نظرات برگزیده مخاطبین الف: سوءاستفاده انتخاباتی از برجام ممنوع!/ چند ماه دیگر از دست حرف‌های روحانی راحت می‌شویم/ اولویت بایدن مشکلات داخلی آمریکاست

گروه سیاسی الف،   4000201032 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبین «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

نظرات برگزیده مخاطبین الف: سوءاستفاده انتخاباتی از برجام ممنوع!/ چند ماه دیگر از دست حرف‌های روحانی راحت می‌شویم/ اولویت بایدن مشکلات داخلی آمریکاست

«بازی سیاسی با کارت برجام» عنوان یکی از یادداشت‌های پربحث الف در هفته گذشته بود. تعدادی از نظرات مخاطبین الف درباره این مطلب را می‌خوانید:

*اگر از جوانی که دست ها و صورت خودش را بنفش کرده سوال کنیم امروز در ارتباط با این تصویرت چه نظری داری چه خواهد گفت ؟؟؟ .

*کارنامه اصولگرا ها با آقای احمدی نژاد و اصلاح طلب ها با روحانی مشخص شده ، فکر تازه ای کنید

*علت عجله دولتی ها برای احیای برجام استفاده انتخاباتی است تا با پائین آوردن قیمت دلار و بعضی اجناس بتوانند رای اکثریت مردم را به دست بیاورند

*اکثریت مردم بر خلاف زمان قبل از خروج ترامپ از برجام به عین الیقین رسیدن که با مسکن هایی مثل برجام اوضاع و احوالشان بهتر نخواهد شد و رؤسای جمهور هم مثل اسلافشان برنامه ای ندارند که مطالبات انباشته ی چند دهه ی آنها را برآورده کند مگر اینکه جهت جلوگیری از فاجعه‌ای بدتر انتخاب کنند مثلا پزشکیان

*وقتی مسئله داخلی را بین المللی می کند معلوم است که خارجی ها می آیند وسط و شما را بازی می دهند و له شدن آن هم کمترین است

*مذاکره باید از موضع قدرت باشد تا نتیجه داشته باشد نه ضعف! چگونه چین با مذاکره از آمریکا امتیاز می گیرد؟ از روی ضعف؟ مذاکره معمر قذافی از روی ضعف با آمریکا چه نتیجه ای داشت؟ اگر با رانت و فساد اقتصادی مبارزه اصولی تری می شد الان تحریم ها چقدر اثر داشت؟ تورم چقدر بود؟

*به نظرت برجام حاصل شعار نبود!؟!؟ شعار تعامل با دنیا شعار مذاکره به جای جنگ شعار برداشتن سایه جنگ شعار ارتباط با کدخدا شعار هم سانتریفیوژ بچرخه هم چرخ زندگی مردم مردم یادتان هست!؟ بله، دوران شعارهای آتشین مخصوصا اونایی که فقط کاربرد انتخاباتی داره گذشته، آخه انتخابات نزدیکه دیگه! بهتره به جای شعار اجازه بدی برای گرفتن حق کشور و مردم مذاکره کنیم نه برای رای آوردن یه عده خاص!!!

*کسانی که به خاطر رقابت های گروهی و سیاسی در راه شکل گیری مجدد برجام سنگ اندازی می کنند، در زمین دشمن بازی می کنند.

*(پاسخ به کامنت بالا)راست می گویی عجب رقابتی است که یارو می رود در مذاکرات با خارجی ها و می گوید اگر ما رای نیاوریم دستتان بسته می شود!

*تمام دنیا غرب و برجام نیست. تنها راه نجات ایران اول استفاده از ظرفیت و توانایی های داخلی هست نه برجام چیزی که متاسفانه تا حدود زیادی غافل مانده. هشت سال ملت سرگرم برجام دولت بنفش بوده اند این هم وضع فلاکت بار اقتصاد.

*عمیقا آرزو دارم نه تنها آمریکا به برجام بر نگرده بلکه کلا برجام از هم بپاشه.چون: * اولا وجود برجام یعنی تحریم-امتیاز گیری جواب میده و طبیعی است که دشمن به هیچ وجه نمیاد سلاحی که به این خوبی جواب میده رو کنار بگذاره و هی با بهانه های مختلف میره سراغش. * ثانیا با وجود برجام تلویحا مکانیزم تحریم-امتیاز گیری رو برای غرب به رسمیت شناخته میشه. چنان که اخیرا یکی از مقامات وزارت خارجه ی آمریکا گفته برجام به ما "اجازه" میدهد! در زمینه های غیر هسته ای تحریمهایی رو علیه ایران وضع کنیم!!!!!!! عملا هم آمریکا خیلی بیشتر از تحریمهای هسته ای رو با عناوین دیگه ای نظیر تروریسم و حقوق بشر و موشکی ایجاد کرده بنا بر این بود و نبود برجام برای ایران فرق چندانی نخواهد داشت. این نکته چیزی بود که در شروط اجرای برجام، هم رهبری تأکید کرده بود اما... * ثالثا برجام خیلی محدودیتهای غیر لازم، غیر منطقی بلندمدت/مادام العمر، در مقابل رشد و توسعه ی علمی ایران گذاشته که به هیچ وجه پذیرفته نیست.

***

مخاطبین الف درباره یادداشتی با عنوان «آقای رئیس‌جمهور! واقعیت با سخنان زیبا تغییر نمی‌کند!» نظرات متعددی ارسال کردند که برخی از آنها را می خوانید:

*والا به خدا این ادم صلاحیت دهیاری هم نداشت مردم رو بدبخت کرد

*آقای روحانی لطفا رفتی در ببند کلیدتم با خودت ببر دست ریس جمهور بعدی ند ه مردم گناه دارن بخدا

*صرف نظر از اینکه چه کسی در انتخابات برنده می شود؛ خیلی خوشحالم از اینکه چند وقت دیگه از دست صحبت های این آقا راحت میشیم. فقط حرف حرف حرف.

*خیلی بده که هم روحانیه یعنی آخونده ومردم انتظار اظهارات دروغ ندارند ودیگه اینکه چون مردم دارن نابسامانیو با گوشت وپوستشون لمس میکنن به عنوان یک کارگزار نظام دروغ میگه ، این تاثیر خیلی بد ودو چندانی داره هم لباسش وهم جایگاهش .اعتمادمردمو پاک ازبین میبره

*بعد این همه مدت باز میبینم که یه سری طرف روحانی رو میگیرن یه سری طرف احمدی نژاد رو هر دوی اینها به مردم ستم کردند و موجب فقر وفلاکت مردم شدند. پس نباید دوباره وارد دعوای اصلاح طلبی و اصولگرایی شده! تهنا چیزی که مهم است و همه باید بر روی آن متحد بشیم معیشت و رفاه مردم است. شایسته هیچ ایرانی نیست که با این همه ثروت در این فلاکت زندگی کند همه ارکان نظام مسئول این وضعیت هستند و باید پاسخ گوی ملت باشند

*اگر به همه کسانی که برای ریاست بعدی کاندید شده اند نگاه کنید می بینید که مرد این میدان نیستند ولی مردم مجبورند به یکی از آنها رای بدهند و این سیکل معیوب ادامه پیدا می کند.

*رهبری بنا به مصلحت تشخیص دادند که دولت استیضاح نشود نه اینکه دولت تخلفات و اشتبهات نداشته است لذا شایسته است دولت و مدیرانش در پایان ممنوع الخروج و در زمان مقتضی مورد محاکمه واقع شوند

*چرا نمیخواهید بپذیرید که اشکال ساختاری وجود دارد و تا کنون در این سی سال اخیر هر رییس جمهوری انتخاب شده دچار مشکلات عدیده داخلی و تشنج شده و با نوشتن اینگونه مقالات نمیتوانید بر این اشکال اساسی سرپوش بگذارید.ضمنا به یاد داشته باشید که تمامی منتخبین مردم از فیلترهای چند لایه شورای نگهبان گذشته اند و بقولی اینها بهترین های حاکمیت بوده اند.

*مشکلات فعلی کشور ناشی از تحریم ها است. با وجود تحریم ها درآمدهای کشور به شدت کاهش یافته و داد و ستد رسمی با کشورهای دنیا به صفر رسیده است. دولتها در ایران ضعف های خود را با واردات و پخش کردن دلارهای نفتی در سیستم اقتصادی لاپوشانی می کردند. اکنون که از این کارها خبری نیست، ضعف ها خود نمایی می کنند.

*مسئله این است که شما از یک «مامور خرید» انتظارات زیادی دارید. گواه این حرف این است که همه روسای جمهور قبلی هم در کارها و مسئولیت هایشان ناموفق بودند.

*(پاسخ به کامنت بالا)کجای دنیا مامور خرید میاد وعده حل مشکلات با دنیا رو میده!؟ کجای دنیا مامور خرید میاد وعده آنچنان رونق اقتصادی میده .....!؟!؟

*توان تصمیم‌گیری قاطعانه در مدیریت کلان بسیار مهم است. این توان نیازمند تجربه جدی در مدیریت اجرایی است. متاسفانه آقای روحانی فاقد توان در تصمیم‌گیری‌های سخت هستند. این مساله زیر مجموعه را به شدت ناکارآمد می‌کند.

***

یادداشتی با عنوان «پاس گل آمریکا به چین و ایران؟» درباره خروج نظامی آمریکا از افغانستان در الف منتشر شد. تعدادی از نظرات مخاطبین درباره این یادداشت را می‌خوانید:

*واقعیت اینه که آمریکا از پس مشکلات داخلی اش بر نمی آید وتحمل مشکلات فرا منطقه‌ای هم برایش گران تمام شده که منفعتی هم نداشته.حالا باید حداقل از قسمتی از آن فرار کند

*آمریکا بدون منفعت افغانستان را ترک نمیکند کاسه هایی زیر این قاشق هاست.. اول اینکه افغانستان دیگر آن منفعت های قبلی را برای آمریکا ندارد. دوم برای انتخابات بعدی ریاست جمهوری سوم در صورت نتیجه نگرفتن از مذاکرات و درگیری با ایران دور ماندن از برد موشک ها در خاورمیانه چهارم جانب احتیاط را در درگیری ایران با اسرائیل در نظر میگیرد. و‌در آخر اینکه سیاست پشت پرده آمریکا همیشه گفتن و عمل نکردن بوده..

*این که یک کشور به اشتباه خود پی ببرد وتغییر رویه بدهد نشانه ضعف نیست بلکه نشانه عقل ودرابت است .

*از امریکا که خوی استکباری دارد نباید توقع اصلاحات داشت ، طالبان ،داعش و گروه های تکفیری همه با تدبیر امریکاو پول کشور های مرتجع بوجود امده اگر امریکا درامور کشور ها دخالت نکند صلح و امنیت جای اینهمه جنایت وکشت و کشتار را میگیرد دل بستن به امریکا جز خسران هیچ فایده نداشته و نخواهد داشت و مرور تاریخ معاصر جنایت امریکا را در منطقه گواهی میدهد

*هیچ نیروی خارجی در افغانستان پیروز نشده، از بریتانیای کبیر تا روسیه و آمریکا. چین هم نمی تواند. بعد هم آمریکا سیاست خروج کنترل شده از منطقه را دارد. نوعی چینش مجدد نیروها. بعد هم نه طالبان نه دولت غربزده افغانستان در جهت ایران حرکت نخواهند کرد.

*حتم بدانید که خروج امریکا از افغانستان همان سیاست کهنه دمکراتها و برژینسنکی در افغانستان هست که روسها را درگیر کنند. امریکاییها میگن حالا که روسها و ایرانیها و چینیها خیلی دوست دارند که من از افغانستان خارج شوم چرا سرباز امریکایی خرج افغانستان کنم تا از امنیت روسیه دفاع کنه. هر چی باشه روسیه و ایران و چین به افغانستان خیلی خیلی نزدیکتر از امریکا هستند. و هر سه مستقیم یا مرز دارند یا افغانستان عفونت زده بلای جان کشورهای همسایه می شود

*آمریکا سال ۲۰۱۱ از عراق بیرون نرفت بلکه اخراج شد، و اتفاقا داعش ایجاد شد که به بهانه اون دوباره برگرده، البته درسته که داعش برای ایران و منطقه هزینه داشت اما در نهایت باعث نفوذ بسیار زیاد ایران در عراق و سوریه شد. ضمنا داعش از سمت ترکیه و عربستان و اردن امکان کمک داشت اما برای افغانستان که یه طرفش ایرانه یه طرفش چین یه طرفش روسیه این امکان خیلی محدود میشه.