دعوت از رئیسی برای نامزدی در انتخابات/ پاسخ جهانگیری به منتقدان ارز ۴۲۰۰/ حسن خمینی گزینه اجماعی اصلاح‌طلبان می‌شود؟/ نتایج جالب یک نظرسنجی درباره انتخابات ۱۴۰۰

گروه سیاسی الف،   3991022123 ۶۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

دعوت از رئیسی برای نامزدی در انتخابات/ پاسخ جهانگیری به منتقدان ارز ۴۲۰۰/ حسن خمینی گزینه اجماعی اصلاح‌طلبان می‌شود؟/ نتایج جالب یک نظرسنجی درباره انتخابات ۱۴۰۰

آخرین آمار کرونا در ایران

دکتر سیما سادات لاری امروز ‌‌دو‌شنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۲۲ دی ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۲۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۴۲ نفر از آنها بستری شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۹۲ هزار و ۶۱۴ نفر رسید.

او افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۶ هزار و ۲۶۲ نفر رسید.

بیشتر بخوانید: 

رئیس سازمان نظام پزشکی: تا قبل از عید دو میلیون واکسن از هند، چین و روسیه وارد می‌کنیم

هیچ کشوری تا شش ماه آینده قادر به انجام واکسیناسیون گسترده نیست

***

دعوت از رئیسی برای نامزدی در انتخابات

کانون دانشگاهیان ایران اسلامی طی بیانیه‌ای از احزاب؛ تشکل‌ها و گروه‌های مختلف که دغدغه انقلاب دارند خواست از ایده این کانون برای حضور آیت الله رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ حمایت کنند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «با توجه به فرصت کم باقی مانده تا انتخابات و نهایی نشدن ساز و کار واحد نیروهای انقلاب و اصولگرا برای رسیدن به وحدت جهت تعیین کاندیدای نهایی و دشوار بودن شناساندن چهره های جدید به دلیل شرایط کرونایی و عدم تشکیل اجتماعات و سفرهای استانی و تبلیغی، به نظر می رسد تنها گزینه شناخته شده‌ای که مورد وفاق تمامی نیروهای انقلاب است و نیازی به تبلیغ و  معرفی ندارد و امکان طرح دیدگاههای خود را دارد و طعم خدمات و نتایج زحمات او را اقشار مختلف چشیده اند، "آیت الله سید ابراهیم رئیسی" است که علاوه بر پشتوانه  ۱۶ میلیون رای دوره قبل جمع زیادی از توده‌های مردم و حتی هواداران اصلاحات که تحت تاثیر جنگ روانی و تبلیغات منفی گسترده و ناجوانمردانه داخلی و رسانه های بیگانه در سال ۹۶ به رقیب ایشان رای دادند حالا متوجه نادرستی آن هجمه های جفاکارانه از قبیل اتهام دیوارکشی پیاده‌روها شده‌اند!..

شاید گفته شود آقای دکتر رئیسی اقدامات خوبی را در دستگاه قضایی شروع کرده و لازم است همانجا به خدمت خالصانه خود بر علیه اجحاف و بی عدالتی و عملیاتی کردن سند تحول قضایی ادامه دهد، پاسخ این است که با ریل گذاری مناسبِ صورت گرفته و جایگزینی عالمی مجتهد و مجاهد توسط مقام معظم رهبری، مسیر اصلاح در قوه و برخورد با قانون شکنان و مجرمان به خوبی ادامه خواهد یافت و از این جهت جای نگرانی نیست.»

در همین زمینه محمدعلی وکیلی نماینده مجلس دهم در آرمان ملی نوشت: «اصولگرايان در انتخابات 1400 هم مي‌خواهند پيروز ميدان باشند و هم خواهان مشارکت حداکثري مردم در انتخابات هستند. از ديد نگارنده اين سطور، تنها نيروي اصولگرايان در انتخابات که باعث مي‌شود مشارکت مردم در انتخابات را افزايش دهد، آيت‌ا... رئيسي، رئيس قوه قضائيه است. در اين بين سفرهاي پي‌در‌پي رئيس فعلي مجلس شوراي اسلامي، ثمرات زيادي براي او داشته است، اما رئيس قوه قضائيه در صورت کانديدا شدن، شانس زيادي براي پيروزي در خرداد 1400 دارد...

تنها شانس اصلاح‌طلبان براي پيروزي در انتخابات اين است که رئيس‌جمهور جديد ايالات‌متحده در بيانيه‌اي که هنگام ورود به کاخ سفيد بيان مي‌کند، نخست اعلام کند که به برجام برمي‌گردد و ثانيا بايدن اعلام کند که بخشي از تحريم‌ها را که ترامپ عليه ايران وضع کرده، لغو مي‌نمايد. اگر با توجه به اين صحبت‌هاي احتمالي بايدن، شاهد کاهش قيمت دلار نيز باشيم، مردم متوجه خواهند شد که در عرصه بين‌الملل با يک شرايط جديد روبه‌رو خواهيم بود و دشمن قهاري به نام «ترامپ» از سد راه ملت ايران برداشته شده است.»

***

انتقاد بادامچیان از طرح انتخاباتی مجلس

به گزارش ایسنا، اسدالله بادامچیان در بیان مواضع هفتگی حزب با اشاره به بررسی قانون جدید انتخابات در مجلس گفت: تعیین سن 40 تا 70 سال برای داوطلبان ریاست جمهوری صحیح نبود. زیرا مبنا برای تعیین رییس جمهور، توانمندی و لیاقت و توانایی اداره مطلوب دولت است. آیا سلمان فارسی یا اسامه بن زید 19 ساله که پیامبر گرامی اسلام (ص) او را در رأس لشکر اسلام قرار داد، یا شهید بهشتی اگر در دوران ما باشند، طبق این پیش نویس می توانند مسئولیت دولت را برعهده بگیرند؟ حداقل نگاه به کشورهای دیگر بشود. آیا آقای ماهاتیر محمد در مالزی یا رؤسای جمهور و رهبران چین جدید شیائو پینگ را منع کرده اند که رییس جمهور بشوند؟

وی افزود: با وجود شورای محترم نگهبان که احراز صلاحیت در توانایی و توانمندی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری را بر عهده دارد، نیازی به این مواد قانونی که کشور را از رجال سیاسی مذهبی و تجربیات آنها محروم می کند، نیست و سن نمی تواند مبنا برای محروم کردن ملت از توان رجال سیاسی و تجربه آموخته باشد.

5 ایراد به مصوبه انتخاباتی مجلس

مجلس شورای اسلامی دیروز در جریان طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری تصویب کرد که نامزدهای ریاست جمهوری باید در مدت زمان تعیین شده‌ای قبل از آغاز انتخابات، برنامه‌های خود را جهت تأیید به شورای نگهبان بدهند. مصطفی هاشمی‌طبا درباره این موضوع در روزنامه ایران نوشت: «وقتی نه فقط بررسی صلاحیت‌های عمومی نامزدهای یک انتخابات، بلکه بررسی صلاحیت برنامه آنها به نهاد یا مجموعه‌ای خاص واگذار می‌گردد، طبیعتاً بخش زیادی از مسئولیت عملکرد دولت برآمده از آن انتخابات هم برعهده نهادی است که صلاحیت فرد و برنامه او را تأیید کرده است. حال سؤال این است که آیا شورای نگهبان آمادگی پذیرش چنین مسئولیتی و قرار گرفتن در برابر سؤالات متعدد از نتیجه اجرای برنامه‌های دولت‌های آتی را خواهد داشت؟ ... اساساً شورای نگهبان نه اختیار قانونی لازم برای چنین بررسی را دارد و نه صلاحیت فنی و کارشناسی را. فلسفه حقوقی وظایف شورای نگهبان در قبال انتخابات کاملاً مشخص است و به نظر نمی‌رسد از هیچ کجای آن بتوان چنین استنباط کرد که بررسی برنامه نامزدها می‌تواند در صلاحیت این شورا قرار بگیرد.

علاوه بر این ساختار و ترکیب این شورا هم به گونه‌ای نیست که تخصص‌های لازم برای بررسی همه جانبه برنامه نامزدهای انتخاباتی را داشته باشد. در نهایت مسأله و ایراد پنجم هم این است که بررسی این برنامه‌ها با توجه به ابعاد مختلفی که دارد و تفاوت دیدگاه‌ها در میان گرایش‌های مختلف به حوزه‌های گوناگون، کاملاً استعداد این را دارد که درگیر سلایق و برداشت‌های شخصی شود و از محور بحث‌های کارشناسی و فنی و همین‌طور ذائقه عمومی خارج گردد.

بدون شک خلأ وجود برنامه‌های مدون و مشخص برای نامزدهای ریاست جمهوری و همین‌طور عدم تحقق شعارها و برنامه‌های انتخاباتی توسط رؤسای جمهوری تا اینجای کار یک آسیب واقعی در نظام سیاسی و حقوقی ایران است. اما واضح است که راهکار رفع این آسیب به هیچ عنوان راهی نیست که مجلس در جریان این مصوبه در پیش گرفته، چه اینکه خلأ وجود احزاب ملی و فراگیر، موازی‌کاری با دولت در مقام مجری برنامه‌های کشور، امکان دخالت دستگاه‌های مختلف از جمله خود مجلس در امور اجرایی، خلأ شفافیت مناسب در سازوکارهای کشور و موارد متعددی نظیر اینها هستند که چنین وضعیتی را ایجاد کرده‌اند... با این توصیف انتظار منطقی این است که شورای نگهبان اجازه تبدیل شدن این مصوبه مجلس به قانون را ندهد.»

***

زیدآبادی: اصلاح‌طلبان برنامه منسجم اقتصادی ندارند

احمد زیدآبادی، تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب به شرق گفت: «اصلاح‌طلبان خاستگاه‌شان جریان چپ دهه 60 هست كه عموما به اقتصاد سوسیالیستی و دخالت دولت در اقتصاد باور داشته‌اند. البته این طرز فكر در آن موقع در اكثر كشورهای جهان سوم مورد قبول نیروهای مترقی و پیشگام جوامع بود؛ اما به‌تدریج هرچه در عرصه جهانی گرایشی به اقتصادهای باز و آزاد به وجود آمد، اصلاح‌طلبان نیز وقتی در سال 76 دوباره به قدرت بازگشتند، دیدگاه‌های‌شان عوض شده بود و به دنبال یك دولت حداقلی و با دخالت كمتر دولت و تقویت بخش خصوصی بودند كه این هم به طور مشخص روشن نشد كه چارچوب و ابعادش چیست.

البته همان موقع نیز یك گرایش طرفدار گسترش تأمین اجتماعی هم در بین اصلاح‌طلبان به‌ویژه نیرو‌های چپ‌تر بود؛ اما برخی جناح‌ها مانند كارگزاران از اقتصاد آزاد دفاع می‌كردند. در سال‌های اخیر نیز كه شكاف‌های طبقاتی افزایش پیدا كرده و مشكلات اقتصادی افزایش پیدا كرده، ظاهرا اصلاح‌طلبان به این فكر افتاده‌اند كه بحث عدالت را د‌ر گفتمان خود غلیظ كنند و منظورشان از عدالت نیز دقیقا روشن نیست... بنابراین هنوز هم یك برنامه اقتصادی انسجام‌یافته را نمی‌توان به اصلاح‌طلبان نسبت داد و هر‌كدام از گروه‌های اصلاح‌طلب از یك هدف حمایت می‌كنند.»

***

نتایج جالب یک نظرسنجی درباره انتخابات 1400

روزنامه فرهیختگان در شماره امروز خود نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرده است که توسط «یکی از مراکز افکارسنجی دانشگاهی نزدیک به اصلاح‌طلبان که در ادوار گذشته انتخابات ورود نسبتا بادقتی به مساله نظرسنجی‌ داشت و توانست نتایجی نزدیک به نتیجه نهایی پیش‌بینی کند.»

در این نظر سنجی ۴۲.۱ درصد از افراد درخصوص مشارکت پاسخ داده‌اند که حتما در انتخابات آتی شرکت خواهند کرد و۶.۲ درصد نیز گزینه به احتمال زیاد را انتخاب کرده‌اند. جمع این دو عدد نشان می‌دهد از همین امروز می‌توان روی مشارکت بیش از ۴۸ درصدی مردم حساب کرد و امید داشت که با افزایش شور عمومی در ایام منتهی به انتخابات میزان مشارکت بالاتر هم برود؛ قاعده‌ای که در همه ادوار مشابه بوده و اگر اتقاق خاصی نیفتد، در این دوره هم می‌توان انتظار آن را کشید.

نکته دیگر درمورد این بخش این است که ۲۳.۷ درصد جامعه آماری گفته‌اند که هنوز تصمیمی برای مشارکت نگرفته‌اند که اگر بنا به قانون احتمال تصور کنیم نیمی از آنها در انتخابات شرکت خواهند کرد، باید برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده انتظار مشارکتی حدودا ۶۰ درصدی را کشید.

درباره نامزدهای احتمالی انتخابات سید ابراهیم رئیسی با نظر ۳۵.۲درصد پاسخ‌دهندگان در صدر است. در پی او محمدباقر قالیباف است که ۱۹.۲درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند به احتمال زیاد به وی رای خواهند داد. پس از قالیباف، ظریف با ۱۸درصد و علی لاریجانی با ۶.۶درصد قرار دارند.

بیشتر پاسخ دهندگان درباره بقیه نامهای مطرح گفته اند که ایشان را نمی شناسند.

بیشتر بخوانید: برگ برنده انتخابات ۱۴۰۰ چیست؟/ نتایج نظرسنجی درباره قالیباف، ظریف و لاریجانی/ ویژگی‌های رئیس‌جمهور بعدی

***

 پاسخ جهانگیری به منتقدان ارز 4200

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور ظهر امروز(دوشنبه) در بیست و چهارمین سالروز ملی صادرات با اشاره به برخی نقدها نسبت به نرخ ارز، تصریح کرد: برخی افراد به گونه ای صحبت می کنند که گویی اولین بار است در کشور چند نرخ برای ارز تعیین می شود. در دوره مهندس موسوی و دوره آیت الله هاشمی رفسنجانی قیمت های متفاوتی برای نرخ ارز در کشور وجود داشت و در دوره آقای احمدی نژاد نیز همین روال حاکم بود و دولت تدبیر و امید وقتی در شهریور 1392 کار خود را آغاز کرد یکی از اولین اقداماتش این بود که قیمت سه نرخی ارز را از بین برد و آن را به دو نرخ تقریبا نزدیک به هم تبدیل کرد.

وی افزود: مهمترین کاری که بانک مرکزی می توانست برای مهار نرخ ارز انجام دهد این بود که اسکناس ارز را در بازار تزریق کند. در سالهای قبل بانک مرکزی حداکثر روزی 150 میلیون دلار در بازار تزریق می کرد اما در فروردین سال 97 در شرایطی قرار گرفتیم که هنوز هم قصد ندارم بگویم چه میزان اسکناس ارز در بازار تزریق شد.

جهانگیری با اشاره به انتقادات پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی در این مراسم در خصوص ارز، اظهار داشت: در مرداد ماه در جلسه سران سه قوه با تصمیم سران قرار شد نرخ ارز که قیمت آن 4400 تومان شده بود به همان قیمت 4200 تومان برگردد و آقای پورابراهیمی نیز در همین جلسه حضور داشت اما حالا یکباره همه می گویند فلانی این کارها را انجام داده است. ما که همواره موضع روشنی در این خصوص داشته ایم.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه باید تصمیمات را متناسب با شرایط مردم اتخاذ کنیم، خاطر نشان کرد: مردم کشور اصل هستند و همه ما باید فدای مردم ایران شویم و نباید بگذاریم شرایط سخت شود تا معلوم شود که ما قهرمان هستیم. ما وقتی قهرمانیم که مردم خوش باشند و زندگی آنها دچار فروپاشی نشود.

بیشتر بخوانید:

جهانگیری: سران قوا تصمیم گرفتند ارز ۴۲۰۰ تومانی بماند/ بعد از برجام آمادگی پذیرفتن شرکت‌های خارجی را نداشتیم

پورابراهیمی: چه گلی با دلار ۴۲۰۰ تومانی به سرمان زدیم که حال با ارز نیمایی بزنیم؟

***

حسن خمینی گزینه اجماعی اصلاح‌طلبان می‌شود؟

غلامعلی دهقان، عضو حزب اعتدال و توسعه به نامه نیوز گفت: «به نظر می رسد هر سه ضلع اصلاحات، اعتدال و اصولگرایان معتدل این پتانسیل را دارند که گزینه خاص خود را برای طرح دارند اما اگر قرار باشد که وضعیت فعلی ادامه پیدا کند و در 5 ماه آینده جو سیاسی جامعه تکان نخورد پیش بینی انتخاباتی مثل اسفند 98 را خواهیم داشت که در حال حاضر آن فضا احساس می شود. در چنین وضعیتی عقلانیت اقتضا می کند این سه ضلع برای انتخابات آینده به اجماع برسند. آنها می توانند کاندیدای خاص خودشان را داشته باشند اما در نهایت هفته منتهی به انتخابات هر کسی در نظرسنجی ها جلوتر بود بقیه به نفع او کنار بروند، اتفاقی که سال 92 رخ  داد و آقای عارف این بزرگواری را انجام داد.

در چنین شرایط به نظر می رسد که اگر گزینه مورد اجماع در هر دو جریان اصلی انتخاباتی به صحنه نیاید آنها همین فرمول را پیش خواهند برد، مگر آنکه گزینه های اجماع ساز به صحنه بیایند. به نظر می رسد در بین اصولگرایان انقلابی و ارزشمدار آقای رئیسی این قدرت را دارد. او در انتخابات سال 96 نیز نزدیک به 17 میلیون رأی داشت. عملکرد آقای رئیسی در قوه قضائیه نیز می تواند بخشی از جامعه را راضی کرده باشد. اتفاقا مشاهده کردم برخی اصولگرایان نیز همین نظر را دارند.

در میان طیف میان تنها کسی که می تواند اجماع را شکل دهد آقای سیدحسن خمینی است. او مورد تأیید اصلاح طلبان سنتی و پیش رو، اعتدالیون و اصولگرایان معتدل است. به نظر می رسد اگر آقای سیدحسن خمینی ورود کند باعث تعالی نظام سیاسی کشور می شود چون او یک مجتهد آگاه به دو مقوله مکان و زمان است و می تواند راهی را که امام خمینی رهبر فقید انقلاب در فقه سیاسی شیعه ایجاد کردند، استمرار ببخشد و بسیاری از چالش هایی که نظام به لحاظ فکری، فرهنگی و فلسفی حل کند.

آمدن آقای سیدحسن خمینی باعث امیدواری بخشی از جامعه ایرانی می شود که ما به آنها نواندیشان دینی می گوییم، کسانی که معتقدند دین می تواند در هر زمانی پاسخگوی نیازها باشد. این جریان طی دو دهه گذشته به تدریج ضعیف شد و چون آقای سیدحسن خمینی متعلق به این جریان فکری است به نظر می رسد این بخش جامعه که از طبقه متوسط شهری هستند وارد انتخابات می شود.

همچنین حضور آقای سیدحسن خمینی به نوعی نمادین بازگشت به آرمان های صدر انقلاب است، به خصوص اصولی از قانون اساسی که درباره توجه به حقوق ملت مورد غفلت قرار گرفته است. علاوه بر اینکه ایشان میان سال و روحیه جوانی دارد که رهبری بارها به آن تأکید کردند. او می تواند در بین بخشی از جوانان نواندیش و نوگرای جامعه جاذبه ایجاد کند.»