نظر منتشر شده
۳۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 224572
مردابی به نام صنعت خودرو سازی
بخش تعاملی الف - نیما نوربخش
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۷

شاید به جرأت می­ توان ۲سال گذشته را بدترین شرایط خودروسازان داخلی در نزد مردم دانست. در شرایطی که کیفیت خودروها بدون تغییر باقی می­ ماندند، قیمت­ ها روز به روز افزایش می­ یافت و همه مبهوت این افزایش چند برابری قیمت خودرو بودند. در این میان شاید تنها بخشی که همه چیز را عادی می دانست و شرایط طبیعی بازار خودرو، خودِ خودرو سازان داخلی کشور بودند که دلایل آنها هم چیزی نبود جز افزایش قیمت دلار و تاثیر آن بر تولید خودرو های به ظاهر ملی!

با این شرایط و نارضایتی شدید مردم و همه کارشناسان غیر خودرو ساز از این روند کار به جایی رسید که رئیس دولت قبل در اظهاراتی (هرچند شاید تبلیغاتی) به موضوع خودرو پرداخت و خواستار تجدید نظر جدی در این زمینه شد و حتی تهدید هم کرد اما همه دیدیم چه شد و دیدیم که لابی خودرو سازان حتی از رئیس دولت هم قوی­تر بود.

شرایط به همان منوال گذشته بود. با روی کار امدن دولت جدید شاید فضا برای خودرو سازان بازتر نیز شد چرا که هم آن تب و تاب قیمت خودرو به گذر زمان سپرده شده بود و همه به پراید ۲۰ میلیونی عادت کرده بودند و هم وزیر صنعت در چندین مصاحبه و سخنرانی از دخالت نکردن دولت بر قیمت­ گذاری خودرو و منطقی خواندن افزایش قیمت خودرو سخن گفت و این فشار روانی را از خودرو سازان نیز دور کرد.

در چند روز گذشته به دنبال اجرای بند های توافق نامه ژنو و انتشار خبر ارائه ارز دولتی به خودروسازان، این ذهنیت در نزد بعضی از مردم ایجاد شد که شاید با این اتفاق مقداری از قیمت خودرو ها کاسته شده و در این شرایط که بازار قیمت خودرو تحت تاثیر هدفمندی یارانه­ ها و قیمت بنزین دوباره افزایش قیمت را تجربه می­ کند، از این التهابات بکاهد. اما در همین زمان و قبل از منعقد شدن این فکر در ذهن مردم، دبیر محترم انجمن خودرو سازان در مصاحبه­ ای اعلام کردند که اگر هم مانند گذشته ما در پس دیوار چند ماهه ­ی اختصاص ارز قرار نگیریم و به سرعت ارز در اختیار خودرو سازان قرار گیرد، شاید قیمت­ ها را افزایش ندهیم! چرا که در سال­ های گذشته در حال ضرردهی بوده ایم و این کار فقط بخشی از ضررهای این مدت را جبران خواهد کرد. البته در خبری هم که دیروز در ایسنا منتشر شد گویا مجددا دبیر محترم انجمن خودرو سازان فرموده ­اند که پیگیر مذاکره با شورای رقابت برای افزایش قیمت خودروها هستند.

در این اوضاع و شرایط سؤالی که به ذهن می­رسد این است که اگر قرار است این پرداخت ارز هیچ نفعی برای مردم نداشته باشد و علاوه بر این که منجر به کاهش قیمت ها نمی شود، همچنان با همان روند و همان درخواست افزایش­ قیمت ­ها مواجه باشد، اساساً چرا باید پرداخت شود؟

به راستی تا چند روز و چند سال و شاید چند قرن دیگر باید این منّت گذاشتن های خودرو سازان بر سر ملت را تحمل کنیم؟ ارز بپردازیم و رئیس انجمن خودرو سازان با حق به جانبی کامل بگوید همین که قیمت ها را افزایش ندهیم، خیلی لطف کرده ایم. به راستی آیا شرکت­ های خودرو سازی بزرگ دنیا که اتفاقا دیوار بلند تعرفه ­ای و ممنوعیت واردات خودرو را نیز ندارند، زیان دادن خود را ازجیب خریداران جبران می­ کنند؟ آیا شرکت­ های بزرگی همچون تویوتا و جنرال موتورز وقتی متضرر می­ شوند این گونه سخن می­ گویند؟ یا به فکر یافتن شرکای جدید، افزایش کیفیت، تنوع محصول و جلب نظر خریداران می روند؟

آیا به راستی همین امروز با همین شرایط تحریمی اگر به سراغ شرکت ­های خودرو سازی درجه دوی اروپایی و آسیایی برویم و از آنها بخواهیم به شرط استفاده از قطعه سازان داخلی و ارتقای تکنولوژی تولید آنها، تعرفه واردات خودرو به ایران را برای آنها کاهش دهیم، نمی­ توان بازاری رقابتی را در داخل کشور شکل داد و بعد از ۵۰ سال کمی هم به فکر مردم بود؟ آیا نمی­ توان به این طریق خودروهای ایمن­ تری تولید کرد و کمی از کشته­ های هر روز و هر روز سوانح جاده­ای کشور کاست؟

برای این که اثر بخشی این نسخه ساده برای همه ملموس­ تر باشد ذکر خاطره­ای که همه ملت ایران آن را به خوبی به خاطر دارند خالی از لطف نیست. به یاد بیاورید چندین سال پیش را که تنها یک اپراتور تلفن همراه دولتی در کشور وجود داشت. به یاد بیاوریم آن در دسترس نبودن های همیشگی و عادی شده­ ی تلفن­ های همراه را، آن قیمت­ های فضایی یک سیم کارت ناقابل را ... . اما با ورود اپراتور دوم و سوم به یکباره ظرف مدت کوتاهی همه چیز زیر و رو شد. قیمت ها کاهش یافت، حتی صحبت باز پس دادن پول های گذشته شد و پاسخگویی و رفع مشکلات روزمره ارتباطی مردم به اولویت اپراتور ها تبدیل شد. هر چند که در همین مورد نیز هنوز مشکلات بسیاری وجود دارد و انتظار بسیار بیشتر است، اما به وجود آمدن رقابت میان ارائه دهندگان خدمات به نفع مردم و استفاده کنندگان شد.

به امید روزی که وزارت­خانه ها و مسئولین با بهانه ­ی تعطیل شدن خودرو سازان و قطعه سازان، از بین رفتن صنعت خودرو سازی کشور (؟) این ظلم را به صنعت و اقتصاد کشور پایان دهند و به این اعتقاد برسند که صنعت خودروسازی ما به دلیل همین تصمیمات غلط و حمایت­ های کورکورانه به مردابی راکد تبدیل شده که ماهی های آن هم خریداری ندارند.
 
کلمات کلیدی : نیما نوربخش
 
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۱:۲۰:۵۴
واقعا این دلارهای دریافتی خرج چی میشه؟ همچنان قیمت ها و وضعیت بدتر زمان احمدی نژاد ، بیشتر بوش میاد که توافق ژنو فقط جهت پر کردن جیب خالی آقازاده ها بوده (2112724) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۸:۲۴:۰۷
خدايا به دادم برس ، ١٤ ماهه ٤٢ ميليون پول منو شركت سايپا نگه داشته ، مگان ثبت نامي رو تحويل نميده !!! ميگه توليد نداريم ولي توي خيابون مدلهاي ٩٢ اين خودرو ديده ميشه . ديروز هم آگهي كردن واسه پيش فروش فوري مگان ، شما اگه داريد كه داريد چرا ماشين مردمو تحويل نميديد؟ تا كي دروغ و كلك ؟؟؟؟؟ (2114042) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۸:۵۵:۳۵
مسئول اصلی این گرانی عدم کفایت و نظارت دولت و همچنین شخص نعمت بخش هست (2114116) (alef-13)
 
عباس
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۹:۱۳:۳۶
وقتی برخی مسئولان در خودرو سازی سهام دارند ، نمی ایند از من و تو و مردم بی بضاعت حمایت کنه که. منافع دنیوی خودش به آخرت خودش هم بیشتر می ارزه تا به مردم واقعا بی پناه !!!!!!!!!!!!!!! (2114155) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۱:۲۲:۴۶
درود،كاملا با صحبت هاى نويسنده محترم موافقم (2112731) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۸:۱۱:۳۱
من هم موافقم

ای کاش به مرداب های دیگر هم ازقبیل بانکها ، حمل و نقل ، مسکن و غیره هم رسیدگی شود (2114016) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۳:۰۶:۴۱
اگه به اميد مسئولان بشينيم دردي از ما دوا نخواهد كما اينكه تا بحال نشده , تنها راهش تحريم خريد خودرو توسط مردمه . هيچ راه ديگه اي نداره . (2113058) (alef-10)
 
الهه
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۳:۲۹:۴۱
تومملکت ما همه فقط خوب حرف می زنند... (2113122) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۳:۵۰:۱۴
,والله به خدا درست است.الان در جهان خودروها یک سوم خودروهای ما بنزین می سوزانند و در نتیجه این همه الودگی در شهرها ندارند چرا روزی 48 نفر باید از الودگی بمیرند یعنی قربانی نگه داشتن این صنعت بیمار و بی خاصیت شوند.؟
چرا مدیران خودرو سازیها فکر می کنند که کارخانه با هر نوع مدیریت و هزینه های نامعقول باز هم باید سود ده باشد. ما ملت چرا باید این هزینه های گزاف را برای تحمل این مدیران بدهیم تازه انها سر ما منت بگذارند (2113180) (alef-10)
 
يك نفر
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۴:۰۱:۵۱
خودروسازي ايران بدون رقيب هست و هر چقدر هم گران كنند باز هم مي توانند گرانتر كنند ولي اگر چند رقيب قابل وجود داشت و يا واردات با تعرفه زير 10% وجود مي داشت، الان اين خودروسازها بودند كه بايد دنبال مشتري مي دويدند. در كل سياست دولت در خصوص خودرو يكطرفه هست و فقط تقويت و حمايت از صنعت را در خود دارد و حال و احوال خريداران در اين سياست ديده نشده است.اينجاست كه صنعت مهمتر از مردم شده است ولي يادمان باشد كه صنعت بايد در خدمت انسان باشد و رفاه افراد را به همراه داشته باشد . (2113203) (alef-10)
 
مصرف كننده
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۴:۲۸:۰۸
عالي بود (2113268) (alef-10)
 
کارمند
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۴:۳۴:۰۸
همیشه این سوال برام مطرح بود یعنی واقعا این همه مهندس مکانیک که از شریف و شیراز و ... فارغ التحصیل میشن آیا توان طراحی های جدید و بروز و ایمن رو ندارن !
چندی پیش با یکی از این عزیران که اتفاقا در بخش طراحی ایران خودرو کار میکرد هم صحبت شدم و از شدت کارشون گلایه میکرد !
گفتم : مگه کار هم میکنید ؟ شما که خودروهای خارجی رو مونتاژ میکنید و نه تنها تغییری هم ندارید بلکه هر روز از کیفیت همون قبلی ها هم کم میشه
گفت : باورت نمیشه ما دایم طرح های جدید ازمون میخوان و ماهم مجبوریم کلی کار کنیم ولی متاسفانه هیچ موقع ازشون استفاده نمیشه
گفتم : یعنی چی ؟
میگفت باور کنید ما خودمون هم موندیم حیران !!!!!!!!!!!!!!!

به نظر بنده :
تا وقتی که جیب بعضی آقایان از جیب ایران خودرو و سایپا جدا نشه وضع به همین منوال باقی میمونه (2113282) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۸:۴۶:۳۸
منم توايران خودروكارميكنم،انقدر بي حساب وكتاب است كه نگو.مثلا مدير لجستيك تندر مهندس شيمي است يا مديرحراست مهندس مكانيك.هيچكي سرجاش نيست،بخدا در شركت راببندن ما راهم بيرون بريزن ،بخدا نه حقوق درست وحسابي ميدن نه ارزش قايل ميشن.خداشاهده رفتارشان با منابع انساني مثل دور ازجون حيوان ها ميماند (2114096) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۴:۴۳:۵۲
تا وقتی روابط خارجی ایران ثبات دائمی نیابد و تا وقتی اقتصاد ایران حالت مطمئنی به خود نگیرد، خودروسازان و به طور کلی سرمایه گذاران خارجی خطر نخواهند کرد و به ایران نخواهند آمد. (2113302) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۵:۰۳:۱۲
متنی عامیانه بود.واضحه که نویسنده این شاهکار کوچکترین آشنایی با صنعت به طور عام و صنعت خودرو به طور خاص نداشته. (2113374) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۷:۵۱:۵۱
منفی (2113964) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۷:۵۲:۰۹
منفی (2113965) (alef-13)
 
مصلح
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۵:۳۲:۴۶
اصل اول در اقتصاد رقابت است كه متاسفانه در اقتصاد ايران بندرت پيدا مي شود (2113491) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۶:۰۱:۳۹
اقااين دبيرانجمن خودروسازان(پيرمرداصفهاني هميشه طلبكار) نميدونه يانميخوادبدونه كه امروزبا١٠-١٥هزاردلارخودروهاي به مراتب بهترازفرغونهاي ساخته شده متعلق به دهه ٨٠ميلادي كه اين مفسدان في الارض به اسم ماشين نوميدن دست مردم ميشه خريد (2113618) (alef-10)
 
مال باخته
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۶:۰۴:۳۰
تقصیر خودمان است خودروسازان کمترین تقصیری ندارند اگر یک یا دوسال تامل کنیم وخودرو نخریم وباهرجه داریم بگذرانیم همه چیز درست خواهد شد .در ضمن حمایتها هم کور کورانه نیست برید ببنید از این گرانی چه کسانی منتفع میشوند. (2113621) (alef-10)
 
پ. الف.
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۶:۱۰:۳۷
انسان واقعاً از خواندن این چنین تحلیل های بیمایه ای ناامید می شود. نمی دانم چرا هر کسی از جناب آقای دکتر پژویان گرفته تا همین جناب آقای نویسنده محترم مقاله که می خواهند معروف بشوند و مقاله آنها دارای آمار بازدید زیادی باشد، به سمت صنعت خودروسازی آمده و با جملاتی بدون پشتوانه علمی و تجزیه و تحلیل هایی که از هیچ روش حل مسأله ای پیروی نمی کند به این صنعت حمله ور می شوند.
همه فقط در حال گله و شکایت کردن هستند. دوستان مقاله نویس، بدون این که از روش های حل مسأله استفاده کرده و به جای این که با استفاده از یک رویکرد "علمی" و به شیوه ای "کارشناسانه" و با استفاده از "تجربیات مشابه در سایر نقاط دنیا" وضعیت این صنعت را تحلیل کرده و "راه حل" ارایه دهند، صرفاً به بیان جملات کلی و نتیجه گیری هایی ضعیف می پردازند که هیچ دردی را نه از تولید کننده و نه مصرف کنندگان این صنعت دوا نمی کند.
این دست تحلیل ها با تیترهایی به ظاهر فریبنده، ما را به جایی نخواهد رساند. از سایت وزین الف درخواست می کنم تا یک پنل تخصصی را با دعوت از تمامی دست اندرکاران و متخصصان بخش خصوصی و دولتی و جامعه دانشگاهی و حتی مشاوران خارج از کشور تشکیل دهد تا واقعاً شاهد ارایه راهکارهای اجرایی و مناسب برای بهبود وضعیت دومین صنعت کشور عزیزمان ایران باشیم. (2113647) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۷:۴۶:۰۰
عزیز برادر!!!!!! شما که بیشتر کلی گویی کردی. اصلا یه دلیل بر رد نوشته ی بالا داشتی ؟؟؟؟؟ فقط جمله ی نتیجه گیری ضعیف رو چند بار استفاده کردی. احتمالا از این صنعت مایه ی ننگ ایرانی بهره ها می بری. (2113945) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۷:۵۲:۵۴
منفی (2113968) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۶:۱۰:۴۴
برای ملت عادی مرداب است و اما برای برخی کوهی از جواهرات است (2113648) (alef-10)
 
122
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۶:۲۵:۴۹
دولت یاد گرفته از این لگن سازها حمایت کند مجلس کاملا منفعل است اینگار نه انگار که وکیل مردم است و خودرو ساز ها دارن ظلم میکنن این کاملا روشنه نماینده مجلس که بهترین ماشین را سوار میشه به فکر من جوان نیست که پنج سال جون کندم پول یه پراید هم نمیشه مجلسی که ملتشو فراموش کرده تا کی میخوان به خودرو ساز ها باج بدن تا کجا میخوان روی این دیوار کج خشت بچینن (2113701) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۶:۲۶:۱۴
از هر چه دلال و خودروساز متنفرم... (2113703) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۷:۱۰:۴۴
حمایت از صنعت مرده خودرو خیانت به کشور است (2113850) (alef-10)
 
یک ایرانی
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۷:۴۲:۵۰
آقای روحانی بعنوان یک ایرانی رای دهنده به شما اعلام میکنم هزاران صنعت و مورد واجبتر از صنعت سازنده ارابه های مرگ هموطنانتان برای دادن ارز دولتی هست پول ملت ایران رو با دادن به خودروسازان به آتش نکشید این منابع مالی امانت مردم بسیار ناراضی از مونتاژ گران خودروهای بسیار گران و بی کیفیت نزد شماست امانتدار باشید (2113937) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۸:۱۵:۰۷
قای روحانی بعنوان یک ایرانی رای دهنده به شما اعلام میکنم هزاران صنعت و مورد واجبتر از صنعت سازنده ارابه های

مرگ هموطنانتان برای دادن ارز دولتی هست پول ملت ایران رو با دادن به خودروسازان به آتش نکشید این منابع مالی امانت

مردم بسیار ناراضی از مونتاژ گران خودروهای بسیار گران و بی کیفیت نزد شماست امانتدار باشید (2114024) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۸:۲۳:۵۲
قای روحانی بعنوان یک ایرانی رای دهنده به شما اعلام میکنم هزاران صنعت و مورد واجبتر از صنعت سازنده ارابه های

مرگ هموطنانتان برای دادن ارز دولتی هست پول ملت ایران رو با دادن به خودروسازان به آتش نکشید این منابع مالی امانت

مردم بسیار ناراضی از مونتاژ گران خودروهای بسیار گران و بی کیفیت نزد شماست امانتدار باشید (2114041) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۸:۴۹:۱۸
هر زمان یکی از ارگانها یا وزارتخانه های مملکت آمد و آمار داد که پولی که از فروش یک عدد خودرو حاصل میشود به کجا میرود خخخخخخخیلی خوب میشد (2114101) (alef-13)
 
آرمان
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۸:۵۵:۵۰
با سلام

همانطور كه مردم شريف ايران مي دانند دولت مردان چيزي را بخواهند انجام دهند در كوتاهترين مدت حتي اگر اشتباه باشد به تصويب و اجرايي مي كنند
جاي سوال است چرا دولت نمي خواهد قيمت خودرو را كاهش و رفاه مردم را در نظر بگيرد ما فرض كنيم صنعت خودرو نداريم
زيرا همين صنعت ناقص باعث اكثريت مرگ و مير و تصادفات در جاده ها مي شود كه هم هزينه بر گردن افراد و شركت هاي بيمه مي گذارد
بنابراين مي توان به صراحت گفت در ايران
مافيــــــــــــــــــــــــاي خـــــــــــــــــــــودرو تصميم گيرنـــــــــــده است
و دولت روحاني قادر به كنترل اين مافيا نمي باشد پس چطور مي توان انتظار داشت
رفاه حال مردم را در چهار سال فراهم آورد ؟؟؟؟؟؟ (2114117) (alef-13)
 
کیسر پلنگ
۱۳۹۳-۰۲-۱۲ ۰۹:۵۱:۲۶
با سلام

اینکه هر سال در اثر آلودگی هوا چندین هزار بقتل میرسند یکی از عواملش خود رو های کم کیفیت تولید مافیای خود رو سازان است که موجب تخریب محیط زیست میشود. ولی اینکه چرا دولت و مجلس و.... برخورد کار ساز با این مسئله ندارند . ؟ دلیلش بگفته یکی از دولتمردان خودروسازی گاو شیرده دولت است. پس بهیچ وجهی دولت گاوش ر ا ازدست نمی دهد. حتی اگر روزی چند هزار نفر از ملت بیچاره بخاطر الودگی هوا ی ناشی از خودرو یا بنزین بی کیفیت تلف شوند. (2119154) (alef-13)