبتلایان ۳۸۵ نفر اضافه شد که نسبت به تعداد افراد مبتلا شده در روز شنبه، ۸۸ درصد افزایش یافته بود تا رشد تعداد مبتلایان سرعت بگیرد. از آن طرف، به تعداد هموطنانی که جان خود را از دست دادند، ۱۱ نفر افزوده شد که نسبت به میانگین رشد در ۱۰ روز اول اسفند، آرام‌تر بود که باعث پایین آمدن نسبت جان‌باختگان به مبتلایان شد.

در بخش ديگري از اين گزارش آمده است: درحالی‌که طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی نرخ مرگ‌ومیر کرونا حدود ۳ درصد بوده است، نرخ فوتی در ایران بالای ۱۵ درصد بوده که این میزان موجب نگرانی در مردم شده بود. البته این درصد بالا، به معنای قربانی گرفتن بیشتر کرونا در ایران نبود، بلکه به نظر سرعت و مکانیزم شناسایی در کشور دچار مشکل بود؛ چراکه در مورد برخی از فوت شده‌ها، پس از مرگشان مشخص می‌شد که دچار کروناویروس بوده‌اند. 

***

به احتکار کنندگان رحم نکنید

آیت الله رییسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه ضمن تشکر از جامعه پزشکی و رسانه‌ای کشور خطاب به دادستان‌های سراسر کشور، گفت: به احتکار کنندگان اقلام بهداشتی و دارویی رحم نکنید. وی افزود: سلامت مردم قابل معامله و مسامحه نیست.

بيشتر بخوانيد:

ماسک را از صورت محتکران اقلام پزشکی بردارید

رئیس قوه قضائیه خطاب به دادستان‌ها: به احتکار کنندگان اقلام بهداشتی و دارویی رحم نکنید

***

برخورد ناجا با سودجویانِ کرونا

 سعید نمکی در نشست مشترک با فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این که ناجا در این روزهای سخت در کنار وزارت بهداشت قرار داشته، در عین حال ضمن تاکید بر لزوم پرهیز از سفر از سوی مردم، از اعمال محدودیت های سنگین تر در ورودی استان های آلوده به این ویروس خبر داد.

بيشتر بخوانيد:

کشف پنچ میلیون ماسک و ۲ میلیون دستکش توسط تعزیرات

***

سیدمحمد میرمحمدی درگذشت

سیدمحمد میرمحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز (دوشنبه) در بیمارستان مسیح دانشوری درگذشت.

بيشتر بخوانيد:

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درگذشت

***

کیت تشخیص کرونا در کشور ساخته شد

کیت‌ تشخیص کرونا توسط سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در کشور ساخته شده است.

علیرضا جلالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله گفت: کیت تشخیص کرونا ۲۰۱۹ دو هفته پیش در دنیا ساخته شد و تازه به دست همه رسیده که بسیار گران قیمت است. خوشبختانه نیرو‌های مسلح به خصوص سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح کیت‌های بسیاری را ساخته است. در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله بیش از ۵۰ کیت برای انواع ویروس را ساخیتم؛ کیت ساخته شده در وزارت دفاع بسیار خوب است.

***

جلسات محرمانه برای انتخابات جایگزین لاریجانی

نامه نيوز نوشت: ... زمان زیادی از اعلام نتایج انتخابات نگذشته که خبرهای تازه‌ای از نشست‌های سیاسی پشت درهای بسته درباره پارلمان آینده سینه‌به‌سینه می‌چرخد. خبرهایی که حاکی از تلاش برای سامان‌دادن آرایش و چهره سیاسی مجلس جدید است. در حالی که در نگاه نخست به نظر می‌رسید محمدباقر قالیباف یگانه‌شانس به دست آوردن صندلی ریاست مجلس جدید است اما گویا تحولات دیگری رخ داده و شرایط آنچنان هم برای قالیباف که با امیدهای فراوان به مجلس رفته ساده و سهل نیست. بر اساس خبرهایی که البته هنوز تأیید نشده و شکل رسمی به خود نگرفته گویا این صندلی خواستگاران دیگری هم دارد از جمله مرتضی آقاتهرانی و علیرضا زاکانی. برخی می‌گویند بیش‌فعال‌تر از آقاتهرانی این زاکانی است که رسیدن به این صندلی را چندان دور از دسترس نمی‌داند. گفته می‌شود جلساتی در این مورد میان برخی چهره‌های موثر حاضر در مجلس جدید برگزار شده است. همچنین گفته می‌شود برخی دیدارها نیز خارج از این چارچوب با افرادی که در لیست منتخبان نیستند انجام شده است... در فضای تحلیل اگر از سطح خبر عبور کرده و به سطح تحلیل این ماجرا برسیم می‌توان مخالفان محمدباقر قالیباف برای رسیدن او به ریاست مجلس را اینچنین برشماریم. 1.پایداری‌ها 2. احمدی‌نژادی‌ها 3.اصلاح‌طلبان 4.طیفی از ایثارگران و رهپویان.

***

جریان اصولگرا توانست بخشی از آراء معروف به آرای خاکستری را جذب کند

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم، چهره شاخص جامعه روحانیت مبارز درباره رقابت هاي انتخاباتي به خبرآنلاين گفت: اتفاقی که در این انتخابات افتاد این بود که جریان اصلاحات بنا بر هر دلیلی که خودشان مطرح کنند یا آنچه واقعیت دارد نتوانست مردم را برای انتخابات بسیج کند. در مقابل ما با توجه به آنکه جریان اصولگرا به طور عمده خارج از گود اجرا و مدیریت مجلس بود توانست هواداران خود را برای انتخابات بسیج کند و رأیی را به دست بیاورد. البته بخشی از آراء به صورت سنتی به خود جریان اصولگرا مربوط است و بخشی از آراء، معروف به آرای خاکستری است که اصولگرایان توانستند آن را جذب کنند.

مصباحي مقدم در ادامه عنوان مي كند: با توجه به فاصله نسبتا کمی که با انتخابات ریاست جمهوری داریم تصور می کنم که اگر در مجلس یازدهم مجموعه ای که از اصولگرایان به مجلس راه پیدا کرده اند بتوانند به خوبی وعده های خود را دنبال کنند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری هم باید مشابه انتخابات مجلس باشد. 

***

فرصت طلایی برای انحلال شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان

شکست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم را باید سومین شکست شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان دانست. این شورا در سال 94 طی ائتلاف با اعتدالگرا لیست امید را ارائه کرد و سبب شد که تمام انرژی اصلاح طلبان در مجلس دهم صرفا توضیح دادن در مورد تعداد حقیقی و توان تشکلیلاتی‌ فراکسیون امید شود. در انتخابات شورای شهر نیز شورای عالی سیاست‌گذاری ناموفق بود و انتقادات بسیاری را به جان خرید...

بسیاری از اصلاح طلبان محمدرضا عارف و ناکارآمدی او در کسوت رئیس شورا را عامل این وضعیت می‌دانند اما در ارائه راهکار اختلاف نظرهایی وجود دارد. برخی همچون کارگزارانی‌ها به دنبال کنار گذاشتن عارف هستند اما گروه دیگری اساسا شورای عالی اصلاح طلبان را موثر نمی‌دانند و به دنبال تغییرات اساسی تر هستند. عبدالله ناصری، عضو شورای هماهنگی اصلاح طلبان در گروه دوم جای می‌گیرد.

او در گفت‌وگو با نامه نیوز در انتقاد از عملکرد شورای عالی سیاست گذاری گفت:« به نظر من انتقادی به شورای عالی سیاست گذاری وارد بوده و نوع عملکرد آن در گذشته در جبهه اصلاحات مساله ساز شده است. اما با توجه به انتخابات اخیر که عملا شورای سیاست گذاری به دو دسته کاملا مغایر هم در تصمیم گیری کلان تقسیم شد، معتقدم که از حالا به بعد عملا شورای عالی سیاست گذای هیچ کارکردی ندارد».

وی در پاسخ به اینکه تاثیر مدیریت محمدرضا عارف در رسیدن شورای عالی به وضعیت فعلی چقدر بوده است؟ گفت: بالاخره این در ذات آقای عارف و هیات رئیسه نبود که غیر از این عمل کنند. یعنی اگر از سال 94 که این شورا شکل گرفت مدیریت و موضع گیری همه جانبه در حوادث و ترکیب هیات ریسه به گونه‌ای بود که انتقاد به آن نمی‌شد، شاید در این انتخابات می‌توانست صدای واحدی داشته باشد اما من باورم این است که اصلاح طلبانی از جنس آقای کمالی و کواکبیان و کرباسچی که من اسمشان را شکاف اصلاحات گذاشتم؛ دیگر نمی‌توانند با احزاب جامعه محوری مثل توسعه و اتحاد عملا مواضع همسو داشته باشند زیرا واقعیت‌های جامعه ایران نسبت به سال‌های قبل خیلی تغییر کرده است فلذا به نظر من این موضع دوگانه در انتخابات دو اسفند فرصت طلایی برای انحلال شورای سیاست گذاری و شکل گیری یک نهاد قابل دفاع‌تر فراهم کرده است.

بيشتر بخوانيد:

سلیمی‌نمین: عملکرد اصلاح طلبان موجب یاس سیاسی و کاهش مشارکت در انتخابات شد