نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید در برابر اردوغان و علیف نرمش نشان دهد/ امنیت در کنار آزادی و عدالت معنا پیدا می‌کند

  4020629065 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبان «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید در برابر اردوغان و علیف نرمش نشان دهد/ امنیت در کنار آزادی و عدالت معنا پیدا می‌کند

مطلبی با عنوان «آذربایجان و ترکیه توان درگیری با ایران را دارند؟» با نظرات متعدد کاربران همراه شد که تعدادی از آنها را می خوانید:

*در جنگ حتی اگر برنده بشی بازهم بازنده ای، کی متوجه خواهید شد نمونه بارزش آمریکا که بعد 20 سال با اون همه هزینه و امکانات از افغانستان فرار کرد به فکر جنگ نباشید

*(پاسخ به کامنت بالا)اردوغان و الهام علی اف رسما می خوان راه تجاری ایران به قفقاز رو ببندند که این کار مستقیما بر اقتصاد ایران اثر منفی شدید خواهد داشت اونوقت یک عده میگن جنگ نکنین بده؟!!

*ﺑﻪ ﻧﻆﺮﻡ اﺭﻣﻨﺴﺘﺎﻥ باﻳﺪ اﺟﺎﺯﻩ ﺑﺪﻩ اﻳﺮاﻥ ﺳﺮﻳﻊ ﻳﻪ ﭘﺎﻳﮕﺎﻩ ﺗﻮ ﺟﻨﻮﺏ اﺭﻣﻨﺴﺘﺎﻥ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﻣﺮﺯ ﻛﺸﻮﺭﻣﺎﻥ ﺗﻮ ﺧﺎﻙ ﻛﺸﻮﺭ اﺭﻣﻨﺴﺘﺎﻥ اﺣﺪاﺙ ﻛﻨﻪ ﺗﺎ ﻛﺸﻮﺭ اﺫﺭﺑﺎﻳﺠﺎﻥ ﺯﻭﺩﺗﺮ اﻗﺪاﻡ ﻧﻜﺮﺩﻩ اﻳﻦ ﭘﺎﻳﮕﺎﻩ اﺣﺪاﺙ ﺷﻮﺩ ﻛﺸﻮﺭ اﺫﺭﺑﺎﻳﺠﺎﻥ ﺣﺴﺎﺏ ﻛﺎﺭ ﺩﺳﺘﺶ ﻣﻴﺎﺩ

*کشورهای غربی میدانند اگر در خلیج فارس جنگی را با ایران شروع کنند ایران به کمک نیروهای نیابتی می‌تونه هم ضربه به اسراییل بزنه هم خلیج فارس را به آتیش بکشه که 60درصد انرژی واقتصاد دنیا از خلیج فارس میگذره پس به فکر جنگی با ایران در شمال ایران هستند اولین کاری که کردن رییس جمهور آذربایجان و ارمنستان را یکنفر غربی گذاشتن ودلشان برای کشورشان نمیسوزند.

*تاجایی که ممکنه وخط قرمزها اجازه میده ازجنگ اجتناب کرده ومی کنیم اما نه جنگ مطلقا ارزشمنده ونه فراری بودن از جنگ

*ایران در منطقه قدرتش از ترکیه بالاتره و ترکیه شاید بعد ایران در منطقه حرفی برای گفتن داشته باشه ولی تا وقتی که ایران منطقه رو تحت کنترل داره ترکیه حرفی برای گفتن نداره بعدشم کشورهایی که ایران حمایتشون کرده تا حالا توی هیچ جنکی بازنده نبوده مثالش همین سوریه و یمن چون ایران تمام قد پشتشون بود پیروز جنگ شدن ولی تاحالا ندیدیم کشوری یا گروهی که ترکیه حمایت کرده باشه توی جنگی پیروز بشه

*قبل از اینکه کار به اینجا بکشه ایران باید ارمنستان رو تقویت می کرد وانگهی نخجوان مال ایرانه و باید به ایران برگرده

*اگر مرز شمالی ایران بسته میشه فقط جنوب باقی هست و شمال باید برای واردات از اردوغان و علیف اجازه بگیریم

*ترکیه اصولا کشوری توریست محور است . ورود به هر نوع جنگی برای این کشور حکم خودکشی جمعی را دارد . اما در مورد عملیات گاز انبری یا هر چیز دیگر باکو . باید بدانیم که گره ای که با دست باز می شود نباید به دندان کشاند . باید با جلب رضایت ارمنستان ، ایران نیروی نظامی به داخل خاک ارمنستان بفرستد تا عملا باکو بین تیز اندازی کردن یا نکردن به نیروهای مقابلش که در آن شرایط ایرانی خواهند بود ، معطل بماند . اما اگر دیر بجنبیم و ارمنستان با حمایت مستقیم ترکیه و اسراییل خاکش را از دست بدهد ،آنوقت گره ای است که با دندان هم شاید باز نشود .

* با توجه به اینکه اسرائیل متحد آذربایجان است و ما در جوار مرز اسرائیل به واسطه حضور در سوریه و لبنان، همواره نگرانی‌های شدیدی برای اسرائیل ایجاد کرده ایم، این قضیه کریدور زنگزور، اقدامی به شدت تلافی جویانه از سوی اسرائیل می تواند تلقی گردد که بسیار خطرناک‌تر از تهدیدات سالهای گذشته ما، نسبت به اسرائیل است.

*مساله قمار ترکیه است. ترکیه روی بی اعتنایی ایران حساب باز کرده. در واقع این توهم برای ترکیه پیش آمده که ایران هیچ عکس العملی نشان نمیدهد و فقط یک عکس العمل واقعی آنها را جای خودش مینشاند. ترکیه در عراق و سوریه هم درگیر است و توان مقابله با ایران را ندارد. ایران هم توان تقابل با ترکیه را ندارد. و این خواسته روسیه است که این دو رقیب منطقه ای را به یک جنگ فرسایشی بکشاند و بعد با اقتدار وارد قفقاز شود. چه چیزی بهتر از اینکه دو قدرت منطقه ای ضعیف شوند.

*دیپلماسی در این شرایط حرف اول را می زند و دولت آقای رئیسی این مهم را در چند مورد نشان داده است،پس عقل سلیم ایجاب می‌کند که به جای متوسل شدن به نیروی نظامی از طریق سیاسی و مذاکره هر دو طرف دعوی را به صلح ترغیب کرد تا کشورهای مانند ایران و ترکیه در دام صهیونیست و آمریکا نیفتاده و منابع خود را به نفع استعمار گران نابود نکنند.

*جنگ نباید رخ‌بدهد بازهم‌جنگ بین دو‌کشور شیعه ۸۰درصد‌آذربایجان شیعه هستند درجنگ ایران و عراق مگه عراق شیعه نبود دوکشور شیعه قربانی آدم لجباز و دیکتاتوری بنام صدام شدند چقدر از شیعیان دو‌طرف کشته شدند حالا هم اسرائیل شیپور به‌دست می‌خواهد دوکشور شیعه را به جان هم بیندازد‌آن‌هم با‌دیکتاتوری مثل الهام علیف‌غرور‌کاذبی‌اورا‌ فراگرفته بلاخره دل‌میلیون ها‌ شیعه آذربایجان با‌ماست خودم‌در‌عراق از‌شیعیان آذربایجان‌این را‌شنيدم.

*از آنجا که ترکیه قصد احداث یک گذرگاه بین المللی در این منطقه را دارد و امنیت پیش نیاز اولیه چنین گذرگاهی است، در صورت جنگ و فرضا تصرف قادر به ایجاد امنیت آن در دراز مدت نخواهد بود. به نظر میرسد ترکیه قصد تهدید ارمنستان و امتیاز گیری دارد و هرگز هزینه های یک جنگ بی نتیجه و پر هزینه را نخواهد پرداخت.

*ایران باید در این مورد چون اسرائیل دخالت دارد باید با مشت آهنین بدون هیچگونه نرمش برخورد کند ۲. اردوغان را یاد آوری کنند که اگه اطلاعات ایران عزیز نبود آمریکاییها او و اطرافیانش را تو کیسه می کردند و به آمریکا می بردنشان اینجا فقط تحریک یهود است باید با اعتماد به نفس و با آرامش تمام و سعه صدر اما با قدرت دیپلماسی بکند .

*اگر رضا خان گول آتا ترک رو نمی‌خورد و منطقه قره سو را به ترکیه نمی بخشید الان چنین ادعایی ترکیه نمی تونست بکنه چون به پشتوانه همین منطقه قره سو می‌باشد که خودشو به آذربایجان نزدیک کرده

***

مخاطبین الف درباره مطلب «امنیت، اتفاقی نیست !» نظرات متعددی ارسال کردند که تعدادی از آنها را می‌خوانید:

*اینکه تامین امنیت لازمه همه اقدامات دیگر است شکی نیست . اینکه تامین امنیت هم وظیفه ذاتی حاکمیت است نیز نباید شکی در ان نمود . ضمن اینکه از تامین امنیت تشکر می کنیم اما باید یاد اور شد که هیچ حاکمی نباید برای تامین امنیت بر سر ملتش منت بگذارد. نکته دیگر اینکه چون امنیت داریم یعنی نباید از کژیها و ناراستیها حرف زد ؟ یعنی نباید انتقاد و شکایت کرد ؟یعنی نباید اعتراض کرد؟

*جالبه همینکه مردم اعتراض می کنند، یکعده می گویند امنیت تان از بین میرود.

*مردم دشمن دولت و حکومت نیستند.این را بفهمید..

*هیچ کشوری نمیتونه به کشور دیگه حمله کنه تا زمانی که مردمشون ازون حکومت ناراضی باشه و این نارضایتی رو خود حکومت به وجود میاره وگرنه هیچ انسانی دوست نداره امنیتش به خطر بیوفته

*الان مردم امنیت غذایی دارند ؟ امنیت روانی هست ؟

*امنیت سطوح مختلفی دارد آیا مردمی که کمترین میزان گوشت یا لبنیات را مصرف میکنند امنیت غذایی دارند آیا این سو تغذیه اثرات مخرب روی آینده فرزندان این مرز و بوم نمیگذارد؟ آیا این وضع معیشت معلمان کشور امنیت آموزشی و پرورشی مملکت را به خط نمیاندازد؟ به همین نکات بسنده میکنم و عرض میکنم امنیت فقط یک کلمه نیست که مرتب مورد سو استفاده قرار گیرد امنیت جنبه های مختلفی دارد که بی توجهی به آنها امنیت کلی کشور را به خطر خواهد انداخت.

*مردم مشکلات خودشان را چگونه به گوش مسئولان برسانند .

*من نا امنی در سوریه رادیدم.مثال بزنم تا زمانی که مریض نشدی.درکی از سلامتی نداری .امنیت هم همینه شاید سخت از مریضی.

*رفاه و آسایش و آرامش مردم و کنترل تورم و گرانی و جلوگیری از اختلاس و دزدی و رانت خواری و عدم دخالت در زندگی و امورات شخصی مردم باعث ایجاد امنیت میشه.

*یک طرف این قضایای هم انانی قرار دارند که در داخل کشور که ملت ایران در زیر فشار حداکثری اقای ترامپ قرار داشتن با احیای دوباره گشت ارشاد اب به اسیاب دشمن ریختن.

*نظامهایی که دموکراتیک و سیستم باز باشه خودبخود آزادی و رفاه و رضایت و امنیت اکثریت ملت تامین میشه وقتی همه آحاد مردم در رفاه باشند امنیت هم تامین میشه ولی وقتی اکثریت مردم در فقر به سر ببرند امنیتی وجود نخواهد داشت امنیت در سایه آزادی و رفاه ایجاد خواهد شد .

*برادر جان اینکه به منتقدان اجازه اعتراض و تجمع نداده بشه در دراز مدت بر علیه امنیت ملی است ، نظر مخالف هیچ خطری درست نمی کند ولی اگر ابراز نشه از حالت نظر و پیشنهاد و نقد خارج میشه، قانون اساسی را اجرا کنید تا آینده کشور بیمه شود

*تمام حرف مردم هم در اعتراضات پیدا و پنهان همینه که نیروهای خدوم انتظامی، بسیج و سربازان گمنام امام زمان (ع) ، به جای صرف وقت در مقوله حجاب و گیر دادن به انسانهای با اخلاق روزگار وقت گرانبهای خود را صرف امنیت بیشتر کنند مثل همین تروریست ها ی داعش ، کیف قاپها و موبایل دزد ها که بسیار زیادند، میشه با همین دوربینهای مجهز به راحتی کیف قاپها و موبایل دزد ها را کاری کرد تا دیگه جرات همچین کاری را نداشته باشند، این فقط یک نمونه بسیار کوچک هست که اگر هر کس به وظیفه خودش عمل کنه، ایران عزیزمون گلستان خواهد شد...

*سوال این است که انرژی نارضایتی مردم از وضع موجود که از صدر تا ذیل نظام از آن اطلاع دارند چگونه تخلیه می شود؟

*امنیت در کنار آزادی، رفاه اقتصادی، امید به آینده و عدالت اجتماعی معنا و ارزش پیدا می کنه.

*مگه مردم میگن امنیت نمی خوایم حرف مردم یه چیز دیگه ست اینکه چرا کشوری با اینهمه ثروت خدادادی با مدیران ناکارامد اینگونه اداره میشه حرف سو مدیریته حرف عقب افتادگی در منطقه و مسائل اقتصادیه

*این مشکل ماست که هر مسئله رو امنیتی می کنیم. مشکلات معیشتی و کار و جوانان و محیط زیست و آب و کشاورزی و اقتصاد و غیره و غیره رو امنیتی می کنیم و میگیم کسی حق اعتراض ندارد چون امنیتمون بهم میریزه .

***

«این امامزاده شفا نمی‌دهد!» با نظرات متعدد کاربران الف همراه شد که تعدادی از آنها را می خوانید

*رابطه با دنیای غرب که صاحب دانش و فن آوریهای پیشرفته و سرمایه و مدیریت قوی هست اجتناب ناپذیر هست چون هیچ کشور دیگری در دنیا جای آنها را نمی تواند به این راحتی بگیرد باید رابطه متوازن و با مدیریت قوی و شایسته با آنها داشت تا بتوان به کمک آنها منابع خدادادی و زیاد ایران را بنحو‌مطلوب استخراج نموده و صادر کرد و با درآمد آن مملکت را آباد نمود و مردم را از رنج فقر و بینوایی همیشگی نجات داد.

*این دوستان در انتخابات میکفتن برجام را پیگیری میگنیم الان هم میگن ما میز برجام را ترک نکردیم پس اگر امامزاده شفا نمیده چرا به میز مذاکره چسبیدید در ثانی شما ادعا داشتید تحریم 20 درصد روی مشکلات تاثیر داره و دارد برادر من دوسال تمام قیمت ها نجومی رفته بالا اگر شما 20در صد را نمیتوانی مدیریت کنی یعنی یا نمیتوانی کار کنی یا فقط شعار دادی .

*مسئله فقط برجام یا غربگرایی یا قدرت نظامی نیست مسئله پذیرش واقعیتها و حقایق بیرونی است. تلاش کنید که بفهمید قدرت نظامی فقط یکی از اهرمهای قدرت یک کشور است اهرمهای دیگر یعنی قدرت اقتصادی، قدرت تکنولوژیک و صنعتی و علمی که متفاوت از چاپ مقاله و علوم انتزاعی و تزئینی مثل نانو است، قدرت نرم و فرهنگی-رسانه ای، قدرت سیاسی و پشتوانه مردمی اهرمهای دیگر قدرت هستند که اگر مهمتر از بعد نظامی نباشند کمتر هم نیستند.قدرت اقتصادی لازم است چون اگر از دست برود همه چیز از دست میرود و قدرت اقتصادی یک الزام دارد و آن داشتن روابط گسترده بین المللی به خصوص با کشورهای قدرتمند است ببینید چین چگونه قدرت اقتصادی شد و نگویید ما با چین رابطه داریم چون چین هیچ فعالیت اقتصادی ملموس یا سرمایه گذاری اثرگذاری در ایران ندارد صرفا خرید نفت ارزان است و بس. اگر فرمول ما غربگراها غلط است بگو دقیقا کجایش غلط است و اگر درست است بگو چه راهکاری برای جامه عمل پوشاندن به آن بجز توافقاتی مثل برجام داری؟

*مشکل این هست که صدتا برجام و بهتر از برجام هم امضا می شد باز همین می شد به خاطر زیاده خواهی غرب

*روسیه و چین بر اساس منافع مشترک به ما احترام می گذارند و ما هم به آنها احترام می گذاریم . آمریکا و اروپا هم اگر به ما احترام بگذارند ما هم به آنها احترام خواهیم گذاشت . درک این موضوع کار سختی نیست .