مروری بر اخبار مهم روز؛ صحبت های عجیب وزیر بهداشت/ چالش میزان محبوبیت رئیس جمهور/ ماجرای گریه وندی شرمن/ نقطه عطف تاریخ دموکراسی خواهی و توسعه سیاسی از نظر زیباکلام/ محتوای نامه ای که روحانی دریافت کرد

گروه سیاسی الف،   3970617190 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

صحبت های عجیب وزیر بهداشت/ چالش میزان محبوبیت رئیس جمهور/ ماجرای گریه وندی شرمن/ نقطه عطف تاریخ دموکراسی خواهی و توسعه سیاسی از نظر زیباکلام/ محتوای نامه ای که روحانی دریافت کرد
 رای دادید، باید تحمل کنیم، فعلا مدیریت و وضعیت همین است!

سید حسن قاضی‌زاده هاشمی پیش از ظهر دیروز در نیشابور گفت: دولت، نه از باب غفلت بلکه از باب واقعیت مشکلات و تنگناهای خاص و زیادی دارد، فعلا مدیریت همین و وضعیت همین است، شما مردم رای داده‌اید، رئیس جمهور و مجلس انتخاب کردید و آنان نیز وزیر و مدیر انتخاب کردند، پس بی خود اعصاب، روح و روان همدیگر را آزار ندهیم، فعلا همین هستیم و باید درست مدیریت کنیم.

روایت کدخدایی از زندگی شخصی‌، آیت‌الله جنتی و شورای نگهبان

روزنامه ایران در مصاحبه با عباسعلی کدخدایی، حقوقدان شورای نگهبان می نویسد: مردِ در سایه، دست راست یا عقل منفصل آیت‌الله جنتی همه وصله‌هایی است که برای عباسعلی کدخدایی بریده و دوخته‌اند اما هیچ کدام تمام او نیست و ناگفتنی‌ها فراوان «هست»! ... بی‌هیچ رابطه سببی و نسبی، کدخدایی فرزندخوانده آیت‌الله است... کدخدایی می گوید: گاهی اوقات ایشان انتظار دارد من نظری را بپذیرم و نمی‌پذیرم. ولی همه اینها هیچ وقت در روابط شخصی و احترام به یکدیگر تاثیر ندارد. ممکن است آدم نظر مخالفش را با برخی مطرح کند و همین مخالفت منجر به کدورت هم بشود ولی درباره بنده و آیت‌الله جنتی این گونه نیست....{درباره رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی و حضور وزیر اطلاعات در جلسه بررسی صلاحیت ایشان}شاید بتوانم بگویم اگر وزیر اطلاعات وقت هم نمی‌آمد، رای آقای‌ هاشمی همین بود... در همین انتخابات اخیر ریاست جمهوری دو نفر را داشتیم که 6 رای داشتند. این در پاسخ به برخی شایعاتی بود که می‌گفتند شورای نگهبان سه نفر از این طرف و سه نفر از آن طرف را احراز صلاحیت کرده است...خبرگان محدودیتی برای خانم‌ها ندارد که بگوید فقط باید آقایان باشند...{درباره موضع گیری آیت الله جنتی و غلامحسین الهام به نفع احمدی ن‍ژاد}اعضای شورای نگهبان نه تنها صراحتاً، که اصلاً نباید صحبتی بکنند که به معنای تایید یک کاندیدای خاص باشد. ولی آنچه آیت‌الله جنتی آن زمان گفتند نظر همیشگی ایشان است؛ این‌طور نیست که یکبار بگویند و دیگر نگویند.... ایشان نگفتند بروید به فلانی رای بدهید، اصلاً اسم نیاوردند. ایشان مثلاً همیشه می‌گویند به کسی رای بدهید که اهل تجمل نباشد... دو نفر از همکاران ما در زمانی که عضو شورا بودند؛ همزمان عضو دولت هم بودند. ما هم تذکر دادیم ولی گفتند ما وزیر این دولت هستیم، ما معاون این دولت هستیم و طبیعتاً همراه دولت به استان‌ها می‌رویم و سخنرانی می‌کنیم... بعد هم قانون آمد که در مجمع رای آورد و افراد از حضور همزمان در شورا و قوه قضائیه و دولت منع شدند. البته در دوره‌های گذشته برخی از آقایان عضو شورا حتی به نفع برخی از روسای جمهوری وقت بیانیه هم می‌دادند. مرحوم آقای دکتر حبیبی معاون اول رئیس جمهوری بودند و همزمان عضو شورای نگهبان. در انتخابات برای چه کسی کار می‌کردند؟ طبیعی بود به نفع دولت...

 نمایندگان بعد از مخالفت با طرح شفافیت به تعطیلات رفتند

روزنامه صبح نو نوشت: جلسه علنی روز جهارشنبه چهاردهم شهریورماه را می‌توان ناکارآمدی بهارستان یا حتی چهارشنبه سیاه نمایندگان نامید، چراکه نمایندگان با فوریت طرح‌های شفافیت آراء و تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی مخالفت اما با تعطیلات دو هفته‌ای خودشان موافقت کردند!... با رای مجلس‌نشینان، موضوع شفافیت آرای نمایندگان به‌صورت عادی در نوبت بررسی طرح‌های مجلس قرار گیرد، موضوعی که می‌تواند عملاً بررسی این طرح را به چند ماه یا سال بعد موکول کند... گرچه اکثریت نمایندگان در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف از لزوم شفافیت آراء سخن گفته بودند‌ اما عملکرد آن‌ها در مخالفت با طرح شفافیت آرا موجب تضاد و تناقض در رفتار و گفتار آن‌ها شده که باید خود این تناقض را برطرف کنند.

انتقاد تند کیهان از فائزه هاشمی

روزنامه کیهان نوشت:‌ فائزه هاشمی، عضو کارگزاران که به سازمان منافقین و بهائیت آلوده است، از روحانی خواست در پاسخ نمایندگان مجلس بگوید حل بسیاری از مسائل از حیطه اختیارات او خارج است. این اظهارات در حالی است که اولاً همین طیف در دوره مدیریت احمدی‌نژاد می‌گفتند 10 تا 30 درصد مشکلات اقتصادی به تحریم و سیاست خارجی برمی‌گردد و 70 تا 90 درصد آن به سوء مدیریت دولت برمی‌گردد.

ثانیاً ادعای ایجاد فشار اقتصادی و ممانعت از ورود دلار به خاطر سیاست خارجی در حالی است که طیف بزک کننده غرب مدعی بودند به واسطه انعقاد برجام، همه تحریم‌ها برداشته می‌شود و 200 میلیارد دلار پول بلوک شده و 150 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی به کشور می‌آید و چنان رونقی ایجاد می‌شود که مردم بی‌نیاز از یارانه شوند. اما حالا که حرف‌شان دروغ از آب درآمده و دلار 3700 تومانی ماقبل برجام، 3 برابر افزایش قیمت داشته، اکنون می‌گویند امتیازات جدید به آمریکا بدهیم تا همان وعده قبلی را بتوانیم اجرا کنیم: اما چه تضمینی هست که نوبت بعدی نگویند باز هم نشد و باید قباله مملکت را به نام آمریکا و استکبار بزنیم و کار بن‌سلمان را بکنیم؛ هیچ!

اصلاح‎طلبان؛ پیگیر مطالبات ۲۴ میلیون رای‎دهنده

صادق زیباکلام در روزنامه آرمان نوشت: ... یک مشکل اساسی که برای اصلاح‎طلبان به وجود آمد، این بود که از همان ابتدای دولت یازدهم با این مساله مواجه شدند که با عدم محبوبیت آقای روحانی چه اقداماتی را در پیش گیرند. شماری از اصلاح‎طلبان تلاش کردند بگویند که با این دولت کاری نداریم و خود را از همراهی با دولت آقای روحانی کنار کشیدند. به نظر بنده اینکه اصلاح‌طلبان از حمایت از دولت آقای روحانی دست بشویند، به هیچ وجه روش درستی نیست، زیرا به هر حال اصلاح‌طلبان از مردم خواستند که در رای‌گیری شرکت کنند و به آقای روحانی رای دهند. وقتی رفتار آقای روحانی نسبت به اصلاح‌طلبان تغییر کرده است، اصلاح‎طلبان نمی‎توانند بدون اینکه ذره‎ای مسئولیت برای خود قائل شوند، این موضوع را مطرح کنند که اصلاح‌طلبان با دولت آقای روحانی کاری ندارند و چون دولت روحانی با افت محبوبیت رو‌به‌رو شده است، اصلاح‌طلبان نیز خود را کنار بکشند... روش درست‎تر، روشی است که شمار زیادی از اصلاح‎طلبان آن را برگزیده‎اند و آن این است که اصلاح‌طلبان باید به انتقادهای مکرر و درست از آقای‌روحانی ادامه دهند و مطالبات 24 میلیون رای‎دهنده به ایشان را پیگیری کنند و آن‎ها را به طور مرتب و منظم مطرح کنند.

تهدید فساد اقتصادی کمتر است؟

محمدرضا زائری در روزنامه خراسان نوشت:‌... تهدید و خطر امروز برای جامعه و کشور نه تهدید نظامی و سیاسی بلکه خطر کاهش اعتماد عمومی و آسیب سرمایه های اجتماعی به دلیل ویژه خواری ها و سوء استفاده ها و خیانت هاست. معضل جدی خیانت و ویژه خواری  برخی از منسوبان مدیران کشور در بالاترین سطوح که با تعبیر«آقازاده ها» از آن یاد می شود، اکنون بیش از تهدید گروهک ها در سال های نخست پس از پیروزی انقلاب برای نظام و کشور خطر دارد.امروز هم ما همان قدر اقتدار و صلابت از مسئولان و مدیران کشور نیاز داریم، زیرا الان هم بقای انقلاب در گرو همان قاطعیت و صراحتی است که در آغاز دیده ایم. به راستی آیا اهمیت خطر و تهدید فساد اقتصادی از عضویت یک نفر در گروهک ها کمتر است؟ نکند که این بار در مقابل این تهدید و خطر دچار سستی و غفلت شویم و انقلابی را که از همه بحران های خطرناک جان به در برده است در این بحران جدی از دست بدهیم!

شایعه بازنشستگی بنده دروغ است

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور به ایلنا گفت: من بازنشسته نیستم، چرا در مورد من این شایعات را مطرح می‌کنند؟ قانون منع به کارگیری بازنشستگان شامل من نمی‌شود... برخی چنان محکم مطرح می‌کنند فلان شخص بازنشسته است و قرار است از دولت برود که موجب تعجب است.

برخی افراد پشت پرده تجمع فیضیه را می‌شناسم

آیت الله موسوی تبریزی، دبیرکل مجمع مدرسین و محققین قم به ایلنا گفت: فوت آیت الله هاشمی هنوز برای مردم و فرزندان ایشان روشن نشده و پرونده آن هم بسته نشده بعد عده‌ای می‌آیند طوری به مردم القا می‌کنند که انگار فوت ایشان طبیعی نبوده و مهرتاییدی به ابهامات موجود می‌زنند و مطرح می‌کنند آن‌طور که آیت الله هاشمی را در استخر خفه کردیم تورا هم خفه می‌کنیم، این امر هم تایید قتل است و هم تهدید به قتل فرد دیگر.

ماجرای اشک ریختن وندی شرمن و تغییر موضع مقامات ایرانی!

روزنامه کیهان به نقل از وندی شرمن نوشت: بعد از شام شب بیست و پنجم، من با عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد ایرانی و مجید تخت‌روانچی، دیگر عضو تیم مذاکره‌کننده ایران برای بررسی یک قطعنامه سازمان ملل متحد دیدار کردم. عراقچی با نکات کلیدی موافقت کرد ولی پس از آن به سمت جلو خم شده و یکی از بندهایی که پیش از این درباره آن توافق شده بود را به چالش کشید... شروع به توضیح دادن کردم و چشمانم از ناامیدی و خشم پر از اشک شده بود. من به آنها گفتم که چگونه راهبردهایشان می‌تواند تمامی توافق را به مخاطره بیندازد... عراقچی و روانچی مبهوت شده بودند. آنها برای اولین بار طی یک ماه، ساکت شده بودند. چیزی در صداقت ناامیدی من باعث عبور از مانع شده بود. بعد از یک لحظه طولانی سکوت، عراقچی اعتراض خود را پس گرفت. این ارزیابی اشکبار به حرکت اصلی مکعب روبیک تبدیل شد...

شکایت یک نماینده مجلس از لاریجانی

حسن کامران، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی از رئیس مجلس به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کرد.

توسل رسانه‌های مدعی ارزش‌مداری به ادبیات کوچه بازاری مایه تاسف است

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید در توییتر خود نوشت: در شرایط فعلی کشور لحاظ کردن منافع ملی و وحدت و انسجام ملی از سوی مسئولان  قوای سه گانه و تریبون‌داران باید بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد. جای تاسف است افراد و رسانه‌هایی که مدعی انقلابی‌گری و ارزش‌مداری هستند، برای مخالفت با اظهارات یک مسئول و یا یک نماینده مردم متوسل به ادبیات ضدارزشی و کوچه بازاری می‌شوند. رسانه‌های ما باید با رعایت اخلاق و حرمت افراد به این موارد بپردازند و فرصت پاسخگویی به نقدها را فراهم کنند.

روحانی از بابا مشورت می گرفت ولی عمل نمی‌کرد

فائزه هاشمی در گفت و گو با روزنامه آرمان با اشاره به عملکرد اصلاح طلبان در شورای شهر و شهرداری تهران گفت: فشاری که اصلاح‌طلبان به شهردار، معاونان شهرداری و غیره برای قرار دادن افراد حزب، گروه، باند و دوستان خودشان وارد می‌کنند، خیلی زیاد است و در نتیجه افرادی که برای آن جایگاه مناسب نیستند معرفی می‌شوند. این موضوع در شهرداری بسیار حاد شده است و ادامه دارد...  تا جایی که من مطلع هستم آقای روحانی در همه موضوعات از بابا مشورت نمی‌گرفت و در خیلی از مواردی که مشورت می‌کرد و بابا به ایشان نظر می‌داد، آن را انجام نمی‌داد و آنچه را که خودش با آن موافق بود، انجام می‌داد. معتقدم آقای روحانی می‌توانست از تجربیات، سوابق، توانایی‌ها و علم و دانش بابا در اداره دولت استفاده کند اما چنین نکرد و می‌توانست بهتر از این باشد. اینطور نبود آقای روحانی به هر چه بابا می‌گفت عمل کند یا مشورت بگیرد.

فائزه هاشمی:  آدم‌های دولت هاشمی دیگر کارایی ندارند

ماجرای نامه‌ای که روحانی بعد از حضور در مجلس دریافت کرد

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در چهاردهمین جشنواره ملی شهید رجایی با اشاره به این که پس از حضور و سخنرانی در مجلس شورای اسلامی، نامه‌ای دریافت کرده که در آن توصیه شده که ای‌کاش در آن جلسه چنین و چنان سخن می‌گفتی، گفت: در پاسخ به این نامه اعلام کردم که همه حرف‌های شما درست است، اما این‌ها برای شرایط صلح است و اگر چنین شرایطی بود و دشمن به میدان نیامده و آمریکا شمشیر را از غلاف بیرون نیاورده بود، قطعاً به گونه دیگری سخن می‌گفتم، اما امروز روز جنگ با دشمن است و همه باید با انسجام و یکدلی در کنار یکدیگر باشیم. امروز مجلس، دولت و قوه قضائیه با هم هستند.

روحانی: امروز روز گله، رقابت و انتقام نیست؛ ما در میدان مبارزه هستیم/ جنگ، جنگ اقتصادی و تبلیغاتی است/ به عنوان رئیس دولت اعلام می‌کنم بخشی از التهابات بازار ارز منشا داخلی دارد

  واکنش محسن هاشمی به اظهارات محمود واعظی

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در واکنش به اظهارات محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در خصوص بیانیه حزب کارگزاران، اظهار داشت: احزاب سیاسی وظایف خود را انجام می دهند و می توانند در بیانیه مواضع خود را ارائه کنند و حزب کارگزاران سازندگی هم در قالب بیانیه ای نظرات خود را اعلام کرده است... اظهارات آقای واعظی را نباید واکنش دولت تلقی کرد، بلکه واکنش و نظر شخصی ایشان است.

دادگاه اخلالگران اقتصادی، نمایشی سطحی است/ برای افراد بالادستی مشکلی پیش نمی‌آید!

غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی در گفتگو با رویداد۲۴ و در ارزیابی خود از دادگاه مفسدان اقتصادی که در حال برگزاری است، گفت: دادگاه‌ها و برخورد‌های اخیر را اصلاً شفاف‌سازی و مبارزه جدی با مفسدان اقتصادی نمی‌دانم و بیشتر یک نمایش سطحی است. اکنون بازخورد جامعه هم مشخص است و مردم اصلاً این نوع رسیدگی و برخورد را قبول ندارند و فکر می‌کنند این پرونده هم قرار است مثل پرونده‌های قبلی بسته شود... در مباحث قاچاق کالا و مواد مخدر هم همیشه افرادی که دم دست هستند مورد برخورد واقع می‌شوند و افراد بالادستی خیلی مشکلی برایشان پیش نمی‌آید.

تنها گناه من ایستادگی در مقابل فسادها بوده/ فقط دخترم در استرالیا است

ولی الله سیف در گفتگو با بورس نیوز، با رد شایعه بازداشت وی و انتقال به زندان اوین گفت:« این شایعات بی اساس بوده و من امروز در نماز جمعه تهران حضور داشتم.» وی افزود: «تنها گناه من مبارزه و ایستادگی در برابر فسادهای بسیار بوده که با شایعه سازی و برخی اخبار بی اساس می خواهند  تهمت هایی را به من نسبت بدهند.»

آخرین سخنرانی یادگار امام پنج روز قبل از رحلتش

آفتاب یزد نوشت: بیست و دو سال از رحلت ناگهانی نزدیک‌ترین فرد به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی‌می‌گذرد. حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینی قبل از ارتحالش سخنان مهمی‌را ایراد کرد... بخش هایی از سخنان حجت‌الاسلام سیداحمد آقا خمینی در ادامه آمده است: ما نباید همه ندانم‌کاری‌ها و مشکلات‌مان را به گردن آمریکا بیندازیم. الان داخل شانزدهمین سال از عمر انقلاب اسلامی‌هستیم و هنوز بعضی از مسئولین حتی مسئولین نهادهایی که پس از انقلاب تاسیس شده‌اند مشکلات مدیریتی و مسائل خود را به گردن رژیم گذشته می‌اندازند و ندانم‌کاری‌های خود را ناشی از مشکلات به جای مانده از رژیم طاغوت می‌دانند...آقای دکتر کاشان (حاج اصغر آقا فخریه) در زمان تصدی پست معاونت ارزی بانک مرکزی مملکت درِ خزانه بانک را باز کرد و به هر دلال و قاچاقچی و چاقوکش پنج هزار دلار تقدیم کرد و روزانه میلیو‌‌ن‌ها دلار ذخایر ارزی بانک مرکزی را به جیب گانگسترها ریخت. آیا این نقشه تهی‌ کردن خزانه ارزی مملکت را آمریکای جنایتکار جلوی حاج اصغرآقا گذاشته بود یا به تصمیم‌گیری نابخردانه شخص او مربوط می‌شد؟... به قول یکی از برادران، ضرباتی که توسط خودمان طی چند سال اخیر به بدنه اقتصاد مملکت وارد آمده مهلک‌تر از توطئه‌های شرق و غرب است و اگر همه دشمنان انقلاب و نظام هم جمع می‌شدند نمی‌توانستند بلایی که خود ما بر سر پول ملی‌مان آوردیم، بر سر ریال بیاورند.

نقطه عطف مجلس فعلی

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه در روزنامه آفتاب یزد درباره نطق دو عضو فراکسیون امید نوشت: ...اگر سلحشوری و حیدری حتی هیچ اقدام دیگری هم در یکسال و نیم باقیمانده از عمر مجلس دهم انجام ندهند اما این تابوشکنی و پرداختن آنها به مسائل مهم هیچ گاه از نظرها گم نخواهند شد. آنها به این مسئله اشاره کردند که هر جا که قدرت و اختیارات وجود دارد در مقابل آن مسئولیت و پاسخگویی هم بایدوجود داشته باشد. بر این اساس، نطق پروانه سلحشوری و غلامرضا حیدری یک نقطه عطفی در تاریخ دموکراسی خواهی و توسعه سیاسی در ایران است.

مذاکره با آمریکا درست نیست

جوان آنلاین نوشت: عباس عبدی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب، طی یادداشتی در روزنامه سازندگی (مورخ شنبه ۱۷ شهریور) مذاکره با آمریکا را با توجه به عهد شکنی آن‌ها در برجام، نادرست خواند. او نوشته است اگر به این درخواست پاسخ مثبت دهیم در اولین گام سنگ روی یخ خواهیم شد...عبدی در یادداشت خود آورده است: وضعیت جامعه به گونه‌ای است که ساده‌ترین گزاره‌ها می‌توانند کلید حل مشکلات تلقی شوند. یکی از این موارد دفاع از ضرورت مذاکره یا ایالات متحده است. آغاز هر گفت‌وگوی آشکار و رسمی باید مبتنی بر توافقات حاصل از گفت‌وگو‌های غیر رسمی و پنهانی باشد. این ذهنیت را باید کنار گذاشت که گفت‌وگو‌ها باید شفاف و علنی باشد به ویژه آنگه گفت‌وگو‌های رسمی و آشکار نیز ابتدا باید در سطوح کارشناسی آغاز شود؛ بنابراین پشنهاد‌های ترامپ برای گفت‌وگو با ایران در سطح روسای جمهور و سطوح مشابه، منجر به نتیجه نیست... ترامپ با خروج از برجام نشان داده است که پایه‌های مفهومی به نام «توافق» را لرزان کرده است.» این تحلیل‌گر سیاسی اصلاح طلب مذاکره را فقط در حالتی صحیح دانسته است که طرف مذاکره  نه با گفتار بلکه با رفتار خود ثابت کند آماده مذاکره است.

حمایت رهبری مانع سقوط دولت شد

نامه نیوز نوشت: احمد کریمی اصفهانی فعال سیاسی اصولگرا با تاکید بر اینکه دولت به دلیلی برای اثبات بی کفایتی خود نیاز ندارد و وضعیت روشن است، گفت: به نظر من اگر دولت خودش کنار برود خیلی بهتر از آن است که مجلس، مردم یا مقام معظم رهبری به این جمع بندی برسند که دولت باید برکنار شود. این فعال سیاسی اصولگرا معتقد است که با توجه به شرایط بین المللی و داخلی باید از دولت حمایت کرد زیرا سقوط آن به معنای ضعف مجموعه حاکمیت است. با این حال تاکید می کند که حمایت ها ابدی نیست و دولت باید از فرصت موجود نهایت بهره برداری را داشته باشد. بخش تلخ ماجرا اما آن است که امیدی هم به استفاده از این فرصت ندارد و هیچ نقطه امیدبخشی در عملکرد دولت نمی بیند. برای همین هم به حسن روحانی توصیه می کند که خود از سمت خود کنارگیری کرده و با اعتراف به ناتوانی از بار گناهش بکاهد... کریمی اصفهانی می گوید: من تقریبا هیچ اقدام مثبتی در مجموعه عملکرد دولت نمی بینم. اکثر کارها منفی است و مشکلات را بیشتر می کند. می توان به صورت قطع به یقین گفت که کار از دست دولت دررفته و نمی تواند مسایل را حل کند.