نظرات برگزیده مخاطبین الف: ایران، بهشت پزشکان است/ با اجبار قانونی نمی‌توان کودک‌همسری را از بین برد/ چرا اصلاح‌طلبان مجلس مطالبه شفافیت ندارند؟

گروه سیاسی الف،   3980621099 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبین «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

نظرات برگزیده مخاطبین الف: ایران، بهشت پزشکان است/ با اجبار قانونی نمی‌توان کودک‌همسری را از بین برد/ چرا اصلاح‌طلبان مجلس مطالبه شفافیت ندارند؟

گزارش الف با عنوان «مهلت پزشکان تمام شد؛ اولتیماتوم مالیاتی‌ها به پزشکان» درباره مالیات پزشکان با نظرات متعدد مخاطبین همراه شد که برخی از آنها را می‌خوانید:

*مالیات از دکترها واجب است یا کسانی که پول های هنگفتی در بانک ها خوابانده اند و راست راست تو ایران می گردند وبدون اینکه هیچ کاری داشته باشند ماهانه صدها میلیون تومان نزول از بانک ها می گیرند ... پول های باد آورده مالیات ندارد ؟ چون این طبقه جز اشرافند و در همه جا نفوذ دارند هیچ وقت قانون برعلیه آنها روی پاشنه نمی چرخد .

*مالیات را نمی دهند مالیات را از آدم می گیرند دولت یکی از ایراداتش همین است که مالیات نده ها را محاکمه نمی کند مثل کشورهای دیگر

*با پول ملت تو دانشگاه دولتی درس خوندن و ده ها میلیون تومان درآمد دارند، ببین برای ندادن مالیات چه کولی بازی در میارن!

*تو خارج اگر تازه مدرکشون رو قبول کنن محال است چنین درآمد رویایی داشته باشند و از اون طرف چندر غاز مالیات بدن. اینجا بهشت بسیاری از پزشکان متخصص هستش.

*دولت میداند اگرروزی اعلام کند تراکنشهای تمام اصناف کارتخوانها بررسی میشود جهت امور مالیاتی،بلافاصله مثلا طلا فروشها یا بازار کلا کارتخوان خودرا خاموش میکنند یا اعتصاب میکنند ،پس بهتر است فقط از این کار فقط برای ابزاری به عنوان فشار علی حده به پزشکان استفاده کرد نه واقعا کنترل فرار مالیاتی. آیا نیاز نبود همه کارتخوانهای همه اصناف کنترل شود؟ این هم مثل طرح خدمت مناطق محروم توجیه عجیبی دارد؟ این تبعیض و بی عدالتی جهت دار نیست ؟ چرا درمورد پزشکان تفکر اقتصادی سوسیالیستی و برلی بقیه اصناف تفکر اقتصادی لیبرالیستی و بازار آزاد؟

*(در پاسخ به کامنت بالا)خلاصه حرف شما این است : چه کسی شفاف است که من باشم و این سخن شما پذیرفتنی نیست شما کار خودت را بکن و با دیگران کاری نداشته باش

*اگر قرار بر اجرای قانون است چرا ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه که باید در سال اول اجرایی شود و در سامانه ای اطلاعات دریافت حقوق از رییس جمهور و وزرا تا کارمندان بصورت شفاف در اختیار مردم قرار گیرد اجرا نمیشود؟چرا وقتی طبق قانون من پزشک باید از دریافتی وزرا و ... مطلع باشم نمیتوانم ؟مگر حرف دوستان اجرای قانون نیست؟چرا این قانون معطل شده اما قانون برلی پزشک لازم الاجرا و آنی است؟

*مشكل اصلي عدم اعتماد به دولت است كه شامل همه صنوف مي شود، گام اول شفاف سازي هـزينه هاي دولت است و اينكه ماليات اخذ شده كجا هزينه مي شود! وقتي هزاران ميليارد تومان در غالب ارز ٤٢٠٠ تومان در اين مملكت به صورت رانت از ماليات همين مردم بين افراد خاصي توزيع مي شود و كسي هم حاضر به پاسخ گويي نيست! انتظار اينكه مردم خودشان با ميل ماليات بپردازند دور از ذهن است.

*آنچکه اتفاق می افتد به علت نفوذ پزشکان به مراکز تصمصم گیری است از کمسیون تخصصی مجلس تا نظام پزشکی لذا تضاد منافع اتفاق می افتد یعنی پزشکی که در کمسیون بهداشت مجلس است بر خلاف منفع پزشکان عمل میکند یادر هرحال منافع آنها را تامین می کند وسایر موارد نیز همچنین از وزارت بهداشت گرفته تا نظام پزشکی

*مالیات هم باعث می شود فاصله طبقاتی کم شود و هم دولت دستش بازتر می شود تا به امور اداره کشور برسد چرا پزشکان تاجر پیشه که با کالای سلامتی مردم تجارت می کنند مالیات نمی دهند بنظرم ابزارهای بازدارندگی و سازوکار مناسب جهت فرار مالیاتی در کشور وجود ندارد یا تیغش کند است

*۱. عدم تمایل به پرداخت مالیات در ایران ریشه فرهنگی دارد ۲. پزشکی هم یه شغل انتفاعی هست و توقع اینکه پزشکان از شغل و درامد خود دفاع نکنند منطقی نیست ۳. به نظر میاد دولت از صنف پزشکان شروع کرده که جامعه بهشون نظر منفی داره تا بعد شامل همه اصناف کنه ۴. تقریبا تمام پزشکان کارتخوان دارند و اگر پزشک خاصی خارج از تعرفه میگیره به علت اصرار بیماران به مراجعه به اون شخص خاص هست، هیچ جای دنیا بیمار نمیتونه دفترچشو برداره و مستقیم بره فوق تخصص اونم تو یه شهر دیگه! ۵. پزشکان مرتب ترین پرونده مالیاتی رو دارن نسبت به بقیه ۶. درامد بسته به ریسک تعریف میشه، به همین خاطر من که جراح دامپزشک هستم برای یه جراحی ohe مثلا ۵۰۰ تومن میگیرم ولی یه جراح انسان برای همون جراحی ۵ میلیون ۷. سو استفاده از نیاز مراجع در هر صنفی میتونه باشه، تا حالا ماشینتون تو جاده خراب شده؟ اشکال از مقدس دونستن خدمات پزشکی هست، هرچند هر شغلی خالصانه انجام بشه مقدسه ۸. مقایسه درامد در ایران قوانین خاص خودش رو داره، یه سوپرمارکت کوچک محلی هم ممکنه ۱۰ برابر یه کارگر درامد داشته باشه ۹. مثال هایی که از تبانی یا خرج تراشی زده شد در همه اصناف هست، تا حالا تعمیرگاه ماشین رفتین؟ ۱۰.دلیل این همه هجمه روی یه قشر خاص چی هست واقعا؟ البته خود پزشکان هم مقداری مقصر هستند در نظر مردم بهشون

***

واکنش کیهان به حواشی ازدواج جنجالی دختربچه ۱۱ ساله از مطالبی بود که مخاطبین الف درباره آن اظهر نظر کردند. تعدادی از نظرات را از نظر می‌گذرانید:

*راهش اينه كه براى ازدواج دختران زير بيست سال اختلاف سني حداكثر چهار سال با شوهر رو قرار بديم

*خوشبختانه اینجور ازدواجها در کشور ما بسیار به ندرت اتفاق می افتد. این همه مشکل به خاطر ازدواج دیرهنگام جوانان به وجود آمده و آنوقت یک مورد استثناء که خلاف آن است را بزرگنمایی کرده اند!

*اگر یک دختر در فلان منطقه از کشور یا حتی در شهری بزرگ به رشد جسمی، بلوغ فکری و جنسی و توانایی همسرداری رسیده و تمایل به ازدواج داشته باشد چرا باید بر اساس یک طرح معلوم‌الحال از ازدواج محروم باشد؟ اگر به توانایی های دیگه رسیده باشه چی ؟ باز اجازه پدر لازم داره یا می تونه خودش تصمیم بگیره ؟

*یعنی از نظر شما یک دختر بچه ۱۱ ساله به بلوغ فکری و جسمی رسیده و میتونه ازدواج کنه . اونم با یکی که ۱۱ سال از خودش بزرگتره ؟ برای یک بار هم شده بیایم این موضوع را خارج از دسته بندی های جناحی بررسی کنیم . من الان یک دختر ۱۳ ساله دارم . بابا به پیر به پیغمبر هنوز بچه است . آخه من چطور این بچه را شوهر بدم اونم به کسی که دو برابر سنش را داشته باشد . ما ایرانی ها را چه شده است ؟ به کجا داریم می رویم ؟

*بارها گفته شده کودکان و نوجوانان در این سنین تحت نفوذ و کنترل والدین خود هستند و مجبور به اجرای تصمیمات آنها میشوند، ضمن آنکه خود از توانایی تشخیص و تصمیم گیری مستقل برخوردار نیستند. چگونه میتوان فقط سن را ملاک ازدواج قرار داد در حالیکه بلوغ جسمی، عقلی، روانی، جنسی همگی برای شروع زندگی مشترک لازم است. کسی که حق داشتن حتی یک حساب بانکی به نام خود را ندارد، چطور میتواند مسوولیت در زندگی مشترک را بپذیرد و از حقوق خود دفاع کند؟

*با این که بنده با کودک همسری مخالف هستم، باید بدانیم این موضوع در کشور های دیگر هم رایج است و ربطی به اسلام ندارد. بطور مثال در بین کولی های مقیم کشور های بالکان در اروپا ازدواج کودکان متداول است. حتی همسر الویس پریسلی خواننده معروف آمریکایی به هنگام ازدواج ۱۴ سال داشت.

*حالا از شرع و قوانین شرعی بگذریم که متهم میشویم به خشک مذهب ، امل و .. هزار انگ دیگه. از نگاه طبیعت گرایی ، که فکر کنم همه چه مذهبی و غیر مذهبی و حتی منکران دین و خدا قائل به طبیعت و مادر طبیعت باشند ؛ مگر نه اینست که طبیعت معین کرده که انسان مونث در حدود سن ۹ سالگی یا کمی بیشتر و انسان مذکر در حدود سن ۱۵سالگی یا بیشتر به بلوغ جنسی برسد ؟ چرا قوانین اجتماعی باید برخلاف قوانین طبیعت باشد ؟ شاید عده ای توجیح کنند که انسان در این سن عقلش نمیرسد و بچه هست ، بفرض محال درست ؛ آیا نمی شود بجای تصویب قوانین برای منع ازدواج در این سن ، قوانینی تصویب شود برای (سلامت بهداشتی ، روانی ، جانی و مالی ) در حمایت از افرادی که در سن کم ازدواج میکنند و عقلشان ناقص است ؟ بله میشود ولی همیشه آسانتر است که صورت مسئله پاک شود و مسئولیت گردن کسی نباشد .  از ما که گذشت چرا باید قوانینی تصویب کنیم که فرزندانمان را در سن به ظاهر کم ولی طبیعی ، از مواهب و نعمتهای طبیعی خصوصا لذت مشروع جنسی محروم نماییم و به تبع آن هزاران مشکل اخلاقی ، روانی و جنایی در جامعه بوجود آوریم !!!!؟؟؟

*فراکسیون زنان به کدام دغدغه واقعی جامعه زنان رسیده؟ چه حمایت واقعی از زنان و نهاد خانواده کرده؟ توجه دارید که به لطف فضای مجازی افسار گسیخته سن ارتباط دختر و پسر، سن بلوغ چقدر پایین اومده؟ نگاهی به آمار مجردهای قطعی، سن ازدواج و میزان طلاق، زنان بد سرپرست و بی سرپرست، مادران شاغلی که ساعات کاری طولانی و نبود مرخصی کافی فرصت بودن در کنار فرزند رو ازشون گرفته، بندازید و مقایسه بفرمایید با آمار آنچه اصطلاحا ازدواج کودکان می گید و زنان مایل به استادیوم رفتن و موتورسواری کردن تا ببینید مشکلات واقعی جامعه کجاست. حتما باید قانونی برای حمایت از افراد برای ممانعت از ازدواج اجباری وجود داشته باشه اما نمیشه افراد رو مجبور به ازدواج نکردن کرد! فراکسیون زنان سرنا رو از سر گشادش می زنه و نمی دونه که مشکلات فرهنگی و فقر رو که عامل بخش عمده ی آمار ازدواج در سنین پایین هست رو با بگیر و ببند نمیشه حل کرد. از طرف دیگه بزرگواران اذعان دارن فرزندان اگر به درستی تربیت بشوند و مسئولیت پذیر بار بیان حتما می تونن در اوایل سنین جوانی به خوبی از پس اداره زندگی بربیان.

*تو مطلب کیهان فقط یه چیزی درست بود. این که اگه قانون ازدواج زیر ۱۰، ۱۲ سال تصویب بشه این ازدواج ها به صورت غیر رسمی انجام میشه و خود دختر باز متضرر میشه. بنابراین دو چیز اهمیت زیادی داره : ۱. ضمانت اجرایی قانون ۲. فرهنگ سازی علیه ازدواج کودکان.

***

یادداشت نایب‌رئیس مجلس در مخالفت با اظهارات علیرضا پناهیان درباره شفافیت آرای نمایندگان با عنوان «پزشکیان: پناهیان وجناحش در مطالبه شفافیت دنبال بهره برداری سیاسی اند» در الف منتشر شد. برخی از نظرات مخاطبین الف درباره این مطلب را می‌خوانید:

*پزشکیان و جناحش شفافیت رو به سرانجام برسونن بدون بهره برداری سیاسی. مردم مطالبه شفافیت دارن به بقیش کار ندارن.

*جناب پزشکیان. مشکل اینجاست که جناح شما حتی مطالبه شفافیت نیز نمی کند. شما بر مسند نمایندگی تکیه زده اید تا حرف مردم را بزنید. مطالبه شفافیت وظیفه شما به عنوان نمایندگان مجلس است، نه اینکه اگر دیگران این کار را کردند شما آشفته شوید!

*خوب شما شفافیت رو قبل از اشاره پناهیان اجرا میکردی که ایشان بهره برداری سیاسی نکنه . حالا هم دیر نشده . با تصویب شفاف سازی آراء مجلس این حربه سیاسی رو ازش بگیرید . اصلاً مگر شما نماینده ماها نیستید ؟ چه نماینده ای هستید که ما نامحرم آراء شما هستیم ؟ نکنه جای ما و شما عوض شده و ما نمایندگان شمائیم ؟

*آقای پزشکیان ما یادمون نرفته که یکی از مدافعین دورازهی شما بودید ،دیگر در خفا از چه کسانی دفاع کردید ؟

*آقای پزشکیان چند دوره ریاست جمهوری و مجلس و شورا دست جناح شما هست ؟ لطفا بفزمایید برای این مردم چه کار مثبتی انجام دادهاید بجز اینکه مملکت شده کشور پولدارها. مجلسی را که وزیران آنها را می خرند و به جای اینکه وزیر را استضاح کنند دوباره به او رای می دهند باید تعطیل کرد. آقای پزشکیان شفافیت که ترس ندارد مردم باید بدانند نمایندگانشان داخل مجلس چکار میکنند

*شفاف شدن آرا برای نماینده براش درد سره، خودشون اینو خوب میدونن.نماینده باید برای رایی که داده دلیل کارشناسی باید داشته باشه، که خیلیشو ندارن.

*واقعا نمایندگان عالانه برخورد میکنند واقها چرا از شفافیت واهمه دارند اگر ریگی به کفش ندارند موافقت کرده وشفاف سازی کنند