نظرات برگزیده مخاطبین الف: عدالت، پاشنه آشیل جمهوری اسلامی است/ زمانی که صنعت هسته‌ای داشتیم وضعیت اقتصادی بهتر بود/ آیت‌الله مصباح مخالف جمهوریت نبود/ دولت باید کارمندانش را کم کند

گروه سیاسی الف،   3991017001 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبین «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

نظرات برگزیده مخاطبین الف: عدالت، پاشنه آشیل جمهوری اسلامی است/ زمانی که صنعت هسته‌ای داشتیم وضعیت اقتصادی بهتر بود/ آیت‌الله مصباح مخالف جمهوریت نبود/ دولت باید کارمندانش را کم کند

«ایران با غنی سازی ۲۰ درصدی به دنبال چیست؟» عنوان یادداشتی بود که با نظرات متعدد مخاطبین الف همراه شد. تعدادی از این نظرات را می‌خوانید:

*زمانی که هسته ای داشتید اوضاع اقتصادی بهتر بود یا زمانی که زیر بار زور رفتید؟!

*مشکل کشور ما هسته ای نیست مشکل کشور فرهنگ است.اگه فرهنگ درست بشه تحریم ها حل میشه اب و نان مردم حل میشه حتی هسته ای هم درست میشه.فرهنگ وما ادراک فرهنگ.

*با توجه به وضعیت برق و آلودگی هوای این روزها، سوال اینست که آیا تاکنون نبایستی با استفاده انرژی هسته ای برق تولید کرده باشیم پس این غنی سازی ها به چه دردی میخوره؟

*دوقطبی سازی بیهوده گرانی-مذاکره و چرخ صنعت-چرخ سانتریفیوژ که توسط افرادی ساخته می شود به هر حال اون دنیایی هم هست چرا با سیاست خارجی بازی می کنید که تو قدرت بمونید؟ مگه ظریف به البرادعی نگفت؟ رسانه های قوی دست کیه؟

*وقتی با برجام و بی برجام تحریم هستیم همان بهتر که بمب اتم بسازیم حداقل امنیت ملی مون 100 درصد تامین می شود.

*چون سیاست های ایران خاص هست برای هر نوع فعالیتی باید شفاف سازی کنیم و به دنیا جواب پس بدیم. متاسفانه در این راه تمام هزینه ها به پای ملت تمام می شود. نهایت نتیجه این کارهای مقامات ایران در زمینه هسته ای تنها هزینه برای کشور و مردم هست و هیچ سودی تاکنون برای ما نداشته و این نوع فعالیت ها بیشتر جنبه سیاسی و ایدئولوژی دارد.

*هسته ای که فقط اورانیوم بیست درصد که نیست همش. بیست درصد یک نمودی از فعالیت هسته ای می باشد که فعلا ازش به عنوان ابزاری برای چانه زنی در دیپلماسی استفاده میشود. اگه هسته ای را جمع کنیم باید همین گوشی که دست منو شما هست هم جمع کنیم چون همه ی اینا با پرتو کار می کنند که نمود دیگری از فعالیت هسته ای است. پس بهتره در انتخاب جملات دقت بیشتری کنیم. دوستان به نحوه ی چانه زنی دیپلماسی اعتراض دارید ما هم داریم. اعتراض ما هم اینه که چرا دستاوردهای نوظهور فناوری را باید ابزاری برای چانه زنی تبدیل کنیم.میخواهید چانه زنی کنید روی قدرت استخراج نفت و امنیت تنگه هرمز و سرعت اژدرهامون چانه زنی کنید. دیپلمات های ما باید بازی را به سمت دلخواه ما بکشانند.این هنر دیپلماته.وگرنه هرچی اونا بگن ماهم بگیم چشم که دیپلماسی نیست.

*اگر انرژی هسته ای به درد نمی خورد پس کشورهای بزرگ دنیا دیوانه اند که صدها میلیارد دلار در سال بابت بهره برداری از آن در زمینه علوم مختلف هزینه می کنند .

***

یادداشتی با عنوان «آیت الله مصباح؛ متنی فراتر از حاشیه ها» از مطالب پربحث الف در هفته گذشته بود. تعدادی از نظرات مخاطبین الف درباره این مطلب را می‌خوانید:

*ايشان نظريه پرداز بودند و در اوايل انقلاب در بحثهاي ايدئولوژيك با طيفهاي ديگر از جمله چپها ( حزب توده و فدائيان خلق اكثريت ) و دست راستي ها ( طرفداران نظام ليبرالي و سرمايه داري ) و ملي مذهبي ها ( سوسياليستهاي ملي گرا ) شركت داشتند و دفاع تمام قد از نظريه ولايت فقيه مي كردند و بعدها هم مناسب ترين نظام سياسي براي كشور مان را نظام متكي بر اين نظريه مي دانستند و تا آخر عمر براي استقرار نظام مبتني بر نظارت ولي فقيه پافشاري كردند . چريك يا رزمنده نبودند كه اسلحه دست بگيرند . رنگ هم عوض نكردند . حالا چقدر نظرياتشان كاربرد دارد نياز به بررسي كارشناسان دارد و نه بنده كه معلومات ايشان را در حوزه علوم ديني ندارم .

*رمز پیروزی دین یک چیز است: اخلاق. اصل اول اخلاق هم آن است که آنچه برای خود می خواهی برای دیگران هم بپسند و آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران هم نپسند. آیا ما می پسندیم که در یک کشور غربی دین و قوانین مسیحیت و یا یهودیت یا اندیشه های دین ستیزانه بر من مسلمان اجبارا تحمیل گردد و اقلیت مسلمان محکوم به پرداخت جزیه گردد و به عنوان شهروند درجه دو صرفا تحمل شود؟ اسلام ما اساسش اخلاق است و ما نمیتوانیم با روشهای استکباری به جنگ با استکبار برویم. دین مولانا و ابن سینا دین اخلاق است و به انسان احترام می کند. و همین احترام جذب کننده به دین راستین است. بنظر می رسد که استاد مصباح به گونه ای دیگر می اندیشد و ..

*یکی از آموزه های مهم دین اسلام استفاده از عقل است و در امور شورا و همفکری. وقتی کسی آرای اکثریت جامعه را قبول ندارد یعنی اعتقادی به جمهوریت و آزادی بیان و عقیده ندارد. وقتی صحبت از معصومین می شود بحث اش فرق می کند. چرا که انبیا و امامان با عنایت خداوند معصوم بودند و عاری از گناه. پس تصمیم آنها نمی تواند غلط باشد و به ضرر مردم نمی توانند سخنی گفته باشند .

*من اقای مصباح را بسیار صادقتر از کلیت جناح‌ راست میدانم؛ ایشان با اصل انتخابات موافقت نداشت. هوادار صادق‌ و راستین حکومتی اسلامی منهای باور‌ و‌ دیدگاه ‌مردم ‌بود. متاسفانه چنین حکومتی، لزوما و تا به همیشه کاملا دینی و عادل برجای نمی ماند و‌ وقتی مزه ی شیرین انحصار طلبی چشیده شد، افرادی میایند روی کار مانند قاضی مرتضوی که حتی به مقام‌ بزرگوار رهبری هم دروغ گفتند

*منهم با نظر ایشان موافقم که ممکم است بین حقیقت و اکثریت آرا تفاوت معنا دار و حتی تباین باشد و همچنین موافقم که اگر خداوند حکم کند بندگان چکاره هستند ! اما از این جهت که حکم روحانیون حکم خداست و روحانیت جانشین امام و پیامبر است ، بهیچ وجه با ایشان موافق نیستم

*آیت الله مصباح مخالف جمهوریت نبود....وقتی کسی آشکار و عیان در انتخابات رای میدهد و حتی از یک طرف ماجرا حمایت میکند یعنی با ساز و کار جمهوریت مشکلی ندارد..... بحث ایشان بر سر مشروعیت نظام بود که منبعث از رای مردم نیست بلکه منبعث از حکم شرع و دین است؛ به عقیده ایشان رای مردم مقبولیت می آورد نه مشروعیت .

***

مخاطبین الف درباره خبری با عنوان «یک سوم کارمندان شرکت‌های دولتی حقوق نجومی‌ می‌گیرند» نظرات متعددی ارسال کردند که برخی از آنها را می خوانید:

*وجود کارمند یعنی تورم . باید دولت کارمندهاشو کم بکنه که مجبور نباشه حقوقشون را از جیب دیگران در بیاره

*عده زیادی واقعا نمی فهمند میگن 1200 دلار نجومی نیست؟!!! آخه .. مگه خرج تو با دلاره؟! مگه هندونه رو با دلار میخری؟!!

*من با مدرک دکتری بیکارم. ..چرا؟به کدام علت؟گناه من چیه؟ این حقوق ها را چرا میگیرند. چرا تنها راه پیشروم اسنپ؟که اونم با این وضعیت قیمت ماشین،اونم نمیتونم.هرجا واسه کارگری هم میرم میگن در شان شما نیست کار ما.واقعا نمیدونم چه کار کنم.شاید دستفروشی.

*خبر و تحلیل آن با دقت تهیه نشده چون بین حقوق پرداختی به کارکنان،کارکنان حقوق میگیرند،و هزینه حقوق و مزایای سالیانه تفاوت فاحشی وجود دارد یعنی بیشتر از ۳۵درصد نحوه گزارشگری انحراف دارد و آنچه طبق قانون مبنای بررسی و اظهار نظر کارشناسی است خالص پرداختی به کارکنان با رعایت امانتداری است نه اعدادی که در تحلیل به کارکنان منتصب فرمودید.

*کار میکنم منتها درآمد ندارم. به دلایل مختلف و بهانه های ریز و درشت دستمزدم رو نمیدند. اگه منم کارمند دولت بودم.. به خدا ظلم هست. اون دنیا حقم رو ازتون میگیرم.

*این نابرابری ها وبی عدالتی ها واقعا به نفع دولتمردان نیست وباعث بیزاری مردم از آنها میشود درمملکتی که جوان راضی میشود با ماهانه 2میلیون تومان زندگی کند مگر اون رئیس شرکت چکار میکند که 50میلیون بگیرد آخه یک ونیم برابر افراد عادی ودیگران واقعا اگر یک ریال از حق من به ناحق به هر کارمندی داده شود روز قیامت از تک تک مسئولان نمیگذرم وباید پاسخگو باشند

*اونوقت بیایید و حقوق کارمندان و کارگران بخش خصوصی رو ببینید.ده برابر دولتی ها کار میکنند و یک دهم این پشت میزنشینهای دولتی حقوق نمیگیرند! بعد از بازنشستگی هم دولت از بودجه بیت المال که متعلق به همه مردم ایرانه مرتبا حقوق کشوری ها رو افزایش میده و باز هم سر بازنشستگان تامین اجتماعیه که بی کلاه میمونه.

*پاشنه آشيل انقلاب عدالت است در صورتيكه كه دولت كوچك نشود نفرات دولتي كم نشود مردم چرا بايد ماليات به خدمات بي ارزش دولت بدهند.دولت با يك سوم اين كارمندان مي توانند وظايفشان را انجام بده

*چیزی که عجیبه اینه که دوستان دولتی هر چیزی رو که دوست دارن با قیمت دلار میسنجن بقیه رو با ریال. میگی چرا حقوقت 60 میلیونه میگه دو هزار دلار زیاده؟؟میگی چرا خودرو گرونه میگه 6000 دلار گرون نیست تازه ارزونه!!!! عجیب اونجاست که همه جوانان جویای کار تلاش میکنن تو یه دستگاه دولتی استخدام بشن.چرا؟؟؟حقوق سر ماه، امنیت شغلی،حقوق بیشتر نسبت به شرکتهای خصوصی،امکانات و مزایای ویژه و ..اگه شرایط کارمندان دولت رو هم مثل بخش خصوصی سخت میکردن اینقدر تقاضا برای نیرو نبود

*تبعیض سیستمی بین کارمندان دولتی و خصوصی با بهره مندی از امنیت شغلی قطعی حتی با وجود بازدهی صفر و منفی، تسهیلات نجومی بدون بهره، خانه های سازمانی و بیمه های تکمیلی را هم اشاره کنید. تنها دولت نیست در قوه قضائیه هم وضع به همین منوال است در بین نهادهای نظامی هم همینطور این عملا آن چیزی است که مردم را به دو طیف برخوردار ..و بی بهرگان .. تقسیم کرده.

*این وسط بدبخت کارکنان ادارات، معلمین و نظامیان هستن که متوسط به زور 5 میلیون هم نمیگیرن و همه هم میگن خوش بحالشون و سال به سال فقیر تر میشن البته بازم خداروشکر، خدا خودش به کارگران و بیکاران رحم کنه خدایا خودت درست کن