توضیحات وزیر بهداشت درباره ممنوعیت واردات واکسن آمریکایی/ چرا لاریجانی به نامزدی در انتخابات متمایل نیست؟/ کنایه ابطحی به فائزه هاشمی/ پیش‌بینی موحدی کرمانی درباره سرنوشت FATF در مجمع

گروه سیاسی الف،   3991021118 ۵۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

توضیحات وزیر بهداشت درباره ممنوعیت واردات واکسن آمریکایی/ چرا لاریجانی به نامزدی در انتخابات متمایل نیست؟/ کنایه ابطحی به فائزه هاشمی/ پیش‌بینی موحدی کرمانی درباره سرنوشت FATF در مجمع

آخرین آمار کرونا در ایران

دکتر سیما سادات لاری امروز یک‌‌‌شنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۲۱ دی ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵ هزار و ۹۶۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۱۷ نفر از آنها بستری شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۸۶ هزار و ۴۰۶ نفر رسید.

او افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۶ هزار و ۱۷۱ نفر رسید.

بیشتر بخوانید: 

آغاز واکسیناسیون کرونا پیش از سال نو/ نگرانی از پیک جدید در بهمن و اسفند

آغاز تزریق واکسن ایرانی کرونا به سومین گروه از داوطلبان

***

اصلاح‌طلبان گزینه های زیادی دارند

محمود صادقی فعال سیاسی اصلاح طلب به آرمان ملی گفت: «دست اصلاح‌طلبان از نيروهاي کارآمد براي انتخابات سال آينده پر است و قطعا آنها نيروهايي دارند که بتوانند باعث به وجود آمدن اميد و رغبت در جامعه شوند و مردم را براي حضور در انتخابات تشويق کنند. اما مساله اصلي اصلاح‌طلبان بررسي صلاحيت‌هاست که شرايط را براي حضور کانديداهاي اصلاح‌طلبان در انتخابات سخت کرده است و امکان حضور آنها در انتخابات را با مشکل مواجه مي‌کند.

اما با اين مسائل فکر مي‌کنم که اصلاح‌طلبان با وجود موانع دنبال ايجاد اميد در جامعه هستند. يکي از راه‌هايي که اصلاح‌طلبان مي‌توانند در انتخابات 1400 اميد را تقويت کنند اين است که به صورت گروهي وارد شوند. اين موضوع در کشورهاي ديگر هم مرسوم است و بسيار استفاده مي‌شود.

اگر اصلاح‌طلبان به صورت فعال در انتخابات شرکت کنند، قطعا مي‌توانند نظام را براي پذيرش کانديداهاي شاخص خود هم تا حدودي متقاعد کنند و فکر مي‌کنم با وجود اينکه تندروها بيشتر دوست دارند تا انتخابات با حضور اندک مردم برگزار شود اما آنها پيروز انتخابات شوند، درحالي‌که رويکرد مقام معظم رهبري قطعا به اين صورت نيست و ايشان علاقه‌مند هستند که انتخابات با حضور پرشور و حداکثري مردم برگزار شود.»

***

اشاره حسن خمینی به چه کسی بود؟

آفتاب یزد نوشت: «سیدحسن خمینی. نوه بنیانگذار انقلاب و یادگار حاج سید احمد خمینی در مراسم چهارمین سالگرد درگذشت هاشمی رفسنجانی دو جمله مهم و انتخاباتی ایراد می‌کند:

ـ از خدا عاجزانه بخواهید هیچ مسئولیتی به شما رخ ننماید؛ اگر گرفت، محکم بگیرید. اگر به هر علتی این جامعه به کسی نیاز پیدا کرد، نسبت به مسئولیت نباید شانه خالی کنیم.

ـ خدا دَوَران بین خدمت و خیانت را نیاورد؛ که اگر بروید خدمت می‌شود و بعضا هم هزار مشکل پیش می‌آید. اما بر کنار رفتن بعضا خیانت است...

با مراجعه به آرشیو 9 ماهه ی اخیر به محمدجواد ظریف می رسیم که هر جا از او پرسیده‌اند برای ریاست جمهوری می‌آیید یا نه گفته است نه! و شاید بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان ـ فرض کنید کارگزارانی ها! ـ برای این که دست خالی در انتخابات وارد نشوند هرچند نیم نگاهی جدی به علی لاریجانی دارند! بدشان نیاید روی گزینه‌هایی اسم و رسم دارتر دست بگذارند و با خیالی آسوده‌تر گام بردارند!

اگرچه حسن خمینی به صورت کلی مباحثی را مطرح کرده است و هرچند برخی علی السویه خودِ وی و ظریف را منظور این سخنان دانسته‌اند اما با تکیه بر فشارهایی که روی ظریف از جانب اصلاح‌طلبان و خاصه، کارگزارانی‌ها وجود دارد چندان بعید نیست سیدحسن خمینی مشخصاً وزیر امورخارجه را خطاب قرار داده و تاکید کرده باشد: اگر جامعه خواهان حضور وی است نباید امتناع ورزد.»

***

نظر عباس عبدی درباره خطر اصلی برای حکومت ایران

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی در اعتماد نوشت: «گرچه شرايط امروز ايران با پيش از انقلاب به كلي تفاوت دارد و از بسياري جهات قابل مقايسه نيستند، ولي از يك جهت مي‌توان فرآيند مشابهي را ديد و آن شكل‌گيري يك جريان متفاوت از ارزش‌هاي رسمي در نسل‌هاي جديد است. اگر هر 10 سال را معرف يك نسل بگيريم، بايد بگوييم كه حتي نسل‌هاي دهه 1360 و 1370 كه امروز در زمره پدران جوان هستند، نيز با ارزش‌هاي رسمي در حال فاصله‌گذاري هستند، چه رسد به نسل‌هاي دهه 1380 و در آينده دهه 1390 كه حتي نياز به فاصله‌گذاري نيز ندارند، چون اينها متفاوت از اين ارزش‌ها متولد و بزرگ مي‌شوند.

توجه كنيم كه اكنون بيش از 40 سال است كه فرزندان اين كشور تحت تبليغ و آموزش‌هاي متمركز و شديد و نظارت‌هاي قابل ديدن قرار دارند. 12 سال آموزش و پرورش و 40 سال صدا و سيماي انحصاري فكر و ذهن آنان را تحت تاثير قرار مي‌داد، ولي نتيجه چه شده است؟ تقريبا هيچ اگر نگوييم منفي. اين فرزندان حتي پدران و مادران و بزرگ‌تر خود را نيز تغيير مي‌دهند، چه رسد به اينكه تحت تاثير اين آموزه‌هاي بسيط و كم‌عمق رسمي قرار گيرند. 

آنان امروز پرسش‌هايي را مطرح مي‌كنند كه پدرا‌ن‌شان هم قادر به پاسخ دادن به آنها نيستند چه رسد به ساختار رسمي كه اصولا عقيده‌اي به پاسخ دادن ندارد. شكاف گسترده ميان نسل‌هاي جديد با ارزش‌هاي رسمي در حال عميق‌تر شدن است و هيچ راهي براي حل آن مگر به رسميت شناختن اين نسل وجود ندارد. آثار چنين شكافي را حتي ميان روحانيون نزديك به حكومت مي‌توان ديد كه چگونه تحت تاثير فرزندان و نوه‌هاي خود در حال فاصله‌گيري از ارزش‌هاي رسمي هستند. بنابراين بهتر است به جاي پرداختن به عوامل مشهود ولي كم‌خطر كه بزرگ‌نمايي مي‌شوند، به جريان آرام زير پوست جامعه توجه كرد كه هيچ كاري هم عليه آنان جز به رسميت شناختن آنان نمي‌توان كرد. بايد به گونه‌اي عمل كرد كه اكثريت قاطع مردم، به ويژه نسل جوان با ساختار رسمي نگاه همدلانه داشته باشند.»

***

چرا مجلس به حوزه اجرا ورود می‌کند؟

روزنامه دولتی ایران نوشت: «سفرهای استانی نمایندگان؛ مجلس یازدهم حالا 7 ماه پس از آغاز به کار خود لیست بلند و بالایی در این زمینه دارد. کمتر هفته‌ای است که خبری درباره سفر هیأتی از نمایندگان مجلس به یکی از نقاط کشور منتشر نشود. مجلسی‌ها می‌گویند در این سفرها مشغول جبران «کم کاری» دولت هستند. همانطور که این حرف را به عنوان دلیل تصویب برخی از طرح‌ها هم اعلام کرده‌اند... اما بحث دیگر مربوط به اقدامات صورت گرفته در این سفرها می‌شود؛ جایی که هیأت‌های مختلف نمایندگان در جلسات خود تصمیمات اجرایی می‌گیرند. چیزی که یک سؤال قدیمی را پیش می‌کشد؛ آیا چنین اقداماتی در حیطه وظایف قانونی نمایندگان هست یا خیر؟...

با وجود این اما جزئیات سفرهای یاد شده نشان می‌دهد مسأله حتی یک قدم جدی‌تر از این ماجرا است، چون حالا پای برخی از مصوباتی در میان است که نه معلوم است بر اساس چه اختیار و مسئولیت‌های قانونی اتخاذ شده‌اند و نه مشخص است که چه نسبتی با بودجه سالیانه و قوانین و مقررات دیگری از این دست دارند. موضوع دیگر اما پاسخگویی درباره آثار این سفرهاست؛ جایی که در صورت اجرا نشدن هر کدام از این مصوبات، نمایندگان مجلس براحتی می‌توانند این موضوع را به «کم کاری» دستگاه‌های دولتی و اهمال آنها نسبت دهند و در مقابل تحولات مثبت را به پای پیگیری و برنامه‌های خود بگذارند. 

آنچه که از ظواهر موضوع به نظر می‌رسد این است که توقفی در کار این دست سفرها شاهد نباشیم. چرا که اشتیاق مجلسی‌ها برای انجام آن کاملاً جدی است. از همین حالا هم نمایندگان به طور مکرر مقاصد بعدی سفرهای خود را اعلام می‌کنند و هم از برنامه‌های رئیس مجلس این گونه به نظر می‌رسد که سفرهای استانی او ادامه خواهد داشت.»

***

چند پرسش درباره پرونده عیسی شریفی

شرق نوشت: «پرونده قضائی عیسی شریفی، معاون شهرداری تهران در دوره قالیباف در چه وضعیتی است؟ اتهام‌های او چیست‌؟ آیا اتهام‌ها فقط مالی‌اند یا عناوین دیگری نیز دارند؟ چه مقدار از پرونده او مربوط به شهرداری است و چه مقدار از آنها بی‌ارتباط با شهرداری است؟ آیا در پرونده وی کسانی از شهرداری به‌عنوان شریک جرم یا معاون جرم نیز وجود دارند؟ در آن مقدار از پرونده او که به شهرداری تهران و سمت معاونتش در شهرداری مربوط است، آیا مقام مافوق او‌ یعنی شهردار وقت تهران‌ نیز دخالت داشته است یا نه؟

قاعدتا شهردار وقت، نمی‌تواند به‌طور کامل از کارهای فرد زیردستش که حالا یک پرونده اتهامی بزرگ دارد، مطلقا بی‌خبر بوده باشد. اگر با‌خبر بوده چرا نسبت به آنها واکنشی نداشته؟ چه مدیریت و تدبیری است که بر اثر آن معاون شهردار مجموعه‌ای از کارهای بسیار بزرگ را انجام می‌دهد که اینک از نظر دستگاه قضائی شایسته مدت‌ها بازداشت و محاکمه و مجازات است و مقام مافوقش از آنها بی‌خبر بوده؟ اگر شهردار وقت‌، بی‌خبر بوده، این چه مدیریتی است که نمی‌داند قائم‌مقامش چه می‌کند؟ اگر باخبر بوده مسئولیتش چه می‌شود؟

آقای سخنگوی قوه قضائیه گفته است محاکمه عیسی شریفی انجام و رأی او نیز صادر شده است. در‌حالی‌که در برخی پرونده‌ها اخباری مانند موارد اتهامی و کیفرخواست و سخنان نماینده دادستان در دادگاه به تفصیل منتشر می‌شود، از پرونده قائم‌مقام شهردار پیشین تهران هیچ خبری نیست؛ نه اتهام‌ها معلوم است، نه از کیفرخواست چیری منتشر شده است، نه معلوم است در دادگاه چه گذشته و نه پیداست که دادگاه در پایان او را مبرا دانسته یا مجرم؟ و اگر محکومش کرده‌اند، مجازات چیست؟

قانونا محاکمات اگر مربوط به امنیت ملی یا امور خلاف عفت عمومی باشند، دادگاه‌ها می‌توانند محاکمه را غیرعلنی برگزار کنند. اخبار غیر‌رسمی حکایت از این ندارند که موارد اتهامی عیسی شریفی از جرائم علیه امنیت ملی‌ یا از جرائم خلاف عفت عمومی باشند...

بی‌آنکه قصد کمترین قضاوتی درباره شخص عیسی شریفی در میان باشد، این نکته حائز اهمیت فراوان است که خصوصیات پرونده او نشان می‌دهد این پرونده از مهم‌ترین پرونده‌های مقامات اداری است. چرا برخی پرونده‌ها به شرح و تفصیل به صدر اخبار می‌آیند ولی این یکی در نهان باقی می‌ماند و خبری از روند دادسرا و محاکمه بیرون نمی‌آیند. این تبعیض خبری چه معنایی دارد؟»

***

پوری حسینی: هیچ یک از اتهامات را قبول ندارم!

 آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات پوری حسینی رییس پیشین سازمان خصوصی سازی برگزار شد.

متهم پوری حسینی با قرار گرفتن در جایگاه در مقام آخرین دفاع اظهار داشت: صرف نظر از اینکه مواردی نظیر اهمال یا تضییع یا عدم رعایت تشریفات قانونی در فرایند واگذاری‌ها صحت دارد یا خیر، باید بگویم که در این فرایند‌های انجام شده هیچ فعلی برخواسته از دستور یا اقدام من وجود ندارد بنابراین هیچ یک از اتهامات را قبول ندارم.

متهم پوری حسینی بیان داشت: من در مدت تصدی ریاست سازمان خصوصی سازی هیچ دستور و تصمیم فردی را صادر و اتخاذ نکردم و تمام اقداماتم ناظر بر مصوبات هیات واگذاری و در برخی موارد، هیات وزیران بود.

این متهم گفت: از سال ۹۲ تا سال ۹۸ که ریاست خصوصی سازی را بر عهده داشتم هیچ اختیاری از هیات واگذاری به من برای واگذاری شرکت‌ها تفویض نشده بود و من تنها دبیر هیات واگذاری بودم.

بیشتر بخوانید: آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات رئیس سابق سازمان خصوص‌سازی

***

دستورالعمل رئیسی برای پس گرفتن اموال نامشروع از مسئولان

رئیس قوه قضائیه با ابلاغ دستورالعملی، دادستانی کل کشور را موظف کرد با همکاری دستگاه های نظارتی و امنیتی و سازمان‌های مردم نهاد هرگونه مستنداتی که حاکی از سوء استفاده احتمالی مسئولین از موقعیت شغلی یا جایگاه مدیریتی و کسب اموال نامشروع شده را پیگیری کرده و اموال را به بیت المال بازگردانند.

بهمن ماه سال ۹۸ بود که مجلس شورای اسلامی به منظور اجرایی شدن اصل ۴۹ قانون اساسی طرح «اعاده اموال نامشروع» را تصویب و آن را تبدیل به قانون کرد.

در همین راستا آیت الله رئیسی نیز در جهت اجرای همه جانبه و سریعتر این قانون و تقویت و تسریع مبارزه با فساد به خصوص فساد در بین مدیران و مسئولان، دستورالعملی را ابلاغ نموده که مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه و دادستانی کل کشور را موظف می کند ظرف مدت یک ماه با کمک سامانه رسیدگی به دارائی و اموال مسئولان، مقدمات اجرای این قانون را فراهم و شناسایی این گونه اموال را آغاز کنند.

بیشتر بخوانید: اموال و دارایی نامشروع شناسایی و پس گرفته می‌شوند

*** 

توضیحات وزیر بهداشت درباره ممنوعیت واردات واکسن آمریکایی

به گزارش تسنیم دکتر سعید نمکی در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در مازندران درباره واردات واکسن کرونا اظهار کرد: در این راستا مقام معظم رهبری فرمایشاتی داشتند؛ در فرمایش ایشان دو نکته بود؛ یکی این‌‌که "از آمریکا و انگلیس واکسن کرونا نخرید"؛ من علت این امر را عرض می‌‌کنم. ما در این ایام، سختی‌‌های زیادی کشیدیم؛ در کشورهای مختلف پول داشتیم ولی آمریکایی‌‌ها اجازه ندادند ما برای بیمار مستأصل، کودک و جوان و پیر این مملکت، دارو جابه‌‌جا کنیم؛ شما می‌‌بینید که علی‌رغم نوسانات قیمت برخی از کالاهای ضروری، ما در رابطه با دارو تنش اساسی نداشتیم اما نمی‌‌دانید بر ما چه گذشته است که این دستاورد در کشور حاصل شده است.

وی ادامه داد: ما روز و شب‌‌های سختی گذراندیم و 99 درصد این سختی‌‌ها به‌دلیل ظلمی است که آمریکایی‌‌ها به ما کردند. ما وقتی می‌‌خواستیم از کره جنوبی که پول ما در آن‌جا بلوکه شده است، "رپید تست" بیاوریم امروز و فردا کردند و در نهایت هم گفتند "آمریکایی‌‌ها به ما اجازه نمی‌‌دهند این تست‌‌ها را به شما بدهیم."

وی با اشاره به پیوستن ایران به کووکس گفت: در این سازوکار کووکس، ما قرار بود قسط اول را که 52 میلیون دلار است بفرستیم؛ یک ماه و نیم برای چرخش این حساب معطل ماندیم. شما نمی‌‌دانید ما چه خون دلی خوردیم که این پول جابه‌جا شود؛ حالا چطور ممکن است کشوری که مظلوم واقع شده است، رهبرش باور کند آمریکایی که برای بیمار ما اجازه واردات و گردش پول برای دارو نمی‌‌داد، برای افراد سالم ما واکسن کرونا هدیه کند؟ کدام عقل سلیمی باور می‌‌کند کسی که برای بیمار ما از پول خود ما اجازه حمل‌ونقل دارو نداده است حالا برای افراد سالم ما واکسن هدیه کند؟ این امر با عقل جور در نمی‌‌آید.

نمکی با ابراز این‌‌که مقام معظم رهبری گزارش‌‌های متعددی در عرصه سیاست، اقتصاد و مسائل مختلف کشور دریافت می‌‌کنند؛ گفت: یکی از این گزارش‌‌ها، گزارشی علمی در حوزه واکسن کروناست؛ واکسنی که به‌روش "mRNA" دارد ساخته می‌‌شود، مقالات زیادی درباره‌‌اش وجود دارد که تردید‌‌هایی درباره‌‌اش اعلام می‌‌کنند؛ ساخت واکسن در جهان به‌هرصورت پروسه‌‌هایی می‌‌طلبد که در رابطه با کووید19 به‌دلیل موج سنگین بیماری و زیاد بودن تلفات کرونا این پروسه‌‌ها را کوتاه کرده‌‌اند؛ در رابطه با ام‌آران‌ای، سال‌‌های پیش مقالاتی چاپ شد که گفته شد در ایمونوتراپی سرطان می‌‌تواند مؤثر باشد و بعدها مشخص شد که در ساخت واکسن نیز می‌‌تواند مؤثر باشد اما هرگز فاز چهارم کارآزمایی بالینی شروع نشده است. در خود آمریکا، مقالاتی چاپ شد که گفته شد mRNA می‌‌تواند عوارضی از جمله ایجاد بیماری‌‌های خودایمنی داشته باشد. ممکن است ام‌‌آران‌‌ای با دستکاری سیستم ایمنی آن را به‌هم بریزد و بسیاری از افراد در خود آمریکا و اروپا این واکسن را به‌دلیل تشکیکی که ایجاد شده است نمی‌‌زنند؛ حالا که به رهبری که مانند پدر یک خانواده هستند گفته‌‌اند "این شیوه معالجه برای فرزندانت ممکن است عارضه ایجاد کند"، حق دارند که مسئولین کشور را از چیزی که در رابطه با آن تشکیک ایجاد شده است منع کنند.

وزیر بهداشت افزود: مقام معظم رهبری از ابتدا همراه ما بودند؛ حمایت کردند و الآن هم دلسوزانه می‌‌گویند که "آقای وزیر و مسئولین کشور، این گزارش‌‌هایی که من دریافت کرده‌‌ام و مقالاتی که برای من ترجمه کرده‌‌اند نشان می‌‌دهد واکسن‌‌ها عوارضی دارد و مراقب باشید."

بیشتر بخوانید:

وزیر بهداشت دو روز قبل از سخنان رهبر انقلاب درباره واکسن چه گفت؟

درنگی بر دستور منع واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی

***

پیش‌بینی موحدی کرمانی درباره سرنوشت FATF در مجمع

آیت‌الله موحدی کرمانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با مهر در رابطه با روند بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: لوایح FATF مقطعی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد و بعد از آن از دستور کار مجمع خارج و مشخص شد که مجمع با FATF موافق نیست.

وی افزود: اما بعداً رهبر انقلاب فرمودند که این موضوع مجدداً در مجمع بررسی‌شود که آن هم احساس می‌کنم به اصرار آقای روحانی باشد. در واقع احساس می‌کنم رئیس‌جمهور، آقا را به این تصمیم رساند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: مطمئن هستم اگر این لوایح بار دیگر در مجمع تشخیص مطرح شود با مخالفت اعضای مجمع روبرو خواهد شد.

آیت‌الله موحدی کرمانی با بیان اینکه قرار نیست این لایحه در کمیسیون‌های مجمع مورد بررسی قرار گیرد، گفت: اگر این لوایح مجدداً به صحن مجمع بیاید، تغییری در سرنوشت آن ایجاد نخواهد شد زیرا اعضای مجمع یک بار نظر خود را در خصوص این لوایح اعلام کرده‌اند.

***

روحانی: تغییر ساختار بودجه قابل قبول نیست

حسن روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفت: لایحه بودجه ماحصل مطالعات و بررسی تفصیلی و همه جانبه کارشناسان خبره دولت درخصوص الزامات و اقتضائات اقتصادی کشور بوده و این بودجه براساس قواعد و شرایط کشور تهیه و تنظیم شده است.

رییس جمهور افزود: دولت همواره از نظرات مشورتی کارشناسان و فعالان اقتصادی استقبال کرده و همچنین پذیرای دیدگاه ها و پیشنهادهای اصلاحی نمایندگان در مجلس بوده اما دگرگون کردن شاکله و ساختار بودجه، مطمئنا غیرقابل قبول است.

روحانی گفت: زمان بررسی بودجه، زمان تغییر قوانین و قواعد اصلی فعالیت های اقتصادی نیست و نباید موجب شود که فعالان اقتصادی که پیشران امور توسعه کشور  به شمار می روند دچار سردرگمی شوند از سوی دیگر تصمیمات بودجه ای نباید به هیچ وجه معیشت مردم بویژه قشرهای ضعیف و کم برخوردار را تحت فشار قرار دهد.

بیشتر بخوانید:

روحانی: دگرگون کردن ساختار بودجه قابل قبول نیست/ دولت همواره در پی تقویت بورس است

***

چرا لاریجانی به نامزدی در انتخابات متمایل نیست؟

منصور حقیقت‌پور، مشاور علی لاریجانی در مجلس دهم و نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین می‌گوید آقای لاریجانی هنوز تصمیمی برای ورود به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری نگرفته است، البته ایشان دارای توانمندی و درجه‌ای از شناخت از مسائل داخل و خارج و داشتن راهکارهای معقول و مناسب است و کسی همتای ایشان در تسلط بر مسائل کشور نیست و البته لاریجانی موقعیت قابل توجهی در همه طیف‌ها اعم از طیف‌هایی از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان و گروه‌های مختلف جامعه دارد.

حقیقت‌پور با اشاره به این نکنه که «به نظر می‌رسد تشخیص آقای لاریجانی هنوز این است که نباید وارد عرصه رقابت‌های ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ شود»، درباره دلایل این موضوع گفت: متاسفانه به اندازه‌ای فضای انتخابات را مسموم و سم‌پاشی کرده‌اند که چهره‌ای مثل لاریجانی تمایلی به ورود به این عرصه ندارد. من تصور می‌کنم بمب شیمیایی در فضای انتخابات زده‌اند.

او ادامه داد: ایشان از حاشیه‌ها پرهیز می‌کنند. از یاد نبریم که در دوره‌ای به چه اندازه مورد بی‌مهری و تهمت واقع شدند. 

حقیقت‌پور با اشاره به درگیری‌های مجالس هشتم تا دهم تحت مدیریت علی لاریجانی توضیح داد: جای تاسف است که برخی از اصولگرایان ارزش سرمایه‌های کشور را نمی‌دانند و از مسیری در کشور حرکت می‌کنند که مسیر برنامه‌ریزی دشمنان و مسیر مورد تایید منافقین است چراکه منافقین به دنبال این هستند که چهره‌های نظام را پرحاشیه‌ و مساله‌دار نشان دهند.

***

کنایه ابطحی به فائزه هاشمی

فائزه هاشمی اخیرا به انصاف نیوز گفت: «برای ایران دوست داشتم آقای ترامپ انتخاب شود ولی اگر یک آمریکایی بودم به آقای ترامپ رای نمی‌دادم. به خاطر همین فشارهایی که می‌آورد، بالاخره شاید یک تغییر سیاستی اتفاق بیفتد. شاید اگر فشارهای آقای ترامپ ادامه پیدا می‌کرد، بالاخره ما مجبور می‌شدیم یک تغییر سیاست‌هایی را داشته باشیم. این تغییر سیاست‌ها حتما به نفع مردم می‌توانست اتفاق بیفتد. دموکرات‌ها کمی شُل و وِل هستند.»

محمدعلی ابطحی فعال سیاسی اصلاح طلب در واکنش به این سخنان در توییتی نوشت: «سرکار خانم فائزه هاشمی کاش ارزو نمی کردید ترامپ بماند برای فشار بیشتر به ایران باور کنید وضع معیشت بیشتر مردم، مثل خاندان هاشمی نیست. رنج بردند از دوران تحریم و فشار. هیچ قوم و ملتی با نگاه به خارجی سربلند نشده.»

عذرخواهی محسن هاشمی بابت سخنان خواهرش

محسن هاشمی در حاشیه دویست و شصت و سومین جلسه شورای شهر در جمع خبرنگاران گفت: در مورد صحبت‌هایی که اخیراً از سوی فائزه هاشمی خواهر بنده منتشر شد و دل اکثر دوستداران و خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی را رنجاند، بنده طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به وی، درخواست کردم که به دلیل صحبت‌های خود درباره پیروزی ترامپ از مردم ایران عذرخواهی کند. چراکه ترامپ برای ایران چیزی جز ترور، تهدید و بد عهدی نداشت و نباید چنین حرف‌هایی گفته می‌شد. بنده تصور می‌کنم که ایشان به دلیل مشکلات ایجاد شده برای وی این صحبت‌ها را مطرح کرده است.

هاشمی تصریح کرد: بنده اعلام می‌کنم که این صحبت‌ها به هیچ وجه مورد تایید خانواده آیت الله رفسنجانی، حزب کارگزاران سازندگی نیست. بنده نیز از طرف خانواده آیت الله رفسنجانی از این موضوع پوزش می‌طلبم.

بیشتر بخوانید:

زمستون، قشنگه از پشت شیشه !...

نامه محسن هاشمی به فائزه هاشمی: عذرخواهی کن

***