نظرات برگزیده مخاطبین الف: اردوغان از آذربایجان استفاده ابزاری می‌کند/ شکست در زمینه‌های مختلف، باعث عقب‌نشینی بن‌سلمان شده/ روحانی پاسخگو باشد چطور ترامپ بی‌هزینه از برجام خارج شد

گروه سیاسی الف،   4000813001 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبین «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

نظرات برگزیده مخاطبین الف: اردوغان از آذربایجان استفاده ابزاری می‌کند/ شکست در زمینه‌های مختلف، باعث عقب‌نشینی بن‌سلمان شده/ روحانی پاسخگو باشد چطور ترامپ بی‌هزینه از برجام خارج شد

مخاطبین الف درباره یادداشتی با عنوان «یک راه حل کلیدی برای مهار اردوغان و علی اف» نظرات متعددی ارسال کردند که تعدادی از آنها را می‌خوانید: 

*بعنوان یک شهروندایرانی از اتحاد شوم مثلث ( عبری، عردووغان، علییف ) علیه کشورمان سخت هراسناک هستم، باید خطر را جدی بگیریم، و ابزار و آلات بازدارندگی لازم را جهت مقابله احتمالی با این اتحاد شرارت آمیز که مدت 20 سال است با دسیسه غرب در مرزهای شمالی کشور عزیزمان ایران شکل گرفته است فراهم نماییم.

*دولتمردان ایران عزیزم خیلی حواسشان را جمع کنند که از ترکیه وبا.کو رو دست نخورن چون اگر چنین بشه همان طور که حالا به رضا بابت بخشیدن خاک عزیزم ایران به دیگران لعنت می فرستیم آیندگان هم به دولتمردان فعلی برای کوتاهی در امور مملکت لعنت می فرستن

*باید پوست اردوغان رو کند. از کردهای ایرانی تبار ترکیه ای باید استفاده کرد برعلیه اردوغان. باید با کارت کردها بازی کرد. برای اردوغان کار ساده ای نیست

*اینکه ما باید در دریای خزر قدرت نظامی قابل قبولی داشته باشیم بدیهی است و ربطی به تخیلات عردوغان و الیف ندارد. مشکل اصلی چراغ سبزی است که روسیه به آنها نشان می‌دهد. متاسفانه روسیه هیچگاه ایران قدرتمند را در کنار خود نخواسته و نمی‌خواهد و اگر فرصتی به دست آورد ممکن است با ما همانند ژاپن برخورد کند. باید تغییر مرز ارمنستان با ایران را از هر راهی حتی نظامی جلوگیری کرد.

*مسئله اصلی اصلی اصلی اغفال علی اوف واردغان توسط اسرائیله کسانی که مجدد وعظمت دین مبین اسلام برایشان مهم است واگر مسلمان باشن هر اتفاقی هم که بی افته نباید به دشمنان اسلام اجازه ضربه زدن به اسلام را بدن سه کشور ایران ترکیه وآذربایجان مشکلات واشتباهاتی دارن که اسرائیل غاصب جرعت حرف زدن پیدا کرده این تکلیف دینی وعرفی وسنتی تمام ملل مسلمان و منطقه است که باهم این غده سرطانی را نابود کنن مسلمین اگر وحدت داشته باشن طبق قوانین و موازین اسلامی اقدام کنن ابر قدرت جهان میشن واین چیزی است که دشمن نمی خواهد واز زمان قبل از تولد پیامبر اعظیم الشائن اسلام تا کنون همراه با ابلیس وشباطین در حال نقشه وتوطئه هستن ومسلمین را از دستیابی به اجرای قوانین واحکام الهی اسلامی ورسیدن به اون قدرت اعظیم اسلام محروم وباز می دارن ای کسی که خودت را مسلمان می دانی بدان اسرائیل همان عقبه ونسل باقی مانده ی دشمنان اسلام وپیغمبر اسلام هستن....

*اردوغان فردی فرصت طلب است از آذربایجان هم استفاده ابزاری میکنداگرمنافع کشورش ایجاب کندسه سوت آذربایجان را قربانی منافع کشورش می کند از نظرترکیه آذربایجان متحدی قابل اعتماد نیست چرا؟چون شیعه هستندوباایران اشتراک فرهنگی دارد ولی فعلا از نقاط ضعف علیف(سوءاستفاده از ثروت آدربایجان)استفاده کرده و همراه خودش کرده.

*خداوکیل هم وطنای عزیز همه ی ما زیر یه سقف زندگی میکنیم هممون جز یه کشوریم و هممون ایرانی هستیم وبه هیچ وجه نباید خدایی نکرده گرایشهای نژادیمون به اتحادی که داریم خدشه وارد کنه. 

*اگه سیاستمدارهای ما کمی زودتر از خواب بیدار میشدن همون زمان که اذربایجان به اسرائیل نزدیک شد ایران هم میتونست ارمنستان رو تقویت کنه تا یه تعادل نظامی توی مرزهای شمالی خودش برقرار کنه ،نه اینکه اونقدر فاصله نظامی اذربایجان و ارمنستان زیاد بشه که توی 44 روز ارمنستان شکست بخوره و الان ایران به چه کنم چه کنم بیوفته ضمنا ترکیه هیچوقت حتی بخاطر اذربایجان یا هیچ کشور دیگه ای جلوی ایران قرار نمیگیره،چون میدونه ایران نه سوریه اس نه عراق که بخواد بهش لشکر کشی کنه و جوابی نگیره،سرشاخ شدن با ایران هم برای ترکیه تاوان داره هم برای خود ایران،و باعث ضعف هر دو کشور میشه و این وسط منفعتش میشه برای اسرائیل و عربستان و امریکا و سایر رقبا

*اولین کار این است که کسانی که رگ گردنشان برای منافع ترکیه باد می کنند شناسایی و در مراکز تصمیم گیر و تصمیم سازی حضور نداشته باشند. دوم اینکه مراقب باشند نفوذی ها کشور را درگیر مسائل دیگر نکنند. سوم اینکه متوهمین از خواب بیدار شوند و ببینند که کشورهای دیگر چه نقشه های شومی برای دیگران دارند.

***

«چرا بن سلمان سر عقل آمده است؟!»عنوان یکی از مطالب پربحث الف در هفته گذشته بود. تعدادی از نظرات مخاطبین الف درباره این مطلب را می‌خوانید:

*کشوری که وقتی آمرکاییها میخوان پدافندهاشونو ازش بیرون بیارن اینقدر به وحشت میفته و میره از یونان سامانه پاتریوت میخره یعنی رفته امنیت رو با پول خریده. هیچ کشوری نموته از کشور دیگه ای امنیت بخره چون هیچ تضمینی وجود نداره که آمریکا یا اسراییل که این همه مدت عربستان واسشون دلبری میکرده یه روزی به عربستان پشت کنند‌. کشوری که بزرگترین شرکت نفتیش آرامکو توسلط حوثی های یمن که فقیر ترین ملت عربی هستند بدجوری ضربه میخوره؛ باامنیت ترین کشور این منطقه باشه؟

*اگر این عربستان بیاد شبکه اینترنشنال رو تعطیل کنه و برعلیه ایران برنامه درست نکنه و اخبار کذب اونجا نگه اون موقع میتونید بگید حسن نیت داره وگرنه همونه که هست.

*به این گفتگو ها که منجر به رابطه ایران و عربستان در سطح حداقلی شود ، نیز اعتماد و امیدی نیست . عربستان نگران از دست دادن جبهه قوی خود در آمریکاست و با این گفتگو ها صرفا دنبال خرید زمان برای جلوگیری از اقدامات ایران میباشد تا شاید دوره بعد از بایدن ، شخص دیگه ای بیاد کاخ سفید و برنامه سابق را مجددا دنبال کنند . ذاتا فاقد تعهد هستند و ایران باید هوشیارانه عمل کنه .

*تنش با ایران به بن سلمان اجازه داد برای تثبیت قدرت داخلی خود دیکتاتوری سنگینی ایجاد کند. حالا که قدرت او تقریبا تثبیت شده به نفعش است که تنش را کاهش دهد.

*از وقتی بن سلمان اومده رابطه عربستان با سایر کشورها به اوج رسیده، مثلا یمن یا سوریه که احتیاج به توضیح نداره، ایران و عراق هم که مشخصه، قطر هم که همه خبر داریم، کودتا توی ترکیه و اردن هم همه میدونن کی حمایت می‌کرد، دخالت در لبنان هم که مشخصه! تا به حال اینهمه کاهش تنش در روابط عربستان با دیگر کشورها سابقه نداشته!!

*عربستان در مسیر درستی قدم می گذارد. اطلاحات چند سال گذشته در این کشور که همچنان ادامه دارد، نوید آینده بهتری برای این کشور می دهد.

*(پاسخ به کامنت بالا)اصلاحات با کشتن مردم یمن و حمایت از گروهای تروریستی

*سر عقل نیامده شکستهایی که در زمینه های مختلف خورده اورا وادار به عقب نشینی تاکتیکی کرده

***

مطلبی با عنوان «دامی که برای دولت رییسی پهن شده؟!» با نظرات متعدد کاربران الف همراه شد که تعدادی از آنها را می خوانید:

*روحانی نگفته باشد، نماینده های مجلس انقلابی نمی دانستند؟؟؟

*دولت جناب رییسی عاقلا، بالغا و با علم به این دام رییس جمهور شد وگرنه اجازه میداد تیم جناب روحانی در این دام بیافتد!

*روحانی و نوبخت باید پاسخگو باشند چرا بودجه سال 1400 واقع بینانه بسته نشد ؟! پیش بینی صادرات روزانه 2/5 میلیون بشکه نفت خیالبافانه بود. علاوه بر آنها مجلس هم باید پاسخگو باشد چرا چنین بودجه ای را تصویب کرد

*مجلس زورش به دولت نرسید و موفق نشد تغییرات اساسی در ساختار بودجه ایجاد نماید و بودجه 1400 همانند سالهای 98 و 99 با کسری شدید بسته شد.

*هنر روحانی و جهانگیری این بود که مردم ایران را درگیر فقر و فلاکت و گرسنگی کردند و خزانه خالی تحویل دولت جدید دادند.

*دولت قبل تمام تلاشش رو تا روزهای آخر کرد تا برجام رو به نتیجه برسونه و بتونه نفت بفروشه ولی همین دولت گفت اون پیش نویسها و توافقها رو قبول نداره حالا وقتی چه این دولت چه دولت قبل پول نداره معجزه میخوان بکنن تورم همچنان رو به رشد خواهد بود و دولت جدید هم با این رویکرد به خاطر فشار روانی و انتظاراتی که ایجاد می کند این امر را تشدید می کند

*(پاسخ به کامنت بالا)درخت برجام اگر ثمر داشت باید در 8 سال گذشته ثمر می داد اشتباه روحانی همین بود که بجای توسعه صادرات غیرنفتی و پتروشیمی بدنبال برجام و کدخدا برای فروش نفت رفت.

*روحانی پاسخگو باشد چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد؟!

*آقای رئیسی در مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: من در برنامه‌ریزی برای حل مشکلات کشور، ۱۲ اندیشکده‌ی فعال و زبده در کشور را به خط کردم و برنامه‌های خوبی برای بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و شناخت گره‌های مردم دارم. شما نگران نباشید!

*دولت روحانی به امید اینکه برجام بر می گردد بودجه را آماده کرده بود تا با آزاد سازی مسدودی های خارج و فروش نفت به رغم خودشان به کشور و ملت سر و سامانی بدهند.

*(پاسخ به کامنت بالا)درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره با دولتهای بدعهد و خبیث اعتماد کنیم انسان عاقل از یک سوراخ 10 مرتبه گزیده نمیشه !

*چه کسی در زمان تدوین بودجه میدانست در سال 1400 چه کسی رییس جمهور خواهد شد که برای آن توطئه کند . از توهم توطئه دست بردارید و چشمانتان را باز کنید و با چشمانتان ببینید نه با افکار پوسیده تان . در زمان تهیه بودجه پیش بینی آن بوده که برجام دوباره سر گیرد و اندک گشایشی در امور فراهم آید و لا غیر . ضمنا بودجه سال 1400 بودجه هزینه هایی هست که تقریبا اجتناب نا پذیر است مثل بودجه هزینه ای ویا آن دسته از هزینه های تملک دارایی های سرمایه ای که مربوط به نگهداری و تعمیرات می شود و در حقیقت 90 در صد بودجه ضروری است و اگر تامین نشود حکومت با مشکل مواجه میشود. حالا که داخل گود افتاده اید شاید وضعیت را درک کنید و بفهمید اوضاع از چه قرار است .

*(پاسخ به کامنت بالا)همین حرفت نشان از خبرهایی است وقتی رو هوا و بر اساس فرضیات که بخش اصلی آن مربوط به دشمن دارد را بودجه بر اساس آن بنویسید یا سال قبل آن که با ترفندهایی در سران بودجه را تصویب می کنند برای تورم بالاتر

*دولت قبل هم در مورد دولت قبلترش همین حرف ها را می زد . به شکل دیگر و از نوعی دیگر . همه دولت ها با علم به وضع موجود ، از درون خود مجموعه و با ادعای اصلاح امور سر کار آمدند.

*تازه همه این دام ها(مین ها ) یه طرف قضیه فروش نفت به مردم که مجلس جلوی روحانی رو گرفت یه طرف یعنی قشنگ میخواست چند میلیارد دلار پول مردم رو به اسم فروش نفت بگیره و مصرف کنه و دولت بعدش مجبور باشه با سود اون پول رو به مردم برگردونه که خدا رحم کرد مجلس جلوش رو گرفت و جهانگیری با ناراحتی میگفت مجلس جلوی کسب درامد دولت(دزدی دولت ) رو گرفت

*اصولگرایان الان با دوگانگی و چالش بزرگی درگیر هستند. روحانی و دولتش بودجه 1400 را بر اساس توافق برجامی بسته بود و ادعایش این بود که اگر به او و تیمش اجازه بدهند ظرف 48 ساعت توافق می کند. حال که به او اجازه ندادند بدیهی است است بودجه محقق نمی شود اما مگر نمایندگان انقلابی که برجام را آتش زدند این بودجه را تصویب نکردند؟!!!! اگر نی دانستند و تصویب کردند که تقصیر بر گردنشان است اگر متوجه نشدند یعنی اصلا بودجه را نگاه هم نکردند. البته این مورد منتفی است چرا که یکبار بودجه بین دولت و مجلس دست بدست شد. اما یادمان باشد که این مجلس دوستان است که بودجه را مصوب کرده