التماس دعای جهانگیری برای کاهش قیمت‌ها/درخواست متفاوت محسن رضایی از روحانی/پیش بینی افروغ از آینده سیاسی ماکرون/سخنگوی وزارت بهداشت: در جنگی تمام عیار با کرونا هستیم

گروه سیاسی الف،   3990807090 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

 التماس دعای جهانگیری برای کاهش قیمت‌ها/درخواست متفاوت محسن رضایی از روحانی/پیش بینی افروغ از آینده سیاسی ماکرون/سخنگوی وزارت بهداشت: در جنگی تمام عیار با کرونا هستیم

آخرین آمار کرونا در ایران

سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۷ آبان ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۸۲۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۴۹۰ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۸۸ هزار و ۶۴۸ نفر رسید.

وی گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۱۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۳۳ هزار و ۷۱۴ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون ۴۶۷ هزار و ۹۱۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

وی عنوان کرد: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: ما در یک جنگ تمام عیار با کرونا هستیم و شرط اصلی چیره شدن بر بیماری و حل این چالش ملی و جهانی، تغییر در باور و رفتار تک‌تک مردم و مسئولین است.

بیشتر بخوانید:

آمار وحشتناک کرونا در ایران: ۴۱۵ فوتی در ۲۴ ساعت

وزیر بهداشت: مردم باور نمی‌کنند که باید کرونا را جدی بگیرند/ علت ناکامی در مقابله با ویروس کرونا

لاری: در جنگی تمام عیار با کرونا هستیم

***

در هشت ماه ۳۳هزار نفر از هموطنانمان را به دلیل ابتلا به کرونا از دست دادیم 

رضا کرمی محمدی،رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در نشست دوره‌ای شورای هماهنگی دبیران ستادهای مدیریت بحران مناطق شهر تهران که به صورت آنلاین برگزار شد با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: همه باید کرونا را جدی بگیریم، چرا که جدی تلقی نکردن این بیماری به زودی سبب تبدیل شدن آن به یک فاجعه بین المللی خواهد شد و این موضوع بعید و دور از ذهن نیست.

کرمی محمدی با بیان اینکه نسبت تعداد فوتی ها به مبتلایان در کشور ما در مقایسه با سایر نقاط جهان بیشتر است، گفت: درحال حاضر بیش از نیمی از تعداد فوتی های روزانه کرونا در کشور مربوط به تهران است.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: متاسفانه طی نزدیک به هشت ماه ۳۳هزار نفر از هموطنانمان را به دلیل ابتلا به کرونا از دست دادیم.

بیشتر بخوانید:

پلیس: خودروهایی که بیشتر از دو سرنشین داشته باشند و ماسک نزنند را جریمه می‌کنیم/ مبلغ جریمه عدم استفاده از ماسک

***

آمار از این بدتر هم می‌شود، سخت‌گیری‌ها را تشدید کنید

خبرآنلاین نوشت: امروز، سیاه‌ترین روز کرونایی ایران بود، ۴۱۵ زندگی بخاطر ابتلا به این بیماری به پایان خود رسیدند. خبر بدتر آن که براساس هشدارهای کارشناسان احتمالا روزهای بدتری هم در راه است.

مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، در این رابطه می‌گوید: «این آمار نتیجه گرفتاری تعداد بیشتری به بیماری است، بعد از ۹ ماه کار، تعداد زیادی از بیماران سرپایی می‌شوند، و آن‌هایی که واقعا بدحال هستند بستری می‌شوند. وقتی تعداد بدحال‌ها افزایش پیدا کند، قطعا تعدادی از آن‌ها به آی‌سی‌یو رفته و می‌میرند. ۸۰ درصد با علائم خفیف و بدون علامت مبتلا می‌شوند، ۲۰درصد بدحال هستند که به بیمارستان می‌آیند، ۵درصد از این‌ها به آی‌سی‌یو می‌روند و حداقل نصف آن‌ها می‌میرند. در این مدت تعداد بیماران مبتلایانی که دیده‌ام نسبت به قبل نه یک ذره، بلکه به شکل وحشتناکی افزایش پیدا کرده است.»

محرز در این رابطه هشدار می‌دهد: «خدا می‌داند این روند تا کی ادامه کند، اگر تجمع‌ها ادامه پیدا کند، مردم رعایت نکنند و تعطیلی‌ها صورت نگیرد این روند ادامه پیدا می‌کند. اما قطعا شاهد افزایش آمار قربانیان خواهیم بود، چراکه درحال بستری مریض‌های بدحال هستیم، بستری آن‌ها یعنی افزایش تعداد مرگ‌ومیر کرونا در کشور.»

***

مجلس و دولت به دنبال رفع مشکلات مردم هستند

حسن روحانی، رئیس جمهور در جلسه امروز هیات دولت گفت: من از مقام معظم رهبری تشکر و سپاسگذاری می کنم که در این شرایط سخت سخنان ایشان بار مسئولیت ما را سنگین تر کرد و وقتی رهبر انقلاب از دولت حمایت می کنند بار ما سنگین تر می شود تا برای باز کردن گره مردم و حل مشکلات تلاش کنیم.

روحانی کرد: مردم بدانند دولت هم برای معیشت مردم، هم برای پیشرفت کشور و هم سلامت مردم در شرایط کرونایی از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

روحانی: از مجلس می‌خواهیم ما را یاری کند/ اروپا در امور مسلمانان دخالت نکند/ نفس‌های آخر تحریم‌های آمریکا است

***

پاسخ جهانگیری به سوالی درباره کاهش قیمت‌ها: دعا کنید!
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند؟ اظهار داشت: دعا کنید!

***

مخالفت دولت با طرح مجلس برای یارانه معیشتی به ۶۰ میلیون ایرانی/ پولی برای پرداخت وجود ندارد 

طرح اصلاح قانون بودجه ۱۳۹۹ کل کشور و الزام دولت به پرداخت یارانه تامین کالاهای اساسی در دستور کار جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس قرار گرفت و نمایندگان با ٢١۵ رای موافق از مجموع ٢۴٩ نماینده حاضر با آن موافقت کردند.

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب کلیات طرح تامین کالاهای اساسی برای ۶۰ میلیون ایرانی اظهار داشت: براساس ماده واحده این طرح یارانه کالاهای اساسی برای اقشار مردم و دهک‌های مورد نظر به شرحی خاص در نظر گرفته شده است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت در کنفرانس خبری در پاسخ به سوال یک خبرنگار در این باره گفت: طرحی که بدون هماهنگی با ارکان اجرایی کشور تهیه می‌شود با سختی در اجرا مواجه خواهد شد. این طرح به ما نشان داد هر تصمیم این چنینی باید با همکاری دولت جلو برود و قطعا ما از هیچ کاری که وضعیت معیشت مردم را بهبود دهد نه دریغ و نه محدود خواهیم کرد.

و افزود: ابتدا گفتند که این پول از تبصره ۱۴ داده شود، در حالی که خود تبصره ۱۴ کسری دارد... در مرحله بعد گفتند از تراکنش های بانکی پول بردارید! همین مانده که مردم پول‌هایشان را از بانک بیرون بکشند.

ربیعی گفت: اخیراً راه‌حلی را پیشنهاد کردند که دولت به برخی از نهادها ۳۰ هزار میلیارد تومان دیگر اموال بفروشد. من نمی‌دانم چگونه امکان پذیر است و اینکه ما چقدر قابل فروش داریم! من به طور روشن و واضح اعلام می کنم دولت با این طرح مخالف است چون ردیف بودجه ای برای آن دیده نشده است.

سید احسان خاندوزی، نماینده تهران و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به اظهارات سخنگوی دولت گفت: مجلس در مورد طرح تامین کالاهای اساسی رایزنی‌های بسیار نزدیکی با مسئولان سازمان برنامه و بودجه و سازمان تامین اجتماعی انجام داد تا اگر آنها ایده‌های موثرتری در این زمینه دارند، مورد استفاده قرار دهند اما متاسفانه عدم تعامل خیرخواهانه و صادقانه دولت در زمینه این طرح حمایتی کاملا به چشم خورد و نشان داد که آنها اساسا اراده ای برای کمک به اقشار ضعیف بوسیله طرح های مجلس ندارند و اکنون امیدوارم مجلس ضمن اصلاح نحوه تامین منابع مالی طرح تامین کالاهای اساسی اقدامی هم در زمینه تدوین لایحه جامع ساماندهی سیاست های حمایتی و رفاه اجتماعی انجام دهد و این موضوع را به عنوان ریل‌گذار در دستور کار خود قرار دهد.

بیشتر بخوانید:

دولت ملزم به پرداخت یارانه کالای اساسی شد/ تامین کالا برای ۶۰ میلیون ایرانی

***

پیشنهاد مبادله جامع زندانیان بین ایران و آمریکا

محمدجواد ظریف در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر تبادل دو جاسوس بازداشتی با آمریکا، اظهار داشت: این خبر صد درصد دروغ است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه پیشنهاد مبادله جامع زندانیان طرفین را داده‌ایم، تصریح کرد: ما در کشورهای مختلف به دستور آمریکا و در خود آمریکا زندانی داریم، افرادی را نیز در ایالات متحده آمریکا داریم که حتی مدت محکومیت غیر قانونی آن‌ها هم تمام شده است، اما آمریکایی‌ها مانع برگشت آن‌ها به ایران شدند.

بیشتر بخوانید:

ظریف: تبادل ۲ جاسوس بازداشتی با آمریکا کذب محض است

***

قالیباف به کرونا مبتلا شد

رییس مجلس شورای اسلامی در توییتی از ابتلای خود به کرونا خبر داد. در این توییت آمده است:

یکی از همکاران دفترم به کرونا مبتلا شد نیمه شب پاسخ تست بنده هم اعلام و کرونا مثبت شد. در حال حاضر در قرنطینه هستم و پیگیر امور و وظایف محوله خواهم بود.

***

اقدام ماکرون بازی با آتش بود

 عماد افروغ، جامعه شناس با بیان اینکه مکرون یا حرفش را پس خواهد گرفت یا این اظهارات باعث سرنگونی او خواهد شد، به ایرنا گفت: یک استدلال قوی فلسفی و نظری پشت موضع گیری او نیست و به لحاظ شرایط اجتماعی و انضمامی نیز این اظهارات هیچ گونه پشتیبانی سیاسی و اجتماعی دریافت نخواهند کرد.

این جامعه شناس، موج روبه گسترش اعتراضات به اظهارات واهی رییس جمهور فرانسه در دفاع از توهین به پیامبر را یادآور شد و گفت: ممکن است در شرایط بد اقتصادی به وجود آمده در فرانسه پس از شیوع کرونا و با توجه به اعتراضات گسترده علیه دولت، مکرون خواسته باشد که افکار عمومی داخلی را از توجه به ناکارآمدی دولتش منحرف کند اما این اقدام بازی با آتش بود.

این پژوهشگر مسائل اجتماعی، اقدام مکرون را نوعی جهالت ترامپی دانست و گفت: به نظر می رسد مکرون نیز ترامپ زده شده و دچار توهم شده است.

***

درخواست متفاوت محسن رضایی از حسن روحانی

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام روز یکشنبه همزمان با سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) و آغاز دوران امامت حضرت ولیعصر(عج) در برنامه‌ای یکروزه به شهرمقدس قم سفر کرد.

رضایی در دیدارهایی جداگانه با آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، آیت‌الله العظمی نوری همدانی و آیت‌الله العظمی علوی گرگانی از مراجع تقلید ضمن آرزوی سلامت و توفیق برای مراجع عظام تقلید از تاکید ایشان بر تداوم فعالیت‌های آموزشی و مذهبی و دغدغه‌های فرهنگی و اعتقادی ایشان قدردانی کرد.

دبیر مجمع در این دیدارها خواستار فعال تر شدن دستگاه دیپلماسی کشور در زمینه مقابله با اظهارات ماکرون شد و گفت: از آقای روحانی می‌خواهم در تماس تلفنی با سران کشور های اسلامی از آنها بخواهد که در یک اقدام مشترک سفرای فرانسه از کشورشان اخراج کنند.

***

لابد امثال کواکبیان باید جایگزین خاتمی می‌شوند!

برنا نوشت: اخیرا مصطفی کواکبیان، دبیر کل حزب مردمسالاری و عضو شورای هماهنگی اصلاحات در گفتگویی با اشاره به اینکه خاتمی نباید «محور» اصلاح‌طلبان باشد و او «مشاور» است، عنوان کرد: « معتقدیم که نباید فردمحوری کرد و عقل جمعی باید حاکم باشد...به اعتقاد بنده باید یک جایگاه مشورتی برای آقای خاتمی در نظر بگیریم، حزب برای خودش استقلال دارد و خودش باید تصمیم بگیرد.»

در این ارتباط علی صوفی، وزیر دولت اصلاحات گفت: کواکبیان و امثال وی سخنانی را مطرح می کنند مبنی بر اینکه گویا خاتمی مدعی رهبری است یا مثلا این اعتبار و جایگاهی که خاتمی بین مردم دارد را کنار بزنند لابد امثال کواکبیان جایگزین او می‌شوند!

صوفی گفت: حزب کواکبیان از جمله احزابی است که فرد محور است و به نوعی قبیله ای است. برخی از دوستان این قضیه را مطرح می کنند که خاتمی شخصیت فرد محوری است در حالی که، مسائل ظاهر فریب و شعارهای غیردموکراتیکی در کشور وجود دارد که متاسفانه، هیچ طرح عملیاتی در پس آن نیست.

این چهره سیاسی اصلاح طلب اضافه کرد: جریان رقیب از تاثیرگذاری خاتمی در انتخابات عاصی شده اند؛ در واقع همه انسجامی که بین اصلاح طلبان وجود دارد حاصل محوریت خاتمی است. یعنی اگر این محوریت بین اصلاح طلبان وجود نداشت ما هم مانند اصولگرایان می شدیم. اصولگرایان به حال اصلاح طلبان غبطه می خورند؛ بسیار عجیب است. از عقلای اصولگرایان شنیده ام که به بنده می گفتند: «خوش به حال شما که خاتمی دارید اما ما فردی مانند خاتمی نداریم» به همین دلیل نمی توانیم به انسجام برسیم." حال همین که نقطه قوت ما است و می بینیم که نقطه قوت ما هدف قرار گرفته برخی مانند کواکبیان یا هر کس دیگری، زبان گویای جریان رقیب شده اند.

***

مشاركت مردم جواب می‌دهد

آرمان ملی با دکتر مصطفی معین، فعال سیاسی اصلاح طلب گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه بخش هایی از آن آمده است: 

*دلایل انفعال کنونی جریان اصلاح‌طلبی در سال‌های اخیر را با توجه به سابقه تاریخی آن در ایران باید آسیب‌شناسی و علت‌یابی کرد. مشکلات درونی از جمله نداشتن استراتژی مدون، عدم‌انسجام تشکیلاتی و بهره نگرفتن از فرصت‌هایی چون در دست داشتن دولت اصلاحات یا اکثریت مجلس ششم و شوراهای شهر، بدون آنکه رابطه‌ای عمیق و نهادمند با توده مردم یا نخبگان جامعه شکل بگیرد از مهم‌ترین ضعف‌هاست.

* در همین زمینه، عدول از هویت و معیارهای اصلاحات در ائتلاف‌های سیاسی مانند انتخابات ریاست‌جمهوری دولت‌های یازدهم و دوازدهم موجب از دست رفتن سرمایه اجتماعی شد. به همین ترتیب پدیده‌های فساد‌آوری چون رانت‌خواری، آقازادگی، رفیق‌بازی یا توهم ژن خوب از دیگر عواملی است که به افول منزلت و مقبولیت اجتماعی جریان اصلاحات انجامید. 

* از سال‌ها قبل گفته‌ام باید اصلاح‌طلب اصیل را از نوع بدلی آن تفکیک کرد و همین تفکیک را برای اصولگرایان اصیل که مورد احترام هستند از اصولگرایان بدلی و انقلابی‌نما باید در نظر گرفت!

 *غفلت از آموزش و جذب نیروی جوان یک ضعف عمومی در احزاب و گروه‌های سیاسی و حتی مدیریت‌ها در کشور ماست و تنها به احزاب اصلاح‌طلب محدود نمی‌شود. در فضای سیاست‌زدگی، نداشتن راهبرد و چشم‌انداز روشن و عادت به روزمرگی به اهمیت آموزش و کادرسازی توجه لازم نمی‌شود و فعالیت‌ها و مدیریت نهادها بدون آینده‌نگری، قائم به فرد بنیانگذار یا موسسان اولیه شده و واگرایی نسل‌های بعدی و رکود و توقف فعالیت‌ها را به دنبال خواهد داشت.

***

حمایت برخی احمدی‌نژادی‌ها از ترامپ

آفتاب یزد نوشت: ایران و آمریکا در دوره ترامپ شدیدترین سطح تنش و تخاصم در طول چهار دهه گذشته را تجربه کردند و انتخاب ترامپ یعنی تشدید این تخاصم حال آنکه بایدن شاید وضعیت را دستکم اندکی تغییر دهد. در این میان دولتی‌ها شاید به سبب جایگاه رسمی که دارند می‌گویند برای آنها فرقی ندارد چه کسی در آمریکا پیروز می‌شود! اما کیست که نداد برخی در دولت به امید احیای برجام از پیروزی بایدن استقبال خواهند کرد.

در این میان اصولگرایان نیز بر همان رویه همیشگی تاکید دارند که آمریکا همان آمریکای همیشگی است، دشمن، دشمن است... اصلاح‌طلبان نیز این روزها تعارف را کنار گذاشته‌اند و عملا از پیروزی بایدن حمایت می‌کنند. طرفداری از ترامپ اما در این شرایط در ایران دشوار می‌باشد و چه بسا علاقه مندانی هم اگر در تهران حامی ترامپ هستند به مصلحت نمی‌بینند این حمایت خود را علنی کنند! با این حال به نظر می‌رسد یک استثنا وجود دارد! استثنایی که تقریبا تبدیل به قاعده شده است!

احمدی‌نژادی‌ها یا خوشبینانه بخشی از احمدی‌نژادی‌ها این روزها گاه کج دار و مریز و گاه شفاف نشان می‌دهند که ترجیح آنها در سوم نوامبر دونالد ترامپ است…تنها وب سایت جریان احمدی‌نژادی‌ها نیست که این روزها تمایل به ترامپ را مخفی نکرده است بلکه عبدالرضا داوری فعال سیاسی که گاه از او به عنوان مشاور احمدی‌نژاد نیز یاد می‌شود و جزء حلقه اندک یاران رئیس دولت‌های نهم و دهم محسوب می‌شود این روزها در توئیتر خود به شدت فعال است و اخبار انتخابات آمریکا را با محور حمایت از ترامپ مدنظر قرار می‌دهد... آنها حامی ترامپ شده‌اند چرا که ترامپ مهمترین رقیب این جریان یعنی اصلاح‌طلبان را تحت فشار جدی قرار داد و جریان میانه رو به طور کلی از ریاست جمهوری ترامپ ضربات بسیاری دید و اعتبار خود را از دست داد! اگر سال 92 مردم با ناسزا از احمدی‌نژاد عبور کردند و با فریاد «روحانی مچکریم» برای میانه روها فرش قرمز پهن کردند امروز ترامپ یک نقش مهم در تغییر صحنه بازی دارد که بعضی‌ها با عملکرد روحانی و اصلاح‌طلبان برای احمدی‌نژاد «خدابیامرزی» می‌فرستند! 

***

عملکرد بانک مرکزی مورد بررسی قرار گیرد

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیات‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در گفت‌وگو با فرهیختگان درباره اظهارات اخیر رئیس قوه قضائیه مبنی‌بر اینکه «کسی که در دوره مسئولیت ترک فعل خسارت‌بار داشته باشد، مورد مؤاخذه قرار خواهد گرفت»، اظهار داشت: «این صحبت که عدم فعل و ترک کار از مسئولیت جرم محسوب شود حرف درستی است و همه نظام‌های حقوقی در دنیا از چنین سازوکاری برخوردار هستند.» 

رئیس هیات‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت خاطرنشان کرد: «بر فرض مثال تصور کنید که دولت می‌تواند یک فرد را به‌دلیل عدم فعل مؤاخذه کند، اما این کار را انجام ندهد، بنابراین به فضاحتی می‌رسیم که اکنون وجود دارد.»

نماینده سابق مجلس درباره این سوال که اگر سازمان بازرسی به‌صورت جدی به این موضوع ورود کرده و با مدیران متخلف برخورد کند، این امر چه نتیجه‌ای در سیستم مدیریتی کشور خواهد داشت، گفت: «مصادیق این موضوع بسیار زیاد است؛ مثلا درباره بانک مرکزی، در جریان فعالیت موسسات غیرمجاز مسئولیت بزرگی بر عهده آنها وجود دارد که باید این موارد در رسیدگی‌ها مدنظر باشد.»

به‌گفته وی، این موسسات موظف بودند کار خود را به نحو احسن انجام دهند، چراکه وقتی موسسه اعتباری راه انداخته‌اند، باید پاسخگو باشند و اگر پاسخ ندهند به مردم ظلم شده است.