نظرات برگزیده مخاطبین الف: امضای جان کری تضمین نبود بلینکن هم نیست/ روحانی و همتی باید پاسخگوی تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در بورس باشند/چرا به حسن عباسی‌ها تریبون داده می‌شود

گروه سیاسی الف،   4000924127 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبین «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

نظرات برگزیده مخاطبین الف: امضای جان کری تضمین نبود بلینکن هم نیست/ روحانی و همتی باید پاسخگوی تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در بورس باشند/چرا به حسن عباسی‌ها تریبون داده می‌شود

مخاطبین الف درباره گزارشی با عنوان «اولین بودجه رئیسی در یک نگاه» نظرات متعددی ارسال کردند که تعدادی از آنها را می‌خوانید:

*بودجه ای که قرار است معجزه کند! اقتصاد را 8 درصد رشد دهد! یک میلیون شغل ایجاد کند! عدالت اقتصادی ایجاد کند.......

*بالاخره دلار ۴۲۰۰ حذف شد اما به قیمت نابودی اقشار مختلف مردم ضعیف و پولدارتر شدن مفسدان و دلالان و مافیای اقتصاد

*{پاسخ به کامنت بالا} با حذف 4200 اتفاقا رانت خوران کمتر می شوند که با قیمت آزاد می فروشند و جهت اطلاع شما بار فشار بودجه کم و در مدت کوتاهی تورم کمتر خواهد شد

*روحانی با اجرای غلط ارز 4200 تومانی جیب رانتخواران را پُر کرد و دسته بیل و سنگ پا و غذای سگ و گربه وارد شد.

*کم فروشی و حتی عدم فروش محصولات توسط کارخانجات نشان از گرانی و افزایش قیمت وحشتناک کالاها در آینده نزدیک دارد .

*روحانی و همتی باید پاسخگو باشند چرا مردم را به سرمایه گذاری در بازار بورس تشویق کردند و برای جبران کسری بودجه جیب مردمو خالی کردند ؟!

*اصلاح طلبان که موضعشون مشخص بود ... میگفتن باید با مذاکره و بهبود روابط مشکلات رو حل کرد. اصولگراها بودند که میگفتن ریشه اصلی مشکلات داخلی هست و ... بفرمایید حالا آنهایی که ادعای توانستن داشتند زمام امور رو به دست گرفتند.

*بودجه ای که رقم آن 50 درصد بیشتر از بودجه سال آخر روحانی است، با وجود کسری بودجه قبلی بازهم از جیب ملت بودجه انبساطی به مجلس دادند. باز هم چاپ پول، بازهم تورم بازهم ناعدالتی در توزیع منابع! 

*بودجه سال 1401 بدون کسری و بدون استقراض از بانک مرکزی و بدون چاپ پول  تامین می شود دولت روحانی کسری بودجه خود را با استقراض از بانک مرکزی و نوسان گیری در بازار ارز و خالی کردن جیب مردم در بازار بورس تامین می کرد.

*بجای چوب حراج زدن به اموال دولتی و افزایش مالیات ها که دودش در چشم طبقه پایین جامعه میرود دارندگان ثروت های حرام و نامشروع موجود خریداران اموال حراجی دولت  میشوند و چندین برابر به ثروت خودشان اضافه میکنند

*این چه بودجه انقباضی هست که حقوق استادان دانشگاه از ۳۳ میلیون به ۳۷ میلیون افزایش پیدا کرده شاید البته برای کارگر و آدم فقیر بیچاره پول نیست ولی برای استادان هست

*بودجه ای که درآمدش بر اساس صادرات روزی 1.5 میلیون بشکه نفت 60 دلاری محاسبه شده هیچگاه محقق نخواهد شد.

*آقای رئیسی مردم و کارمندان از شما انتظار داشتند که به شعارهایتان در مورد حقوق کارمندان و معیشت آنان حداقل در سال های اول پایبند باشید.

*رشد ده درصدی حقوق ها، رشد 77 درصدی مالیات، حذف ارز 4200 تومانی، نرخ 23000 تومانی ارز، همه و همه نشان دهنده تورم وحشتناک در سال آینده 

***

مطلبی با عنوان «غربی ها باید گواهی امضاء بیاورند/ می‌خواهیم قانون راهبردی لغو تحریم‌ها کامل اجرا شود» با نظرات متعدد کاربران الف همراه شد که تعدادی از آنها را می خوانید:

*امریکا و اروپا اگر نمی توانند در مورد لغو موثر تحریم ها و خارج نشدن مجدد از برجام تضمین بدهند باید قید برجام را بزنند.

*برجام بدون لغو موثر تحریم ها خسارت محض است و باید قید اون را بزنیم.

*اختلافات ایران و امریکا بسیار فراتر از مسئله هسته ای است اونها با هرگونه پیشرفت ایران مشکل دارند و چشم دیدن موشک ها و پهپادها و پیشرفت های نانو و بیو تکنولوژی و سلول های بنیادی و غیره را هم ندارند.

*یک عمر به برجام ناسزا گفتید و بر امضا کنندگانش لعن و نفرین کردید . حالا فهمیدید که چاره ای جز تن دادن به خواسته های غرب ندارید و به سختی دنبال راهی برای موجه جلوه دادن مذاکره دارید . 

*مذاکرات بدون روسیه و چین برای همه طرفین بهتر است. مذاکره مستقیم با آمریکا بهترین مسیر است.

*{پاسخ به کامنت بالا} امریکا از برجام خارج شده و دیگر عضو برجام نیست مذاکرات با 4+1 ادامه دارد.

*باور کنیم اینها با ما که هیچ با هر کشوری که بخواهد روی پای خود بایستد مشکل دارند نمیشود با دنیا به هم زد ولی اینها مشکل اصلی شأن اتم وانقلاب و...نیست اینها با ایرانی قوی در منطقه می ترسند که مانند اجدادشان روی پای خود بایستند.باقی بهانه است.

*امضاء جان کری تضمین نبود امضاء بلینکن هم تضمین نیست توافق جدید باید به تصویب کنگره برسد تا دولت بعدی امریکا نتواند از آن خارج بشود.

*اگر بنا به این نوع تضامین و سختگیریها باشد، هیچ توافقی صورت نخواهد گرفت. پرونده ایران به شورای امنیت  رفته و تحریم ها و فشارها افزایش بیشتری خواهند یافت.

*به نظر میرسه امریکا و اروپا اراده ای برای لغو موثر تحریم ها ندارند و بدنبال باج خواهی در مسائل موشکی و منطقه ای و غیره هستند.

*مجلس با طرح غنی سازی 60 درصدی و افزایش ذخائر اورانیوم غنی شده دست دولت را در مذاکرات پُر کرد.

*کشورهایی که خودشان بمب اتم دارند و برعلیه مردم هیروشیما و ناکازاکی استفاده کردند حق ندارند ایران را از داشتن انرژی صلح امیز هسته ای منع کنند.

*مذاکره با خود آمریکا هزاران بار بهتر از ۵ کشور مانند چین و روسیه و انگلیس و فرانسه و آلمان است . این ۵ کشور منافع خاص خودرا دنبال میکنند و آمریکا هم بخاطر ما از آنها امتیاز میگیرد و هم از اعراب حاشیه خلیج فارس و ترکیه و آذربایجان و قفقاز...... 

*حالا گیرم تضمین کتبی با ثبت محضری هم گرفتید اگر دو روز دیگر گفت برای من کاغذ پاره است میخواهید  زمین را گاز بگیرید ؟ اگر به شرکتها ی غربی گفت  معامله با ایران طبق توافق اشکالی ندارد ولی نمیتوانید همزمان با آمریکا معامله کنید چکار میکنید ؟ پس بهتر است اولا ریشه فساد و مدیران دوست وفامیل و رانت و.. در داخل را سریعا خشکاند و بعد از ان پی تی خارج شد 

*فرض کنیم آمریکایی‌ها تضمین های لازم را بدهند و همه قدرت های جهانی پای آن تضمین‌ها را امضاء کنند کنگره و سنا هم ضمن ادای سوگند امضاء بدهند. اصلا آمریکا املاک و دارایی های خود در انگلستان و روسیه را وثیقه بگذارد ،اما یک نفر مانند ترامپ بیاید و همه این قول و قرارها را زیر پا بگذارد شما میخواهید چه بکنید.امیدوارم نگین مرعوب آمریکایی. یاد آوری میکنم سامانه دفاعی اس۳۰۰ را که ما حتی پولش را داده بودیم اما روسیه بخاطر تحریم‌ها آن را به ما نمی‌داد تا زمان اجرای برجام و موارد زیاد دیگر پس از برجام.

***

مخاطبین الف درباره یادداشتی با عنوان «چقدر خوبیم ما !» نظرات متعددی ارسال کردند که تعدادی از آنها را می‌خوانید:

*اتفاقاً حسن عباسی یکی دو هفته قبل حرف درستی زد: یقه دانشگاه امام صادق را باید گرفت! امام صادقی‌ها با اقتصاد کشور چه کردند؟ کل اعضای هیئت علمی اقتصاد دانشگاه امام صادق در بیست سال گذشته از مسئولین اقتصادی کشور بودند. چرا اقتصاد کشور، اسلامی نشده است؟

*تکنوکرات های غربگرا در 8 سال گذشته قیمت ارز و طلا و خودرو و مسکن و موبایل و غیره را 10 برابر کردند و مردمو ذله کردند.

*پایان دولت اصلاح طلب روحانی را میتوان با پایان حمله مغول به ایران مقایسه کرد زیرا همه چیز نابود شده بود.

*حالا که اصولگران تمام جاها را فتح کرده اند، کم کم با خودشان درگیر می شوند!!!

*چه کسی امثال عباسی ها را بال و پر داد و تریبون در اختیارشان قرار داده است؟

*آزادی بیان حکم می‌کنه که ایشون بتونه حرفش رو بزنه، مگه صبح تا شب شما توی منوتو و توییتر و امثالهم از آزادی بیان نمیگید و همتون شارلی نیستید؟!

*اینکه ماخوبیم یا بدیم یا دیگران خوب هستند ویا بد رو کار ندارم اما قطعا خداوند بین بندگان خوب و بدش فرق میگذاره و این رو بارها در ایه قران اشاره کرده که فلان بنده ها رو دوست دارم و فلان بنده ها رو دوست ندارم.

*توهم تنها بخش کوچکی از آثار افراط و تفریط است. در همین کشور و در همین زمان کم نبوده و نیستند شخصیتهای شناخته شده ای که افراط و تفریط میورزند از احمدی نژاد و سعید قاسمی گرفته تا خوش چشم و شریعتمداری 

*{پاسخ به کامنت بالا}چقدر هم شما غیر متوهمی که همه متوهم ها رو از طیف دیگری می بینی ...توهم مذاکره و ارتباط با غرب و حل همه مشکلها با ارتباط با غرب توهم نبود؟

*خیلی هم درست گفتن کدام ملتی زیر بار ابرقدرت ها نرفت جز مردم ایران تنها ملتی هستیم که استقلال سیاسی واقعی داریم کشور دست خود ما ایرانی هاست اگر درست عمل کنیم در رفاه خواهیم بود و اگر بد ضربه خواهیم خورد. به نظرم ایشان دلسوز هستند تا متوهم.

*تقریبا همین دیدگاه رو صهیونیست‌ها نسبت به اقوام وادیان دیگر دارند. بشدت مراقب باشیم، بکجا چنین شتابان. داری همه رو تکفیر میکنی، این گونه حرفها در دنیای امروز جز ایجاد تنفر،  وا نزوا برای کسی ارمغانی نخواهدداشت.چقدر اعتماد به نفس داری، تازه از طرف خدا هم صحبت می کنی بد نیست داستان موسی و شبان رو ی بار دیگه بخونی. قسم حضرت عباس میخوری اهل بهشتی؟!